menu

Overig / Televisie / Boardwalk Empire

zoeken in:
Eigenlijk had hier een nog een seizoen tussen moeten zitten, tussen 4 en 5. We hadden dan de downfall van Rothstein kunnen zien, de verdere opkomst van Luciano en Capone, meer Sigel, Nucky die zijn imperium naar Havana uitbreidt, een jonge Tommy die wraakgevoelens opbouwt, Van Alden en Eli werkzaam bij Capone, Chalky die zijn gezin kwijtraakt en opgepakt wordt, Narcisse die informatie doorspeelt aan de feds (wat is er met dat deel van het plot gebeurt?), een uitgebreide visie op Gillains tijd in een inrichting.. De potentie voor plot was er genoeg. Dit seizoen had dan ook veel logischer aangevoeld en was veel acceptabeler geweest als einde.

Mij verder om het even, ik heb de serie reeds afgezien, maar feitelijk is jouw bijdrage één grote spoiler.

Het is seizoen 5 in een notendop.

Uiteraard had e.e.a. verder uitgewijd kunnen worden, maar was seizoen 5 niet sowieso een geste aan de showrunner om er een eind aan te maken? Van een extra seizoen is dan ook geen sprake.

kos
haha. hard lachen om die jonge versie van Nucky (van rond de 20).
Gewaagde keuze maar het werkt wel.

Uiteindelijke oordeel van seizoen 5?

Net het laatste deel gezien. Uiteraard een perfecte serie. Klasse.
Dat er een einde aan moest komen was volkomen duidelijk. De dader cq moordenaar van Nucky was niet zo verrassend. Lag er dik bovenop.
Dat het de kleinzoon van Gillian was vond ik te gezocht. Wie zou de jongen hebben ingelicht? Kan alleen maar Gillian.... en zijn beschermheer , Richard Harrow zijn. Wat mij onwaarschijnlijk lijkt...!?
Door het feit dat bekende personen als voorbeeld hebben gediend, moest het wel in die tijd, op dit/dat moment eindigen.
Heb Buscemi in verschillende rollen gezien, nooit zo goed als in deze.

AC1
Vier afleveringen ver in seizoen 4 en het valt me op dat het plotseling is gestegen van een 7/10 reeks naar een 9/10 reeks. Critici vonden het altijd wel een goede serie maar het was niet The Sopranos. Om eerlijk te zijn, als ze dit niveau volhouden zitten ze er niet ver meer van af.

AC1
Oké, ergens in het midden zakte S4 een klein beetje in (het werd terug een7/10 reeks) maar wat een geweldige finale! In mijn bescheiden mening is dit het beste seizoen tot nu toe. Het is de eerste keer dat ik meteen zin heb in meer.

Is seizoen 5 al klaar?

AC1 schreef:
Is seizoen 5 al klaar?

Zoveel opties ... dit topic ... IMDb ... Wikipedia ... Google ... 't internet ...

AC1
Iemand anders misschien? (gewoon een kwestie van deze topic wat levendig te maken)

Snap echt niet waar je hiermee naartoe wilt; 'levendig maken.' Je vraagt letterlijk naar een ja/nee antwoord dat de afgelopen pagina's tig keer geadresseerd is, waaronder door de twee laatste gebruikers voor je;

Chucky92 schreef:

pipo_d_c schreef:
Net het laatste deel gezien. Uiteraard een perfecte serie.

AC1
Snap echt niet waar je hiermee naartoe wilt; 'levendig maken.' Je vraagt letterlijk naar een ja/nee

Goh, wat ben jij een party pooper, zeg.

Niet verwonderlijk dat het hier zo doods is.

8 afleveringen is echt te kort voor 't laatste seizoen, ook of misschien wel door de timejump. Het zal ook niet geholpen hebben dat seizoen 4 voor mij vrij lang geleden is. Daarnaast was de serie inmiddels al over zijn hoogtepunt heen (seizoen 1+ vooral 2 waren uitstekend).

Seizoen 5 is vooral het seizoen van terugblikken. Flashbacks zijn er heul veul. Hoogtepuntje daarin was voor mij de jonge Gillian, hele goede actrice. Al die jongere versies hadden sowieso veel manerisms overgenomen van de "originele" cast.

Voor nieuwe karakters als Manzano is er veel te weinig uitdieping. Maar ook bestaande karakters komen er veelal bekaaid vanaf. Helemaal op het einde wordt er dan van alles bij gehaald om ze toch wat meer te geven, maar dat pakt dan beroerd uit (zoals bij dat zoontje van Capone).

Het einde (voor Nucky) is aan mij ook niet besteed, om hem dood te laten schieten door Tommy. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die pas op het einde aan zag komen.

Zoals gezegd had deze serie zijn piek inmiddels al wel achter de rug waardoor het gelijk van de makers om BE te stoppen wel is bewezen. Anderzijds is dat niet helemaal eerlijk, gezien het slordige verloop dat het heeft gekregen.

AC1
Chucky92 schreef:

Het zwakste seizoen uit de hele serie. 6/10

Flavio (moderator)
Boardwalk Empire beloofde veel in seizoen 1, kwam tot wasdom in seizoen 2, klapte in met seizoen 3, krabbelde weer omhoog met seizoen 4, en seizoen 5 is een aardige afsluiter maar helaas legendarisch is het niet geworden.

Over de hele linie werden de meeste rollen goed uitgewerkt maar met andere verhaallijnen leken de schrijvers geen raad te weten, met name de lijn van Nelson van Alden was hit and miss, en hij werd bijna een soort komische sidekick. Bij Chalky White was het anderson, zijn lijn begon zwak maar werd gedurende de serie beter. Sommige personages had ik weinig mee: Gillian, Dr Narcisse, Siegel en ik vond Stephen Graham niet slecht maar toch geloofde ik hem niet- hij is gewoon geen Capone. Lucky Luciano en A.R. waren wat dat betreft beter gecast.

De tijdsprong tussen seizoen 4 en seizoen 5 is jammer, maar goed, het was kennelijk niet mogelijk een tussenseizoen te plaatsen. Vooral vreemd dat A.R. opeens dood was- en mijns inziens onnodig want ze volgen de werkelijke geschiedenis toch niet (de echte Nucky werd immers ook niet doodgeschoten), dus ze hadden Rothstein best een grote rol kunnen geven. Als je dan toch feit en fictie door elkaar gooit- maar goed.

De flashbacks voegden niet al te veel toe, de relatie tussen broers Nucky en Eli wordt bijvoorbeeld niet eens een beetje uitgediept, maar vanwege het overtuigende spel en de treffende gelijkenis tussen de jonge versies en hun oudere counterparts zijn ze niet vervelend. De dood van Nucky door het zoontje van Michael Pitt- tsja, had niet gehoeven van mij maar kennelijk moest er een soort closure komen. Ik vond die Joe eerlijk gezegd een beetje een overbodige toevoeging, ook toen bleek wie hij was.

Al met al een leuke serie, met zeer goede momenten, afgewisseld met iets te veel mindere momenten, en wisselvallig schrijfwerk. Buscemi laat zien dat hij meer kan dan tragikomische losers spelen- dat had hij natuurlijk al wel laten zien in minder bekende films, maar voor het grote publiek was hij toch vooral Donny of Mr Pink.

Malick
Klopt het dat het eerste seizoen in Nederland nooit op BR is uitgegeven? Kan hem op BOL niet vinden.

Ik heb seizoen 4 inmiddels gezien, ga aan seizoen 5 beginnen
Een serie op heel hoog niveau ,een serie waarvan ik heel blij wordt dat ik hem gekocht heb, alles klopt aan deze serie ,een serie in het rijtje:Soprano's , The Wire , Breaking Bad, tenminste bij mij wel hoewel ik nog 1 seizoen te gaan heb ,krijgt Boardwalk Empire van mij de volle mep , veel betere series zijn er voor mij namelijk niet.
Zelden een serie gezien waarbij zo goed geacteerd werd als hier, in elke episode is het niveau onovertrefbaar.
Voor mij dan ook balen als de serie tot een eind komt , want wat ik tot nu gezien heb ,had van mij nog gerust 3 seizoenen minimaal langer mogen duren.

Seizoen 1 tm 4 weergaloze serie op hoog niveau
Ik vind seizoen 5 de serie qua niveau wat naar beneden halen, serie 5 was meer van te maken geweest, heb het idee dat de regisseur er snel een einde aan wilde breien,acteerwerk in seizoen 5 is ook een heel stuk minder.
voor mij is deze serie 8/10 oftewel 4 sterren.
Soprano's, Breaking Bad , The Wire en daar kort achter deze Boardwalk empire,seizoen 5 laat de serie niet de absolute topscore halen voor mij,wat jammer is.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.