• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.701 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.492 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Nicolage Rico schreef:

Dan kun je net zo goed de Winterspelen afschaffen, kos en Pitakaas.

Hoezo? Er kijken miljoenen mensen naar

Jammer dat mensen niet lijken te willen zien dat schaatsen feitelijk geen Olympische sport mag zijn. Hoe pijnlijk dat ook is voor ons Nederlanders.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Nou dat zeg ik niet. Van mij mogen ze schaatsen totdat ze een ons wegen. Vraag mij alleen niet er enorm veel waarde aan te hechten.

Nicolage Rico

• 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Hoezo? Er kijken miljoenen mensen naar

Jammer dat mensen niet lijken te willen zien dat schaatsen feitelijk geen Olympische sport mag zijn. Hoe pijnlijk dat ook is voor ons Nederlanders.

Daar heb ik het niet over. In hoeveel landen ter wereld doen ze serieus aan skiën, langlaufen, halfpipe, curling, etc.?

Zelfs ijshockey beoefenen ze maar in een aantal landen serieus.

Curling, een geweldige sport, iedere zondag volle stadions. Popcorn erbij. Wat een sensatie, wat een spanning. Bezems worden massaal verkocht. De warenhuizen kunnen het niet meer bijbenen.

Roel-

• 1978 berichten
  • 584 stemmen

Pitakaas schreef:

Tuurlijk, je mag het niets vinden. Maar om nu een van de sporten die sinds de eerste winterse Spelen er bij is als feitelijk geen Olympische sport te bestempelen gaat wel heel erg ver. Vooral dat feitelijk is natuurlijk volstrekte onzin.

Verder is de discussie bij de winterspelen over het aantal landen dat meedoet sowieso redelijk nutteloos bij het gros van de sporten. Zeker als je wilt beargumenteren dat alle contintenten mee zouden moeten (kunnen) doen. De Winterspelen zijn, en zal dat nog wel even blijven, een aangelegenheid voor de rijke landen. Niet zozeer omdat andere landen er niet in geïnteresseerd zijn, maar omdat vrijwel alle wintersporten relatief rete duur zijn om te kunnen beoefenen.

Pitakaas schreef:

Of het feit dat het EK schaatsen bijna afgeschaft worden omdat het maar door 1 land wordt uitgezonden. Ook al zo'n symptoon van een commercieel gezonde sport zeg.

Volgens mij haal je het EK allround en het EK afstanden door elkaar. Maar allround is geen Olympische discpline (meer), dus wat dat betreft slaat je argument kant noch wal.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

Nou nee, er zijn maar bar weinig landen waar er uberhaupt mensen zijn die het in hun hoofd halen een schaats aan te trekken. Laat staan proberen hard te rijden. Laat staan te trainen en laat staan er een beroep van te gaan maken. Zo'n Shani Davis etc zijn in Amerika ook maar hele vreemde eenden in de bijt. Niemand boeit dat iets daar en niemand kent hem.

Alleen al deze spelen schaatsgoud voor China, Zuid Korea en Polen. Zilver voor Canada, Rusland en Tsjechië. Dat zijn samen met Nederland al 7 landen. Er zijn genoeg sporten met minder dan 7 landen die om prijzen spelen.

Het IJshockey kent minder kanshebbers....of Olympisch basketbal. Of hockey. Of neem een stel andere wintersporten deze weken.

Op 1 of andere manier lijk jij Nederland altijd hun succes te misgunnen. Dat zie ik in het voetbaltopic ook vaak bij je. Waarom is dat?

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2378 stemmen

kos schreef:

Nou nee, er zijn maar bar weinig landen waar er uberhaupt mensen zijn die het in hun hoofd halen een schaats aan te trekken. Laat staan proberen hard te rijden. Laat staan te trainen en laat staan er een beroep van te gaan maken. Zo'n Shani Davis etc zijn in Amerika ook maar hele vreemde eenden in de bijt. Niemand boeit dat iets daar en niemand kent hem.

Ja en dat geldt voor 90% van de sporten. Hoeveel mensen zullen er buiten de VS American Football spelen? Hoeveel mensen buiten de Commonwelth Rugbyen en Cricketen. Hoeveel mensen zal het Olympische pistoolschieten en gewichtheffen boeien. Je hebt zoveel sporten die alleen op de OS bekenen worden, waarom is dat alleen bij Schaatsen een issue?

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

American Football of Cricket hoef ik dan ook zeker niet op de Olympische Spelen te zien..

(En zelfs die worden denk ik nog meer beoefend over de wereld dan schaatsen).

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Leuk dat je het vraagt, hier een statistisch overzicht van hoeveel landen aan de eisen voldoen om een sporter naar de Spelen te mogen sturen (en of een sport dus uberhaupt Olympisch mag zijn).

Criteria: http://www.olympic.org/Documents/Reports/EN/en_report_813.pdf

Alpine skiën: 45

Langlaufen: ?

Curlen: ?

Halfpipe: ?

Schaatsen: 19. Dat geldt dus voor alle afstanden gezamenlijk! Als we kijken naar bijv. de 10 kilometer, zijn er 6 landen die aan de Olympische criteria voldoen).

Ik ga het nog verder onderzoeken. Wel is duidelijk dat schaatsen in de huidige vorm geen lang leven als Olympische sport is bekoren...

Roel- schreef:

(quote)

Tuurlijk, je mag het niets vinden. Maar om nu een van de sporten die sinds de eerste winterse Spelen er bij is als feitelijk geen Olympische sport te bestempelen gaat wel heel erg ver. Vooral dat feitelijk is natuurlijk volstrekte onzin.

.

Is geen feitelijke onzin.

Feit:

Wereldwijd zijn er 11 landen met een 400m baan. Criteria: 25.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Op 1 of andere manier lijk jij Nederland altijd hun succes te misgunnen. Dat zie ik in het voetbaltopic ook vaak bij je. Waarom is dat?

Wat een gelul weer. Ik heb altijd al een hekel aan dat langebaanschaatsen. Niet pas sinds deze spelen. En sinds wanneer gun ik Oranje niks

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

American Football of Cricket hoef ik dan ook zeker niet op de Olympische Spelen te zien..

(En zelfs die worden denk ik nog meer beoefend over de wereld dan schaatsen).

Waarom moet bv basketbal volgens jou wel Olympisch zijn?

Nicolage Rico

• 20220 berichten
  • 2365 stemmen

Als de Winterspelen in 2030 in Qatar zijn, bestaat het schaatsen nog steeds als een Olympische sport.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

(quote)

Wat een gelul weer. Ik heb altijd al een hekel aan dat langebaanschaatsen. Niet pas sinds deze spelen. En sinds wanneer gun ik Oranje niks

Mhow, als onze voetbalteams op een EK/WK of in de Europa Cup goed presteren, dan heb je ook altijd wel een excuus waarom het niet verdiend of niet knap zou zijn. Is niet voor het eerst dat je deze houding hebt.

Bij de Spelen valt het me nu ook op. Altijd de kant tegen Nederlands succes kiezen. Als het niet zo is, dan wek je die houding ieder geval bij mij.

Nicolage Rico

• 20220 berichten
  • 2365 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Of ijshockey, haha!

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Nicolage Rico schreef:

(quote)

Of ijshockey, haha!

Ja. Ik stel voor dat we Rusland/Amerika/Canada niet toelaten bij het ijshockey. Om het spannend te houden.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Alleen al deze spelen schaatsgoud voor China, Zuid Korea en Polen. Zilver voor Canada, Rusland en Tsjechië. Dat zijn samen met Nederland al 7 landen. Er zijn genoeg sporten met minder dan 7 landen die om prijzen spelen.

Daar gaat het mij niet om. Er zal altijd wel een Chinees, Rus of Amerikaan zijn die het in zn kop haalt een hele rare sport te beoefenen. Het gaat mij er meer om dat het totaal niet leeft in die landen, in heel de VS hebben ze 4 langeafstandsschaatsbanen of zo en in NL 20 of zoiets las ik laatst. Het is gewoon een enorme oogkleppensport.

Het IJshockey kent minder kanshebbers....of Olympisch basketbal. Of hockey. Of neem een stel andere wintersporten deze weken.

Ik heb het dan ook niet over 'kanshebbers' . Als er 150 landen meedoen kun je nog steeds maar een beperkt aantal kanshebbers hebben, maar dan proberen die anderen het tenmniste nog.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Van mij 'moet' geen sport Olympisch zijn, maar basketball wordt natuurlijk wel van VS, Zuid-Amerika, Europa tot Azie fanatiek op niveau en competitief gespeeld.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

(quote)

Van mij 'moet' geen sport Olympisch zijn, maar basketball wordt natuurlijk wel van VS, Zuid-Amerika, Europa tot Azie fanatiek op niveau en competitief gespeeld.

Haha, kijk voor de gein even terug welke landen tijdens de Spelen steeds basketbal goud winnen.

List of Olympic medalists in basketball - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Het is een zeldzaamheid als USA het goud niet grijpt. Dat is niet supervoorspelbaar dan? Er is in die sport op wereldniveau nauwelijks concurrentie als de NBA all-stars gestuurd worden.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Tuurlijk is dat voorspelbaar. Die Amerikanen zijn dan ook geweldig goed in basketball. Ik heb er ook helemaal niets tegen dat NL goud wint hoor. Dat schijn jij te denken..

Hte gaat mij er om dat in de rest van de wereld uberhaupt geen poging wordt gedaan om serieus daar iets tegen te ondernemen. Itt basketball waar ze allerhande landendivisies hebben etc. zoals tennis

Macmanus

• 13726 berichten
  • 3703 stemmen

Maar dat is natuurlijk wel het probleem van de WINTER spelen. Niet in alle landen is het zomaar mogelijk om te schaatsen, skieen, iets anders kouds. Daardoor is het aantal verschillende landen al niet te vergelijken met de zomer spelen. Een basketbal en een netje is wat simpeler neer te zetten dan een hele ijshal. Schaatsen leeft in Scandinavië, Duitsland, Canada best wel. Japan en Amerika willen snel vermaak en concentreren zich vooral op de sprint afstanden. Dat men Davis niet kent is niet helemaal waar. Alleen ze zijn daar net zo chauvinistisch (zo niet erger dan wij) dat ze er alleen aandacht aan besteden als ze winnen.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Dat klopt.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Macmanus schreef:

Maar dat is natuurlijk wel het probleem van de WINTER spelen. Niet in alle landen is het zomaar mogelijk om te schaatsen, skieen, iets anders kouds. Daardoor is het aantal verschillende landen al niet te vergelijken met de zomer spelen. Een basketbal en een netje is wat simpeler neer te zetten dan een hele ijshal. Schaatsen leeft in Scandinavië, Duitsland, Canada best wel. Japan en Amerika willen snel vermaak en concentreren zich vooral op de sprint afstanden.

Maakt voor de criteria niet uit. Laten we wel gewoon winterspelen met winterspelen vergelijken.

In tegenstelling tot jullie aannames zijn sporten als biathlon, curling en freestyle skiën gewoon redelijk populair en stijgende. Langebaanschaatsen niet.

Het is gewoon jammer dat iedereen hier uit onderbuik gevoel spreekt zonder ook maar iets aan feitelijke informatie op te zoeken. Dat is onmogelijk met jullie te discussiëren en worden tegenstanders opeens als Nederland haters weggezet. Hallo, ik vind die medailles fantastisch. Maar let's keep it real.

Macmanus schreef:

Schaatsen leeft in Scandinavië, Duitsland, Canada best wel.

Van Scandinavië enkel Noorwegen hoor. Zweden en Finland absoluut niet

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Maar A&L. Kijk voor de grap even naar de kijkcijfers van basketball op de Spelen buiten de VS en schaatsfinales op de Spelen buiten Nederland..

Ik denk dat dat wel genoeg zegt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

Tuurlijk is dat voorspelbaar. Die Amerikanen zijn dan ook geweldig goed in basketball. Ik heb er ook helemaal niets tegen dat NL goud wint hoor. Dat schijn jij te denken..

Hte gaat mij er om dat in de rest van de wereld uberhaupt geen poging wordt gedaan om serieus daar iets tegen te ondernemen. Itt basketball waar ze allerhande landendivisies hebben etc. zoals tennis

Maar nogmaals, welke serieuze pogingen nemen ze in de wereld dan om basketbal goud te winnen?

Genoeg Aziaten, Amerikanen en wat andere Europeanen die het met schaatsen ook proberen. Kijk naar het verleden. Dit is pas de eerste keer ooit dat Nederland het schaatsen op de Winterspelen zo extreem domineert. Ik zie het eerder als incident dan als ons werkelijke niveau afgezet tegen de andere landen. Nederland is zeer goed in schaatsen, maar genoeg landen die ons eerder wel weerstand boden. We hebben gewoon een bijzondere lichting en er wordt natuurlijk ook een hoop gedaan om zo goed te worden. En misschien is het wel een sport voor een beperkt aantal landen, maar dat geldt toch voor de meeste Olympische sporten. Bij het turnen zijn het vaak weer Aziaten (buiten Epke) die daar de prijzen pakken en bij een hoop andere Olympische wintersporten zijn het Scandinaviërs of Oostenrijkers/Zwitsers. Waarom wel alleen afgeven op ons schaatsen dan?

Montorsi

• 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Pitakaas schreef:

Is geen feitelijke onzin. Feit: Wereldwijd zijn er 11 landen met een 400m baan. Criteria: 25.

Dat is helemaal geen feit. Er zijn alleen al meer landen met overdekte banen dan dat. En dan heb je nog redelijk wat openluchtbanen. Misschien zul je niet aan de 25 komen nee.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Pitakaas schreef:

Van Scandinavië enkel Noorwegen hoor. Zweden en Finland absoluut niet

Canada ook niet echt hoor. Als je in Canada lange afstand schaatst ben je waarschijnlijk extreem slecht in ijshockey.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Maar nogmaals, welke serieuze pogingen nemen ze in de wereld dan om basketbal goud te winnen?

Hoe bedoel je, in al die landen hebben ze actieve competities. Spelen ze geregeld landenwedstrijden, EK's, Aziatische Cups etc. Brazilie, Rusland, Baltische Landen, Balkanlanden, Zuid Afrika, Australie etc etc. Allemaal landen die prima kunnen basketballen.

Tevens jeugd in die landen die speelt op straat of in competitie en alles actief volgt.

basketball is gewoon een erg grote sport wereldwijd.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Jij kijkt enkel naar prestaties.

Weet je nog wat de Olympische gedachte is? Meedoen is belangrijker dan winnen.

Het zegt wel genoeg dat iedereen afhaakt voor de 10.000.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

kos schreef:

(quote)

Hoe bedoel je, in al die landen hebben ze actieve competities. Spelen ze geregeld landenwedstrijden, EK's, Aziatische Cups etc. Brazilie, Rusland, Baltische Landen, Balkanlanden, Zuid Afrika, Australie etc etc. Allemaal landen die prima kunnen basketballen.

Tevens jeugd in die landen die speelt op straat of in competitie en alles actief volgt.

basketball is gewoon een erg grote sport wereldwijd.

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel, welke landen kunnen nu serieus tegen team USA op, ook al proberen ze het? Hun NBA team is bijna nooit te verslaan. Dankzij Amerika is het basketbal weer enorm voorspelbaar geworden op de Spelen. Ongeacht of andere landen het proberen. Er zijn ook genoeg landen waar mensen schaatsen.

kos

• 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Nee, er zijn niet genoeg landen waar mensen schaatsen, dat is precies mijn punt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Pitakaas schreef:

Jij kijkt enkel naar prestaties.

Weet je nog wat de Olympische gedachte is? Meedoen is belangrijker dan winnen.

Het zegt wel genoeg dat iedereen afhaakt voor de 10.000.

Net of dat afhaken standaard is. Ze hebben alleen door dat er voor hun deze week niks daar te winnen valt.

Kramer haakte zelf ook voor een race vorige week af, met dezelfde reden als die Noren nu voor de 10.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.