menu

Overig / Televisie / Boardwalk Empire

zoeken in:
Dan zullen Al Capone en Lucky Luciano erg belangrijk worden gok ik zo! Ben benieuwd, ze maken er vast wel wat moois van..

Lijken toch 8 afleveringen te worden. Probeer niet al te pessimistisch te zijn van te voren, maar het doet toch pijn om zo'n heerlijke serie zo abrupt afgekapt te zien worden.

Roel- schreef:
Lijken toch 8 afleveringen te worden. Probeer niet al te pessimistisch te zijn van te voren, maar het doet toch pijn om zo'n heerlijke serie zo abrupt afgekapt te zien worden.

Heel erg jammer inderdaad..

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=gDRcAWjyUYM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Damn, moet nog altijd seizoen 4 zien. Nochtans echt een formidabele serie, behoort wat mij betreft tot de absolute top van HBO.

Ik kan niet wachten

Thorak schreef:
Het zal aan mij liggen, maar ik vond dit seizoen helemaal niet zo boeiend.
Dat komt ook grotendeels doordat ik het personage Dr. Narcisse helemaal niet interessant vond, irritant eerder. Dat deze in seizoen 5 waarschijnlijk terug gaat/kan komen bevalt me dus ook helemaal niet.

Dit en Gillian, die hadden ze na seizoen 2 ook af mogen voeren.

Eerste 2 seizoenen waren ontzettend sterk, daarna mist het een beetje verpakking waardoor het vrij fragmentarisch wordt. Niettemin zeer amusant.

AC1
Wat Willie zei.

Goede inleiding voor dit seizoen, heb alweer zin in de volgende aflevering!

Áardige aflevering. Wel even inkomen weer.

Het is inderdaad weer even wennen, vooral vanwege de andere verhoudingen en settings. De verhaallijn van een jonge "Nucky" heeft daar ook een groot aandeel in. Maar dat moet volgende week weer als vanouds aanvoelen lijkt me. En de bank-scene zette wel weer de toon. Hoewel misschien een tikkeltje over-the-top.

kos
Damn! wist niet dat dit alweer begonnen was.

Heb jij even geluk, drie afleveringen in the pocket voor vandaag.
Tegenwoordig heb je ook mooie Apps, zoals SeriesGuide. Gewoon al je series toevoegen en je krijgt de updates mbt alle seizoensstarten en eerstvolgende afleveringen, handig, handig.
"Morgen start Modern Family en South Park", zie ik zojuist staan

kos
thanks, meteen ff opzoeken.

Derde aflevering begint er al meer op te lijken. Toch wel erg jammer dat AR, zonder dat we het meegekregen hebben, vermoord is. En ik hoop dat er nog heel wat losse eindjes aan elkaar geknoopt gaan worden, want het verhaal heeft wel ineens een groot gapend gat na de tijdssprong.

Roel- schreef:
Toch wel erg jammer dat AR, zonder dat we het meegekregen hebben, vermoord is.

Werd in de eerste aflevering naar verwezen. Maar idd jammer dat ie er uit is, mijn favoriete personage in de serie en geweldig geacteerd van Michael Stuhlbarg. De echte AR werd ook eind jaren 20 vermoord, vandaar dat ie er niet meer inzit

Ik doel er meer op dat ik het jammer vind dat het alleen duidelijk wordt door een "mededling" i.p.v. dat we het in beeld krijgen.

Aflevering vier weer erg sterk en het seizoen is nu echt op gang (mag ook wel, aangezien er maar acht afleveringen zijn). Heerlijk op Capone aan het eind weer bezig te zien. Gaat nog meer mooie beelden opleveren schat ik zo.

Inderdaad weer een aflevering waar men voor kijkt.
Het Nucky-VanAlden-Capone verhaal zijn de betere verhaallijnen, Margaret en Chalky hebben me niet zo weten te interesseren. Wat mij betreft was het Margaret personage vorig seizoen al overbodig, laat staan nu. Ook jammer dat de verhaallijn van een jonge Nucky zo dominant is elke aflevering. Hij kwam al traag op gang en lijkt me ook meer een leuke 'opvulling' dan iets wat werkelijk meerwaarde biedt op het einde van dit seizoen. Dan zouden ze wat mij betreft meer scene's mogen maken met iemand die probeert te praten met een pistool in zijn mond, geestig

Nog maar twee afleveringen te gaan. Seizoen is tot nu toe qua verhaal het minste. Continue het gevoel dat ze alleen maar naar het einde toe aan het werken zijn omdat er nu eenmaal een punt achter gezet moet worden. De meeste verhaallijnen krijgen hierdoor na een rustige en diepgaande opbouw een abrupt einde. Nog steeds de moeite waard, maar een pak minder dan de eerste vier seizoenen.

Roel- schreef:
Nog maar twee afleveringen te gaan. Seizoen is tot nu toe qua verhaal het minste. Continue het gevoel dat ze alleen maar naar het einde toe aan het werken zijn omdat er nu eenmaal een punt achter gezet moet worden. De meeste verhaallijnen krijgen hierdoor na een rustige en diepgaande opbouw een abrupt einde. Nog steeds de moeite waard, maar een pak minder dan de eerste vier seizoenen.

Volledig met je eens. Natuurlijk ademt ook dit seizoen absoluut de klasse die Boardwalk Empire mijns inziens vér boven de middelmaat doet uitstijgen, echter oogt het allemaal beduidend minder 'groots'. Dat de sleet er bij Nucky behoorlijk op zit, lijkt hier voornamelijk debet aan.

Met het wegvallen van Chalky en Van Alden eindigen twee mooie verhaallijnen reeds. Hoe het Capone en Luciano vergaat, weet menig kijker waarschijnlijk reeds.

Waar ik al bang voor was is inderdaad gebeurd: een te kort finale seizoen. Het had allemaal zo mooi kunnen worden, maar HBO vond het blijkbaar welletjes. Het gehele seizoen was te merken dat er wanhopig werd geprobeerd om een einde te breien aan een verhaal dat nog helemaal niet af was. Gevolg is dat, hoewel redelijk afgemaakt (als in: Nucky dood), er naar mijn idee veel te weinig uit is gehaald. Zonde van zo'n briljante serie.

Ge-wel-dige serie

Heb seizoen 1 t/m 4 nu op DVD en wat een serie. Rothstein, Capone, Chalky, Eli, Nucky, Luciano, Torrio, Jimmy etc. allemaal geweldige personages. Mijn favoriete is toch Chalky White, de uitdrukking op zijn gezicht is alleen al geweldig. Nadat seizoen 4 afgelopen was, dacht ik bij mijzelf; hoe willen zij in seizoen 5 hier een keurig eind aan breien? Toen zag ik dat seizoen 5 maar 8 afleveringen; teleurstelling overheerste. Nu heb ik seizoen 5 niet gezien, maar aan de reactie's te lezen is mijn angst toch waarheid geworden; afgerafeld.. Teleurstelling overheerst. Hoop dat er toch nog wat zeer positieve verhalen over seizoen 5 wordt verteld.

Is er een mogelijkheid om seizoen 5 gewoon met Nederlandse ondertiteling legaal op internet te bekijken?

Chucky92 schreef:
Is er een mogelijkheid om seizoen 5 gewoon met Nederlandse ondertiteling legaal op internet te bekijken?

Ze staan onderhand allemaal op HBO GO.

Hartelijk bedankt. Ga seizoen 5 sowieso wel kopen voor mijn collectie. Maar het is toch leuk om de afleveringen alvast te zien.

Het einde van het prachtige personage Nucky, die de eerste 7 afleveringen lang de moraalridder, de ware goedzak was van heel jong tot jongvolwassen en dat verloor op het moment dat ie het leven van een jonge onschuldige Gillian 'verkocht' aan een pedofiel om promotie te maken. Het ware omslagpunt in zijn leven waarin hij niet meer geloofde in het alsmaar goeddoen voor het behalen van succes. Succes, macht en geld waar hij zo naar hunkerde. Als ie dan Sheriff mag worden in ruil voor het vernietigen van een jong leven met alle tragische jaren binnen de Darmody familie als gevolg, 'so be it'. En uiteindelijk dat - niet de drooglegging of de maffiapraktijken waarin hij zich bevond - werd zijn dood. Het is misschien wel het meest 'zachte' en daarmee bevredigende einde van een hoofdpersonage: refereer naar iets verschrikkelijks uit zijn leven, ontneem hem alles wat hij hen ook heeft ontnomen en geef hem vervolgens de kogel.

En dat bracht me na een nacht slapen plots terug naar die scene zo lang geleden alweer. De kogel in de rechterwang net zoals Nucky die bij Jimmy Darmody in het hoofd doorboorde.
Jimmy: "All you got to worry about is when you run out of booze. And when you run out of comany. And the only person who is left to judge you is your... [BANG!]
Nucky: "You dont know me James, you never did. I am not seeking forgiveness." [BANG!]

Met dit in het achterhoofd houdende was Nucky misschien altijd al een klootzak geweest..

Voor de rest kan ik me aansluiten bij ieder op dit forum en ook internationaal, het seizoen, met name het verhaal werd wel heel snel afgerafeld. Er werden in het begin wat losse lijntjes her en der in het water gegooid en stuk voor stuk werden de grote maar oude vissen gevangen en gebakken. Een Havana en een Capone in vol bedrijf lieten lichtpunten zien maar uiteindelijk is ook hier veel te weinig mee gedaan. Toch mist ook dit seizoen niet de kwaliteit in acteerwerk en personage-uitwerking en steekt het visueel als vanouds mooi in elkaar. Het blijft echter jammer dat vrijwel elk personage zo'n abrupt (en in sommige gevallen een te stompzinnig) einde tegemoet kon zien.
Neemt niet weg dat Boardwalk Empire een geniale serie is en blijft! Jammer dat HBO daar geen heil meer in zag.

deLeeuw schreef:
Met dit in het achterhoofd houdende was Nucky misschien altijd al een klootzak geweest..

Juist die ambiguïteit maakt, mijns inziens, Nucky tot zo een fascinerend personage; de motieven voor zijn handelen, komen die voort uit altruïsme of louter uit weloverwogen eigenbelang?

Inderdaad, een bevredigend einde van een hoofdpersonage. Een waardige afsluiting van een briljante serie.

De schrijver van het boek was ook zeer tevreden dat Buscemi zelf zei dat Nucky slecht, maar ook goed was, Enoch Johnson gebruikte ook geen geweld en had geen banden met de mafia.

Ik vond de laatste scene wat raar, had van mij ook gemogen zonder Darmody, vooral omdat Tommy nul aandacht krijgt in het hele seizoen, gewoon een random gast die een nieuwe baas wil worden had voor mij afdoende geweest, maar ik heb er wel vrede mee.

Ik vind internet discussies over leeftijden en daden wel mooi, natuurlijk waren 13, 14-jarigen in die tijd heel anders, Al, Lucky en Meijer hielden op die leeftijden al shootouts met andere gangs, ook ga ik niet mee dat Nucky met 1 daad 3 generaties Darmody naar de klote heeft geholpen, want lekker samenheulen met de commodore vonden ze geen probleem, en daarom verdiende te sterven.

Toen er bekend werd gemaakt dat dit het laatste seizoen zou zijn, wist je al dat een en ander misschien wat snel naar het einde toe zou worden geschreven. Dat komt nooit ten goede aan de kwaliteit, zie bv. Twin Peaks.

Ik ben echter behoorlijk tevreden met dit seizoen. Sterker nog, de laatste afleveringen hebben een ritme dat de serie in zijn geheel te weinig heeft gekend. Men was blijkbaar teveel bezig met zijplots en mooie decors. Maar die focus op Nucky zelf blijkt wonderwel te werken, niet in de laatste plaats door charismatische vertolkingen van de jongvolwassen Nucky en de jonge Gillian. Griezelig trouwens hoe goed ze de unieke trekjes van hun oudere zelf hebben gekopieerd!

De 'echte' gangsters zijn sfeervol neergezet: Luciano, Capone en Bugsy Siegel, die toch wat te weinig speeltijd heeft gekregen. De setting in Havana vond ik prachtig geschoten. Dat is wat blijft hangen: mooie rollen, prachtige decors en ook aardig wat memorabele scènes. Maar niet een hele goede, complete serie.

deLeeuw schreef:
Hmm.. maar geef toe, een laatste seizoen zat er wel aan te komen toch?
De TV-serie is een ware topper maar liet afgelopen seizoen wat betreft veel personen (Chulky, Rothstein, Gillian en Harrow) een vrij langdradig niet te boeiend verhaal zien. Dit i.c.m Al Capone die volop bedrijft en Nucky die verlangt naar een pensioen bieden niet bepaald heel veel ruimte voor meerdere vervolgseizoenen zonder weer in die langdradigheid terug te vallen; die tevens op veel kritiek kon rekenen van zelfs de meest trouwe fans.
Nog één goed en actiever seizoen kan de eer redden en van Boardwalk een mooie classic maken.

Helemaal mee eens.

Maar helaas was de rek eruit bij de makers en misschien ook wel een deel teleurstelling. Met als resultaat een geforceerd en niet doordacht slotseizoen. Gemiste kans, maar de eerste 3 seizoenen blijven ijzersterk.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:27 uur

geplaatst: vandaag om 19:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.