menu

Overig / Televisie / Sherlock (BBC)

zoeken in:
Jep, dat was een van de redenen. Tussen 3 en 4 zal wel gewoon een jaartje zitten.

The Empty Hearse
The game is back on, en hoe. Na twee jaar wachten is Sherlock eindelijk weer terug in levende lijve. Erg leuk hoe de schrijvers allerlei theorieën van de fans in deze aflevering hebben verwerkt en waarbij de bromantische variant tussen Sherlock en Moriarty het meest op de lachspieren werkte. De reünie tussen Watson en Sherlock stond vooral centraal in deze aflevering en was niet verder niet bijster spannend maar erg vermakelijk. Verder is Mary een aangename toevoeging en wordt de toekomstige villain opgezet.

The Sign of Three
De grote dag van de bruiloft is daar en Sherlock mag opdraven als best man. Een garantie voor leven in de brouwerij. Sherlock verteld tijdens de speech enkele anekdotes en weet in de tussentijd nog een moordaanslag te voorkomen. Ook dit is weer kundig schrijfwerk van de schrijvers om alle anekdotes zo te weven dat het relevant wordt voor het verhaal. De dronken deductie was nieuw en grappig om te zien en was er een gave invulling van de mind palace.

His Last Vow
Aflevering drie is zoals gebruikelijk de knaller/hoogtepunt van het seizoen en dat is gelukkig dit seizoen niet anders. Sherlock heeft het ditmaal gemunt op Magnussen, gespeeld door Lars Mikkelsen, een enge, gezichtlikkende bullebak die zich presenteert als zakenman. Magnussen is niet slecht als villain, maar minder sterk als bedreiging dan een Moriarty. De grootste verrassing is dat niet iedereen zich presenteert zoals hij of zij is en dat dit tot grote gevolgen leidt. Leukste moment was toen de broertjes betrapt werden door moederlief en kinderlijk gedroegen. Het einde, waarin een oude bekende opduikt, smaakt weer naar meer. Did you miss me? Jazeker ouwe reus, blij dat ‘ie er weer bij is.

In een week tijd alle seizoenen erdoor heen gejaagd; en met groots plezier. Magistraal geschreven en een legendarische vertolking van Sherlock door Cumberbatch. In vergelijking met de 'Sherlock Holmes' van Ritchie mag duidelijk zijn welke het dichtst bij Doyle zijn interpretatie ligt.

kos
Laatste episode was gewoon echt bizar qua fantasietjes.

Bizar goed of bizar slecht?

bizar goed

kos
Vooral bizar.

Perhaps so, maar de plottwist met bijvoorbeeld Mary is wel degelijk goed naartoe gewerkt in de eerste twee afleveringen van het seizoen. Al vond ik bij het neerschieten van Sherlock met de daarbij bedachte overlevingstactiek van Mary de boel enigszins uit de bocht vliegen.

kos
Ja, nogal. Maar zo zat er wel meer in. Niet geheel onvermakelijk hoor, maar soms dacht ik wel van.. uhm.. okay...

Mister Moffat zat een beetje abuis. Hij heeft de verhaallijnen van Doctor Who verwisseld met Sherlock. De laatste aflevering van seizoen 3 was een rommeltje. Vermakelijk dat dan weer wel......

Na de eerste aflevering verslaagd en zodoende binnen 9 dagen, 9 afleveringen gekeken. Eerste seizoen was erg sterk, maar dat komt ook vooral door de kennismaking met zijn heerlijke personage. Het tweede seizoen was de confrontatie met Moriarty, maar de aflevering met het leger was ook erg leuk gedaan.

Het laatste seizoen was een beetje soapy en vooral de eerste aflevering was mij te veel drama tussen John en Sherlock. De tweede is traditiegetrouw een op zichzelf staande en was vooral lichtkomisch bedoelt. Ik prefereer de duistere afleveringen.
De allerlaatste aflevering was dan weer niets minder dan briljant en maakte bijna het hele seizoen goed. Vooral de "flick"-scène was geweldig.

P.S. Moriarty is echt een weergaloze villain. Een van de beste die ik ooit gezien heb.

Wordt pas in 2016 vervolgd. Balen.

Nee joh, 2016? Fucked up. Heb gisteren de laatste aflevering gezien. In het begin vond ik het gewoon leuk maar tegen het eind aan werd het steeds vetter en vetter. Geen zin om zo lang te wachten man. Met Game of Thrones ook al.

Gezien Cumberbatch (en Freeman, zelfs) één van de meest gewilde acteurs in Hollywood op dit moment is denk ik dat we dankbaar mogen zijn dat de serie - ondanks de lange periodes tussen seizoenen - überhaupt nog steeds gaande is.

Momenteel bezig met deze serie. Is nog eens een serie die je tussendoor er doorheen kunt jagen, met z'n 3 maal 90 min. per seizoen. Eerste seizoen vond ik erg geslaagd. Net 'a Scandal in Belgravia' gezien. Lang niet alle elementen staan me even aan (Ik vind Moriarty ook niet echt genietbaar hier), maar Cumberbatch vind ik werkelijk waar fenomenaal. Het is dan ook met name vanwege zijn droge humor en acteerwerk dat ik iedere episode ruimschoots de moeite waard vind. Echte spanning zat m.i. vooralsnog enkel in de allereerste aflevering.
Ben benieuwd naar de rest.

Trouwens, in ep.2.01 zit een leuke referentie vooruit naar the Imitation Game, waar Cumberbatch de hoofdrol in speelt. Frappant, daar de casting voor deze film pas later plaatsvond. Het was dus echt toeval.

Seizoen 4 komt gewoon pas in 2017 uit
Gelukkig duurt het niet zo lang meer tot de kerstspecial!
Wachten wordt beloond: eindelijk een trailer voor de nieuwe ‘Sherlock’! | - wp.me

Naar die kerstspecial kijk ik wel een beetje uit.
Zelfs al ben ik geen liefhebber van de serie.

En die kerstspecial viel niet tegen, al behoorde hij niet tot de beste episodes van Sherlock. Her en der wat 'enge' momenten, maar zekers amusant. Het mindpalace en de daarbij horende switchen was wellicht iets te ver doorgevoerd en gecompliceerd gemaakt, maar zekers niet onnavolgbaar.

Blijft een prima serie.

Ik vond de special aardig, maar had er toch wel iets meer van verwacht. Het Bride-plot zat uiteindelijk wel aardig in elkaar maar echt eng of spannend werd het nooit. 'Been there, done that', The Hounds of Baskerville gezien hebbende. Koppelingen met het heden waren leuk gedaan, maar ik ben het met mijn voorganger eens dat e.e.a. te ver doorgevoerd werd. Special moest het m.i. toch vooral weer van de humor en van de hoofdrolspelers hebben.

kos
Vooral een beetje rommelig die hele koppeling tussen het Bride plot en het Moriarty 2015 gedoe.

Oneens met voorgangers. Een geweldige special die absoluut niet onderdoet voor de reguliere afleveringen. De crux van de 'abominable bride'-case was wat matig, maar de koppeling tussen nu en vroeger (of vroeger en nu) was geweldig gedaan.

kappeuter (crew)
Vanavond op BBC First om 22:50 uur:

"Sherlock" The Abominable Bride (2016) - imdb.com

BBC First is vanaf vandaag bij Ziggo te zien op kanaal 22. Onderdeel van TV Standaard.

En straks zo rond 2.00 uur de herhaling van deze aflevering.
Ik heb weer genoten van deze aflevering.

Eindelijk komt er een beetje schot in de zaak.
Trailer van deel 4. Nog niet op IMDB te zien.

Sherlock: Series 4 Teaser (Official) - YouTube

"Sherlock" Episode #4.1 (2017) - imdb.com

Ziet er nogal duister uit.

En er wordt beweerd dat een van de hoofdkarakters zal omkomen.

Op nieuwjaarsdag (1 januari 2017 dus) te zien op BBC first.
Weet de tijd niet, maar zal te zijner tijd dit hier melden.
Yeaaaaaahhh... Panta is blij!!!

Eerste twee seizoenen in een paar dagen gekeken, en wauw. Slot van zowel seizoen één als seizoen twee zijn van uitmuntend niveau. Tijdens de kerstdagen nog snel seizoen drie kijken, zodat ik geheel bij ben op 1 januari.

Ik heb aflevering 1 en 3 van het eerste seizoen gekeken (2 laadde de DVD niet) en vind het weinig bijzonder. Erg op verhaal gericht en qua personagepsychologie plat. Wordt het nog veel beter? Anders gooi ik de handdoek.

Ik vond seizoen 2 en 3 stukken sterker dan 1, maar 1 vond ik ook al uitstekend. Dus ik ben voorzichtig
Zo'n gigantische kijkbelasting is het echter niet, dus ik zou zeker nog niet direct opgeven.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:00 uur

geplaatst: vandaag om 18:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.