• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.976 gebruikers
  • 9.370.379 stemmen

Piepkleine geneugten des levens

zoeken in:

Rianneke_Dan

• 14194 berichten
  • 2563 stemmen

Slaappilletje werkt altijd

samijo

• 151 berichten
  • 358 stemmen

dat zeker wel. of als je naar mijn moeder luistert een beetje whiskey in de laatste fles! zou ik nooit doen naturlijk maar ja ik ben er niet slechter voor!

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

KRIEPIE

Mijn grootvader is een tijdje geleden naar een rusthuis verhuist met mijn oma. Tot over een maand deden ze nog alles zelf (behalve kuisen), maar op een gegeven moment in je leven moet je zeggen dat het mooi is geweest, en je er bij neer leggen.

Ik kijk eigenlijk meer op naar mijn grootvader, dan naar mij vader.

Mijn grootvader (geboren in 1921) heeft zijn vader nooit gekend. Mijn overgrootvader (Octaaf Hofman) overleed in 1924 aan TBC. Toen mijn grootvader mijn leeftijd had sprong hij al in de bres voor zijn volk, als verzetsstrijder. Gelukkig hebben de nazi's hem nooit te pakken gehad (anders zat ik hier nu niet!). Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat ik mezelf vrijwillig in situaties zou brengen waar de vrijheid van mijn volk belangrijker zou zijn dan mijn eigen leven. Ik weet zelf niet wat hij daar allemaal heeft gedaan, maar het moet alleszins de moeite zijn, aan de eretekens te zien.

Dan na de oorlog al snel getrouwd met mijn grootmoeder (nov 1948). Mijn nonkel Dirk werd als snel geboren (1949-2002), gevolgd door mijn nonkel Marc (1952-), en ten slotte mijn vader (1958-).

Mijn grootvader was ook politiek geëngageerd. Toen de Volksunie in de jaren 50 werd opgericht, werd hij al snel lid van die partij. Hij heeft zelf nog gezeteld in de gemeenteraad in de jaren 60 en 70 en is een keer nipt net geen burgemeester geweest. Zijn job was iets in het gouvernement (wat exact weet ik niet, maar hij had een hoop mensen onder zich werken)

Hij is in juni van dit jaar op zijn 89 jaar nog op zijn eigen houtje het bolletje van de N-VA gaan kleuren. Ik zei nog: "Geef mij anders een volmacht, dan doe ik het wel voor u!". Maar die oude koppigheid, het heeft toch zijn charme.

Tot hier toe even zijn korte biografie. Voor het echt saai wordt

Dus nu hebben we het huis een beetje opgeruimd. Iets waarmee we niet wisten wat te doen waren zijn schilderijen (+/- 300).

Mijn vader heeft er een in ons huis gehangen. Toen mijn moeder thuis kwam zei ze dat ze het maar een 'creepy' geval vond.

"kriepie? wa-des-da?" vroeg mijn vader.

Ik moet eigenlijk toegeven. Ik vraag me af op welke gebeurtenis uit 1981 (volgens de achterkant) mijn grootvader zich gebaseerd heeft om dit ding te schilderen. Ik heb er al veel betere gezien van hem die veel mooier waren een pak meer vrolijkheid uit straalden.

Hieronder het ding even op foto gezet. Het staat op de grond omdat het intussen van de haak af gehaald is en het een andere plaats zal krijgen in ons huis.

(afbeelding)

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

Ding? Nice & (inderdaad wat) creepy zal je bedoelen. Zou ik eigenlijk meteen aan mijn muur hangen met een andere lijst eromheen.

melvddonk

• 3972 berichten
  • 0 stemmen

Wat een mooi verhaal. Ik vind het heerlijk om te lezen hoe trots je bent op je grootvader. Het schilderij is echt prachtig! Overal valt wat in te ontdekken. Ik kan daar volgens mij uren naar kijken. Je kunt, net als bij wolken, steeds nieuwe figuren zien in het schilderij. Prachtig!

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

En waarom zou er eigenlijk vrolijkheid in een schilderij moeten zitten? Dit is thematisch gezien een pak interessanter.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Inderdaad, al zou ik het mooier vinden met een bordeaux lijst. Of een andere kleur die ook terugkomt in het schilderij.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Kleine geneugte: de klok rondslapen, en ookal slaap je niet aan één stuk door (omdat je telkens wakker wordt van hele maffe dromen) toch voldaan, vol energie en uitgerust wakker worden. Wat is slapen toch fijn.

Wilfred Genee

• 1173 berichten
  • 669 stemmen

Slapen is heerlijk, maar de periode net nadat ik wakker ben is zeker niet mijn favoriet .

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

@ AGE-411:

Mooi verhaal.

Dat schilderij straalt geen vrolijkheid uit nee, maar ik vind het erg mooi, en het kleurgebruik spreekt mij erg aan.

Het maakt mij zelfs nieuwsgierig naar andere werken van je grootvader.

Verder ben ik het met de anderen eens, die vinden dat het in een andere lijst nog beter tot zijn recht zou komen.

Het zwarte kader maakt 't nog triester, en wellicht beoogde je grootvader dat ook.

De suggestie van Eline zie ik wel zitten.

Voor wat de inspiratie betreft die je grootvader ertoe bracht dit zo te schilderen, ik zie er een bosbrand in, met tragische afloop voor mensen die erin omkwamen.

Of misschien wel een oorlogs herinnering.

Hoe langer ik naar dat schilderij kijk, hoe mooier ik het ga vinden.

melvddonk

• 3972 berichten
  • 0 stemmen

Wilfred Genee schreef:

Slapen is heerlijk, maar de periode net nadat ik wakker ben is zeker niet mijn favoriet .

Nee dat is ook niet mijn favoriet. Sowieso heb ik er altijd een hekel aan om naar bed te gaan, omdat ik nog vanalles wil doen 's avonds. Maar als ik 's ochtends wakker word dan wil ik er nooit uit.

Wilfred Genee

• 1173 berichten
  • 669 stemmen

melvddonk schreef:

(quote)

Nee dat is ook niet mijn favoriet. Sowieso heb ik er altijd een hekel aan om naar bed te gaan, omdat ik nog vanalles wil doen 's avonds. Maar als ik 's ochtends wakker word dan wil ik er nooit uit.

En dan maar liggen en wachten tot je in slaapt valt is ook niks.

Maar dat is een ander topic .

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Wat een prachtig schilderij, pure kunst!

Ik zou het hier meteen aan de muur willen hangen.

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

Ik vind het ook erg mooi.

Er is niets leukers dan (natuurlijk wel mooie) kunst in huis te hebben, wat gemaakt is door vrienden of familie. Zo hebben wij drie schilderijen en een beeld van mijn vader in huis en twee kunstwerken en twee schilderijen van een vriend aan de muur hangen. Mij moeder schildert ook, maar daar moet ik nog wat van zien los te peuteren, hopelijk komt dat dus nog.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Korting! Ik ben zo'n korting- of actie junk. Ik ga er zelf niet naar op zoek, maar wanneer ik er tegenaan loop moet ik het ook hebben. Vandaag er achter gekomen dat er alleen vandaag nog 40% korting was op 10 liter latex, meteen in de auto gesprongen naar Heerlen en 2 emmers ingeslagen, op die manier blijft het leuk (en betaalbaar). Zijn net die kleine dingetjes...

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

En die 40% kun je weer uitgeven aan dvd's

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Haha voorlopig echt even niks. Heb nu al een tijdje niks meer gekocht, en dat wil ik zo houden. Verhuizing en New York gaan even voor! En ik kán het ook echt, voel de behoefte ook niet om nu dvd's te kopen. Die periode komt over een tijdje vast wel terug, maar in de (weinige) tijd die ik nu heb, is het de ideale gelegenheid om mijn kijk-stapel kleiner te maken.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Weet er alles van, soms moet je gewoon keuzes maken als je een eigen huisje/flatje hebt.

En die reis naar new York van jou kost natuurlijk ook wat ja. Wil ik zeker een keer ook doen.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Brix schreef:

Het zwarte kader maakt 't nog triester, en wellicht beoogde je grootvader dat ook.

Ik denk het niet. Hij bestelde die kaders in 4 kleuren:

- Zwart

- Wit

- Licht grijs

- Donker grijs

Dus volgens mij maakte dat zoveel niet uit.

Hij schilderde per maand een schilderij of 2 van dat caliber. Soms maakte ie grote schilderijen (van soms 2m breed) waar ie wel een tijdje aan bezig was.

In het begin (jaren 50) heeft ie er ook enkele gemaakt met een meer sierachtige houten kaders, maar die waren eigenlijk te duur.

Bovendien is zo'n kader snel vervangen.

We zijn zo de schilderijen een beetje aan het uitdelen. Voor ie naar het rusthuis ging zei ie ook dat we dat een beetje moesten doen: Buren, de huisarts, ieder kleinkind een voor op de kamer etc.

Probleem is dat er (vooral bij die grotere) ook een 5-tal schilderijen bij zitten die prijzen gewonnen hebben.

En die wil mijn papa niet zomaar weg geven, maar we kunnen ze moeilijk allemaal bij ons thuis hangen. En hoe verdelen we die dan? (Rekening houdend met nonkel die ze ook wel wil). Het is soms moeilijk.

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

@ AGE-411:

Ik verwonder mij er niet echt over dat die man ook prijzen gewonnen heeft met zijn werk.

Wel zonde dat die collectie nu verwaaid naar alle kanten, maar wel heel begrijpelijk.

Wie heeft daar de plaats voor?

En zo komen de schilderijen wellicht nog onder de aandacht van meerdere mensen.

Toch zou ik van ieder schilderij een foto gemaakt hebben, als aandenken.

Ik zou daar echt heel graag nog iets van willen zien, want ik ben echt onder de indruk van dat ene schilderij.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

Is zijn kunst niet te verkopen? Ik vind die gefotografeerde in ieder geval echt schitterend, moet toch interesse voor zijn?

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Hoh,

In het verleden verkocht ie er wel af en toe eentje. Hij en andere schilders uit het Gentse gingen soms vaak tesamen op een tentoonstelling gaan staan, en dan kreeg ie wel eens de vraag "hoeveel kost dat schilderij daar?"

Maar hij deed dat gewoon als hobby. Toen hij nog werkte in de weekends, of s'avonds na zijn werk (frustraties van op het gouvernement uitschilderen ). Toen ie op pensioen was had ie natuurlijk meer tijd.

Daarnaast schreef ie ook wel eens een gedichtje. Bij de dorpsfeesten ("deelgemeente in de kijker") 2 jaar geleden had de gemeente een boekje uit gegeven met gedichten van hem.

Eigenlijk heb ik me daar nog niet echt in verdiept

En lezen deed ie ook veel. We hebben bij het opruimen van het huis alle boeken in dozen gestoken. Jezus christus! Je kan er de bibliotheek van een kleine Vlaamse gemeente met vullen. Rekken vol boeken!

De speciaalste boeken (bijbel uit 1837, Fransch-Vlaemsche woordenboek uit 1845, een volledige encyclopedie van 21 delen uit 1950, ... ) heb ik nu op mijn kamer liggen.

Als je ooit het huis van je (groot)ouders gaat opkuisen zal je wel ondervinden dat het niet evident is om alles zomaar 'kwijt' te geraken. Wat mensen op een heel mensenleven allemaal verzamelen!

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

Een ding is zeker, het is een bijzondere man, met vele talenten.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Elineloves schreef:

Korting! Ik ben zo'n korting- of actie junk. Ik ga er zelf niet naar op zoek, maar wanneer ik er tegenaan loop moet ik het ook hebben. Vandaag er achter gekomen dat er alleen vandaag nog 40% korting was op 10 liter latex, meteen in de auto gesprongen naar Heerlen en 2 emmers ingeslagen, op die manier blijft het leuk (en betaalbaar). Zijn net die kleine dingetjes...

Gisteren op de watersport (duik) beurs in Dusseldorf (die is trouwens echt gigantisch groot) mijn slag geslaan. Toch een paar leuke inkopen gedaan voor een mooi prijsje. Heerlijk inderdaad.

Leuk verhaal trouwens van dat schilderij AGE-411, vind het wel mooi maar zou het zelf niet zo snel ophangen bij mij thuis denk ik. Het heeft wel iets erg naargeestigs.

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3922 stemmen

Ja. maar hoeveel benzine heb je verstookt om er te komen?

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

Benzine

Gewoon erheen gesnorkeld, via de Rijn, lijkt mij

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1715 stemmen

Kijk jij snapt het Maar als je daar met 7 man heen gaat en de benzineprijs verdeeld valt dat nog wel mee. Entreeprijs viel ook niet tegen en bovendien gezelligheid is ook wat waard.

samijo

• 151 berichten
  • 358 stemmen

dat als ik lekker hier wat zit te lezen, ziet anne-marie de avatar van elineloves en gaat helemaal uit haar dak.....schreewend (spelling?) RAPUNZEL, RAPUNZEL!!!!! kijk mama dat is van rapunzel (vind ik persoonlijk wel knap van alleen z'on kleine beest en een film zij heeft maar een paar keertjes gezien)

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3630 stemmen

Haha, slim meisje dan! En dat met zo'n klein plaatje, knap hoor.

Ik had vorige week hetzelfde @ work, zagen de kindjes mijn Rapunzel achtergrond op mijn telefoon.. Direct vroegen ze: Wie is dat? Dat is kikker! Kikker met meisje! Mooie Kikker!

Ja, Pascal maakt veel los bij klein en groot.

Brix

• 19675 berichten
  • 5113 stemmen

Die avatar is wel een succes gebleken Eline.

En je zou hem, naar gelang je gemoedsstemming, ook nog (tijdelijk ) van kleur kunnen laten veranderen

Past ook nog bij dat diertje.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.