- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Piepkleine geneugten des levens
Piepkleine geneugten des levens
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Vandaag wat met mijn broer door Antwerpen gedwaald en komen we ineens een gigantische boekenwinkel tegen waar in de vitrine een boek ligt over het Italiaanse neorealisme voor de spotprijs van 6 euro! Was ik al tijden naar op zoek maar nooit iets gevonden, wist zelfs niet of er echt boeken over het genre waren geschreven
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Geweldig leuk Metalfist.
Zou je iets meer over dat boek kunnen vertellen?
De schrijver, titel, jaar van uitgave?
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
En die heeft meteen resultaat gehad 
Gevonden en besteld.
Met mijn dank Metalfist 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Waarom niet even met andere filmliefhebbers delen? 
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Dat kan inderdaad ook, al waren er verder geen reacties.
Bij deze dan:
Neorealisme: Mythe of werkelijkheid?
door Eekhof & Kroon
Cinemathema 1980
Paperback. Met foto`s in zwart-wit. 232 pag
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik wou niet off-topic gaan maar goed, hier is de informatie 
Korte inhoud:
De teksten in deze bundel vormen een treffende illustratie van de felle pro's en contra's die deze Italiaanse filmbeweging (1943 - 1953) heeft opgeroepen. Hartstochtelijke aanhangers (Zavattini en Bazin) en haast cynische critici (Petraglia, Bonitzer en Canella) komen aan het woord. Deze verschillende meningen hangen ongetwijfeld samen met de vele raakvlakken tussen het neorealisme en de Italiaanse maatschappij. Zonder het fascisme en de strijd daartegen, zonder de politieke en sociale ontwikkelingen in het naoorlogse Italië was er geen neorealisme geweest. Een dergelijke verwevenheid van kunst en politiek brengt, zo blijkt ook uit deze bundel, pennen uit zeer verschillende huize in heftige beweging. De in deze bundel verzamelde essays zijn, op één uitzondering na, allemaal uit het Italiaans vertaald. De Nederlandse filmliefhebber kan zich nu laven aan een kennisbron, die te lang door de taalbarrière onbereikbaar bleef.
Het boek zelf is uit 1980 (september) en is uitgegeven onder Cinemathana. De verschillende auteurs zijn:
Venturini F. - De oorsprong van het neorealisme
Zavattini C. - Enkele ideeën over de cinema
Zavattini C. - 'Ze presenteren zich, gekleed in een overall en decreteren dat het neorealisme dood is'
Petraglia S. - Cesare Zavattini als theoreticus van het neorealisme
Giacco V. en Vitalone L. - Het spook van de vrijheid, of de strijd van de filmmaker om de 'droom in het laatje' in een film om te zetten
Cosulich C. - Neorealisme en filmorganisaties tussen 1944 en 1953: kroniek van tien jaren
Bazin A. - Het realisme in de film en de Italiaanse school vanaf de bevrijding
Bonitzer P. - Het neorealisme: wat voor realisme?
Canella M. - hoe critisch is de critiek van het neorealisme
Micciche L. - Een evaluatie van het neorealisme
Er zijn ook nog tal van foto's bijgesloten en verschillende (korte) biografieën over de regisseurs die aan bod komen.
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Ik at gisteren in een restaurant in Nederland en omdat ik een groot chocolade-dessert aan het eten was zeiden de Nederlanders in het gezelschap "wat een grote jongen". Is dat positief, neutraal of pejoratief bedoeld volgens jullie?
(PS ben een volwassen Vlaming en niet bepaald dik...)
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Gewoon een grapje lijkt me, dat je een grote knul bent omdat je dat hele toetje kunt opeten.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
... of neutraal en dat ze met 'wat een grote jongen' het toetje bedoelden? 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Kan ook. De meeste vrouwen zouden in ieder geval acuut gaan Sonja Bakkeren na zo'n opmerking, hehe.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Na zo'n toetje bedoel je?
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Dan ook, maar wanneer zo'n opmerking tegen een vrouw gemaakt zou worden zou het vaak zijn: 'Wat bedoel je, vind je me te dik?!'.
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Gewoon een grapje lijkt me, dat je een grote knul bent omdat je dat hele toetje kunt opeten.
gerustgesteld : )
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Nieuwe bureaustoel van leer met wieltjes gehaald. 
Rianneke_Dan
-
- 14194 berichten
- 2563 stemmen
Straks naar de basisschool want de kinderen geven een playbackshow en al mijn oppaskindjes (op één na) doen mee, dus ik ga zeker kijken. En de bloemen om naar ze te gooien liggen ook al klaar! Altijd leuk om 'mijn' kindjes zo fanatiek te zien 
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Ook een zweepje bij geleverd?
Nee die had ik al.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Een beat maken met het geluid van de handtandenborstel. Boven, links, onder, links, boven, rechts, links... 
En laatst een houten honkbalknuppel binnengekregen. Voelt goed om die een te hebben voor als er inbrekers zijn ofzo... 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Vandaag voor het eerst in 2 jaar terug gaan fitnessen. Ik denk dat ik ben gestorven maar wat geeft het toch een heerlijk gevoel! Jezelf lekker afbeulen onder begeleiding van Kill 'Em All - Metallica, fantastisch 
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Zou ik inderdaad ook weer eens moeten doen... Ben in januari ziek geweest en sindsdien niet meer geweest... Nu is het al bijna maart!
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
's Ochtends wakker worden naast mijn meisje en me beseffen hoeveel ik van haar hou. 
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
's Ochtends wakker worden in je eentje in een kingsize bed en beseffen dat je je 5x kunt omrollen en er nog steeds in ligt 
samijo
-
- 151 berichten
- 358 stemmen
's Ochtends wakker worden in je eentje in een kingsize bed en beseffen dat je je 5x kunt omrollen en er nog steeds in ligt
omg zo lekker, ik rol over en kom ik een peuter tegen!
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Gisteravond op café gegaan met een paar vrienden van de middelbare school en omdat ik 's avonds in het weekend niet mag rijden (voorlopig rijbewijs) ging met de fiets. Allemaal gezellig, goed gelachen en al maar verlies ik toch wel de sleutel van het slot dat op mijn fiets hing. Ik had maar een versie (de vorige is jaren geleden eens in de wasmachine terecht gekomen) dus ik moest met pijn in het hart mijn trouwe stalen ros achter laten. Eén van die vrienden heeft me dan thuis afgezet en vanmorgen terug naar het café op mijn fiets in de koffer te steken en wat vindt ik op de grond voor het café? Juist, mijn fietssleutel 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Mijn nonkel is dit weekend gekroond tot ridder in de orde van Oranje-Nassau.
En die wist dat niet op voorhand. Hij moest naar Nederland komen voor een receptie zeiden ze hem, en pas toen ie daar aan kwam kreeg ie te horen dat ie gedecoreerd ging worden.
samijo
-
- 151 berichten
- 358 stemmen
@ age-411 Gefeliciteerd! wim's vader heeft ook dit eer gekregen vorige jaar. maar een vraag?.....wat is een nonkel? 
samijo
-
- 151 berichten
- 358 stemmen
oh right, bedankt! weer iets geleerd!