- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic
Het grote voetbaltopic
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ja dus laat het maar in derdewereldlanden afspelen zodat zij de rekening gepresenteerd krijgen. Zolang wij er maar van kunnen genieten, niet?
Boos worden op Blatter, niet op Nederland 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Hoezo ben je daar blij om? Lijkt me juist fantastisch om hier het WK te hosten. Geweldige sfeer en thuisvoordeel. Waarom zou je dat als voetballiefhebber niet willen?
Principieel vind ik al dat we geen zaken moeten doen met maffiose organisaties. En verder zit ik er ook helemaal niet op te wachten. Dan krijg je situaties dat ze de hele stad droog gaan leggen, belachelijke veiligheidsmaatregelen, etc. Ik vond dat laatste WK verder van bedroevend niveau, ik heb misschien 3 leuke wedstrijden gezien. Ik heb het wel gehad met dat interlandvoetbal, van mij mogen ze dat afschaffen.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
WK voetbal blijft het mooiste wat er is vind ik. Verheug me nu al weer op het EK. 
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Boos worden op Blatter, niet op Nederland
Ik had het toch ook leuk gevonden mocht het zich hier afgespeeld hebben of zelfs in mindere mate Engeland. Dan speelden ze in de fantastische stadions van Arsenal, Liverpool etc. Zou ook een coole ervaring geweest zijn om te aanschouwen.
Misschien wordt het eens tijd om de FIFA buitenspel te zetten, dit heeft toch niets meer te maken met voetbal.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ja dus laat het maar in derdewereldlanden afspelen zodat zij de rekening gepresenteerd krijgen. Zolang wij er maar van kunnen genieten, niet?
Alsof wij zelf gestemd hebben
.
Bovendien is de welvaart van Qatar tegen die tijd echt enorm, bijna nergens zoveel mogelijkheden en geld dan daar. De burgers daar zullen het minder voelen dan wij hier in Europa. Had Spanje het gekregen was het helemaal een drama geworden.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik ben ook 1 van de weinige voorstanders hier voor een WK in Nederland hoor, lijkt me schitterend. Heb al gezegd dat we dat verlies ook nog wel op de koop toe kunnen nemen dan.
Maar met een budget van 15 miljoen bereik je niks bij de Blatters van deze wereld.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Spanje EN Portugal he Naomi. Maar dat was niet best geweest voor hun kwakkelende economie nee. Toch kregen ze 7 stemmen, best veel aangezien Rusland er 11 kreeg.
Ik begrijp die hele stemming niet trouwens. Zijn toch tig landen die stemmen?
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Ik weet niet hoor. Dat hete kostenverhaal lijkt mij helemaal niet zo zwart-wit als bepaalde figuren zoals bvb Derksen stellen.
Vind het een beetje vreemde en lichtelijk kortzichtige redenering.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Bovendien is de welvaart van Qatar tegen die tijd echt enorm, bijna nergens zoveel mogelijkheden en geld dan daar. De burgers daar zullen het minder voelen dan wij hier in Europa. Had Spanje het gekregen was het helemaal een drama geworden.
Ik bedoel het zo niet maar mensen die lopen te zeiken over de economische zuigkracht van zo een WK geef ik gewoon lik op stuk. Vroeger was een WK organiseren een eer, nu plotseling een last. Dat begrijp ik niet. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Spanje EN Portugal he Naomi. Maar dat was niet best geweest voor hun kwakkelende economie nee. Toch kregen ze 7 stemmen, best veel aangezien Rusland er 11 kreeg.
Ik begrijp die hele stemming niet trouwens. Zijn toch tig landen die stemmen?
Ook Portugal idd. ik had er even geen rekening mee gehouden dat hun economie op de afgrond staat.
rep_robert
-
- 27520 berichten
- 4092 stemmen
Komt omdat wij Nederlanders wel altijd iets te zeuren hebben Asaharo
Van de 424 pagina's hier zullen er wel 400 vol staan met gezeik 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ben best geschrokken hoeveel mensen hier tegen een WK in eigen land zijn eigenlijk, had ik niet verwacht.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik bedoel het zo niet maar mensen die lopen te zeiken over de economische zuigkracht van zo een WK geef ik gewoon lik op stuk. Vroeger was een WK organiseren een eer, nu plotseling een last. Dat begrijp ik niet.
Komt denk ik ook over het feit dat de FIFA steeds meer een kartel wordt en exorbitante eisen stelt aan een land.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Engeland mooie stadions? Moet je dit eens zien:
Die sjeiks daar weten toch niet waar ze met hun geld heen moeten, laat ze er dan maar stadions van bouwen, beter dan dat het van ons belastinggeld gebeurt.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
ja, die hebben we nu tot in den treure gezien, schitterend, maar heeft het nog iets met voetbal te maken eigenlijk.
rep_robert
-
- 27520 berichten
- 4092 stemmen
Ben best geschrokken hoeveel mensen hier tegen een WK in eigen land zijn eigenlijk, had ik niet verwacht.
Zoals ik boven je al zeg, Nederlanders moeten altijd wel wat te zeiken hebben, ook al hebben we het prima hier 
Als het feest hier eenmaal zou zijn zoude alle sceptici ook om zijn. Het is alleen jammer dat de wereldvoetbal bond zo'n corrupt zooitje is. Dat is ook een van de oorzaken.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Dacht dat jij ook tegen was hoor rep.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Feyenoord is goeie bezig!
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Is als een muntje in een diepe put gooien en een wens doen. De wens komt nooit uit en het geld komt nooit meer terug. 
kos
-
- 46714 berichten
- 8870 stemmen
Als er een hele publieke opinie op gang komt via de media dat je geld gaat uitgeven voor zo'n WK terwijl er mensen in verzorghuizen creperen en bijstandsmoeders naar voedselbanken moeten is het niet al te vreemd dat een volk zich keert tegen zo'n toernooi.
Geen nuchterder land wat dat betreft dan Hollanders, die wars zijn van rare tierlantijnen en nooit doen alsof er niks aan de hand is.
Het is niet voor niks dat we hier financieel altijd het netste jongetje van de internationale klas zijn.
Bovendien zijn Nederlanders ook nog eens gigantisch anti-autoritaire en -arrogante instituties. Nergens heeft men zo'n lak aan de eigen overheid bijvoorbeeld als hier. Dus is het niet zo vreemd dat een organisatie als FIFA hier enorm veel weerstand oproept.
'Wat nou eigen regels, geen belasting en je eigen snelwegstroken!' is natuurlijk een heel voorspelbare reactie van Nederlanders en hun calvinistische doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg instelling. In de rest van de wereld doen ze daar niet zo moeilijk over.
Dit is allemaal best te prijzen, maar er wordt veel te snel 1 kant op gekeken. Er zijn nogal veel onzinuitgaven die we doen waar echt niemand zo fel op reageert. Een JSF of NoordZuidlijn in A'dam kost al tig malen meer dan deze hele organisatie.
En dat ze hier zo dom zijn om stadions en infrastructuur te bouwen waar je daarna niks meer aan hebt lijkt me een idiote onderschatting van de NL organisatie.
Bovendien kun je helemaal niet zo eenvoudig een kostenbatenanalyse doen. Inkomsten gaan wel even wat verder dan wat je binnenhaalt tijdens zo'n toernooi, dat kan nog jarenlang doorwerken. Plus moet je rekening houden met hoe de economie en maatschappij er in 2018 voor staat, wat Johan Derksen met de beste wil nog niet kan inschatten.
Het is misschien wel een risico aan 1 kant, maar ik denk dat NL slim genoeg is om het zo te keren dat ze er flink aan hadden kunnen profiteren. De handelsgeest werkt hier wel even anders dan in een Z-Afrika..
En zo'n Spanje/Portugal bijvoorbeeld.. ik kan me geen regio voorstellen waar ze zo'n enorme impuls in de bouwsector hadden kunnen gebruiken. Dat kan zelfs leiden tot een hernieuwd vertrouwen in de sector en eigen identiteit.
Maar ja..wie ben ik
.
Flink verhaal zit ik hier trouwens op te hangen
.
rep_robert
-
- 27520 berichten
- 4092 stemmen
Dacht dat jij ook tegen was hoor rep.
Kan em eigenlijk niet zoveel schelen als ik eerlijk mag zijn. Leuk als het hier gehouden wordt, maar lig er niet heel erg wakker van. Wat ik wel jammer vindt is dat de toernooien de komende 12 jaar duizenden kilometers verderop plaats vinden. Dat is de grootste zonde wat mij betreft. Want Rusland Europa noemen gaat mij eigenlijk te ver.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Nederlanders houden inderdaad uberhaupt niet van teveel bemoeienis van Den Haag en al helemaal niet als de bemoeienis uit een ander land of van een organisatie als de FIFA uitgaat.
Ach ja, zo zijn wij Nederlanders nou eenmaal, wat doe je eraan he? Zo heeft elk volkje zijn eigenaardigheden wel. Het WK zullen we als we zo blijven nooit krijgen en het Eurovisie Songfestival nooit meer winnen. We blijven de brave leerling en ach soms plukken we daar ook wel de vruchten van. We staan er economisch met Duitsland nu het beste voor van heel Europa hoorde ik van de week. We gaan gewoon juichen als Nederland de wereldbeker omhoog houdt in Rusland. 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Was de publiciteit voor Zuid-Afrika zo positief dan tijdens het WK? Ik heb toch een hoop kritiek gehoord, zowel op de overheid daar, als op de FIFA. Bovendien is voetbal een sport die ook veel negatieve associaties op roept bij mensen, zoals supportersgeweld en zo. Ik weet niet of zo'n WK wel zo'n reclame voor een land is. Op tv zie je ook alleen maar de binnenkant van de stadions en die zijn toch allemaal hetzelfde...
De Olympische Spelen binnenhalen lijkt me wat dat betreft veel beter voor je imago. Er hangt een meer positieve sfeer rond. Je ziet op tv ook veel meer dan alleen voetbalvelden. Het IOC lijkt me daarnaast een (iets) minder corrupte organisatie.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Bovendien kun je helemaal niet zo eenvoudig een kostenbatenanalyse doen. Inkomsten gaan wel even wat verder dan wat je binnenhaalt tijdens zo'n toernooi, dat kan nog jarenlang doorwerken.
Verder snijdt je geschreven stuk wel interessante vragen en thema's aan, waar je soms ook gelijk hebt, maar er is nog nooit in de recente geschiedenis een Olympische Spelen of WK voetbal georganiseerd, die geen enorme kostenpost was (netto); ook in andere westerse landen. Het lijkt me dan ook zelfoverschatting om te denken dat Nederland dat dan opeens wel zou kunnen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Voor de economie anders niet best.
Tuurlijk is het wel goed voor de economie. Eerst een impuls vanuit de investeringen, daarna 100.000 den bezoekers. Hoe kan dat slecht zijn voor de economie? het kost misschien geld, maar geeft wel een impuls.
Nee, al die mensen die tegen zijn, zijn weer notoire zeikers. Durf gewoon te ondernemen. Zonder mensen met ballen en visie hadden we ook geen Erasmusbrug, Schiphol of KLM gehad. Ondernemen is altijd beter dan zielig thuis zitten te klagen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Is als een muntje in een diepe put gooien en een wens doen. De wens komt nooit uit en het geld komt nooit meer terug.
Ga zeker storten, hoef mijn geld ook niet terug. Elk miljoentje dat het de club oplevert is er weer 1. 
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Tuurlijk is het wel goed voor de economie. Eerst een impuls vanuit de investeringen, daarna 100.000 den bezoekers. Hoe kan dat slecht zijn voor de economie? het kost misschien geld, maar geeft wel een impuls.
Nee, al die mensen die tegen zijn, zijn weer notoire zeikers. Durf gewoon te ondernemen. Zonder mensen met ballen en visie hadden we ook geen Erasmusbrug, Schiphol of KLM gehad. Ondernemen is altijd beter dan zielig thuis zitten te klagen.
Helemaal mee eens, Reinbo. Begrijp er niks van dat de mensen het W.K. niet in Nederland willen. Het levert ook een geld op, waardoor het uiteindelijk niet veel kost.
Daarnaast is het een groot feest in Nederland. En iets om trots op te zijn.
Edit: ook volledig eens met Kos dus.
Knisper
-
- 13041 berichten
- 1279 stemmen
Helemaal mee eens, Reinbo. Begrijp er niks van dat de mensen het W.K. niet in Nederland willen. Het levert ook een geld op, waardoor het uiteindelijk niet veel kost.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar die kosten kan je toch ook zien als inversteringen. Het geld gaat gewoon naar bouw en infrastructuur ipv bijv. uitkeringen en subsidies. En die infrastructuur heb je vaak nog jaren plezier aan. Ook geeft het een boost aan de hotel en horeca sector. Waar zie jij het verlies?
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
De hotel en horeca sector is toch één van de redenen dat Nederland niet is gekozen?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.