menu

Overig / Televisie / Sherlock (BBC)

zoeken in:
Pff niet normaal. Op seriegebied misschien wel het beste wat ik ooit gezien heb. Ik was al onder de indruk (van aflevering 1 en 3 tenminsten) van seizoen 1 maar de eerste aflevering van seizoen 2 was ongekend goed.

En wat Kos zegt. Irene Adler. Personage zoals je ze maar zelden ziet. Kan me nauwelijks voorstellen dat ze hier nog overheen komen.

Het maakt wel één ding duidelijk. Liever een jaar lang werken aan drie afleveringen dan na een succes de serie uitmelken en zo snel mogelijk met een langer tweede seizoen komen.

Wat een fantastische serie. Die kop van Holmes is zo irritant dat hij weer goed is. Geweldig gefilmd. Ik zou zo al anderhalf uur kunnen kijken naar Sherlock die mensen observeert, dat is zo goed gedaan. Dat observeren gaat supersnel en toch kun je concluderen wat Sherlock concludeert, dat is een briljante vinding van de maker.

De eerste aflevering van het tweede seizoen is geniaal. Alles klopt aan deze serie. Kijk erg uit naar de volgende twee afleveringen.

Mijn "Sherlock Holmes" zal dit nooit worden(en die van Doyle is het ook niet natuurlijk)
Die verplaatsing naar de huidige tijd is er teveel aan, al begrijp ik wel dat het voor een jonger publiek wel werkt.

Desondanks ben ik een beetje over de drempel heen.
Na de eerste twee afleveringen nam ik mij voor om helemaal niet meer te kijken namelijk.
In de laatste twee afleveringen die ik zag zaten een aantal elementen die ik meer kan waarderen.
Op een bepaalde manier grijpt men hier en daar toch terug naar de oorspronkelijke Sherlock Holmes verhalen, al is e.e.a. uiteraard verdraaid en aangepast aan deze tijd.

Cumberbatch is een grotere "weirdo" dan bijna alle andere Holmes vertolkers (in zijn rol als Holmes bedoel ik uiteraard)
Maar de keuze tussen hem en de meest recente film-Holmes Robert Downey jr. is gauw gemaakt.
Cumberbatch steekt tegenover "Pipo de clown" Downey zo'n 300 % beter af (en dan ben ik nog voorzichtig met de percenten)

Een scène in de eerste aflevering van de 2e serie bracht mij zelfs erg aan 't lachen.
Met het oog op degenen die de aflevering nog niet gezien hebben zet ik dit tussen spoilers:
In de bedoelde scène heeft Sherlock een indringer in zijn appartement zojuist onschadelijk gemaakt, en zit die geboeid en voorzien van een stuk tape dat over zijn mond geplakt is, met een bloedneus te luisteren naar Holmes, die Lestrade belt om een aantal mannen en een ambulance te sturen.
Holmes somt de verwondingen van de indringer op, zoals gebroken ribben, breuken etc. etc., terwijl de man zelt verwonderd meeluistert.
Hij heeft per slot slechts een bloedneus...
Even later zien we Watson in beeld, die een verdieping lager voor de gewonde mrs. Hudson aan 't zorgen is.
Plots zien ze iets langs het raam vallen (afkomstig van de bovenverdieping)
Sherlock heeft die indringer dus gewoon uit het raam gekieperd, en de eerder opgesomde verwondingen klopten na die val denkelijk wel...

De Holmes van Conan Doyle zou zoiets nooit of te nimmer doen, maar vermakelijk vond ik het wel.

De scène aan het slot van de aflevering waarin Holmes Irene Adler wist te redden van een onthoofding, ergens in een ver land (Afghanistan...Verwegistan?) was me te gek voor woorden. Jammer. Niet dat ze die onthoofding ontliep, maar dat Holmes ook in dat land was op het juiste moment...

Ik denk dat ik de komende afleveringen toch nog een beetje probeer te volgen, tenzij mijn afkeer weer toeneemt.

De soms gemompelde dialogen zijn wel bijna niet te volgen, maar daarvoor is er dan de ondertiteling...

Gisteren op de BBC deel twee gekeken. Minder dan de eerste in mijn ogen, hoewel het wel leuk is om de moderne versie van het bekendste Sherlock verhaal te zien. The Hound of Baskerville.

Het fijne aan alle eerdere episodes vond ik het mysterie. Sherlock loopt altijd minimaal 1 stap voor op zijn collega's en de kijker. In de laatste aflevering was dat andersom. De oplossing lag redelijk voor de hand, en de spannende beelden van de beveiligingscamera, van dr. Watson die een paniekaanval heeft hadden absoluut niet het 'ow-zo-effect' omdat het tijdens de nep aanval al erg duidelijk was hoe de vork in de steel zat.

Weekje wachten, en dan net als in het eerste seizoen een klapper van een finale na een redelijk teleurstellende 2e aflevering.

Schreef dit op mijn blog over aflevering van zondag:

"I knew what effect it had on a superior mind, so I needed to try it on a average one."

Het was kortom weer tijd voor Sherlock Holmes en zijn heerlijk oneliners. Maar zoals ik vorige week al voorspelde, A Scandal in Belgravia evenaren zou bijzonder lastig worden. Dat niveau haalt dit tweede deel niet. Nu is The Hounds of Baskerville ook een verhaal dat zich moeilijk naar deze moderne tijd laat vertalen. Het beest in de bossen dat mensen verschuurt, het is een universeel gegeven maar ook een verhaal waar de moderne technieken weinig aan toevoegen. Daarnaast mist deze tweede aflevering tegengewicht. Werd Sherlock vorige week tot het uiterste getest door Irene Adler deze week blijft een dergelijke confrontatie uit. Ondanks deze minpuntjes ook nu weer vooral heel veel lof, want wat is deze serie verschrikkelijk goed. Benedict Cumberbatch als Sherlock en Martin Freeman als Watson blijven een ongeëvenaard duo en de manier waarop de makers The Hounds of Baskerville naar 2012 hebben gehaald is bewonderenswaardig. Topvermaak en nu maar hopen dat de confrontatie met aartsvijand Moriarty volgende week een gedenkwaardige afsluiter van seizoen twee wordt.

8.4

Helaas niet gezien deze aflevering, maar dat haal ik nog wel in op een andere zender.

The Hound of the Baskervilles mag dan misschien wel het bekendste Sherlock Holmes verhaal zijn, het beste is het m.i. zeker niet.
Verre van zou ik zelfs eraan toe willen voegen.
De langere Holmes verhalen van Doyle vond ik sowieso niet zijn betere werk.
Het waren er ook maar 4 in totaal.

Ik ben daarom wel benieuwd wat ze er hier van gemaakt hebben.

scc-j
Ook dit seizoen was weer top. episode 1 was echt heel goed. 2 vond ik op alle fronten minder maar de finale was Buitengewoon!

kos
Zeker een gave finale ja. Moriarty heerst!

kos ben benieuwd, wat was voor jou gister nou het omg omg omg omg moment? Was wel benieuwd.

kos
Haha, dat was nog niet eens het écht spraakmakende moment. Maar dat was toen Moriarty opeens helemaal vanuit het niets zich door zn hoofd schoot

Thanks. Veel lof in mijn TL over Sherlock, ook maar eens proberen denk ik.

kos
Hm.. als je het nog niet gezien had is dat wel een megaspoiler om te lezen van mij...

Dat wel, maar was te nieuwsgierig door je tweet. Nog genoeg moois uit de serie te halen als ik het zo lees.

hwwtje
Zojuist aflevering 3 van seizoen 2 gekeken. Geniaal gewoon!!! Mega cliffhanger aan het einde van deze aflevering, toch snap ik de dood van Moriarity niet helemaal, geniaal bedacht dat wel, maar dat wordt nog lastig met seizoen 3 die er ook aankomt, tenzij Moriarity zijn dood ook in scene heeft gezet

Erg mooi finale van deze serie. Jammer dat ik de vorige episodes gemist heb, maar dit slot was érg goed!

AHWA
Zitten hier een beetje geestige dialogen in, of is het meer serieus?

kos
Zeer geestig.

Moriarty! De confrontatie tussen de twee aartsvijanden Sherlock en Moriarty, eindelijk was het zover. En het is moeilijk om niet in superlatieven te vervallen. Want vanaf de allereerste John Watson-zin: "My best friend, Sherlock Holmes....... is dead," tot aan het allerlaatste shot, er valt werkelijk niets op The Reichenbach Fall aan te merken. Sterkste punt is zonder twijfel de aanwezigheid van Moriarty. Wat een meesterlijk personage. Andrew Scott is weergaloos als de briljante maniak en de scene waarin hij inbreekt in de Tower of London -onder begeleiding van Nina Simone's Sinner Man- is niets minder dan fantastisch.

Toch zijn het vooral de confrontaties tussen Sherlock Holems en Jim Moriarty die bijblijven. De manier waarop het duo elkaar, onder het genot van een kopje thee, de loef probeert af te steken met vindingrijkheden en raadseltjes, bezorgt je een constante grijns die tijdens het kijken van Sherlock sowieso maar moeilijk van je gezicht verdwijnt. Als dan ook de grande finale niet teleurstelt dan kun je maar één ding doen. Een diepe buiging maken voor de makers en cast van Sherlock. Want als dit tweede Sherlock seizoen iets heeft bewezen, dan is het wel dat het personage Sherlock Holmes nog steeds opnieuw uitgevonden kan worden. Voor mij heeft Sherlock op seriegebied een nieuwe standaard gezet en het genre naar een hoger plan getild. En ik reken er eigenlijk niet op dat hier de komende jaren nog iets of iemand overheen komt.

Hier mijn recensie van de hele serie: Tim's Filmblog - filmmad.wordpress.com

timbo_ schreef:
Een diepe buiging maken voor de makers en cast van Sherlock. Want als dit tweede Sherlock seizoen iets heeft bewezen, dan is het wel dat het personage Sherlock Holmes nog steeds opnieuw uitgevonden kan worden. Voor mij heeft Sherlock op seriegebied een nieuwe standaard gezet en het genre naar een hoger plan getild.l]

Hier zeg je me wat! Maar kan er wel een stuk in meegaan.

Drie afleveringen per jaar is te weinig, vooral als ze er een grandioze clifhanger tegenaan gooien. Jammer dat de makers Holmes nog even in beeld lieten zien.

hwwtje
eppo349 schreef:
Drie afleveringen per jaar is te weinig, vooral als ze er een grandioze clifhanger tegenaan gooien. Jammer dat de makers Holmes nog even in beeld lieten zien.

Weet niet of seizoen 3 ook pas volgend jaar is. Kan iemand daar iets over zeggen? Volgens mij heb je met TopGear namelijk in een jaar of 10 zo'n 17 seizoenen gehad.

Cumberbatch (Start Trek) en vooral Freeman (de twee hobbit films) hebben het ook ontzettend druk met andere grote films. Vermoed niet eerder dan volgend jaar.

Geduld is een schone zaak

Schrijver Arthur Conan Doyle liet zijn lezers 13 jaar lang wachten op het vervolg van The Final Problem, waarop de laatste aflevering van seizoen 2 v. Sherlock gebaseerd is.
(Al bleek Holmes "maar" 3 jaar spoorloos geweest te zijn, in het vervolg op The Final Problem)

Ik ben wel eens benieuwd hoe ze het einde van dit laatste deel van serie 2 gaan verklaren.
Als het lichaam dat van het dak viel dat van Moriarty blijkt te zijn gaat de knop van mijn TV meteen op uit.

hwwtje
timbo_ schreef:
Cumberbatch (Start Trek) en vooral Freeman (de twee hobbit films) hebben het ook ontzettend druk met andere grote films. Vermoed niet eerder dan volgend jaar.

Jammer, heb ondertussen ook op het www gelezen dat het 'early 2013' wordt inderdaad... <zucht>

timbo_ schreef:
Als dan ook de grande finale niet teleurstelt dan kun je maar één ding doen. Een diepe buiging maken voor de makers en cast van Sherlock. Want als dit tweede Sherlock seizoen iets heeft bewezen, dan is het wel dat het personage Sherlock Holmes nog steeds opnieuw uitgevonden kan worden. Voor mij heeft Sherlock op seriegebied een nieuwe standaard gezet en het genre naar een hoger plan getild. En ik reken er eigenlijk niet op dat hier de komende jaren nog iets of iemand overheen komt.

Hier mijn recensie van de hele serie: Tim&#039;s Filmblog - filmmad.wordpress.com

Wat kan ik hier nog aan toevoegen? Zelden een zo goede tv serie gezien. Ik ben nog niet eerder thuisgebleven voor een tv programma, maar de zondag-Sherlock avonden waren me heilig!
geweldig nieuws dat er een serie 3 komt. Nu maar hopen dat de makers een manier vinden om (de meersterlijke) Moriarty toch nog op te laten draven.

INTJ schreef:
Nu maar hopen dat de makers een manier vinden om (de meersterlijke) Moriarty toch nog op te laten draven.

Misschien aardig om dit te weten over Moriarty (in de originele Sherlock Holmes verhalen)
Professor Moriarty - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ja, ik weet het. Het is triest. Ik was al niet blij toen ik zag dat aflevering 3 the Reichenbach Falls zou gaan heten, dan kun je dus een beetje verzinnen waar het heen gaat.

Maar ik blijf hopen op een hoge hoed of zo waar hij toch nog uitgetoverd gaat worden.

Jullie willen Moriarty terug. Doe mij Irene Adler maar, perfect neergezet in de eerste aflevering.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.nerditorial.com/wp-content/uploads/2012/01/sherlock-2_2098116b.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Hehehe eppo, ik denk dat jouw kans net zo klein is als de mijjne. Irene Adler is nooit meer in een verhaal verschenen, helaas.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.