- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Columbo
Columbo

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Ooo, you're a remarkable man, Mr. Santini." ... " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (36) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 5 beland ... aflevering 5 : 'Now You See Him' (dit is in totaal episode 36) !
Bepaalde Quote die bleef hangen ... 'I Hope You Were Watching Carefully. That's My Best Trick. Of Course, I Don't Have Your Style, But I Get Pretty Good Results' !
Ditmaal zitten we in de wereld van 'de grote Santini' een vindingrijke goochelaar die vol van de tricks zit. Een slimme doortastende moord werd uitgevoerd door Mr. Santini.
Columbo aangekomen met zijn typisch DNA trekken ..., die manier van lachen, zwaaien, aanpak en
ondervragingen zijn zo verslavend in mijn ogen. De details proberen te onderscheiden van de details ... ! Die scène waarbij Santini op het podium als goochelaar show is aan het verkopen ..., waarbij Columbo assisteert is goddelijk en aandoenlijk te gelijk !!!

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Accident... Oh, I'm sure this is an accident. Don't worry just because I'm from Homicide. Didn't I mention that? Well, never mind.." ... " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (37) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 5 beland ... aflevering 6 : 'Last Salute To The Commodore' (dit is in totaal episode 37) ! Bepaalde Quote die bleef hangen ... 'Where You Goin'? ... I'M Meetin My Wife, At The Yacht Club' ! Geen simpele zaak waarin je zelfs als kijker op het verkeerde been wordt gezet ... ! (Verdere details kan en mag ik niet zeggen) ! Columbo krijgt ook ditmaal hulp van enkele collega's, die meer dienen als aanvulling of om iets vast te houden ...
(denk maar aan die nachtlamp) !!!
Columbo zijn typische trekken zijn weer volop aanwezig ..., zo rijden ze met enkele mensen met zijn Peugeot cabrio (open dak) mee ... ! Natuurlijk zitten ze al snel op elkaar !
Dit was de laatste aflevering van Seizoen 5 !

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
The Great Santini! Geweldige aflevering over de goochelaar die tijdens zijn verdwijntruc een moord pleegt.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
Verslaafd aan Columbo
Ben ze allemaal aan het heropfrissen !
My Wife ...

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"I sometimes have a funny effect on people, being a police lieutenant. At least I hope that's what it is." ... " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (38) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 6 beland ... aflevering 1 : 'Fade In To Murder' (dit is in totaal episode 38) !
Bepaalde Quote die bleef hangen ... 'That's Brilliant, Sir. That's Very Impressive. No Wonder You Solve More Crimes Than I Do, Sur' !
Dit is echt één van mijn favorieten afleveringen en is na al die jaren in mijn geheugen gegrift.
De moordenaar kijkt samen met een vriend naar een voetbal match ..., hij geeft zijn vriend een
slaapmiddel en gaat op pad voor zijn moord uit te voeren.
Teruggekomen spoelt hij de match terug (die hij op voorhand had opgenomen) en zet de uurwerken terug op het uur voor de beste man in slaap viel. (zo lijkt het of hij gans de avond een perfect alibi had)! De moordenaar zelf speelt ook een Detective in een Tv programma ... zo denkt hij Columbo te helpen als de Detective Lucerne terwijl hij eigenlijk Ward Fowler is ..., prachtig gespeeld door acteur William Shatner.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Lieutenant, you must never underestimate me or I you." ... " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (39) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 6 beland ... aflevering 2 : 'Old Fashioned Murder' (dit is in totaal episode 39) ! Bepaalde Quote die bleef hangen ... 'Yes Ma'm, "Fired" I Think Is Word You Want ' !
Opnieuw een goed in elkaar gestoken moord in een museum ... !
Columbo zelf heeft een allergie en loopt constant te niezen ...!
Op een gegeven moment gaat hij een kapper ondervragen ..., deze wil niet mee naar het bureau tenzij Columbo zijn haar laat doen ... , het resultaat is echt koddig te noemen !
De rekening van de kapper bedraagt 25 Dollar ..., uiteraard heeft Columbo maar 5 Dollar op zak, vervolgens met zijn speciale grijns op zijn gezicht gaat hij ten rade bij zijn collega op de rekening en een fooi te betalen. Tenzij zijn zoektocht naar de dader moet Columbo heel wat mensen ondervragen, zo is er een oudere gezette dame die telkens flauw valt en op de koop toe stapt Columbo per ongeluk op haar kleed dat vervolgens scheurt.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Here I've been talking with the most intelligent people in the world, and I never even noticed!" ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (40) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 6 beland ... aflevering 3 : 'The Bye-Bye Sky High I.Q. Murder Case'
(dit is in totaal episode 40) !
Ditmaal is er opnieuw (hoe kan het ook anders?!) een moord gepleegd waarin enkele
voorwerpen zoals een paraplu een belangrijke rol spelen !

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"-'I have to help Lieutenant Columbo'. I wish my wife could hear you say that.." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (41) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 7 beland ... aflevering 1 : 'Try And Catch Me'
(dit is in totaal episode 41) !
Opnieuw een schitterend uitgevoerd plan wat de moord betreft ..., een man wordt opgesloten
in een kluis en komt om het leven! Aan Columbo de taak om weer te speuren naar de dader.
In deze aflevering nog een paar opmerkelijke zaken opnoemen die Columbo tegenkwam, zo zien we hem even rijden met een Rolls Royce, zit hij op een stoel van 400 jaar oud en komt
hij met buikdanseressen in contact ... !!! (Het zijn misschien ook maar details die ik hier opnoem,
maar van wie zou ik dat geleerd hebben e ?! )
Columbo die vraagt ... of hij zelf eens mag rijden met de Rolls Royce en erbij zegt dat
zijn wagen speciaal is ..., waarop de dame zegt ...., ja dat zie ik !!!

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Oh, there's just one other thing...." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (42) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 7 beland ... aflevering 2 : 'Murder Under Glass'
(dit is in totaal episode 42) !
Ditmaal gebeurt er een moord in een Italiaans restaurant door vergiftiging van wijn.
Aan Columbo weer de taak om dit geweldig in elkaar gestoken raadsel op te lossen.
Columbo zit aan een tafeltje in het restaurant te eten, want zolang het onderzoek
loopt kan hij gratis eten ... ! Enkele keren praat Columbo ook Italiaans waarbij het woord
Basta op een bijna maffia manier werd gezegd door onze vriend.
Zijn vrouw kan uiteraard op een gegeven moment niet mee voor te gaan eten ..., waarop Columbo zegt dat zijn vrouw een examen moet gaan doen voor boekhouding ! Geweldig toch.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"That's a very impressive desk, Ma'am. You can run the world from a desk like that.." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (43) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 7 beland ... aflevering 3 : 'Make Me A Perfect Murder'
(dit is in totaal episode 43) !
Het begint al goed wanneer Columbo al rijdend/zingend in zijn peugeot door enkele politiewagens
wordt ingesloten en vervolgens een accident tot gevolg.
Op de massage tafel wordt Columbo onder handen genomen voor zijn whiplash ...,
de vraag is hoe die whiplash er kwam?!
Door zijn accident of zijn massage?!! Tijdens zijn massage heeft Columbo uiteraard zijn sigaar in zijn mond ..., zijn doeningen zeg ! In deze aflevering draagt Columbo een kraaghals en telkens als de mensen hem iets vragen over de zaak begint hij even subtiel over zijn nek
!
Alweer een doordachte moord wordt gepleegd ..., De moordenaar heeft oortjes in
waarin er tijd wordt afgeteld om van plaats A naar plaats B te geraken ..., om zo het slachtoffer af te schieten en op tijd weer terug te zijn. Spannende episode !!!

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Most people could sit and listen to somebody talking about their personality for hours - Lord knows *I* could." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (44) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 7 beland ... aflevering 4 : 'How The Dial A Murder'
(dit is in totaal episode 44) !
Wat een aflevering van jewelste. Een man gebruikt zijn 2 dobermanns om een
moord te plegen via de telefoon. (hoe hij dat doet moeten jullie zelf maar ontdekken) !
De verwijzing naar de film 'Citizen Kane' was uiteraard als filmliefhebber/verzamelaar zeer leuk.
Op een gegeven moment rijdt Columbo met zijn peugeot het 'Wilde westen' in en vervolgens
voorbij een Saloon te lopen !

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"$55 for a book? I could have my car fixed for that!" ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (45) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 7 beland ... aflevering 5 : 'The Conspirators'
(dit is in totaal episode 45) !
Wat alweer een fantastische aflevering. Een man wordt neergeschoten in een hotelkamer ..., vervolgens (hoe kan het ook anders) duikt onze vriend Columbo op !
De man ligt dood met een lege fles Whisky naast hem.
De details van de details worden onderscheiden ..., en onderweg speelt Columbo als het ware met
de verdachte. Zo zien we hem ditmaal dartsen en drinken op café met de moordenaar.
Columbo beland ook in een boekwinkel voor zijn onderzoek ... hij moet eventjes wachten
en ziet een Erotic boek liggen, vervolgens kijkt hij er eens in.
Een oudere vrouw merkt dit op ..., zijn doeningen en zijn lach zijn dan ook onvergetelijk hierin !
Columbo speelt ook op een flipperkast en moet 10 cent lenen van de moordenaar om een takelwagen te bellen voor zijn platte band van zijn peugeot.
Columbo komt met de hele zaak ook in verband met wapenhandel ... !
Wanneer de moordenaar een praatprogramma op de radio heeft luistert Columbo verdacht veel naar het programma terwijl hij in de takelwagen zit die hem vervoert na zijn platte band.
De man van de takeldienst wil het vervolgens op een andere post zetten ..., maar neen hoor zie dat Columbo iets niet heeft opgevangen wat hij kan gebruiken in zijn zaak.
P.S. Mooie Witte Jaguar in deze episode.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Always remember it's a trick. Keep that in mind and you can figure out how it's done." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (46) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 8 beland ... aflevering 1 : 'Columbo Goes To The Guillotine'
(dit is in totaal episode 46) ! Dit noemen ze ook de losse afleveringen vanaf nu ..., maar het stramien
blijft hetzelfde en de afleveringen zijn mooi verdeelt in seizoenen.
We zijn nu 11 jaar verder en Columbo is na zijn vorige aflevering uit 1978 opnieuw
van de partij. In het begin van deze aflevering testen ze allerlei mensen op hun vermogen en dergelijke ...! De moord gebeurt ditmaal in een goochelzaal door onthoofding (Guillotine) ..., aan Columbo de taak om de details eruit te vissen !
P.S. Let op het einde als Columbo zijn wapen gebruikt !

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Well, to tell you the truth, sir, it feels all swimmy. Makes me wonder what Mrs. Columbo had in mind." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (47) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 8 beland ... aflevering 2 : 'Murder, Smoke And Shadows'
(dit is in totaal episode 47) !
We zitten nu in de wereld van de film met een director die een moord begaat door middel
van elektrocutie met een hoogspanning op een hek.
Enkele opmerkelijke scènes van Columbo zijn ..., 'hij rijdt met zijn wagen en parkeert zich
recht tegenover een Rolls Royce' ..., uitgestapt en staande tussen de 2 wagens kijkt hij op zijn manier om vervolgens met zijn elleboog zijn wagen wat op te poetsen !
In een taferne is Columbo aan het eten tussen 2 praat zieke vrouwen ..., hoe het afloopt echt kijken, maar let vooral op de agent die aan de deur staat bij het verlaten van de taferne !

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
De eerste de beste van alle nieuwe afleveringen naar mijn smaak. Vooral omdat de ontknoping leuk in elkaar zit. De stift (die het niet deed), het plattegrondenboek (met maar 1 plattegrond) en zo.

stfuympos
-
- 13328 berichten
- 718 stemmen
De leukste karakter is de vrouw van Columbo.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Ma'am, I'm just a policeman. Judging people... that's all up to someone else, but I have to say that I've enjoyed our talks very much, and I think I do understand." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (48) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 8 beland ... aflevering 3 : 'Sex And The Married Detective'
(dit is in totaal episode 48) !
Ditmaal zitten we in de 'erotische' wereld ..., een vrouw ziet dat haar lief haar bedriegt en belachelijk maakt bij zijn minnares. Vervolgens verandert deze vrouw in 'the woman in black' genaamd Lisa ... !
Lindsay Crouse geeft een geweldige performance in de vorm van Dr Joan Allenby (Seks therapeute) die de moordenaar in spe wordt in de naam van de vrouw in het zwart alias Lisa.
Columbo natuurlijk weer in bloedvorm en bepaalde zaken in deze aflevering wil ik jullie niet onthouden ...! Zoe zien we Columbo in een lift staan met zijn sigaar terwijl Dr Joan er naast staat (beiden kende mekaar toen nog niet), maar ze heeft wel last van zijn sigaar ...,uiteindelijk dooft hij zijn sigaar in zijn koffie. zijn doeningen zeg ! Zelfs de assen van een sigaret neemt hij de hoeveelheid van op
! Verder zien we Columbo ook nog op een tuba spelen en krijgt hij allerlei vragen over zijn seksleven
!
Die scène dat ze hem allemaal apart willen spreken (terwijl die 3 mensen geen verdachten zijn), is
heel leuk in elkaar gestoken ..., hij wandelt niet zomaar buiten hoor. (hij werd ver zot) !
Verder onderzoekt hij de damestoilet ... en bij het buitenkomen staat een hele lange rij boze
vrouwen !!! Hoe uiteindelijk hij weer het laken naar zich toetrekt ..., is weer fenomenaal !

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"There's just one more thing, sir." ...:T " !!!
Fantastische reeks (Heropfrissing) !!! "Columbo" (49) flikt het hem weer op de details.
Ondertussen bij seizoen 8 beland ... aflevering 4 : 'Grand Deceptions'
(dit is in totaal episode 49) !
Ditmaal gebeurt er een moord in de militaire wereld ... een man wordt doodgestoken (bos) in zijn hart en nadien versleept in een zone waar bommen ontploffen ... !
Zo valt het niet meteen op dat het slachtoffer werd neergestoken aangezien zijn borst volledig weg is. Columbo met zijn specifieke methodes kuipt over de grond in het bos opzoek naar enkele aanwijzingen.
Speelgoedsoldaatjes komen hier aanbod en kunnen misschien helpen in het onderzoek.
Bladeren in de kraaghals van het slachtoffer, een zaklamp die op een bepaalde positie ligt, je kan het niet ver genoeg zoeken in de details die Columbo hanteert.
Onderweg in deze aflevering belt Columbo ergens aan (in functie van het onderzoek), een dame doet open en ziet de wagen van Columbo ..., waarop de vrouw zegt die zie je ook zoveel niet meer hé) ... Columbo vervolgens ; ja het is een echte collector's item !!!

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Inmiddels bezit ik al geruime tijd alle afleveringen c.q. seizoenen zoals die door de filmmaatschappij zijn uitgebracht. De eigen opnamen (op VHS) zijn dus vervolgens in de vuilnisbak beland, lol.
Persoonlijk vind ik Columbo de beste detective-serie ooit uitgezonden. Ook de vele herhalingen op tv hebben de tand des tijds meestal goed doorstaan. De beeldkwaliteit van de DVDs is af en toe verbluffend; sommige afleveringen lijken pas vorig jaar te zijn opgenomen...
Het is bijna ondoenlijk, maar laat ik toch eens proberen om een persoonlijke top-10 samen te stellen:
1: The Greenhouse Jungle (met Ray Milland)
2: Dagger of the Mind (speelt in Engeland)
3: Playback
4: Now you see him (met Jack Cassidy)
5: Negative Reaction (met Dick Van Dyke)
6: Identity Crisis (met Leslie Nielsen)
7: Try and Catch Me
8: Murder under Glass (met Louis Jourdan)
9: Agenda for Murder
10: Undercover (met zijn latere vrouw Shera Danese)

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Ik vergeet trouwens nog "The Conspirators" uit 1978. Een steengoede aflevering over een topman van de IRA, die in de VS probeert wapens te kopen voor de strijd in Noord-Ierland. Bij vergissing vermoordt hij een illegale wapenhandelaar. Stukje bij beetje ontdekt Columbo dat deze moord een politieke achtergrond heeft.

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
4: Now you see him (met Jack Cassidy)
Leuk verhaal Hendrick99. Ik was (ben) ook een grote fan van Columbo. Now you see him (met Jack Cassidy)
is wel mijn favoriet, over de goochelaar The Great Santini. Jack Cassidy zat ook in een andere briljante aflevering Murder by the Book, over een geheimzinnig schrijversduo. Geregisseerd door Steven Spielberg.
Van mij mogen ze 24 uur per dag herhaald worden

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Het eenmalige lint van de typemachine is natuurlijk een geweldige vondst in die aflevering.
Onlangs op Duitsland nog een herhaling gezien van "An Exercise in Fatality". Op zich een sterk verhaal, maar het probleem met deze aflevering is de ontknoping. Het gedoe met de schoenveters vind ik wel erg dun en vergezocht. Bovendien wordt het einde nogal afgeraffeld.

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
De eerste aflevering van de herstart in 1989 vond ik ook erg sterk. Columbo Goes to the Guillotine. Met de stratenkaart en de stift.
De afleveringen daarna werden minder.

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Toch zitten daar ook wel enkele sterke afleveringen bij. Ik denk dan aan "Agenda for Murder" met Peter Falks boezemvriend Patrick McGoohan, maar ook aan "Murder Can Be Hazardous to Your Health", en "Undercover" met echtgenote Shera Danese. Last but not least "Strange Bedfellows" met acteur George Wendt (o.a. bekend uit de serie Cheers). De andere losse afleveringen na 1989 zijn inderdaad wat minder en af en toe ook wel een beetje soft en sentimenteel.

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
met Peter Falks boezemvriend Patrick McGoohan...
Patrick McGoohan speelde vier keer de moordenaar terwijl ik van mening ben dat er misschien wel betere acteurs te vinden waren in Hollywood
Beetje jammer en vreemd dat enkele acteurs terugkerende gezichten zijn. Robert Culp ook vier keer waarvan drie keer als moordenaar, Jack Cassidy drie keer. Ray Milland twee keer.
Columbo heette Frank met zijn voornaam.

Hendrick99
-
- 138 berichten
- 94 stemmen
Een topacteur als Robert Vaughn speelde ook nog twee keer mee. Bij het grote publiek vooral bekend geworden door de serie The Man From U.N.C.L.E. uit de jaren '60.
Op vrijdagnacht wil het nog wel eens gebeuren dat de Duitse zenders één of meerdere afleveringen uitzenden. Een soort Columbo-revival Afgelopen nacht was dat Troubled Waters (goed) en A Deadly State Of Mind (matig).

Duke Nukem
-
- 1343 berichten
- 1715 stemmen
In mijn dvd-box met alle afleveringen van Columbo zit ook een aflevering van Mrs. Columbo, Caviar with Everything (1979). Waarom ze deze spin-off serie gemaakt hebben, behalve om geld te slaan uit het succes van de Columbo-reeks, is mij een raadsel. Kate Mulgrew was veel te jong om de vrouw van Columbo te spelen, ze was bij de aanvang van deze serie amper 23 jaar oud. Dat betekent dat ze bij de eerste Columbo-film in 1968 13 jaar oud was. En hoewel Mulgrew een alleraardigste dame lijkt, is ze wat mij betreft niet Mrs. Columbo. Integendeel, deze film verstoorde het beeld dat ik van haar stiekem heb opgebouwd na het herhaaldelijk bekijken van de prachtige Columbo-serie.
Wat een toeval ook hé, dat zowel haar man die politie-inspecteur is als zijzelf die reporter is moorden gaan oplossen. Welke politieman zou eigenlijk zijn vrouw toestaan om zich met moordenaars in te laten? En waarom wordt Columbo zelf niet op de zaak gezet? Verder is het plot in Mrs. Columbo, Caviar with Everything zo dun als een visdraadje en in vergelijking met de Columbo-films is het beschamend simpel. Eerst vermoordt Sybill (Claudette Nevins) haar partner omdat ze haar ex-man terug wil, maar elke keer dat hij haar de rug toekeert staat ze met een kachelpook in haar hand, klaar om hem te vermoorden. Geen wonder dat deze spin-off serie na een jaartje werd afgevoerd.