- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Grenzen aan grappen op moviemeter
Grenzen aan grappen op moviemeter
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Hé, vreemd (&jammer)... zal me overigens niets verbazen als 'ie over een paar weken terug komt.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1388 stemmen
Pfff... Al die opmerkingen over: "Je zou maar een familielid... blablabla..."
Mijn vader is in 2004 gestorven. Een van de verschijnselen die zijn ziekte had was een vorm van Parkinson.
Niet veel later hoorde ik een grap dat je met Parkinson in ieder geval wel goed cocktails kunt shaken...
De man die die grap vertelde was Michael J. Fox.
Zijn humor en zelfspot relativeerde een hoop en ik kon er hartelijk om lachen.
intezar
-
- 262 berichten
- 0 stemmen
Ga je je hierom uitschrijven? Gaat een beetje ver vind je niet?
Gebaseerd op de reacties die ik gelezen heb gaat zijn uitschrijving wel te ver. De leden hebben duidelijk uitgelegd waarom sommige grappen niet te serieus moeten worden genomen. En heb ook niet echt zeer beledigende grappen gelezen, die bewust waren gemaakt om de ander opzettelijk pijn te doen.
Maar wat ik belangrijk vind is dat we natuurlijk wel rekening dienen te houden met de gevoelens van de andere leden. Niet iedereen kan elke grap aan. Misschien moeten we wat meer op onze gedrag letten, zodat de ander niet weggepest zal worden. Is ook veel gezelliger voor de ander als hij zich thuis voelt.
Mijn tekst is algemeen bedoeld, dus ik wijs niet specifiek naar een bepaalde lid.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
zal me overigens niets verbazen als 'ie over een paar weken terug komt.
Hear hear.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Maar misschien moeten mensen die grappen dan ook maar niet lezen als ze er niet tegen kunnen. Je hebt overal tere zieltjes die niet tegen bepaalde grappen kunnen. Maar waar is dan de grens?
Grappen gaan de helft van de tijd over bepaalde groeperingen. Anders mogen ze alleen nog over groente en fruit gaan. Je uitschrijven omdat een heleboel mensen je mening niet delen vind ik nogal overdreven.
intezar
-
- 262 berichten
- 0 stemmen
Maar misschien moeten mensen die grappen dan ook maar niet lezen als ze er niet tegen kunnen.
Niet gaan lezen betekent in dit geval niet komen op moviemeter? Ja, stuur maar mensen weg. Gaat lekker he.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Niemand is weggestuurd. Nomak heeft zelf besloten zich uit te schrijven. Die beslissing betreur ik, omdat het een user met goede omgangsvormen is.
intezar
-
- 262 berichten
- 0 stemmen
Hij is niet direct weggestuurd, maar indirect weggejaagd.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Censuur jaagt evenzeer mensen weg. Die willen dan weer niet op zo'n bekrompen site rondhangen. Such is life.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Een forum is een community, oftewel een gemeenschap, en daar zou men wel rekening met elkaar moeten houden. Net als in het dagelijkse leven. Als je op een verjaardag bent en je weet dat iemand niet van grove grapjes gedient is, dan doe je dat ook niet. Of een smerige mop vertellen waar dames bij zijn. Dat zijn gewoon manieren.
Op een forum als deze, weet je niet wie er aanstoot zal nemen van een grap die er gemaakt wordt, dus ideaal gesproken zul je je grappen van een Andre van Duin niveau moeten houden. Zijn grappen gaan nooit over de rug van anderen en zeker niet over ziektes.
We weten nu dat Nomak er niet zo goed tegen kan als er grappen gemaakt worden over ongeneeslijke ziektes, dus moeten we dat respecteren, en dat niet meer doen. Zelf vond ik de grap wel aardig gevonden, maar daar gaat het niet om.
Verder ben ik het wel eens met de opmerking dat van erge dingen grappen maken wel oplucht. Zo heb ik wel eens gehoord dat veel grappen bij rampen, zoals bij de Bijlmermeerramp, bij de hulpverleners zelf vandaan komen.
Verder stoor ik me wel aan het idee dat als je een publiek persoon bent, er maar alles over je gezegd mag worden. Hans Teeuwen's stukje over de koningin vond ik erg laag bij de grond, niet omdat ze de koningin is, maar omdat je het over iemands moeder hebt. Als ik Willem-Alexander was, dan ging Teeuwen's kop d'r af!
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
zul je je grappen van een Andre van Duin niveau moeten houden. Zijn grappen gaan nooit over de rug van anderen en zeker niet over ziektes.
Maar ze zijn wel een belediging voor humor in het algemeen.
Wat jij zegt houdt in dat je rekening moet houden met het meest tere zieltje dat zich roert hier op Moviemeter. Gelukkig zijn we zo ver nog niet afgegleden.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Anders mogen ze alleen nog over groente en fruit gaan.
En je wil dan geen rekening gaan houden met een groenteboer die actief is op MM?
Eens, en dat je dat nog niet eens kan relativeren is wel erg vreemd, dan heb je het wel heel moeilijk in het leven.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3631 stemmen
Waarschijnlijk zat het voor Nomak allemaal veel dieper dan de mensen hier beseften. Uitschrijven doet hij ook niet zomaar, niet voor de aandacht, dat weten jullie ook.
Ik vind het zonde.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beetje overdreven reactie van Nomak. Je zou er haast grappen over gaan maken.....
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
We weten nu dat Nomak er niet zo goed tegen kan als er grappen gemaakt worden over ongeneeslijke ziektes, dus moeten we dat respecteren, en dat niet meer doen.
Met alle respect voor Nomak maar omdat één user daar niet goed tegen kan, moeten de overige honderden users daar rekening mee houden? Dat is een omgekeerde wereld lijkt me.
Overigens vind ik het zonde, en onnodig overigens, dat Nomak zich heeft uitgeschreven. Klinkt mischien raar omdat ik de discussie met hem begon hierover, maar ik vind het vooral jammer. Jammer ook omdat hij het had over zijn principes maar daar nu in principe voor wegloopt.
Maar goed, dat is zijn beslissing.
PS: Stephans stukje zegt imo heel veel, goed om te lezen Stephan dat je er zo open over kunt zijn.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Zou jij om Belgenmoppen lachen als je een Belg ben?.
Ja. 
Hannibal
-
- 9359 berichten
- 3284 stemmen
MJe hebt overal tere zieltjes die niet tegen bepaalde grappen kunnen.
Als ik niet tegen een racistische grap kan, omdat ik in het dagelijkse leven vaak te maken heb gehad met racisme, omdat het zo'n beetje mijn levensdoel is geworden racisme te bestrijden, heb ik dan een teer zieltje? Heeft Nomak een teer zieltje omdat hij zich stoort aan grappen over Alzheimer? Vind ik niet.
Begrijp me goed, ik zal niet (meer) openlijk klagen over grappen op MovieMeter omdat ik ze te ver vind gaan. Ik heb inmiddels geleerd mijn schouders op te halen na een, in mijn ogen, onsmakelijke, beledigende of respectloze grap, en verder te lezen en te lachen om een grap die mij wel aanspreekt. Wel zal ik meldingen blijven maken, mocht ik het nodig vinden een moderator te attenderen op een grap die volgens mij te ver gaat. Of de moderators het bericht vervolgens verwijderen is gelukkig aan hen.
We weten nu dat Nomak er niet zo goed tegen kan als er grappen gemaakt worden over ongeneeslijke ziektes, dus moeten we dat respecteren, en dat niet meer doen.
Normaal gesproken ben ik dit met je eens, zeker op feestjes etc. In dit geval (op een forum) denk ik toch dat je dit niet moet wensen. Ik vind het erg galant van je dat je dit voorstelt, maar het is niet te doen. Er stoort zich namelijk altijd wel iemand aan een bepaalde grap.
@ Nomak, mocht je dit nog lezen: Ik begrijp jou ook heel goed. Ik kan me herinneren dat ik ook zulke discussies al heb gehad hier. Mijn "tegenstander" destijds, eveneens Onderhond, weet vast ook nog wel wat mijn mening hierover is. Ik weet van hem ook hoe hij erover denkt en dat respecteer ik ook. Als hij lacht om een racistische grap (of destijds ging het over een grap over de Holocaust) weet ik van hem dat het hem om de grap gaat en niet omdat hij zich ermee identificeert, Onderhond is te intelligent om racistisch te zijn.
Ik vind nog steeds dat sommige grappen veel te ver gaan, maar zoals kos ook al zei zei; Het is vechten tegen de bierkaai. Om jezelf te beschermen kun je beter zoals ik je schouders ophalen.
Ik weet dat je je principes niet wil verloochenen, zoals je zei, maar dat doe je niet. Ik doe dat ook niet. Mijn strijd tegen racisme gaat gewoon door, en dat bereik ik niet door me af te zetten tegen sommige smakeloze moppen.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Nogal onnodig dat sommigen Nomak nu gaan wegzetten als teer zieltje. Om niet te spreken over ordinair natrappen.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
. Maar ik heb mijn principes en als ik ergens voor sta, dan ga ik er ook voor.
Wanneer iemand schermt met zijn principes, denk ik altijd aan een kreupele die met zijn krukken zwaait (F.Francken).
intezar
-
- 262 berichten
- 0 stemmen
Met alle respect voor Nomak maar omdat één user daar niet goed tegen kan, moeten de overige honderden users daar rekening mee houden? Dat is een omgekeerde wereld lijkt me..
De meerderheid hoeft niet altijd gelijk te krijgen he. Daarom is een effectieve gezag over deze meerderheid zeer belangrijk, anders kan er veel mis gaan.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Als hij lacht om een racistische grap (of destijds ging het over een grap over de Holocaust) weet ik van hem dat het hem om de grap gaat en niet omdat hij zich ermee identificeert, Onderhond is te intelligent om racistisch te zijn.
OH is idd intelligent, daar niet van. Ondanks dat ie soms een @#@# is. 
Maar het is natuurlijk een beetje raar wat je nu zegt; ik bedoel, denk je dat anderen zich er wél mee zullen identificeren? Omdat ze niet zo intelligent zijn als OH? Beetje raar.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Maar het is natuurlijk een beetje raar wat je nu zegt; ik bedoel, denk je dat anderen zich er wél mee zullen identificeren? Omdat ze niet zo intelligent zijn als OH? Beetje raar.
Hannibal
-
- 9359 berichten
- 3284 stemmen
denk je dat anderen zich er wél mee zullen identificeren? Omdat ze niet zo intelligent zijn als OH? Beetje raar.
Nee, dat bedoel ik niet.
Hoewel ik overtuigd ben dat enkele mensen wel uit racistische overtuiging zulke grappen vertellen. Zulke mensen vallen snel genoeg door de mand.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Wat jij zegt houdt in dat je rekening moet houden met het meest tere zieltje dat zich roert hier op Moviemeter.
Ideaal gezien zou iedereen rekening met elkaar moeten houden ja. Maar ik ben realistisch genoeg om te begrijpen dat dat niet altijd lukt. In het geval van Nomak, die gewoon aangeeft dat grappen over Parkinson hem te ver gaan. Zou je dat moeten accepteren.
Ik vind ook dat je geen tere ziel hebt als je niet tegen dit soort grappen kunt. Wie weet waar hij mee in aanraking gekomen is in zijn leven.
Als iedereen maar klakkeloos mag roepen waar hij zin in heeft glijden we pas af naar een bedroevend niveau.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Niemand is weggestuurd. Nomak heeft zelf besloten zich uit te schrijven. Die beslissing betreur ik, omdat het een user met goede omgangsvormen is.
Ja, jammer.
Maar de MM deur is niet op slot, tenminste niet van deze kant.
Hoe zeer zijn principes verhinderen om die deur opnieuw te openen moeten we maar afwachten.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ideaal gezien zou iedereen rekening met elkaar moeten houden ja. Maar ik ben realistisch genoeg om te begrijpen dat dat niet altijd lukt. In het geval van Nomak, die gewoon aangeeft dat grappen over Parkinson hem te ver gaan. Zou je dat moeten accepteren.
Dan begrijp ik niet echt waarom ik rekening moet houden met Nomak maar Nomak geen rekening moet houden met mij.
Niet dat ik dat zelf verder verwacht of eis, maar aangezien je aanneemt dat dat goed gedrag is mag hij er zich toch net zo naar schikken dat zulke grapjes gewoon geplaatst kunnen worden?
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ik heb inderdaad problemen met censuur op grappen. Het is ook niet de eerste keer dat ik het hier opneem voor humor (en soms best smakeloze) die afgewezen wordt omdat mensen de grap opblazen tot iets waar ze initieel niet voor bedoeld was.
Iedereen apprecieert verschillende soorten humor maar om mensen compleet de mond te snoeren omdat een individu niet met een grap kan lachen vind ik onredelijk.
Het is allemaal leuk en aardig wat je verder probeert te verkopen, maar het is gewoon niet realistisch.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Jij vergelijkt nu een grap maken over een ziekte met een grap niet mogen maken. Maar daar zit een groot verschil tussen. Namelijk dat je je niet gekwetst voelt als je uit fatsoen een grap niet kan maken. Terwijl als die grap wel gemaakt wordt je wel gekwetst kan zijn.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ik voel me niet gekwetst maar me wel in m'n vrijheid en m'n plezier beperkt.
Als ik zo rekening moet houden met iedereen kan ik de hele dag thuis op een stoeltje gaan zitten en vooral niet praten of zelfs maar bewegen. Je wil niet weten wat voor triviale onnozelheid sommige mensen als kwetsend beschouwen.
Verder hoef je niet nodeloos kwetsend te zijn tegen personen, maar daar is met het maken van een doodnormaal grapje (of het nu gaat om schoonmoeders, kleine kinderen of ziektes) geen sprake van.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.