- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- South Park
South Park

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
De nieuwe was inderdaad geweldig, met de politieangst om minderheden te treffen. En uiteraard Barbrady. Zijn comeback

the new guy
-
- 1724 berichten
- 1584 stemmen
Zeker mee eens! 7 was weer eens echt de moeite waard, al hoopte ik halverwege dat het over gun control zou gaan. Moet erg wennen aan het serie gehalte van dit seizoen, de doorlopende verhaallijn, maar het heeft toch wel wat. Ik hoop wel dat ze zoals vandaag wat meer de grotere topics gaan aanpakken ipv de ergernis jegens hipsters die we allemaal wel een beetje voelen.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Zeker mee eens! 7 was weer eens echt de moeite waard, al hoopte ik halverwege dat het over gun control zou gaan. Moet erg wennen aan het serie gehalte van dit seizoen, de doorlopende verhaallijn, maar het heeft toch wel wat. Ik hoop wel dat ze zoals vandaag wat meer de grotere topics gaan aanpakken ipv de ergernis jegens hipsters die we allemaal wel een beetje voelen.
Heb je vorig seizoen niet gekeken? Dat seizoen zat ook vol met doorlopende verhaallijnen en verwijzingen naar afleveringen uit dat seizoen. Vind dit juist een uitstekende verandering.
Ik vind de afwisselingen tussen wereldproblemen en kleinere zaken aanpakken wel leuk. Het hoeft van mij niet elke week over enorme zaken te gaan. Of maak er zoals die van deze week een leuke mix van.
Nog maar 3 afleveringen, zit het er weer op en moeten we weer een jaar wachten. Bah.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Wat een briljante nieuwe aflevering zeg, met de aanval op internetadds. En de aflevering zit ook nog eens bomvol verwijzingen naar alles wat eerder dit seizoen gebeurde.
Beste aflevering van het seizoen, een van de beste in jaren.
Het hoogtepunt: Barbrady met zijn Terminator quote!

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Aparte seizoensfinale, al vond ik de legale wapenbezit grappen best wel sterk. Ook de strijd tegen de adds vond ik goed bedacht.
Randy zijn opmerking toen hij Classi zag
En.....Take care of grandpa

Confusie
-
- 667 berichten
- 0 stemmen
Vanochtend bijna het hele laatste seizoen in marathon gezien. Toch erg sterk weer, ze blijven 't 'm maar mooi flikken.
Altijd wel een zwak gehad voor South Park. Weet nog vroeger in '99 ofzo kon je de TV voor een dag gratis op Canal Plustekentje geloof ik dat het was afstellen en die zonden dan de hele dag South Park uit. Was best een dingetje voor mij destijds en tevens mijn eerste aanraking met deze briljante serie. Toen ik in het eerste jaar van de middelbare zat droeg ik een shirt met Cartman erop, best lang geleden toch. Hoe mooi om te zien hoe hard en sterk ze nog altijd gaan.
Cartman wat mij betreft sowieso een van de beste en meest epische personages ooit.
En lekker vage gast die PC Principal. Zag laatst voor het eerst wat van hem en was gelijk geïntrigeerd, nu dus bijna alles gezien en er nog steeds niet helemaal over uit wat ie nou eigenlijk voor moet stellen en wat ik ervan moet denken. Maar dat is South Park. Wat mij betreft hebben ze met hem hoe dan ook zeker weer een waardige toevoeging te pakken en hoop in de toekomst nog wel het een en ander van hem te zien.
En wat de hele dag South Park betreft, tegenwoordig ook niet echt uitzonderlijk meer. Comedy Central zendt altijd de hele dag en nacht door South Park uit, hoe heerlijk is dat eigenlijk wel niet.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Heb het hele seizoen even opnieuw gekeken, doe ik altijd als het seizoen erop zit. Ik moet zeggen, zo'n seizoen in 3 dagen terug kijken zorgt er wel voor dat ik de minpunten sneller kan vergeten. Zo'n Sodusopa aflevering was niet top, maar is in de gehele reeks best te pruimen. Het was een goed seizoen, hoop onderwerpen zijn aangesneden. Van Caitlyn Jenner tot Donald Trump en van homoseksualiteit tot de wapenhandel. De continuïteitsgrappen waren ook de moeite waard. Wel vond ik vorig seizoen net wat grappiger.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Na een klein jaar begint het nieuwe seizoen deze week weer in Amerika!
De tien meest opvallende afleveringen van South Park | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Jellesteeg
-
- 517 berichten
- 208 stemmen
Hoe was de eerste aflevering? Zelf namelijk nog niet kunnen kijken.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Afl 1 viel tegen, maar die van deze week is hilarisch, met social media en troll terreur. En arme Cartman, haha.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Nog kijken van het nieuwe seizoen? Aflevering 1 kende wat opstartproblemen, maar wat is het seizoen daarna zo goed geschreven zeg. Zoveel sneren naar diverse maatschappelijke zaken en het hele presidentskandidaatverhaal is ook scherp. En Gerald he, wat een heerlijke verhaallijn. Zijn scene met Sheila in de aflevering van deze week mag al wel behoren tot de meest legendarische South Park momenten of all time

Jellesteeg
-
- 517 berichten
- 208 stemmen
Het is ook echt heerlijk tot nu toe. Moet episode 4 wel nog kijken.

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
Vorig seizoen kon ik nog wel lachen om het nieuwe format met een doorlopende verhaallijn, maar seizoen 20 biedt echt te weinig om het zo te blijven rekken.

deLeeuw
-
- 676 berichten
- 1933 stemmen
Vorig seizoen kon ik nog wel lachen om het nieuwe format met een doorlopende verhaallijn, maar seizoen 20 biedt echt te weinig om het zo te blijven rekken.
Eens. Nu is het een in 10 delen gesneden film aan het worden, terwijl vorig seizoen nog redelijk op zichzelf staande afleveringen kende. Dit seizoen wordt de nadruk echt gelegd op één verhaal waardoor sommige afleveringen ook amper grappig of verrassend zijn (moet je je voorstellen dat deze afleveringen binnenkort als losse aflevering worden herhaald op tv. zonder enige voorkennis is dit alleen maar verwarrend), zoals nu ook deze laatste episode 9.. Jammer, maar voor mij hoeft een volgend seizoen niet weer op deze manier..

nummer2
-
- 447 berichten
- 29 stemmen
Eens. Nu is het een in 10 delen gesneden film aan het worden, terwijl vorig seizoen nog redelijk op zichzelf staande afleveringen kende. Dit seizoen wordt de nadruk echt gelegd op één verhaal waardoor sommige afleveringen ook amper grappig of verrassend zijn (moet je je voorstellen dat deze afleveringen binnenkort als losse aflevering worden herhaald op tv. zonder enige voorkennis is dit alleen maar verwarrend), zoals nu ook deze laatste episode 9.. Jammer, maar voor mij hoeft een volgend seizoen niet weer op deze manier..
Inderdaad, het wordt teveel uitgerekt. Niet alleen het verhaal zelf, maar ook de grappen. Daarnaast is het natuurlijk tragisch dat ze een opvolger voor vorig seizoen moesten maken. PC Principal was een gouden personage, dat is niet makkelijk om te evenaren .
Heb eigenlijk ook de indruk dat ze in de 'zwarte weken' zonder aflevering zelf ook zitten te puzzelen hoe ze nou verder moeten.... als je het op deze manier wilt doen, kun je het misschien beter van te voren uitdenken. Het principe van de doorlopende verhaallijn vind ik op zich erg goed, maar het wordt nu simpelweg te geforceerd uitgevoerd.
Overigens: was het seizoen 18 niet ook al semi-doorlopend? Met Randy als Lorde?

Jellesteeg
-
- 517 berichten
- 208 stemmen
Ja, dat was ook al deels doorlopend. Seizoen 17 had het ook al in aflevering 7, 8 en 9 met de Black Friday en Game of Thrones 'crossover'. Die afleveringen waren dan ook echt heerlijk.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
Seizoen gaat inderdaad de verkeerde kant op. Eerste afleveringen waren scherp en grappig, maar ze drijven bepaalde verhalen veel te lang door.
En wat ze met Cartman dit seizoen hebben gedaan, pfff. Echt zonde.
Ook ik hoop dat ze volgend seizoen weer losse afleveringen gaan maken. Of desnoods een trilogie, zoals Imaginationland of Black Friday.

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
3*
Het was een tikkeltje naïef van mij om te denken dat de gebreken van een heel seizoen zouden worden opgelost in de seizoensfinale, want ergens hoopte ik dat Trey Parker en Matt Stone nog een konijn uit de hoge hoed zouden toveren. Dat gebeurt niet. Het eindigt zoals de tweede helft van deze reeks in elkaar zat: met een tamme 'kritiek' op het Trump-presidentschap en de rol die digitale media - en trolling in het bijzonder - gespeeld hebben in de opkomst van een nog onbetrouwbaarder soort politici dan voorheen: de demagogen. De losse eindjes worden enigszins opgelost en er zitten een paar leuke grappen in de finale, maar het mag verder geen naam hebben.
Het lijkt ook alsof Parker en Stone er zelf heilig van overtuigd waren dat Clinton zou gaan winnen en dat al hun toekomstige verhaallijnen daarop gebaseerd waren. De waarheid is vreemder dan de fictie, waardoor het hele seizoen voelt alsof het een kritiek is geworden op iets wat je in het huidige klimaat eigenlijk niet zou moeten bekritiseren. Cartman die bijvoorbeeld een politiek correcte knuffelbeer wordt, terwijl hij daardoor misschien seksistischer is dan ooit, is geen sterke grap als je weet dat 'The Donald' heeft gewonnen. In die zin is het interessant hoe ze de serie gaan invullen in een Amerika dat inmiddels uit kleine cartmannetjes blijkt te bestaan. De aanval op de PC-cultuur is waarschijnlijk definitief voorbij.

leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Had South Park een poosje uit het oog verloren, maar laatst zowat heel seizoen 19 in een ruk uitgekeken. Geniaal, misschien zelfs wel één van de beste seizoenen uit de hele serie. Geweldig hoe die hele PC cultuur op de hak genomen wordt. Met als hoogtepunt de Safe Space aflevering.
Binnenkort maar eens met 20 beginnen.

The Oceanic Six
-
- 60557 berichten
- 4108 stemmen
The 25 Greatest 'South Park' Moments – Updated | Rolling Stone - rollingstone.com
De allereerste aflevering kwam exact 20 jaar geleden op tv!
Hopelijk gaat deze geweldige serie nog jaren door. Al was vorig seizoen kut, haha.

Uier
-
- 1991 berichten
- 3727 stemmen
Deze week begint seizoen 21. Volgens berichten gaan ze terug naar de roots en ligt de focus meer op de avonturen van de kids, i.t.t afgelopen seizoen, waarbij het veel om de volwassenen ging. Ook zou het serieele aspect niet meer van toepassing zijn, gelukkig.

stfuympos
-
- 13352 berichten
- 731 stemmen
Gouwe ouwe hopelijk een overgang aflevering!

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
Tsja. South Park lijkt terug op het pad waar het misging voor ze met het experiment van 'serialization' kwamen: de tamme, voorspelbare afleveringen. De politieke satire voelt uitgekauwd. De verwijzing naar 'Her' (2013) wordt nauwelijks boeiend. De paar leuke grappen komen omdat Cartman terug Cartman is, maar dat kun je nauwelijks vernieuwing noemen. Het oorspronkelijke format (losstaande afleveringen) biedt wel de mogelijkheid dat er nog steeds pareltjes tussen gaan zitten, maar voor mij is het allerminst zeker dat seizoen 21 de serie terugbrengt naar haar vroegere glorie...

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
3*
Het lijkt alsof Trey Parker en Matt Stone 'The End of Serialization as We Know It' toch niet zo letterlijk wilden nemen als ik had gedacht en gehoopt. Het eenentwintigste seizoen voelt als een halfslachtige poging om de overduidelijke problemen van de vorige reeks te lijmen (zoals de continuering van de verhaallijnen) maar het blijft te vaak stiekem terugvallen op pijnpunten van de laatste jaren. 'Put It Down', 'Hummels & Heroin' en 'Sons A Witches' zijn het leukst, maar naar het einde toe wordt wederom de versleten grap 'mister Garrison is een soort Trump' van stal gehaald om de laatste afleveringen mee te vullen. Tsja. Ook de hommages - waaronder die op Stranger Things/It - missen scherpte en voelen als een verplicht nummertje, evenals de pijnlijk niet grappige 'Franchise Prequel' als een tie-in met de nieuwe game. Heidi en Cartman zijn leuk. Kyle die terug het morele geweten is, is een leuke vondst. PC Principal heeft zijn beste tijd gehad, dat wordt er met de komst van Strong Woman (en Miss Conduct) niet beter op.

Pepino
-
- 473 berichten
- 826 stemmen
Vroeger was uitkijken naar een nieuwe South Park 'like waiting for christmas', maar nu kijk ik de nieuwe episodes zo tussendoor. Meestal heb ik bij iedere nieuwe episode al een wrang voorgevoel dat ik het weer "meh" ga vinden. Ja, ik weet het: heel cynisch :/

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
South Park, seizoen 22: 3.5*
South Park lijkt dan eindelijk weer terug in vorm. Over de gehele linie goede afleveringen en een overkoepelend thema (moderne technologie creëert afstand tussen mens en maatschappij) met daarin genoeg ruimte voor variatie. 'Dead Kids' en 'A Boy and a Priest' hebben een wat wrange en bittere ondertoon in hoe ze topics aansnijden als school shootings en misbruikschandalen in de katholieke kerk. Besmuikt lachen om dingen die net over het randje zijn, zoals de running gag dat er ergens weer een kind flipt en met een AK-47 door het schoolgebouw wandelt. 'The Problem With a Poo' is een voorspelbare kritiek op politieke correctheid, maar met 'Tegridy Farms' hebben Trey Parker en Matt Stone weer een maatschappijkritisch pareltje te pakken dat zo kenmerkend is voor deze tijd. Of hoe ik het voorbeeld van Randy's medicinale wietplantage - progressief, gezellig en regiospecifiek van buiten, maar net zo afhankelijk van kapitalistische mechanismen als elk ander bedrijf - kon gebruiken om de overstap te duiden van De Vegetarische Slager naar Unilever.
Die positieve trend zet zich door met 'The Scoots' waarin een heerlijk oubollig, ietwat kinderlijk griezelverhaal de opzet is om een groot bedrijf als Amazon te persifleren. Oudgediende counselor Mackey krijgt daarin een hoofdrol toebedeeld in een rampenscenario waarin hij als enige ziet hoe zijn stadje langzaam wordt opgeslokt door E-scooters, maar zijn dorpsgenoten gaan voor het gebruikersgemak en niet voor de kritische kanttekeningen. 'Time To get Cereal' en 'Nobody Got Cereal?' halen Al Gore en ManBearPig weer van stal als zelfkritiek op hoe ze ooit de wetenschappelijke waarschuwingen voor global warming op de hak namen. De pay-off is wat anticlimactisch, maar de opbouw ernaartoe is als een vals Hollywoodepos met groots drama en veel emotie. In 'Buddha Box' is Cartman hilarisch als de irritante telefoongebruiker die we allemaal kennen of zijn. Het afsluitende tweeluik 'Unfulfilled' en 'Bike Parade' brengt alle losse eindjes uit dit seizoen bij elkaar in een ietwat chaotische seizoensfinale. De continuïteit van de laatste seizoenen heeft de vervelende neiging om verwachtingen op te roepen en toch niet helemaal waar te maken. Toch ben ik vooral benieuwd hoe ze in het drieëntwintigste seizoen verder gaan nu Trey Parker/Matt Stone hun relevantie hebben hervonden.

Donkerwoud
-
- 8480 berichten
- 3848 stemmen
Een krappe 3* (een halve ster erbij omdat ze China op de kast wisten te jagen!)
Even leek 'South Park' weer de subversieve satire van weleer met bijtende episodes als 'Mexican Joker', 'Band in China' en 'Shots!!!'. Maar de gimmick rond Tegridy Farms bleef maar uitgemolken worden en er kroop een zekere voorspelbaarheid in het seizoen. Ik was niet zo tegen deze doorlopende verhaallijn als andere forumgebruikers, maar ook voor mij kwam 'Season Finale' als een opluchting omdat het eindelijk klaar leek met gelegaliseerde wiet. Al moet ik zeggen dat afzonderlijke episodes als 'Board Girls' en 'Turd Burgers' ook halfhartige pogingen zijn om iets nuttigs te zeggen over maatschappelijke ontwikkelingen. Vanuit een komisch oogpunt had 'Basic Cable' de leukste grappen en aardig dat ze doorheen het seizoen verwijzingen stopten naar deze aflevering. Maar de zelfbewuste metakritiek ten spijt, het leidt allemaal nergens toe. In 'Christmas Snow' wéééér de boodschap over hoe het bedrijfsleven de maatschappij beïnvloedt met valse waarden als integriteit en authenticiteit. Ooit was ik klaar met de serie omdat ze voorspelbare variaties verzonnen op Cartman die een nazi-cultus opricht tegen iets of iemand. Nu lijkt het spel met zelfverwijzingen een doel op zichzelf te zijn geworden en voegt de serie weinig meer toe aan wat ook.

Kondoro
-
- 11333 berichten
- 2780 stemmen
Weet iemand toevallig of deze serie ooit nog naar een VOD gaat? Via hun website kun je alles zien maar dat kan ik niet streamen naar de televisie. En via de telefoon alles kijken is ook niet altijd even handig.