menu

Overig / Televisie / De kijkcijfers

zoeken in:
Vanaf deze week zal ik "iedere dag" de kijkcijfers van Films en Series (van een uur) hier vermelden.

Maandag 1 Maart

Ned 2

Costa _ 574.000

RTL 4

De Erfenis _ 1.319.000
The Reagans _ 356.000

RTL 5

M*a*s*h _ 234.000

NET 5

E.R _ 248.000
Family Law _ 135.000
The Guardian _ 295.000
Once and Again _ 51.000
Film _ Hijacked: Flight 28 _ 314.000

Veronica

Star Trek: Voyager _ 205.000
Buffy The Vampire Slayer _ 108.000
Enterprise _ 238.000
Netforce _ 127.000

Yorin

Xena _ 95.000

SBS 6

Film Trial by Fire _ 73.000
Renegade _ 248.000
Diagnosis Murder _ 431.000
Film Crocodile Dundee in Los Angeles _ 1.177.000

maandag 1 maart:

De bestbeken Nederlandse serie was: De Erfenis

De bestbeken Amerikaanse serie was : Diagnosis Murder

De bestbeken film was : Crocodile Dundee in Los Angeles

Hoe kom je aan deze informatie?

roda schreef:

Vanaf deze week zal ik "iedere dag" de kijkcijfers van Films en Series (van een uur) hier vermelden.

Alsof we daar op zitten te wachten...
gotti schreef:

Hoe kom je aan deze informatie?

Deze informatie heeft hij waarschijnlijk van http://www.kijkonderzoek.nl/ geplukt of van teletekst.

Yak
Bijna anderhalf miljoen mensen die naar De Erfenis kijken? En ik heb nog nooit van dat programma gehoord!

Is anders best veel reclame voor gemaakt anders.
(Vooral op Rtl4 tenminste).

Vraag me trouwens ook nog steeds af hoe ze die kijkcijfers nou eigenlijk berekenen,weet iemand dat?

Ik vind het wel interessant die kijkcijfers.

jassonn schreef:

Vraag me trouwens ook nog steeds af hoe ze die kijkcijfers nou eigenlijk berekenen,weet iemand dat?

"Bepaalde" mensen hebben een kastje aan hun tv gekoppeld die registreerd wat ze allemaal kijken geloof ik.

Zavo schreef:

Alsof we daar op zitten te wachten...

Jij niet blijkbaar maar ik vind het ook wel interessant.

Yak
Goodfella schreef:

"Bepaalde" mensen hebben een kastje aan hun tv gekoppeld die registreerd wat ze allemaal kijken geloof ik.

Ja, zoiets dacht ik ook wel eens gehoord te hebben. Een paar duizend man van wie wordt gebigbrotherd wat ze kijken, en daarop baseren ze vervolgens de kijkdichtheid.

Yak schreef:
Een paar duizend man .

Veel minder. Max 1000 meen ik.

Niet al te representatief dus.

Leuk om te zien als er bijv. 's avonds laat een klassieker oid wordt uigezonden!

Als het minder dan 1000 mensen zijn is het inderdaad wel erg weinig om daar je op te baseren.
Dat vind ik ook voor b.v die Nipo-onderzoeken gelden.Daar wordt ook vanuit gegaan dat ze als ze 500 mensen iets vragen dat ze dan gelijk weten wat heel Nederland ervan vind.
Natuurlijk zal er wel een of andere berekening voor zijn,maar toch.

Phoenix schreef:
(quote)

Jij niet blijkbaar maar ik vind het ook wel interessant.

Op zich vind ik kijkcijfers wel interessant, maar er zijn genoeg plekken op internet waar ze te vinden zijn, beetje overbodig ze hier elke dag te posten lijkt me.

FisherKing
Precies. Bovendien is dit een movie-site, en hebben we het over de kwaliteit van films. Dus zeggen me die kijkcijfers over films en series helemaal niks, vooral ook omdat die cijfers zo enorm gebrekkig en onbetrouwbaar worden gemeten.

Het topic 'wat gebeurde er vandaag' is toch ook gewoon informatie die van internet is geplukt?
Ik vind dit best leuk om af en toe te kijken of mensen nou echt alleen maar hollywood-actiefilms kijken.

Als ik zelf die website http://www.kijkonderzoek.nl bekijk moet ik me nog suf zoeken naar de kijkcijfers van films. Toch handig als iemand anders dat regelmatig wil doen.

[quote]gotti schreef:
Niet al te representatief dus.
(quote)

Mensen die het kunnen weten hebben mij altijd verteld dat het aantal tests in een steekproef boven een bepaald aantal niet meer uitmaakt.
Dus als er 10.000 mensen een kastje zouden hebben, dan zou dat de zelfde kijkcijfers opleveren.

De vraag is of mensen die zo'n kastje willen wel zo representatief zijn. Ik vraag het me af.

Overigens vind ik het posten van de kijkcijfers alhier nogal onzinnig. We kunnen bepaalde zaken hier niet eens toevoegen, maar we we zijn wel benieuwd naar de cijfers van GTST en het journaal?

En die kijkcijfers kun je ook op teletekst zien.....

kos
Wouter schreef:

De vraag is of mensen die zo'n kastje willen wel zo representatief zijn. Ik vraag het me af.
Ik vraag me ook altijd af hoe het precies werkt. Wat als de TV gewoon aan staat en niemand kijkt, of als programma's worden opgenomen op video of zo. Hoe wordt dat in het onderzoek verwerkt?

Hier kan je lezen hoe ze het allemaal doen.

Kort samengevat: eens per jaar houden ze een steekproef onder 6000 huishoudens, om de kenmerken van het Nederlandse kijkgedrag in kaart te brengen, de algemene tendensen.

Vervolgens selecteren ze uit die 6000 huishoudens er 1.240 (= 2.900 personen) om die een kastje krijgen. Iemand kan max. 5 jaar zo'n kastje hebben.

Dat kastje registreert op welke tijd welke zender op staat. Elke lid van het kastjeshuishouden heeft een eigen afstandsbediening waarmee hij zich moet aanmelden als hij inderdaad kijkt. Dit wordt elk kwartier gecontroleerd (dan moet je weer op je ab drukken).
Het gebruik van video- en dvd-spelers wordt ook meegenomen.

Achteraf worden de cijfers nog gecorrigeerd.

De lui die meewerken moeten ook van alles erbij invullen (hoeveel er keken, wie uit het gezin er keek, wat ze hebben opgenomen, welk cijfer ze het geven). Dat wil volgens mij dus al zeggen dat het niet representatief is. Welke mensen hebben daar nu zin in?

kappeuter (crew)
Vooral bij programma's die een specifieke doelgroep bedienen lijkt me het bijna ondoenlijk 'representatief' te meten. Bijvoorbeeld: hoe meet je wie er naar de R.A.M. IFFR journaals keek.

Wouter schreef:

we we zijn wel benieuwd naar de cijfers van GTST en het journaal?

Nee, roda beperkt zich tot The Shield en concurrerend episodisch TV-drama van een uur.

Aha. Series die hier niet opmogen.

cornelis schreef:
(quote)

Nee, roda beperkt zich tot The Shield en concurrerend episodisch TV-drama van een uur.

ik ga niet alles opschrijven, dan ben ik wel uren bezig.

maar GTST heeft gemiddeld zo'n 2.300.000 kijkers, en het 20.00 Journaal zit ook iedere dag ruim boven het miljoen.

Dinsdag 2 Maart

Ned 2

NYPD Blue - 309.000

RTL 5

M*A*S*H - 201.000
Film: Running Scared - 331.000
Film: Hard to Kill - 510.000

Veronica

Star Trek: Voyager - 214.000
Buffy the Vampire Slayer - 186.000
Film She's All That - 451.000

NET 5

E.R - 202.000
Gilmore Girls - 390.000
Will & Grace - 321.000

SBS 6

Renegade - 329.000
Diagnosis Murder - 430.000
De Dinsdagavond van SBS 6 werd het bestbeken, vanaf 20.30 keken rond 1.200.000 mensen naar de volgende programma's:
Hart in Aktie, Mijn Leven als Voetbalvrouw, Brandweer Amsterdam en hart van Nederland
Hart van Nederland heeft dagelijks rond de 1.200.000 kijkers.

Yorin

CSI: Miami - 665.000
John Doe - 360.000
The X-Files - 83.000

De Bestbeken film was : Hard to Kill met 510.000 kijkers.

De Bestbeken serie was: CSI: Miami met 665.000 kijkers.

kos
roda schreef:
Dinsdag 2 Maart
NYPD Blue - 309.000

Ha, daar zit ik ook bij. Best grappige serie, had 'm nog nooit echt gezien. Wel typisch geval van teveel verhaal in een uurtje proberen te stoppen, zodat het allemaal te geforceerd is.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:26 uur

geplaatst: vandaag om 13:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.