• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.977 gebruikers
  • 9.370.453 stemmen

The X-Files

zoeken in:

roda

• 1670 berichten
  • 961 stemmen

ik heb inmiddels seizoen 1 t/m 3 gezien en net begonnen aan seizoen 4.

seizoen 2 en 3 zijn erg goed, op enkele zeer selchte aflevringen na o.a Hell Money en Jose Chung's from outer space.

maar over het algemeen erg goed !

seizoen 4 begint redelijk, maar The Field Where I Died vind ik weer erg slecht, vanavond begint ik aan Sanguinarium.

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Nog twee afleveringen en dan heb ik alle negen seizoenen gezien. De laatste drie waren wel doorbijten hoor, met seizoen zes wisselend tussen goed en kut.

Ondanks de vaak zeer matige verhalen en de inmiddels belachelijk geworden mythologie heeft het laatste gedeelte met Doggett en Reyes wel wat. Het zijn karakters die me liggen en af en toe zit er nog een goede aflevering tussen.

Maar eigenlijk hadden ze na seizoen 5 (en misschien de film) moeten stoppen.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3279 stemmen

Dionysos schreef:

Ondanks de vaak zeer matige verhalen en de inmiddels belachelijk geworden mythologie heeft het laatste gedeelte met Doggett en Reyes wel wat. Het zijn karakters die me liggen en af en toe zit er nog een goede aflevering tussen.

Zij maken het inderdaad nog het bekijken waard, al heb ik van het laatste seizoen erg veel afleveringen gemist. Ik heb zelfs de laatste 3 afleveringen niet gezien, zo erg boeide het nog . Erg veel gerecycled dat laatste seizoen (en daarvoor ook al). Maar de eerste paar seizoenen zijn echt geweldig (tot en met 6 of zo).

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Het stomme is dat Yorin de laatste 2 seizoenen uitzond (eerder was het oude Veronica de zender die de rechen had), en dat ze het laatste seizoen doordeweeks iets van 23.15 uur uitzonden. Dan verwacht je dus herhalingen. Hierdoor heb ik het halve seizoen gemist, maar ik kwam er optijd achter om i.i.g. de laatste afleveringen te zien.

Een jaartje geleden begon RTL5 zaterdags met het eerste seizoen en ineens kwam het laatste seizoen (herhaald) op RTL5 (van de zomer ongeveer denk ik).

Vroeger was het gewoon donderdagavond 20.30 uur, goede oude tijd!

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

roda schreef:

op enkele zeer selchte aflevringen na o.a Hell Money en Jose Chung's from outer space.

Opvallend. De eerste is inderdaad erg matig, maar de laatste wordt door (heel) veel X-Files fans als één van de beste afleveringen uit de gehele serie gezien. Ik denk dat ik 'm wel 30 keer gezien heb.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

jester schreef:

Een van mijn favoriete afleveringen is 'Jose Chung's From Outer Space' (seizoen 3), waarin Jose Chung een onderzoek doet naar een buitenaardse ontvoering, en hij verschillende getuigen (waaronder Scully en Mulder) interviewt, en waarin ieder zijn eigen versie van de gebeurtenissen vertelt (inclusief Men in Black). Niet zozeer spannend (zoals Anasazi/The Blessing Way, ook fantastisch) maar wel hilarisch.

ah kijk

Dionysos

• 852 berichten
  • 0 stemmen

Hehe, die aflevering is gaaf ja.

Dat vind ik ook jammer van die laatste seizoenen: dat soort humoristische, zelfrelativerende episodes is op één hand te tellen. En dan hou je nog vingers over.

roda

• 1670 berichten
  • 961 stemmen

valt het voor jullie ook niet op, dat de beste afleveringen zijn waarin Mitch Pileggi speelt ?

roda

• 1670 berichten
  • 961 stemmen

Jordy schreef:

(quote)

Opvallend. De eerste is inderdaad erg matig, maar de laatste wordt door (heel) veel X-Files fans als één van de beste afleveringen uit de gehele serie gezien. Ik denk dat ik 'm wel 30 keer gezien heb.

ik vond hem verschrikkelijk en met pijn en moeite uitgezeten, (maar ben dan ook geen gigantsicshe X-files fan zoals jij)

Chris Carter deed hetzelfde bij Millennium door die Jose Chung in een aflevring te schrijven en ook een poging om humor in die serie te zetten, ook die afl. vond ik verschrikklijk en samen met How Satan Got Behind Me zelfs de slechtste van heel Millennium.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik volgde vroeger de serie op tv. Maar na enkele seizoen had ik niet altijd de tijd om het te kunnen volgen en ben ik jammer genoeg afgehaakt. Sinds de serie op dvd te koop was, heb ik die mij seizoen per seizoen aangeschaft en (terug) vanaf aflevering 1 beginnen seizoen. Vorige week heb ik de laatste aflevering van seizoen 9 kunnen zien.

X-Files is een enorm sterke serie, oa doordat Chris Carter net als Matt Groening met de Simpson, gebruik maakte van verschillende schrijvers, regisseurs en invalshoeken. Dit maakte de serie afwisselend zodat men er 9 seizoenen mee kon vullen.

aryan

• 986 berichten
  • 1752 stemmen

Ik heb ook pas geleden alle seizoenen gekocht en vanaf 1 gekeken. Ik ben nu in seizoen 6. Als je ze zo achter elkaar kijkt dan zie je hoe goed de serie is. Je hebt gewoon de normale afleveringen maar vooral het grote verhaal erachter aliens gekruist met mensen, de alienkolonie enz. is goed. Ze begonnen in seizoen 1 en gaat gewoon door tot seizoen 9.

En wat je bij Seinfeld hebt met bepaalde personages heb je ook in the X files alleen dan serieus, zoals de cancerman, de mensen die Mulder hulp bieden, Skinner enz.

En wat ook zeer sterk is: de humor van Mulder en bepaalde episodes die gewoon grappig zijn. Als je bijvoorbeeld hier kijkt:
http://www.tv.com/the-x-files/show/61/top.html

Van de top 5 zijn er 3 afleveringen waar humor een grote rol speelt:
Jose Chung's From Outer Space
Clyde Bruckman's Final Repose
Bad Blood

Leuke dialogen:
Scully's version
Scully: Did he have...
Mulder: Two small puncture marks on the neck? Too bad. We got 'em. Check it out.
Scully: Well, these may be syringe marks. Their placement meant to emulate fangs. Such ritualistic blood-letting points towards cultists of some sort, in which case... What?
Mulder: Yeah, that's probably it, satanic cultists. Come on, Scully.
Scully: You're not gonna tell me you think it's that Mexican goat sucker thing.
Mulder: El Chupacabra? No, they got four fangs, not two, and they suck goats, hence the name.

Man in Black: Even the former leader of your United States of America, James Earl Carter Jr., thought he saw a UFO once, but it's been proven he only saw the planet Venus.
Roky: I'm a Republican.
Man in Black: Venus was at its peak brilliance last night. You probably thought you saw something up in the sky other than Venus, but I assure you, it was Venus.
Roky: I know what I saw.
Man in Black: Your scientists have yet to discover how neural networks create self-consciousness, let alone how the human brain processes two-dimensional retinal images into the three-dimensional phenomenon known as perception. Yet you somehow brazenly declare seeing is believing? Mr. Crikenson, your scientific illiteracy makes me shudder, and I wouldn't flaunt your ignorance by telling anyone that you saw anything last night other than the planet Venus, because if you do, you're a dead man.
Roky: You...can't threaten me.
Man in Black: I just did.

meesterlijk gewoon. Wat Seinfeld voor comedy series is, dat is The X-files voor SF series

Guiny

• 97 berichten
  • 38 stemmen

waarom plaats Mulder een kruis met tape op zijn raam

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Guiny schreef:

Mulder had zijn contactpersoon bij de FBI op topniveau. Iemand die in het geheim van bovenuit gegevens doorspeelde naar Mulder. Als hij contact wou zoeken, plakte hij de X op z'n raam. Eén van die contactpersonen, heette trouwens X (allez, zo noemde Mulder hem in de reeks)

Guiny

• 97 berichten
  • 38 stemmen

ok bedankt pegasus

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Guiny schreef:

DE X-Files vraag

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Alle seizoenen nu maar 14 pond per stuk op play.com! Ga de mindere latere seizoenen nu toch ook nog maar kopen, wil de boel toch wel graag compleet hebben.

aryan

• 986 berichten
  • 1752 stemmen

Jordy schreef:

Alle seizoenen nu maar 14 pond per stuk op play.com! Ga de mindere latere seizoenen nu toch ook nog maar kopen, wil de boel toch wel graag compleet hebben.

Tjah er was wel kritiek dat de latere seizoenen slecht waren, maar als je zo ziet valt dat toch reuze mee. Een echte X-files fan zal het zeker leuk vinden. Grootste gemis is de humor van Mulder.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Ik denk dat de échte fans de laatste seizoenen juist niks vonden, voornamelijk omdat Mulder er nauwelijks in voorkwam. Robert Patrick moest het ontgelden omdat karakter Doggett gewoon niet geaccepteerd werd. X files = Mulder. Ik vond de laatste seizoenen wel wat minder maar nog steeds goed.

aryan

• 986 berichten
  • 1752 stemmen

Leno schreef:

Ik denk dat de échte fans de laatste seizoenen juist niks vonden, voornamelijk omdat Mulder er nauwelijks in voorkwam. Robert Patrick moest het ontgelden omdat karakter Doggett gewoon niet geaccepteerd werd. X files = Mulder. Ik vond de laatste seizoenen wel wat minder maar nog steeds goed.

Het was wel minder doordat Mulder er niet was, maar de verhalen waren wel gewoon goed, ik bedoel het niveau ging niet opeens helemaal omlaag.

Maar goed de beste X-files afleveringen blijven wel die met Mulder en een dosis humor. En natuurlijk de episodes waarin het 'grote' verhaal in voorkomt, met geheime informanten, cigarette smoking man, alien human hybride.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

X-files zonder Mulder is inderdaad geen X-files. Maar het totale plaatje zou gewoon niet kloppen moest Mulder in de laatste reeks nog steeds de show stelen. Het scenario eist nu eenmaal het naar de achtergrond verdwijnen van Mulder. Als echte fan vond ik deze laatste reeks ook minder, maar binnen het algemene plaatje gezien vond ik het wel de juiste keuze.

Dead01

• 1167 berichten
  • 1975 stemmen

Ben ze aant kopen allemaal nu.

Had er intijd veel gezien op kanaal 2 maar wou ze toch op dvd.

Ben aan het kijken naar het tweede reeks en heb ze al tot reeks 4.Moet zeggen tot hier toe vind ik ze allemaal goed, soms wat mindere maar toch goed.

herman78

• 3176 berichten
  • 1281 stemmen

Ik heb de serie destijds ook op TV gevolgd (vanaf het prille begin), maar ben op een gegeven moment afgehaakt, omdat het me niet meer zo kon boeien. Dat was volgens mij in de tijd dat de film uitkwam, dus zo rond het 5de seizoen.

Inmiddels ben ik de serie weer aan het terugkijken. De DVD-boxen zijn nog maar 30 euro, wat ik wel een schappelijke prijs vind voor een nette box met zo'n 24 afleveringen.

Het eerste seizoen zit er inmiddels op. Wat me verbaasde, was dat ik de meeste afleveringen al kende. Ik dacht dat ik er pas laat in was gekomen, maar destijds heb ik vanaf aflevering 2 de serie al gevolgd.

Mijn favoriete afleveringen van seizoen 1:

*Squeeze (de eerste aflevering met Tooms)

*Ice (Mulder, Scully en wat wetenschappers die in het ijzige Alaska geisoleerd van de buitenwereld raken en een virus ontdekken dat ervoor zorgt dat zijn gastheer moordlustig wordt)

*Gender Bender (over iemand die anderen verleidt en van geslacht kan veranderen. niet zo'n enorm spannend gegeven, maar het meerendeel speelt zich af in een ander boerengehucht in de bossen, alwaar een sekte zich heeft afgezonderd. draait vooral om de sfeer, deze episode)

*E.B.E. (Mulder kart een vrachtwagen met een alien erin achterna. episode die draait om het grote verhaal. zijn tipgever speelt ook een rol hier)

*Darkness Falls (misschien wel de allerbeste van het eerste seizoen. in de bossen - waar mulder en scully verzeild zijn geraakt - zit een of ander insect dat mensen aanvalt in het donker. bij een vluchtpoging uit het bos worden ze gepakt. de aflevering eindigt in een quaraintine, waaruit blijkt dat mulder en scully de aanval ternauwernood overleeft hebben)

*Tooms

*The Erlenmeyer Flask (grandioze seasonfinale)

Mindere afleveringen van seizoen 1:

*Ghost In The Machine

*Space

Heb inmiddels de eerste 5 afleveringen van seizoen 2 gezien en dat gaat goed verder, al lijkt het gemiddelde niveau iets hoger te zijn. Ik ga me nog wel even vermaken met X-Files, vooralsnog is het een groot feest van nostalgie.

robin00787

• 322 berichten
  • 750 stemmen

Ben ze nu ook allemaal aan het kijken op DVD en ik zit nu bij de 7e aflevering van seizoen 8. Veel mensen zeggen dat seizoen 8 veel minder is maar ik vind m tot nu toe ijzersterk. Robert Patrick is een erg geslaagde toevoeging/vervanging als John Dogett en vooral de normale afleveringen vind ik erg sterk.

Dead01

• 1167 berichten
  • 1975 stemmen

Zonet seizoen 3 geeindigd en moet zeggen zeer geslaagd seizoen. Zitten wat top afleveringen bij volgens de top van de reeks en moet zeggen dat ik voorlopig bij de top wat aansluit,vooral het einde van seizoen 2 naar begin seizoen 3 zijn prachtige afleveringen ook daarbuiten het verhaal wat komen er goede afleveringen in moet ik zeggen. Nu nog voor ik vertrek op verlof het begin zien van seizoen 4 wat weer een vervolg is op seizoen 3.

Ben benieuwd....

Hierbij wel nog een vraag, achter welk seizoen komt de film want heb die al gezien maar ga deze zeker bekijken maar ik had gelezen dat je deze moest zien achter een seizoen maar welke weet ik niet, iemand die dat wel nog weet?

aryan

• 986 berichten
  • 1752 stemmen

Dead01 schreef:

Zonet seizoen 3 geeindigd en moet zeggen zeer geslaagd seizoen. Zitten wat top afleveringen bij volgens de top van de reeks en moet zeggen dat ik voorlopig bij de top wat aansluit,vooral het einde van seizoen 2 naar begin seizoen 3 zijn prachtige afleveringen ook daarbuiten het verhaal wat komen er goede afleveringen in moet ik zeggen. Nu nog voor ik vertrek op verlof het begin zien van seizoen 4 wat weer een vervolg is op seizoen 3.

Ben benieuwd....

Hierbij wel nog een vraag, achter welk seizoen komt de film want heb die al gezien maar ga deze zeker bekijken maar ik had gelezen dat je deze moest zien achter een seizoen maar welke weet ik niet, iemand die dat wel nog weet?

The X-Files: Fight the Future

In 1998 the series produced a motion picture, The X-Files (also known as The X Files: Fight the Future). It was intended as a continuation of the season five finale "The End" (5x20), but was also meant to stand on its own. The season six opener "The Beginning" picked up where the movie left off.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_X-Files#Seasons_4.E2.80.936

Dead01

• 1167 berichten
  • 1975 stemmen

Thx man dan weten we dan ook zeker

robin00787

• 322 berichten
  • 750 stemmen

Weet iemand precies wat er met Duchovny (als acteur) gebeurde na seizoen 7, want ik snap er niks meer van. In het begin van seizoen 8 is ie weg (wat ik niet begrijp want in de eerste twee aflveringen zie je m nog wel af en toe), dan ergens in het midden komt ie terug (geldgebrek ofzo??), maar in de making of van s8 hebben ze alleen maar over dat ie weg was en hoe ze dat op moesten vullen. En volgens mij zit ie ook niet in seizoen 9 (ben ik net aan begonnen).

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

robin00787 schreef:

Weet iemand precies wat er met Duchovny (als acteur) gebeurde na seizoen 7

als acteur? Hij had er geen zin meer in. Dat was op dat moment al een paar seizoenen erg merkbaar.

aryan

• 986 berichten
  • 1752 stemmen

robin00787 schreef:

Weet iemand precies wat er met Duchovny (als acteur) gebeurde na seizoen 7, want ik snap er niks meer van. In het begin van seizoen 8 is ie weg (wat ik niet begrijp want in de eerste twee aflveringen zie je m nog wel af en toe), dan ergens in het midden komt ie terug (geldgebrek ofzo??), maar in de making of van s8 hebben ze alleen maar over dat ie weg was en hoe ze dat op moesten vullen. En volgens mij zit ie ook niet in seizoen 9 (ben ik net aan begonnen).

volgens mij was het zo dat hij eerst ontvoerd was door aliens en daarna moest hij onderduiken (supersoldiers waren achter hem aan)

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

aryan schreef:

(quote)

volgens mij was het zo dat hij eerst ontvoerd was door aliens en daarna moest hij onderduiken (supersoldiers waren achter hem aan)

Juist hij had nog wel zin in seizoen 8 en 9 maar hij werd ontvoerd door aliens, tja wat doe je eraan?

Hmmz nee het gaat niet om zijn karakter maar om de acteur Duchovny; en die had er simpelweg geen zin meer in.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.