- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Dit riep ik al na medaille 1.
Schaatsen stelt gewoon weinig voor en is een beetje het zwemmen van de Winterspelen.
Medaille-inflatie ten top .
Wat een onzin. Voor zoveel sporten geld dat wanneer iemand in 1 onderdeel/afstand excelleert hij of zij meerdere medailles kan bemachtigen. Wanneer je dus geen, zoals jij het noemt, medaille-inflatie meer wilt kan je zowel de zomerspelen als de winterspelen wel een week gaan inkorten want bovengenoemde geld dan ook voor o.a. atletiek, biatlon, langlaufen en baanwielrennen. Deze dan ook allemaal maar van de spelen schrappen ?
Het gezeur over het schaatsen begint vervelend te worden. Typisch Nederlands gedrag, in 2012 heb ik geen Brit horen klagen over de vele medailles bij het baanwielrennen bijvoorbeeld. Het is nooit goed, hadden we 1 medaille gehaald had ook iedereen lopen zeiken. Laten wij hier nou gewoon trots op zijn, en laat het voor de buitenlandse concurrentie een wakkerschudmoment zijn.
Overigens is het schaatsen nog altijd in opkomst i.t.t. wat vele beweren. Er komen nog steeds overal ter wereld overdekte banen bij, Zakopane en Alma ata krijgen er één en in China zijn ze er zelfs één aan het bouwen op iets van 1800m hoogte.
Waar ik me wel in kan vinden is de vraag of de 10km olympisch moeten blijven, dit is nou eenmaal in de ogen van de meeste mensen (ook in NL) een saai en onaantrekkelijk onderdeel. Ik denk dat een 3000m of massastart voor zowel publiek als de (buitenlandse) schaatsers een stuk interessanter zal zijn, met als resultaat een spannendere wedstrijd.
Dat dit resultaat trouwens nooit meer verbeterd kan worden hebben we puur in eigen hand. Zo blijft het natuurlijk wel belachelijk dat wij Nederland, schaatsland bij uitstek, met zoveel schaats fasciliteiten geen kunstrijders, curlers en geen ijshockeyploeg op de spelen hebben. We hebben geen bergen, en onlangs dat halen we vele medailles, maar er zit nog veel meer in, te meer omdat we banen zat hebben, als ik alleen al kijk hier in de Regio Dordrecht, zijn er binnen een straal van 30min rijden met de auto 4(!) ijsbanen waar je ook mogelijkheden hebt om te kunstschaatsen, ijshockeyen.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Het gezeur over het schaatsen begint vervelend te worden. Typisch Nederlands gedrag
Het is ergens ook wel vermakelijk, die Nederlandse losermentaliteit (zo afwezig in Sochi) dat 'we' te goed zijn. Probeer dat inderdaad maar eens in de rest van de wereld uit te leggen 
Het halve kunstschaatsstadion liep leeg toen Plushenko zich geblesseerd afmeldde. Ze lopen er gewoon niet warm voor als er geen Rus enigszins kans heeft op een medaille.
Bij het curling zit het stadion zelfs he-le-maal leeg nu de Russische babes er uit liggen...
Twitter / stefanverheij: Stukje rustiger in de Curlinghal ...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat Timmy zegt ja. Hadden we modaal of matig gepresteerd, dan had het hele land liggen klagen en nu presteren we bovengemiddeld briljant en dan is er weer een groep die de prestaties niet zo bijzonder wil noemen. Volgens mij hebben Amerikanen, Noren, Chinezen en nog wel meer landen ook alles gegeven. Als het over 4 jaar tegen zit en Amerika zou weer domineren, dan gaan we hier echt niet huilen dat het allemaal oneerlijk of verkeerd is.
Het enige wat ik jammer vind is dat we inderdaad alleen met schaatsen goed zijn. We zouden hier ook moeten zorgen dat we met meer sporten mee gaan doen voor de Winterspelen. Ik vind bv Curling niks, maar waarom zouden wij daar ook niet erg goed in kunnen worden?
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Klein land is geen argument. Het gaat om het aantal inwoners, en dan voornamelijk om het aantal leden per sport. Als je het toch wilt vergelijken.
Dit is al een beter vergelijk:
Het aantal deelnemers per land:
Duitsland (153), Nederland (41), Noorwegen (134), Zwitserland (168), Rusland (226), Canada (221), Verenigde Staten (230).
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Precies wat mijn vrouw ook al zei. Nederland kan heel goed schaatsen, Nederland kan heel goed hockeyen, maar waarom dan niet ijshockeyen? 
Het gaat om de intentie van dat artikel. Feitelijk komt het er op neer dat suprematie van een bepaald land in een bepaalde sport niet goed is voor de sport zelf en dat het daardoor saai wordt. Dat mag je uiteraard vinden, maar dan moet je ook kijken naar de sporten waar je zelf dominant in bent en daar je vraagtekens bij zetten. Doe je dit niet, dan stelt het journalistiek gezien weinig voor.
Overigens ben ik zelf ook voorstander om de 10KM mannen te vervangen door de 3KM en wellicht ook marathonschaatsen (mass start) toe te voegen aan het olympisch programma.
En meteen ook maar veldrijden/mountainbiken door de sneeuw. Kunnen de Belgen ook eens een medaille pakken op de Winterspelen...
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Precies wat mijn vrouw ook al zei. Nederland kan heel goed schaatsen, Nederland kan heel goed hockeyen, maar waarom dan niet ijshockeyen? 
Het gaat om de intentie van dat artikel. Feitelijk komt het er op neer dat suprematie van een bepaald land in een bepaalde sport niet goed is voor de sport zelf en dat het daardoor saai wordt. Dat mag je uiteraard vinden, maar dan moet je ook kijken naar de sporten waar je zelf dominant in bent en daar je vraagtekens bij zetten. Doe je dit niet, dan stelt het journalistiek gezien weinig voor.
Overigens ben ik zelf ook voorstander om de 10KM mannen te vervangen door de 3KM en wellicht ook marathonschaatsen (mass start) toe te voegen aan het olympisch programma.
En meteen ook maar veldrijden/mountainbiken door de sneeuw. Kunnen de Belgen ook eens een medaille pakken op de Winterspelen...
Veldrijden is een winterse sport, maar geen wintersport. Bovendien wordt het niet op alle continenten beoefend, een argument wat het IOC hanteert voor opname in het olympisch programma.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Het enige wat ik jammer vind is dat we inderdaad alleen met schaatsen goed zijn. We zouden hier ook moeten zorgen dat we met meer sporten mee gaan doen voor de Winterspelen. Ik vind bv Curling niks, maar waarom zouden wij daar ook niet erg goed in kunnen worden?
Dit zijn inderdaad de Spelen om te oogsten in het schaatsen en te zaaien in de rest van de sporten. Shorttrack gaat door Sjinkie en co ook wel goedkomen. Leg verder op de ijsbanen ook curlingbanen aan, maak een volwaardige bobsleebaan, probeer rolskiën te promoten, gooi een pak geld naar die Nederlandse juniore wereldkamioen biatlon om fullprof te worden, dat betaalt zich altijd terug. Wintersporten draaien veel meer dan zomersporten om faciliteiten, dus creëer ze.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Rare vergelijkingen met voetbal en zwemmen.. dat zijn sporten waar elk land ter wereld een poging doet om te presteren.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Veldrijden is wél een interessante kijksport anders en het argument van de continenten, ik geloof uit m'n hoofd dat 1 Argentijn en 2 Venezolanen, pin mij hier niet op vast, weleens schaatsen in competitieverband. Dat gaat nergens over.
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Dit zijn inderdaad de Spelen om te oogsten in het schaatsen en te zaaien in de rest van de sporten. Shorttrack gaat door Sjinkie en co ook wel goedkomen. Leg verder op de ijsbanen ook curlingbanen aan, maak een volwaardige bobsleebaan, probeer rolskiën te promoten, gooi een pak geld naar die Nederlandse juniore wereldkamioen biatlon om fullprof te worden, dat betaalt zich altijd terug. Wintersporten draaien veel meer dan zomersporten om faciliteiten, dus creëer ze.
We hebben momenteel faciliteiten genoeg, zowiezo voor Curling, kunstschaatsen en ijshockey. Laten we gewoon beginnen met het meest haalbare en betaalbare. In bovengenoemde sporten vallen voorlopig voldoende plakken te halen. Kunnen we over een jaar of 12 altijd nog kijken naar de sneeuwsporten.
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Dat de Winterspelen dan überhaupt bestaan, ik kan mij niet voorstellen dat bijv. Afrikaanse landen daar erg bekend mee zijn/ aan wintersport doen. 
Vind ik dus totaal geen argument.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Rare vergelijkingen met voetbal en zwemmen.. dat zijn sporten waar elk land ter wereld een poging doet om te presteren.
IJshockey en skiën niet...
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2378 stemmen
Uiteindelijk gaat het WK voetbal helemaal steevast tussen een handjevol landen. Vijf landen die tezamen 84% van de toernooien heeft gewonnen. Sja..
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
We hebben momenteel faciliteiten genoeg, zowiezo voor Curling, kunstschaatsen en ijshockey. Laten we gewoon beginnen met het meest haalbare en betaalbare. In bovengenoemde sporten vallen voorlopig voldoende plakken te halen. Kunnen we over een jaar of 12 altijd nog kijken naar de sneeuwsporten.
Tijd om programma's te draaien dan. Van jongs af aan, en niet wachten, nu is het ijzer heet.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Afrikaanse landen daar erg bekend mee zijn/ aan wintersport doen.
Als ze het in Jamaica kunnen, moet het ook in Afrika lukken. 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Eens. Niet alles zal haalbaar zijn, we hebben bv geen bergen hier, maar laat iemand dan bv eens vaak in Duitsland trainen. Moet je zorgen dat er budget voor komt. En bepaalde andere sporten hier succesvol maken is inderdaad een kwestie van budget vrij maken en faciliteiten bouwen. Curling zou in principe ieder lang moeten kunnen leren. Of snowboarden. Zoals andere landen ook altijd hockey, zwemmen, schaatsen of wielrennen moeten kunnen leren. Daar heb je geen gekke faciliteiten voor nodig. Ik las trouwens dat die Poolse winnaar van vorige week in het schaatsen liet weten in Polen niet een overdekte schaatsbaan te hebben. Toch wel heel knap dat hij toch won dan. Amerikanen moeten gewoon zwijgen met dat geklaag, ze zouden er genoeg aan kunnen doen om het om te draaien.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Bam 
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen

Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Veldrijden is wél een interessante kijksport anders en het argument van de continenten, ik geloof uit m'n hoofd dat 1 Argentijn en 2 Venezolanen, pin mij hier niet op vast, weleens schaatsen in competitieverband. Dat gaat nergens over.
Bij de wereldbeker veldrijden dit jaar hebben rijders van 4 verschillende nationaliteiten op het podium gestaan, alle uit Europa.
Bij de wereldbeker schaatsen tot nu toe dit seizoen hebben bij de mannen 12 verschillende nationaliteiten op het podium gestaan van 3 continenten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Treffender kan het niet verteld worden nee 
gillie24
-
- 2637 berichten
- 1735 stemmen
Jamaica doet ook nu mee. Volgend jaar zal Cool Runnings 2 wel in de bios te bewonderen zijn...
Alsof ik het zelf geschreven heb....
. Prima artikel.
david bohm
-
- 3075 berichten
- 3439 stemmen
Bij de wereldbeker veldrijden dit jaar hebben rijders van 4 verschillende nationaliteiten op het podium gestaan, alle uit Europa.
Bij de wereldbeker schaatsen tot nu toe dit seizoen hebben bij de mannen 12 verschillende nationaliteiten op het podium gestaan van 3 continenten.
Ja dat zal best ja. Vind ik jammer want mag graag veldrijden kijken en we hebben 2 Nederlandse wereldkampioenen. Maar 12 nationaliteiten dat is natuurlijk ook niet echt veel hè.
EDIT: 1 wereldkampioen en 1 winnaar van de wereldbeker
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Ja dat zal best ja. Vind ik jammer want mag graag veldrijden kijken en we hebben 2 Nederlandse wereldkampioenen. Maar 12 nationaliteiten dat is natuurlijk ook niet echt veel hè.
EDIT: 1 wereldkampioen en 1 winnaar van de wereldbeker
Ik waardeer veldrijden ook zeker, maar voor de winterspelen is deze sport gewoon (nog) niet geschikt. Ik denk dat veldlopen nog sneller olympisch zal worden dan veldrijden. Al vind ik zelf wel dat IOC behoorlijk raar bezig is m.b.t. Het invullen van het Olympisch programma, met name bij de zomerspelen.
12 vind ik een redelijk aantal in 4 wereldbeker ontmoetingen.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Uiteindelijk gaat het WK voetbal helemaal steevast tussen een handjevol landen. Vijf landen die tezamen 84% van de toernooien heeft gewonnen. Sja..
Dat is natuurlijk wat anders. Er doen wel talloze landen in ieder geval een poging. Of nemen die sport serieus.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Waarom stelt schaatsen weinig voor? Dat zou alleen zo zijn als de medaillewinnaars slechte rondetijden zouden neerzetten, maar dat is niet zo. Het is wat eenzijdig deze Spelen, maar de sport is niet slechter geworden. Het is alleen dat 1 land nu gewoon een bizarre lichting heeft. Maar dat overkomt elk land wel eens. Spanje heeft weer al ruim 5 jaar een overheersende nationale voetbalploeg. Kan je wel over klagen, maar beter probeer je ze te breken.
Ik kijk niet alleen naar prestatie. Voetbal wordt wereldwijd door miljarden mensen gespeeld. Schaatsen niet. Sterker nog, schaatsen in Nederland is commercieel gewoon oninteressant. Naar het NK kijken nog minder mensen dan naar fantastische programma’s als kanniewaarzijn en Witse (nog nooit van gehoord). Vrijwel alle ploegen hebben moeite met het vinden van sponsoren. En dan is Nederland dus nog wel het absolute topland als het gaat om schaatsen!
Oftewel, ik blijf erbij dat schaatsen gewoon een vrij minimale sport is die maar een select groepje in de wereld leuk vind. En dat selecte groepje is vooral afkomstig uit ons land trouwens.
Dit is al een beter vergelijk:
Het aantal deelnemers per land:
Duitsland (153), Nederland (41), Noorwegen (134), Zwitserland (168), Rusland (226), Canada (221), Verenigde Staten (230).
Juist ja, hoeveel sportploegen hebben wij? We doen alleen met individualistische sporten mee.
Zou ook wel leuk zijn om te kijken hoeveel schaatsers er per land zijn afgevaardigd en dan een conclusie te trekken. Zal wel iets zijn met ‘Nederland kan alleen maar schaatsen’ 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dat is natuurlijk wat anders. Er doen wel talloze landen in ieder geval een poging. Of nemen die sport serieus.
Dat is net zo goed bij het schaatsen.
kos
-
- 46697 berichten
- 8853 stemmen
Nou nee, er zijn maar bar weinig landen waar er uberhaupt mensen zijn die het in hun hoofd halen een schaats aan te trekken. Laat staan proberen hard te rijden. Laat staan te trainen en laat staan er een beroep van te gaan maken. Zo'n Shani Davis etc zijn in Amerika ook maar hele vreemde eenden in de bijt. Niemand boeit dat iets daar en niemand kent hem.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Of het feit dat het EK schaatsen bijna afgeschaft worden omdat het maar door 1 land wordt uitgezonden. Ook al zo'n symptoon van een commercieel gezonde sport zeg.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.