• 15.954 nieuwsartikelen
  • 178.924 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 648.970 acteurs
  • 199.237 gebruikers
  • 9.387.329 stemmen

Grenzen aan grappen op moviemeter

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

Natuurlijk mag je ermee lachen. Maar zou je er ook mee lachen als het hier om een familielid van je zou gaan? Nee toch? .

Ik sluit dat niet uit, kan me zelfs voorstellen dat iemand die Parkinson heeft er zelf ook grapjes over maakt. En heeft Paul de Leeuw niet meerdere meesterlijke uitzendingen gemaakt waar hij mensen met een ziekte die normaal moeilijk bespreekbaar was door middel van humor en harde grappen een prachtig podium gaf. Nee, je moet overal grappen over kunnen maken. Dat lucht op.

DonOswaldo

• 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Nomak schreef:

Natuurlijk mag je ermee lachen. Maar zou je er ook mee lachen als het hier om een familielid van je zou gaan? Nee toch?

Ik zou er dan wel om kunnen lachen, wetende dat het enkel een grap is. Gelukkig hebben m'n familie-leden ook wel dat greintje zelfspot om dat te kunnen.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

DonOswaldo schreef:

Gelukkig hebben m'n familie-leden ook wel dat greintje zelfspot om dat te kunnen.

Praat je uit ervaring of zeg je gewoon wat om maar wat te kunnen zeggen? Ik ben benieuwd hoeveel familieleden jij van dichtbij hebt zien aftakelen tot dat ze totaal niets meer kunnen. Ik heb het meer dan eens meegemaakt. En dan kan je nog zo positief zijn ingesteld en zelfspot hebben, maar ik kan je verzekeren dat het lachen dan wel overgaat.

Maar goed, jij zal het wel beter weten.

DonOswaldo

• 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Lijkt me vrij logisch dat ik het beter weet als het mijn familie betreft. Bij een enkele weet ik dat uit ervaring, bij de meesten weet ik het gewoon. Verder totaal geen zin om mijn persoonlijke leven erbij te betrekken, daar ken ik mijn familie-leden simpelweg goed genoeg voor, in ieder geval de nabije (broer, zus etc).

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

DonOswaldo schreef:

Verder totaal geen zin om mijn persoonlijke leven erbij te betrekken

Prima, begin er dan ook niet over in je eerste bericht.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Een hele dag discussie en nog geen mod die zich hier over uit wil laten, beetje vreemd. Ben wel benieuwd naar die 'visie' hierover.

DonOswaldo

• 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Nomak schreef:

(quote)
Prima, begin er dan ook niet over in je eerste bericht.

Iets constateren over mijn familie-leden is heel wat anders dan dieper willen ingaan op persoonlijke ervaringen m.b.t. tot dit soort gevallen, vind je niet? Daarbij is het niet eens zozeer dat ik het niet wil, zie er gewoon ook totaal the point niet van in. Ik vind dat je zoiets op iemands woord moet kunnen geloven. Want wat is het, een gebrek aan voorbeelden? Of is je vertrouwen in het feit dat mijn band met m'n naaste familie-leden groot genoeg is om zoiets te weten niet groot genoeg? Jij probeert al pagina's lang men te overtuigen dat dit soort grappen niet kunnen, ik constateer enkel iets waarvan ik weet dat het klopt. Kan me dan ook verder geen bal schelen of je het gelooft of niet.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Jongen, hoe hecht jouw band met je familieleden is laat me koud, dat is iets voor jou persoonlijk. Maar jij komt hier het topic binnenvallen en je begint zelf over over je familie. Als ik er dan vervolgens een opmerking over maak ben jij meteen op je tenen getrapt en roep je dat je daar niet dieper op in wil gaan. Prima, ik wil er ook niet verder op in gaan, want het boeit me niet. Maar je moet één ding goed onthouden. Doe geen uitspraken over dingen waar je geen weet van hebt. Je kan familieleden nog zo goed kennen, je weet nooit hoe iemand reageert in een bepaalde situatie tot dat je het meemaakt. Al hoop ik dat je het allemaal nooit hoeft mee te maken.

Ik wil hier ook niemand overtuigen. Ik stel een duidelijke vraag richting de moderators, maar helaas, tot nu toe krijg ik hier nog steeds geen antwoord. Het enige wat ik hier te lezen krijg zijn reacties van anderen, en daar reageer ik dan ook op.

DonOswaldo

• 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Ik ben niet op m'n tenen getrapt, maar wil inderdaad niet dieper op ervaringen daarmee, hetgeen ik daarmee zou bereiken is me ook nog niet uitgelegd. Verder zei ik al dat ik het bij een enkele weet uit ervaring, dus een loze uitspraak is het niet. Al blijf ik er ook bij dat ik het van sommige personen wel vooraf kan weten (niet perfect uitgestippeld, ik ben geen helderziende, doch valt er iets te voorspellen door kennis van karaktertrekken etc.), maar daar hoeft, en kan ook haast niet verder over gediscussieerd worden.

Maar goed, ik vind het sowieso wat overdreven gedoe allemaal, dat soort grapjes moeten gewoon kunnen imho mits het geen vervelende spot wordt duidelijk aan iemand gericht. Maar daar is al genoeg over gediscussieerd. Dan maar wachten tot een mod je vraag komt beantwoorden..

chevy93

• 12755 berichten
  • 1325 stemmen

Nomak schreef:

Maar zou je er ook mee lachen als het hier om een familielid van je zou gaan? Nee toch?

Zou jij om Belgenmoppen lachen als je een Belg ben? Hou jij van Marokkanenmoppen als Marokkaan? Dit is juist een cruciaal onderdeel van de humor betreffende dit soort onderwerpen.

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Dus als jij klein en dik bent, mag je daar constant op gewezen worden, nee, bespot zelfs, door middel van flauwe grapjes van anderen/vreemden? Iemand pakken op een kwetsbaar punt, is toch gewoon lame?

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Chevy93, kan je ermee stoppen? Het antwoord op jouw vragen kan je vinden door mijn username in te typen bij de zoekfunctie van dit topic. Ik wens je veel leesplezier.

Is trouwens totaal niet te vergelijken met een aftakelende patiënt.

DonOswaldo

• 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Eline, is dat een reactie op mij of op chevy? dat krijg ik niet helemaal duidelijk binnen

Elineloves

• 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Aan wie zich aangesproken voelt.

intezar

• 262 berichten
  • 0 stemmen

Ook grappen dienen hun grenzen te hebben. Je kan niet om alles grappen maken en giechelen.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Als mensen zeggen dat ik te dik ben, dan kijk ik eerst of ze gelijk hebben. Als ze gelijk hebben doet het ook geen pijn. Pas als ik me er zelf aan ga storen doe ik er wat aan. Over de waarheid mogen soms best wat grapjes worden gemaakt als er maar geen echte valsigheid achter zit.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

@ moviemafketel

Maar wat als je een ernstige ziekte als Parkinson hebt, en vreemde mensen gaan jouw ermee belachelijk maken? Ik denk niet dat je er dan iets aan kan doen.

Er moeten grenzen zijn aan grappen. En ik denk dat niet spotten met ernstige ziektes en aandoeningen wel een mooie grens is.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Je bent kwaad geworden door die plaatjes van Fox toch?

Maar mijn 1e reactie bij die plaatjes is niet meteen "o ja hij heeft Parkinson dus je mag niet lachen". Nee, mijn 1e reactie is dat ik in een deuk schiet. Ik wil daar helemaal niet mee zeggen dat ik iemand die ziekte gun of zo. Lijkt me vreselijk voor die Fox, maar hij maakt er zelf ook wel eens geintjes over. Ben ik echt een slecht mens als mijn 1e reactie lachen is, het plaatje op zich is gewoon erg komisch. Dat is mijn soort humor. Dat jij of een ander er niks aan vindt kan natuurlijk ook. Ik vind dat je de lach om een grappig plaatje dat gebaseerd is op een ziekte los moet zien van het feit hoe iemand over de ziekte zelf denkt.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben niet kwaad geworden. Ik vind het gewoon doodjammer dat er hier zomaar de spot gedreven mag worden met ernstig zieke mensen die steeds verder aftakelen. Ook al is het grappig, dan nog vind ik het ongepast. Toen ik het enkele dagen geleden zag dacht ik dat een moderator het wel zou weghalen, maar blijkbaar had ik me vergist. Vandaar dat ik hier vraag waar de grens ligt. Persoonlijk vind ik dat soort grappen te ver gaan, ik vind het smakeloos, ook al zou ik er zelf mee kunnen lachen.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Zou het erg jammer vinden, mochten dat soort grapjes niet meer in Just a joke komen te staan. Krijgen we allemaal van die brave niet grappige mopjes. Fox zelf zal dat topic iig nooit zelf bekijken. En ik ben echt benieuwd hoe veel pijn je iemand met Parkinson er daadwerkelijk mee doet. Zelfspot is namelijk ook zeer belangrijk bij de verwerking. Je moet om jezelf kunnen blijven lachen. Kanker en aids etc. vind ik serieus van een andere gradatie, mede dat de stervenskans veel groter is en het aantal. De kans dat je daar iemand echt pijn mee doet hier is vele malen groter.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Dat meneer Fox geen MovieMeteraccount heeft en hier niet komt kijken geeft ons niet het recht om met zijn situatie te spotten. Hoe je het ook draait of keert, Parkinson is en blijft een vreselijke ziekte. Ik zou het dan ook vreselijk jammer vinden als er hier met ongeneeslijk zieke mensen de spot gedreven mag worden.

Ik popel van ongeduld om te horen hoe de moderators hierover denken.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Nomak schreef:

Ik popel van ongeduld om te horen hoe de moderators hierover denken.

Over dit soort interne discussies hoef je niet binnen een dag antwoord te verwachten.

Verder heb je wel degelijk een punt, maar vind ik dit verre van een grensgevalletje. Relativeren is een kunst...

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Nomak schreef:

Ik vind het gewoon doodjammer dat er hier zomaar de spot gedreven mag worden met ernstig zieke mensen die steeds verder aftakelen.

Da's dan toch echt vooral een eigen interpretatie die mijlenver afstaat van de werkelijkheid.

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1716 stemmen

Mug schreef:

Over dit soort interne discussies hoef je niet binnen een dag antwoord te verwachten.

Mwah, het kan wel eens snel gaan hoor...

IIg of de humor geslaagd is laat ik in het midden wel denk ik dat enige relativering inderdaad op zijn plek is. Niemand twijfelt eraan dat Parkinson een vervelende ziekte is maar dat is blindheid, doofheid en impotentie ook maar om nu te zeggen dat daar nooit meer grappen over gemaakt mogen worden lijkt me niet nodig.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

@ Madecineman

Dit soort grappen over ongeneeslijk zieke mensen mogen dus gewoon?

Madecineman (moderator films)

• 7484 berichten
  • 1716 stemmen

Ja, je kan ze niet grappig vinden of misschien wel onsmakelijk maar ik zie geen rede om hierop in dit specifieke geval te modereren. Kan best zijn dat er in een ander geval wel een grens van het toelaatbare zou worden overschreden.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zag net die afbeelding van Fox. Erg geestig, ook vrij weinig beledigends aan imo.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ok, geen probleem.

kos schreef:

Nomak. .

Vechten tegen de bierkaai, maar toch chapeau. .

danuz schreef:

Ook van mij: chapeau

Bedankt mannen.

Tegen beter weten in heb ik het geprobeerd. Maar ik heb mijn principes en als ik ergens voor sta, dan ga ik er ook voor.

Ik heb hier dagelijks met veel plezier rondgehangen. Maar ik kan en wil me niet identificeren met een site waar zomaar de spot mag gedreven worden met een ongeneeslijke patiënt. Ik neem niemand iets kwalijk ofzo, iedereen heeft recht op een mening. Maar ik wil niet langer machteloos toekijken.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Ga je je hierom uitschrijven? Gaat een beetje ver vind je niet?

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik zag het al aankomen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.