menu

Overig / Televisie / The X-Files

zoeken in:
Film Pegasus (moderator)
9x19 en 9x20 - The Truth

Het is zover, de X-Files zitten er op en met de dubbele aflevering The Truth wordt daar een einde aan gebouwd. Een einde aan een reeks is altijd met een dubbel gevoel. Het heeft iets episch en de makers blikken ook soms terug naar vroeger. Maar tegelijkertijd wordt het afgerond en verdwijnt ook de spanning en de verwachting naar wat zal komen. Ik hoop dat hier ook een nieuwe film of een eventueel reboot van komt. Alle registers worden boven gehaald in deze aflevering met natuurlijk de terugkeer van Mulder. Maar zelfs overleden figuren als Krycek, The Lone Gunmen, Deep Throat en X komen als geest terug. Ook The Smoking Man, Kersh, Knowle Rohrer, Jeffrey Spender, Marita Covarrubias en Gibson Praise zijn er bij. Of de verklaringen op het einde van de film de juiste zijn is altijd een goeie vraag. De vragen zijn immers interessanter dan de antwoorden in The X-Files. Maar dankzij de terugkeer van Mulder en toch nog ruimte voor de figuren van Doggett en Reyes is dit zeker geen slecht einde.

In 2008 zouden Mulder en Scully terugkeren in een nieuwe X-Files film. Helaas zonder Doggett en Reyes, daar hebben de makers gezwicht voor de fans van het eerste uur. Momenteel zijn zowel de makers als Duchovny en Anderson bereid voor een nieuwe 3e film, maar is het nog wachten op groen licht van Fox. We blijven hopen...

JvB Lucas
Ten eerste, mijn complimenten aan de FilmPegasus. Mooie recensies.

Voor de rest een uiteraard schitterende serie met een aantal klassieke momenten!

Ik heb de hele reeks op dvd!

Film Pegasus (moderator)
Een serie als the X-Files leent zich perfect tot recensies, omdat je naast de grote verhaallijnen en de basiscast, ook altijd met andere acteurs, regisseurs en korte op zich staande verhalen te maken hebt. Ik ben nu True Blood opnieuw aan het zien en dat leent zich daar minder voor. Ik kan wel iedereen aanraden om the X-Files (opnieuw) te zien.

AGE-411 schreef:
Jummie!

Net aan de serie begonnen, en ik zit maar met 1 vraag:
Waarom ben ik nooit eerder begonnen aan deze serie?

Het is nooit te laat om aan the X-files te beginnen!! Ik moet er wel bij zeggen dat toen de serie destijds liep, de impact vele malen groter was dan dat het nu zou zijn.

En inderdaad leuk gedaan die recensies. Een hoop herinneringen komen weer naar boven. Simpelweg één van de beste series ooit gemaakt! Samen met Twin Peaks en The Sopranos. Ik durf zelfs te zeggen dat de eerste 5 seizoenen misschien wel het beste was wat de televisie ooit heeft voortgebracht. Na de film in '98 ging het qua hoofdverhaal bergafwaarts, maar de losse afleveringen waren tot en met het achtste seizoen nog steeds uistekend. Het negende seizoen ten spijt.

Oh ja en ik vind het een regelrechte schande dat nog geen enkel seizoen op blu-ray verkrijgbaar is!!!

Zowel Duchovny als Anderson willen een derde film. Vandaag nogmaals aangegeven op Comic Con.

JvB Lucas
Nicholas schreef:
Zowel Duchovny als Anderson willen een derde film. Vandaag nogmaals aangegeven op Comic Con.

Hoewel ik beiden eerste twee X-files films niet geweldig vind, hoop ik er stiekem ook op

Zeker 2 was een enorme tegenvaller. Leek wel alsof ze allebei helemaal op waren.

Deel 1 was fijn omdat het tussen de seizoenen in zat. Voor de noob een vermakelijke SF film, voor de volger een vermakelijke SF film waar er ook nog eens lekker veel rode draad elementen in zitten. De tweede film is wat dat betreft een "zwakke" X-file. Desalniettemin is een deel 3 altijd leuk.

X-files is nog steeds mijn favoriete serie. Heb eigenlijk wel weer eens zin in een herziening. Heb de eerste seizoenen nog wel ergens liggen.

M.b.t. de films: Deel 1 was goed en had het echte X-Files sfeertje. Deel 2 was verschrikkelijk. Nauwelijks een X-file. Kom maar op met deel 3.

Geen van de X-files films zijn eigenlijk geslaagd.

Het probleem van de eerste film was dat Chris Carter er een blockbuster van probeerde te maken. Hij wou het gehele alien-gebeuren groter maken dan dat het daadwerkelijk was door er bijv. een hoop figuren bij te betrekken en natuurlijk qua sfx ook flink vooruit te gaan. Check alleen al het budget van 66 miljoen. Destijds best veel voor een film en belachelijk veel zelfs voor een film gebaseerd op een populaire tv-serie. De bedoeling was ook eigenlijk dat de serie er na 5 seizoenen mee op zou houden, maar gezien de aanhoudende populariteit was dat onmogelijk. Na de film ging het ook compleet bergafwaarts met de mythologie.

De tweede film was itt de eerste een stand-alone case, wat persoonlijker, meer in X-files sferen etc. Maar het probleem daarvan was dan weer dat het verhaal vrij slap was. Niet weird genoeg etc. voor X-files.

Leuke serie inderdaad!
ik moet er trouwens eens terug aan beginnen na (nogmaals) Twin peaks (die duurt niet zolang en nadien alles van X-F)! love them!!
Weet er trouwens nog iemand die rage die er toen ontstond met de verzamelmagazines van X-factor (Paranormal Magazine) die uitkwam met dezelfde letterfond als X-files? met dingen die je in X-files tegenkwam maar dan "zogezegd" echt gebeurt. met foto's en dergelijke uitleg ik heb ze bijna allemaal nog in bijhorende dikke map (juijjj)

en @Film Pegasus, die recensies van je zijn super!

JvB Lucas

Er wordt al jaren gepraat over een 3de X-files film, maar laat het dan op z'n minst een film zijn die de mythologie-verhaallijn volgt.

Spirit_Catcher schreef:

Weet er trouwens nog iemand die rage die er toen ontstond met de verzamelmagazines van X-factor (Paranormal Magazine) die uitkwam met dezelfde letterfond als X-files?!

Volgens mij had ik een paar van die magazines

Overigens kwamen er ook veel series uit die een vergelijkbare opzet hadden als de X-Files. PSI Factor was bijvoorbeeld één van de meest vergelijkbare series. Er waren echter nog meer, waar ik de titel zo niet meer van weet.

Zo. Ik heb nu een paar afleveringen gezien van seizoen 9, en moet bekennen dat het beste er wel af is.
Seizoen 8 was tegen mijn verwachting in wel vrij sterk. Agent Dogett is toch wel een verrijking voor de serie, zeker na het barslechte seizoen 7 (met de video-game aflevering als triest dieptepunt ) .

Enige minpunt in seizoen 9 is agent Reyes. Vind haar eigenlijk niet passen bij de X-files.

Seizoen 7 had wel "Sein und Zeit/Closure" en "Requiem". "X-Cops" vond ik ook wel geinig. Van seizoen 9 staat me eigenlijk alleen nog "Release" bij, maar dat was voor mij wel echt het minste seizoen. In seizoen 8 was het gemis van Mulder nog wel op te vangen. In seizoen 9 lijkt de koek echt op.

Ben een tijdje geleden ook weer eens opnieuw begonnen. Is een beetje een jaarlijks ritueel geworden. Vanavond o.a. "The Field Where I Died", een van de beste. En dan kort daarna "Musings", ook één van mijn favorieten.

Ik heb jaren terug al eens gepost in dit topic, omdat ik toen al plannen had om The X-Files te bekijken, maar het is er nooit van gekomen. Tot nu dan, want een weekje terug heb ik alle seizoenen en de 2 films gekocht, dus ik zit wel goed de komende periode.

Dit weekend begonnen met seizoen 1, aflevering 1. Even wennen aan de beeldverhouding, maar dat stoort ook niet zo. Het heeft ook wel een bepaalde charme zelfs. Leuk om het samenkomen van het legendarische duo Mulder en Scully te zien. Vond het een interessante start, al verwacht (en hoop) ik dat het nog veel beter gaat worden.

Zal tijdens het kijken hier af en toe eens mijn bevindingen plaatsen.

Fox wil deze serie nieuw leven inblazen, met David Duchovny en Gillian Anderson!
lijkt me helemaal geweldig,
eerst Twin Peaks terug en nu ook The X-Files! top

Het gebrek aan creativiteit is ook al in serieland aan gekomen merk ik. Twin Peaks make sense, maar The X-Files?

The X-Files heeft wat mij betreft nooit een fatsoenlijke gekregen. Anyway van mij mag het.

Heb nu 8 afleveringen erop zitten en zelfs daar zitten al een paar briljante afleveringen tussen zeg.

1x2 Deep Throat
1x6 Shadows
1x7 Ghost in the machine
1x8 Ice

Vooral Shadows en Ghost in the machine hebben echt grote indruk gemaakt.

Ben absoluut al verslaafd.

Ik heb The X Files nog nooit gevolgd. Loopt deze serie door, of zijn het allemaal op zichzelf staande afleveringen?

DiDa schreef:
Ik heb The X Files nog nooit gevolgd. Loopt deze serie door, of zijn het allemaal op zichzelf staande afleveringen?

Ik ben er momenteel mee bezig, zit in seizoen 2. Het zijn vooral op zichzelf staande afleveringen, al kom je af en toe wel een rode draad tegen of loopt een verhaal 2 of meer afleveringen door.

List of The X-Files episodes - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

In deze lijst zijn de afleveringen die deel uitmaken van de grote verhaallijn gemarkeerd.

Lone Gunmen komen terug naar 'The X-Files' - Serietotaal.nl

Eerder ook al het bericht dat de CSM terug keert.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat deze revival een succes wordt, maar van al die overleden personages die op een of andere manier deel uit gaan maken van het nieuwe seizoen wordt ik niet zo vrolijk. Zeker de CSM was één van mijn favoriete personages, maar ik hoop niet te vrezen voor allerlei vage constructies waarin ze dat soort karakters toch weer kunnen laten zien.

Net de pilot gekeken omdat ik erg nieuwsgierig naar de serie was geworden. Veel fans van Twin Peaks (mijn favoriete tv-serie) schijnen ook grote van fan deze serie te zijn. De pilot vond ik erg sterk. Leuke personages en goede mysterieuze verhaallijnen. Wel hoop ik dat niet elke aflevering over Aliens gaat en er ook andere bizarre dingen worden behandeld. Ga de serie zeker verder kijken.

't Gaat vaak niet over buitenaardse wezens. Alleen het hoofdverhaal.

baspls schreef:
Net de pilot gekeken omdat ik erg nieuwsgierig naar de serie was geworden. Veel fans van Twin Peaks (mijn favoriete tv-serie) schijnen ook grote van fan deze serie te zijn. De pilot vond ik erg sterk. Leuke personages en goede mysterieuze verhaallijnen. Wel hoop ik dat niet elke aflevering over Aliens gaat en er ook andere bizarre dingen worden behandeld. Ga de serie zeker verder kijken.

Zoals bij veel series zijn de eerste 4-5 series erg goed, en wordt het daarna .. anders. Ik zeg niet zo zeer minder, maar omdat men bij de X-Files dan al zoveel behandeld heeft wordt het zoeken naar leuke invalshoeken voor verhalen.

We hebben laatst nog eens alle afleveringen gezien, inclusief seizoenen 7, 8 en 9 die ik destijds maar sporadisch gezien heb. Daar zaten wel draken van afleveringen in. Maar goed, het hoort erbij.

Leuk dat je het gaat kijken!

Film Pegasus schreef:
en Richar Beymer (Tony in West Side Story).

Vergeet zijn rol in Twin Peaks ook niet te vermelden!!!

Ben ondertussen je berichten aan het lezen. The X-Files is zonder twijfel één van de beste series uit de jaren '90. Ik wacht al jaren op de blu ray-release van deze serie en de nieuwe serie die in 2016 moet uitkomen.

Leuke recensies trouwens!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.