• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.983 films
  • 12.204 series
  • 33.973 seizoenen
  • 646.999 acteurs
  • 198.993 gebruikers
  • 9.371.103 stemmen

Cabaretiers

zoeken in:

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Ik heb begin december de try-out van Jan Jaap vd wal gezien en die vond ik toch wel erg sterk. Grappig en toch wel met een bepaald engagement. Geen idee hoe hij het op de TV gedaan heeft en welke grappen er geskipt zijn en er bij gekomen (Ik hoop dat het Bogito stuk erin is gebleven).

gotti

• 14075 berichten
  • 5883 stemmen

Jan Jaap v/d Wal was ook niet erg sterk. In de stijl van zijn laatste show BSUR, maar dan veel minder scherp helaas.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Links ok. Maar extreem links...?

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Goed, extreem links was overdreven. Heel erg links misschien dan? Altijd dat gezeik over Rita Verdonk terwijl mensen als Wouter Bos en Jan Marijnissen ook niet altijd zo slim zijn.

Eh.... niet gehoord wat ie over Bos zei...?

brymj

• 758 berichten
  • 829 stemmen

af en toe wat cabaret is natuurlijk wel leuk, mijn favorieten zijn Freek de Jonge, Jan Jaap v/d Wal en Bert Visscher, maar echt heel vaak zie ik het niet

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Gister in 't Chassé in Breda de nieuwe Herman Finkers gezien. Wat een held! Ongekende diepgang in zijn show en de kenmerkende Finkers humor, erg mooi! Los van een aantal liedjes die hij niet zelf begeleide ( op de vleugel ) vond ik het een fantastische comeback. Aanrader in een tijd dat anti-humoristen als Guido Weijers grappig schijnen te zijn.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Ben gisteren voor de 2e keer naar deze gasten gaan kijken. Drie amerikanen die in een moordend hoog tempo iets van 175 Hollywoodfilms onder de loep nemen. Ze zijn echt bijzonder grappig en op het moment toeren ze nog steeds door Nederland. Echt een must voor filmliefhebbers en ook niet zo filmliefhebbers. "Coming soon, to a theatre near you"

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Nederlands cabaratier ziet zaal leeglopen na rolstoelgrap.

Mischa Wertheim begrijpt niet hoe zijn conference dinsdagavond zo uit de hand kon lopen. "Wat er in Roermond gebeurde vind ik heel vervelend", stelt hij op zijn website. Het publiek verliet de zaal massaal toen de cabaretier grappen maakte over gehandicapten naar aanleiding van een incident met een rolstoeler.

Wertheim sprak de invalide man aan op het lichtje van zijn rolstoel dat herhaaldelijk oplichtte. Vervolgens startte hij een spervuur aan grappen over gehandicapten. Het publiek reageerde afkeurend: velen verlieten de zaal. Hierop staakte de cabaretier de voorstelling.

Het was volgens Wertheim niet zijn bedoeling om de man in een hoek te drijven. "Er zitten wel vaker rolstoelers in de zaal en tot nu toe ben ik noot verkeerd begrepen als ik dit stuk uit mijn programma deed." Het publiek zou zijn grappen dan ook verkeerd hebben opgevat. "Als ik in mijn theatervoorstelling gehandicapten uitmaak voor profiteurs en racisten die onze westerse samenleving dreigen te ontwrichten, hoop ik dat het duidelijk is dat daar een zekere ironie achter zit."

De manier waarop de toeschouwers hun onvrede uitten, is volgens Wertheim exemplarisch voor de verharding van het publieke debat. "Weglopen en schelden maken steeds meer een onderdeel uit van de Nederlandse manier van 'debatteren'." (novum/jv/hln.be)

(afbeelding)

sherena

• 261 berichten
  • 123 stemmen

Hij heeft al vaker zo'n stomme grappen gemaakt over gehandicapten en ook toen hebben de mensen heel afkeurend gereageerd. Alleen hij zal dìt wel niet snappen. Die jonge weet gewoon niet welk leed hij heeft veroorzaakt!!!! En over verharding en schelden gesproken wie begint er nu met grof zijn. Dat hij maar eens wat respect opbrengt voor diegene die nog naar hem komt kijken. Ik vind het echt tof dat mensen zo massaal de zaal zijn verlaten.

brymj

• 758 berichten
  • 829 stemmen

Wat een ontzettende kneus

Spijtoptant

• 170 berichten
  • 0 stemmen

Goede wijze om voor de toekomst het juiste publiek te selecteren.

Of het te ver ging kan ik niet beoordelen, ik ken de grappen niet, maar ik kan nauwelijks geloven dat Wertheim echt iets tegen gehandicapten heeft. Misschien heeft hij slechte/misplaatste grappen gemaakt, maar misschien ook kon men niet tegen de hardheid ?

Zelf houd ik niet zo van veel moderne cabaretiers, juist door de neiging van velen onder hen om te denken dat grofheid grappig is, hoewel dat natuurlijk soms best zo kan zijn.

Ik heb begrepen dat er eerst wat miscommunicatie was tussen de rolstoeler en de cabaretier, en dat later in het programma een stuk over gehandicapten kwam en dat de rolstoeler zich dat persoonlijk aantrok. In dat geval is het jammer, maar Wertheim kan dan niet opeens zijn programma gaan aanpassen.

Overigens vind ik dat er best grappen mogen worden gemaakt over gehandicapten, belgen of moslims. Iedereen heeft het recht uitgelachen te worden.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Spijtoptant schreef:

Overigens vind ik dat er best grappen mogen worden gemaakt over gehandicapten, belgen of moslims. Iedereen heeft het recht uitgelachen te worden.

Vind ik ook.

Iedereen die een kaartje koopt voor Mischa Wertheim weet ongeveer wel wat hij kan verwachten, als je dan achteraf klaagt dat je zijn humor niet trekt dan is het je eigen schuld. Tere zieltjes kunnen maar beter thuis achter de geraniums blijven in plaats maar er vanuit te gaan dat iedereen ze met zachte hand benaderd.

Hij heeft zijn show al vele malen opgevoerd en nergens zijn er problemen geweest. Als je naar een cabaretvoorstelling gaat dan weet je bovendien ook dat je het risico loopt onderwerp van een grap te worden, dat doen bijna alle cabaretiers al vanaf dat cabaret ontstond, niks nieuws dus. Wat hier overigens niet eens aan de orde was want de grappen die hij maakte waren niet eens op die bewuste persoon gericht, dus als iemand zich aangesproken voelt zegt dat meer over die persoon zelf, dan over de grap.

De Orangerie in Roermond kan nu naar voorstellingen fluiten, want er zijn al heel wat cabaretiers opgestaan die Mischa Wertheim steunen en daar niet meer op willen treden.

Mischa Wertheim schreef:

De oproer begon toen ik op een goed moment informeerde waar toch dat lichtje vandaan kwam dat ik de hele tijd in de verder donkere zaal zag flikkeren. Het zag er uit alsof iemand zat te bellen of te filmen. Toen bleek dat de bewuste man in een rolstoel zat, heb ik vanzelfsprekend mijn verontschuldigingen aangeboden. Vervolgens maakte ik een paar grappen over de situatie, maar natuurlijk niet over de man in kwestie. Toen ik vervolgens verder ging en terecht kwam bij mijn vaste verhaal over gehandicapten vatte een gedeelte van de zaal dit blijkbaar op als een persoonlijke aanval op de man in de rolstoel. Een ander gedeelte van de zaal snapte het wel. Van hen heb ik gelukkig ook mailtjes mogen ontvangen.

Inmiddels heeft ieder TV programma mij gebeld of ik bij ze te gast wil zijn. Ik heb hier voor bedankt omdat ik geloof dat men in Nederland veel te veel van rel tot rel gaat en ik daar niet aan mee wens te doen. Ik heb dit programma met de bewuste grappen honderd keer gespeeld en steeds waren de reacties van het publiek zowel als die van de pers enthousiast. Daar haal je natuurlijk het nieuws niet mee, dat snap ik.

Maar één avond waarop een aantal mensen een grap niet snappen en boos weglopen is voor mij niet genoeg om het journaal of de kranten te halen. Ik beschouw wat er gebeurde in Roermond als een heel vervelend bedrijfsongeval. Een aantal mensen snapte een aantal grappen niet. De programmeur die niet eens in de zaal zat verklaart tegen de pers dat ik nooit meer naar Roermond hoef te komen. Ze had mij ook op kunnen bellen om te vragen wat er gebeurde. We hadden het er over kunnen hebben dat je soms een risico neemt in het theater. Een risico bestaat alleen als het ook mis kan gaan. Nou dat is een keertje gebeurd.

Dat de verontwaardiging van 100 mensen de landelijke pers haalt beschouw ik als het zoveelste bewijs dat Nederland volledig op drift is geraakt.

Bron

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Hij zij onder andere: "Als ik in mijn theatervoorstelling gehandicapten uitmaak voor profiteurs en racisten die onze westerse samenleving dreigen te ontwrichten, hoop ik dat het duidelijk is dat daar een zekere ironie achter zit."

Wel, voor mij is dit helemaal geen humor, maar gewoon wansmakelijk inhakken op een weerloos persoon. Dit is niet lachen 'om' maar 'met' wat een wereld van verschil is.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Van een weerloos persoon is geen sprake, hij heeft het immers niet tegen een bepaald persoon.

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Mischa Wertheim is wat mij betreft de enige die de situatie goed afhandelt, juist door er niet echt een 'big deal' van te maken. Dat mensen de zaal verlaten is ontzettend overdreven, dat het theater Wertheim niet meer zal toelaten is al helemaal overdreven, maar ook dat nu Theo Maassen andere caberetiers oproept het theater te boycotten is niet nodig.

De grap waar het trouwens over gaat was eigelijk helemaal niet schokkend, maar een echte grap was het ook niet. Inderdaad gewoon een ironisch praatje, niks schokkends, maar ik zie er ook niet echt de humor van in. Het lijkt mij toch wel dat zo'n soort reactie van het publiek vroeg of laat zou voorkomen als je zoiets zegt, maar dat blijkbaar de halve zaal weg gaat is dan weer absurd. Ik dacht dat zoiets in Nederland eigelijk nouwelijks gebeurde?

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

BoordAppel schreef:

Van een weerloos persoon is geen sprake, hij heeft het immers niet tegen een bepaald persoon.

Hij had het zeker tegen één bepaald persoon in de zaal, namelijk een rolstoelgebruiker die helemaal vooraan in de zaal zat, bij wie er op zijn rolstoel één of ander 'lichtje' soms pinkte en op wie hij het altijd maar weer en weer gemunt had. Het leek net op een 'persoonlijke' afrekening. Het slachtoffer kon zich mondeling helemaal niet verweren (of kreeg geen kans) en is toen huilend de zaal uitgereden.

Bron: hln.be

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Het was juist een pijnlijk misverstand.

Mischa Wertheim schreef:

De oproer begon toen ik op een goed moment informeerde waar toch dat lichtje vandaan kwam dat ik de hele tijd in de verder donkere zaal zag flikkeren. Het zag er uit alsof iemand zat te bellen of te filmen. Toen bleek dat de bewuste man in een rolstoel zat, heb ik vanzelfsprekend mijn verontschuldigingen aangeboden.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Een rel om niks. De mensen die nu schande spreken lachen ook als Hans Teeuwen de Jostiband voor schut zet of Youp Vh Hek weer een bekend iemand aanpakt.

Ga fietsen...cabaret is cabaret. Dan weet je dat sommige cabaretiers harde humor gericht op de groepen hebben.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

kappeuter schreef:

Het was juist een pijnlijk misverstand.

Inderdaad. Typisch weer een voorbeeld van media die hun bronnen niet controleren. hln.be kent zijn feiten niet.

Gizzmann schreef:

maar ook dat nu Theo Maassen andere caberetiers oproept het theater te boycotten is niet nodig.

Dat is nu juist wél nodig. De directeur had het besluit genomen zonder dat hij precies wist wat er aan de hand was. Een domme paniekreactie.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

speedy23 schreef:

(quote)

Hij had het zeker tegen één bepaald persoon in de zaal, namelijk een rolstoelgebruiker die helemaal vooraan in de zaal zat, bij wie er op zijn rolstoel één of ander 'lichtje' soms pinkte en op wie hij het altijd maar weer en weer gemunt had. Het leek net op een 'persoonlijke' afrekening. Het slachtoffer kon zich mondeling helemaal niet verweren (of kreeg geen kans) en is toen huilend de zaal uitgereden.

Bron: hln.be

Dat is dus niet waar. Lees het stuk wat ik heb gepost nog maar eens door. Er is een opmerking gemaakt over het lichtje van de rolstoel, niet wetende wat het was en daarna heeft hij gewoon zijn show af proberen te maken zoals deze gepland stond. Toevallig zat daar ook een grap in over gehandicapten, dat deze rolstoeler zich aangesproken voelde is zijn eigen gebrek.

Er worden steeds zo makkelijk maar conclusies getrokken zonder eerst verschillende bronnen gecontroleerd te hebben. En dan maar wijzen naar anderen.

Spijtoptant

• 170 berichten
  • 0 stemmen

Het lijkt of soms gedacht wordt dat cabaretiers zo'n show spontaan uitvoeren, en bij goede uitvoering lijkt dat natuurlijk ook zo.

Maar in werkelijkheid is zo ongeveer alles uitvoerig geregisseerd en gerepeteerd en dan kan er wel eens een spontane opmerking bijkomen, maar een heel programmaonderdeel kan dan natuurlijk nooit op een specifiek persoon in de zaal gericht zijn.

Indertijd zullen er bij Youp ook wel HEMA-meisjes in de zaal aanwezig zijn geweest.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Een rel om niks. De mensen die nu schande spreken lachen ook als Hans Teeuwen de Jostiband voor schut zet of Youp Vh Hek weer een bekend iemand aanpakt.

Ga fietsen...cabaret is cabaret. Dan weet je dat sommige cabaretiers harde humor gericht op de groepen hebben.

Precies! Als er een grap over moslims gemaakt wordt en er ontstaat gedoe over dan wordt er gezegd dat ze wat meer zelfspot moeten ontwikkelen. En nu wordt er een grap gemaakt over een gehandicapte en dan is het zielig en grof? Wat een onzin zeg! Zo maak je van een gehandicapte een of ander weerloos wezen,en plaats je ze juist in een uitzonderingspositie wat zeker niet van respect getuigt.

speedy23 schreef:

Hij zij onder andere: "Als ik in mijn theatervoorstelling gehandicapten uitmaak voor profiteurs en racisten die onze westerse samenleving dreigen te ontwrichten, hoop ik dat het duidelijk is dat daar een zekere ironie achter zit."

Dit is wat een heleboel bevolkingsgroepen dagelijks moeten slikken. Met deze opmerking, puur door het onderwerp te vervangen, laat hij alleen nog maar eens duidelijk zien hoe dom de uitspraken zijn van mensen als Geert Wilders en Filip Dewinter.

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

Ik heb net het bewuste stuk gezien al die ophef is overdreven het is immers een cabaretier.. Grappig is het allesbehalve kan er zelfs geen glimlach voor opbrengen.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Linn schreef:

Ik heb net het bewuste stuk gezien al die ophef is overdreven het is immers een cabaretier.. Grappig is het allesbehalve kan er zelfs geen glimlach voor opbrengen.

Waar heb je het gezien? Heb je daar een linkje van? Ben namelijk erg benieuwd.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Linn schreef:

Het is niet het filmpje van wanneer iedereen is weggegaan maar wel datzelfde stuk http://www.youtube.com/watch?v=s3Lc1cE9qx4

Dit is toch niet het stuk waar het om gaat? Dit is van zijn oude show (edit: "Micha Wertheim voor beginners") die allang op tv is uitgezonden. Die heb ik al twee keer gezien.

Edit: Het gaat om "Micha Wertheim voor gevorderden"

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Eén ding weet ik zeker. Humoristen zoals o.a. Toon Hermans hadden of hebben geen platvloerse humor nodig. Dat waren en zijn 'cabaretiers' in de ware zin van het woord.

Ik weet het, ik haal nu Nederlands grootste als voorbeeld aan, maar het is maar een voorbeeld.

Dat ze grappen maken over bevolkingsgroepen akkoord, ik zal de eerste zijn om te lachen, maar vandaag de dag maakt men teveel gebruik van laag-bij-de-grondse humor, de pis en kak-moppen van het cabaret zeg maar.

Er zijn goeie grappen over moslims, net zoals er goede zijn over christenen, gehandicapten, priesters, dokters, ja zelfs over God. Maar het is het niveau van de grap dat scoort.

kos

• 46688 berichten
  • 8845 stemmen

Dat is maar ten dele waar. Sommige cabaretiers en komieken willen gewoon zo plat mogelijk zijn om makkelijk te scoren, veel mensen vinden dat nu eenmaal grappig (Jensen-publiek zeg maar).

Maar sommigen zijn wel grof maar hebben dat wel in de rest hun show geintegreerd. Een Teeuwen bijvoorbeeld.

Spijtoptant

• 170 berichten
  • 0 stemmen

speedy23 schreef:

Eén ding weet ik zeker. Humoristen zoals o.a. Toon Hermans hadden of hebben geen platvloerse humor nodig. .

Ieder zijn opvatting.

Toon Hermans was naar mijn smaak gespeend van elke vorm van humor. Een dosis platvoerse humor had hem geen kwaad kunnen doen.

Spijtoptant

• 170 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Dat is maar ten dele waar. Sommige cabaretiers en komieken willen gewoon zo plat mogelijk zijn om makkelijk te scoren, veel mensen vinden dat nu eenmaal grappig (Jensen-publiek zeg maar).

Maar sommigen zijn wel grof maar hebben dat wel in de rest hun show geintegreerd. Een Teeuwen bijvoorbeeld.

Er is inderdaad een verschil tussen grove humor en grof taalgebruik.

Linn

• 3289 berichten
  • 3798 stemmen

SelmaDuim schreef:

(quote)

Dit is toch niet het stuk waar het om gaat? Dit is van zijn oude show (edit: "Micha Wertheim voor beginners") die allang op tv is uitgezonden. Die heb ik al twee keer gezien.

Edit: Het gaat om "Micha Wertheim voor gevorderden"

Anyway het is gewoon niet grappig, komt die elk jaar met grappen over gehandicapten dan? Ook niet erg origineel

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.