- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Grenzen aan grappen op moviemeter
Grenzen aan grappen op moviemeter
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
OK. Dat bedoel ik. Maar ik denk dat weinig mensen zouden lachen en ik denk ook niet dat er een Belg gekrenkt zou zijn.
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
De mop ging er om dat een Turkse vader van een uiteraard kinderrijk gezin last had van een, uiteraard even kinderrijk, Marokkaans gezin en een kind uit het raam gooit. 1-0 voor de Turken. 2 kinderen later volgt de vraag wat de stand is, waarop de verder anonieme verteller in de mop concludeert: 3-0 voor België.
Beetje grof misschien, maar het blijft nog steeds een mop, en moppen mogen best aangebrand zijn vind ik. Zeker als ik zie wat voor brute moppen er over Joden in relatie tot gaskamers e.d. te vinden zijn in het 'just a joke' topic, kan ik op zijn minst niet zeggen dat er rechtlijnig opgetreden wordt bij dit soort grappen.
Overigens heb ik al veel grovere zaken gezien (ook weer vooral inzake Joden) in de populaire South Park reeks. Zijn de makers dan ook allemaal racisten die over de schreef gaan? Bij sommige vormen van humor is net het punt dat er over de schreef gegaan wordt. Maak er tot slot zoals OH al aangeeft twee Belgische gezinnen van in Nederland, en geen haan had erom gekraaid.
Er wordt de dag van vandaag zodanig gefocust op de woordjes "racist" en "respect" dat er helemaal niks meer mag gezegd worden of er wordt dramatisch gedaan. Zijn we dan zo'n slappe schapen geworden dat we al niet meer tegen ruwe moppen kunnen zonder meteen "facist" of "achterlijk" in de mond te nemen? Toch wanneer het over Turken of Marokkanen gaat (toevallig de groep waar het meeste clichés rond bestaan). Dat de grap in kwestie eigenlijk nog eerder het cliché over Belgen op de hak neemt (dat wij allemaal racisten zouden zijn die van onze vreemdelingen afwillen) doet er zelfs niet toe blijkbaar. Ik vind het triest. Zeker omdat bijna niemand lijkt te beseffen dat door al dat dramatische gedoe de discriminatie meer aangewakkerd wordt dan iets anders.
Waarschijnlijk ga ik nu enkele lelijke dingen naar mijn hoofd geslingerd krijgen van al die ruimdenkende, intelligente mensen die met hun ongetwijfeld groots gevoel voor rechtvaardigheid en moraal mijn punt(en) niet zullen zien, maar dan is dat maar zo. Ik ga intussen eens nadenken over de gelijkenis tussen een aangebrande mop over Joden vertellen tijdens de holocaust en eentje over Turken in Belgie, het extreemrechtse land waar ze al zoveel afschuwelijke dingen moesten ondergaan.
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Idd, met een eeuwenlange historie van 'baas' en 'slaaf' is het nogal erg simpel om te stellen dat het precies hetzelfde impliceert. Toen jij al leefde moesten zwarten nog achterin de bus gaan zitten.
Zie onderstaande. Heeft helemaal niets met 'baas' of 'slaaf' te maken.
vrijheidsstrijder en rebel zullen wel iets impliceren over zijn positie, hm?
Helemaal niet. Wij hebben het, op afspraak, gedaan een achttal jaar geleden bij mijn schoonmoeder zijn haar zaal. Zij zat in de horeca. En niemand kende één van beide personen, niet de blanke of niet de zwarte. En het effect was precies wat ik beschreef. De zwarte oogste alle sympathie en de blanke was een racist en werd door het overgrote deel van de klanten uitgejouwd.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Vertel die zelfde mop 20-30 jaar terug en er was voor niemand een probleem. Nu werkt die mop over het Turkse gezin onmiddellijk als een rode lap op een stier. Doet me wat denken aan een voorval tijdens de kerstmarkt van Antwerpen. Op de schaatspiste op de Grote Markt speelde de DJ het nummer 'Ziekenkas' van de Antwerpse groep De Strangers, bij ons een zeer bekende groep die na een carrière van meer dan 50 jaar een icoon geworden is in Antwerpen en met 'Antwaarpe' een stadshymne geschreven heeft. Het nummer 'Ziekenkas' was in de jaren '70 een grappig nummer zoals we dat van de groep gewend zijn. Anno 2008 blijkt diezelfde tekst volgens enkele politieke partijen te pikant te zijn en aanstootgevend voor de allochtone bevolking van Antwerpen. Terwijl het nummer gewoon gedraaid werd. Een grappig nummer van een Antwerpse groep die bekend staat als gevestigde waarde. Meer werd er niet gedaan. Geen spandoeken, geen extra commentaar van de DJ, geen jongeren die in een zatte bui het nummer provocerend meezongen, ... Gewoon een liedje gedraaid. En toch blijkt de tekst niet passend te zijn en werd de DJ op z'n vingers getikt en mag het nummer niet meer gedraaid worden. Waar vroeger een leuk nummer was waar iedereen enthousiast van was, blijkt vandaag 'racistisch' te zijn.
Het refrein voor wie het niet kent:
ikke in ziekekas, ik hemme e goe leve
in ziekeka, ziekaka, ziekakas
ikke niks wârke, en toch mij centjes geve
de ziekeka, ziekaka, ziekakas
allah is groot, mor ziekekas is groter
alleen nog hebbe ene grote wens
hier nog wa blijf, en nog wa centjes poter
dan ikke terug, en in marokko rijke mens
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Waar vroeger een leuk nummer was waar iedereen enthousiast van was, blijkt vandaag 'racistisch' te zijn.
En zelfs de migranten namen er vroeger geen aanstoot aan en lachten zelfs hartelijk mee.
Maar voor wie Frans verstaat en goed begrijpt, ooit al eens goed naar Jacques Brel met zijn nummer 'Le Flamands' geluisterd? Tegenover de Vlamingen is dit ronduit racisme in zijn zuiverste vorm. Waarom wordt dit dan verheerlijkt? Omdat het toevallig een bekende zanger is?
Messieurs les Flamingants
J'ai deux mots à vous rire
Il y a trop longtemps
Que vous me faites frire
À vous souffler dans le cul
Pour devenir autobus
Vous voilà acrobates
Mais vraiment rien de plus
Nazis durant les guerres
Et catholiques entre elles
Vous oscillez sans cesse
Du fusil au missel
Vos regards sont lointains
Votre humour est exsangue
Bien qu'y aient des rues à Gand
Qui pissent dans les deux langues
Tu vois quand j'pense à vous
J'aime que rien ne se perde
Je vous emmerde
Vous salissez la Flandre
Mais la Flandre vous juge.
Voyez la mer du nord
Elle s'est enfuie de Bruges.
Cessez de me gonfler
Mes vieilles roubignoles
Avec votre art flamand-italo-espagnol.
Vous êtes tellement tellement
Beaucoup trop lourds
Que quand les soirs d'orage
Des chinois cultivés
Me demandent d'où je suis,
Je réponds fatigué
Et les larmes aux dents :
"Ik ben van Luxembourg".
Et si aux jeunes femmes,
On ose un chant flamand,
Elle s'envolent en rêvant
Aux oiseaux roses et blancs
Et je vous interdis
D'espérer que jamais à Londres
Sous la pluie on puisse
Vous croire anglais
Et je vous interdis
À New-York ou Milan
D'éructer Messeigneurs
Autrement qu'en flamand
Vous n'aurez pas l'air cons
Vraiment pas cons du tout
Et moi je m'interdis
De dire que je m'en fous
Et je vous interdis
D'obliger nos enfants
Qui ne vous ont rien fait
À aboyer flamand
Et si mes frères se taisent
Et bien tant pis pour elles.
Je chante persiste et signe
kos
-
- 46706 berichten
- 8863 stemmen
Vertel die zelfde mop 20-30 jaar terug en er was voor niemand een probleem. ]
Ja raar is dat he.
Als ze die oude Kuifjes in Afrika etc. nu hadden uitgebracht was dat ook nogal een rel geweest. Zo gaat dat nu eenmaal.

Ik weet ook nog wel dat ik in Antwerpen een Kabouter Plop deuntje hoorde, waar allerlei idoten een 'Makkakendans' of zoiets van gemaakt hadden wat ook nogal populair bleek te zijn.
-edit- tekst gevonden
http://www.lyricsdownload.com/dikke-lul-band-makkakendans-lyrics.html
en een lol dat ze hadden.
Allemaal volkomen normaal natuurlijk. Wie kan daar nu beledigd door worden.
.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
En zelfs de migranten namen er vroeger geen aanstoot aan en lachten zelfs hartelijk mee.
Is nog wel het geval. Ik ken wel wat Marokkanen die het hardst lachen om moppen over hun, hoe grof ze ook zijn. Met relativerings vermogen kom je heel ver. Zorgbarend hoe uptight de hedendaagse maatschappij is. 
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Helemaal niet. Wij hebben het, op afspraak, gedaan een achttal jaar geleden bij mijn schoonmoeder zijn haar zaal. Zij zat in de horeca. En niemand kende één van beide personen, niet de blanke of niet de zwarte. En het effect was precies wat ik beschreef. De zwarte oogste alle sympathie en de blanke was een racist en werd door het overgrote deel van de klanten uitgejouwd.
"Ja, maar hullie doen dat ook...."
En je hebt geen flauw idee wat daarachter zit?
Even andersom, tot 40 jaar geleden in de VS (en 20 in Zuid-Afrika) kon een zwarte, hoewel de westerse wereld gelijkheid voorop stelde (op papier), niet eens gebruik maken van dezelfde voorzieningen als zijn witte 'broeder'.
"Ja, maar hullie hebben dat wel."
Of deze trauma meteen een vrijbrief is om alles te (mogen) zeggen is een andere discussie (waar ze zelfs in de VS zelfs nog niet uit zijn).
Maar verontwaardiging erover zonder enig (historisch/maatschappelijk) besef als in:
als hullie...dan wij... is in mijn ogen gewoon lomp.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Vertel die zelfde mop 20-30 jaar terug en er was voor niemand een probleem.
Joh, tijden veranderen.
En daarmee ook maatschappelijke verhoudingen.
Ik hoef je niet te vertellen dat de acceptatie van Joden, negers, homo's en vrouwen, om een aantal te noemen, niet zo vanzelfsprekend was.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Is het werkelijk zo lastig te begrijpen dat wanneer een 'mop' wordt geplaatst hier bepaalde personen aanstoot aan 'kunnen' nemen?
De misplaatste arrogantie in deze discussie met betrekking tot een paternalistisch oordeel over wat 'kwetsend' is en wat niet is bovendien irrelevant als men bedenkt dat de moderators vooralsnog hier het laatste woord voeren en niet de bezoeker.
Waarom bepaalde moppen worden verwijdert is omdat er een reële 'mogelijkheid' bestaat dat hier mensen over 'kunnen' vallen en discussies 'kunnen' ontstaan die niet alleen niet film gerelateerd zijn maar ook niet tot de doelstelling behoort voor deze site; het ontstaan van onenigheid over een geplaatste mop met alle consequenties van dien zoals o.a. het lastig vallen van moderators over deze kwestie.
Een mop hoeft niet per definitie voor één bepaald persoon kwetsend te zijn maar kan weer voor een ander persoon wel kwetsend overkomen als de inhoud zich hier voor leent en daar wordt naar gekeken. Niets meer en niets minder. De consternatie die voorts ontstaat betreft mijns inziens dan ook een storm in een glas jenever.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Nee (ook al 100 keer aangegeven), maar sluit dan het "Just a joke" topic.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Van 'sluiting' is geen sprake omdat het gewoon mogelijk is om 'just' een grap te plaatsen en worden deze gewoon toegestaan mits de content niet al te provocatief is.
Genoeg 'moppen' die niet aanstootgevend zijn, dat hoeft niet eens honderd en één keer aangegeven te worden, dat kan eenmalig in de regels die voor deze site gelden.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Dan heb je geen idee wat sommige mensen als aanstootgevend kunnen ervaren. Neem aan dat je daarom gisteren je eigen grap ook maar verwijderd hebt?
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Dan heb je geen idee wat sommige mensen als aanstootgevend kunnen ervaren.
Dat is niet relevant. Dat jij claimt dat wel te begrijpen evenmin.
Nee, heeft daar niets mee te maken.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Dat is niet relevant. Dat jij claimt dat wel te begrijpen evenmin.
Hoezo is dat nu niet relevant
Dacht dat je het nét als reden aanhaalt om bepaalde grappen te weren.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Hoezo is dat nu niet relevant
Dacht dat je het nét als reden aanhaalt om bepaalde grappen te weren.
Dan heb je geen idee wat sommige mensen als aanstootgevend kunnen ervaren.
Met 'het is niet relevant' doel ik op de moderator van deze site die bepaald wat weg moet en wat kan blijven staan. Met andere woorden wat als 'aanstootgevend' ervaren 'kan' worden en wat niet. Dat jij het daar niet mee eens bent is in deze context niet relevant zolang jij niet hierover gaat.
En daar laat ik het bij, mijn mening is duidelijk en behoeft verder geen betoog. Ook hier aan jou het laatste woord.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2084 stemmen
Als ze die oude Kuifjes in Afrika etc. nu hadden uitgebracht was dat ook nogal een rel geweest. Zo gaat dat nu eenmaal.

Dit plaatje is denk ik niet zoals je bedoelt.
Dit is uit De Sigaren van de Farao. Jansen en Janssen willen Kuifje arresteren en ze denken dat Kuifje de man is die ze een trap verkopen.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Met 'het is niet relevant' doel ik op de moderator van deze site die bepaald wat weg moet en wat kan blijven staan
Discussie heeft al meerdere keren geleid tot het aanpassing van regels, dus is het zeker wel relevant.
Rare houding trouwens, je lijkt nu een beetje op die volwassenen uit De Rijdende Rechter.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Flauw om steeds te zeggen dat OH het laatste woord heeft. je bent toch bezig met een discussie, natuurlijk dat OH nog een keer wat gaat zeggen, dat ga jij waarschijnlijk ook doen tenzij je er geen zin meer in hebt.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Dit is uit De Sigaren van de Farao. Jansen en Janssen willen Kuifje arresteren en ze denken dat Kuifje de man is die ze een trap verkopen.
Volgens mij is dat plaatje uit Het zwarte goud. Jansen denkt dat het een luchtweerspiegeling is en besluit die een trap te geven.
Heeft verder ook niets met racisme te maken, in tegenstelling tot die stroken uit Kuifje in Afrika.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Flauw om steeds te zeggen dat OH het laatste woord heeft. je bent toch bezig met een discussie, natuurlijk dat OH nog een keer wat gaat zeggen, dat ga jij waarschijnlijk ook doen
Mijn mening duidelijk genoeg omschreven. Men kan het er niet mee eens zijn of wel maar een discussie voeren om een discussie daar teken ik niet voor. En dat geld helemaal voor opmerkingen die meer op de persoon zijn gericht en verder inhoudelijk geen toegevoegde waarde kennen.
je lijkt nu een beetje op die volwassenen uit De Rijdende Rechter.
Dit als voorbeeld.
tenzij je er geen zin meer in hebt.
Inderdaad, ik heb geen zin om 'inhoudelijk' op dat soort opmerkingen in te gaan. Zo vreemd lijkt me dat niet.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ga dan in op de opmerking die erboven staat.
Verder erg flauw om je daar aan te storen trouwens, zeker aangezien je minder dan een uur een soortgelijke opmerking maakt over Belgen. Weliswaar niet persoonlijk, maar het lijkt me hier lastig momenteel lastig te verdedigen dat men een grote groep wél over dezelfde kam mag scheren.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Maar snap niet waarom je dan met redelijk duidelijke lading moet zeggen "Ook hier aan jou het laatste woord." Daar mee maak je de discussie natuurlijk al een stuk onaangenamer, en op de persoon. Was OH niet mee begonnen.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2084 stemmen
Volgens mij is dat plaatje uit Het zwarte goud. Jansen denkt dat het een luchtweerspiegeling is en besluit die een trap te geven.
Verrek, je hebt gelijk.
Lijkt allebei wel erg op elkaar want in DSVDF slaat 1 van de Jansens met een wandelstok op het hoofd van een Arabier, denkende dat het Kuifje is.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2319 stemmen
Alle grappen die niet kwetsent zijn voor bepaalde mensen mogen erop naar mijn mening.
Ajax&Filmfreak
-
- 3372 berichten
- 3735 stemmen
Dat is van te voren bijna onmogelijk om in te schatten, mensen kunnen om voor anderen onbegrijpelijke redenen over iets gekwetst zijn.
We leven in een vrij land en van mij mag iedereen zeggen schrijven en uitbeelden wat hij of zij wilt, als diegene maar zelf in staat voor de consequenties.
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Zolang het in de contest van 'humor' is, moet er volgens mij veel kunnen. Het is een soort relativering en tenslotte ook bedoeld om mee te lachen. Alleen als er iemand persoonlijk te hard wordt aangevallen kan je je uiteraard vragen stellen. Maar verder moeten globale onderwerpen als religie, vooroordelen, politiek, domme blondjes, noem maar op... allemaal kunnen. Zolang het duidelijk als humor overkomt bij iedereen. Bij een standupcomedian, een cartoon, een moppenrubriek, sketches, ...
gondwana
-
- 1212 berichten
- 1464 stemmen
Maar voor wie Frans verstaat en goed begrijpt, ooit al eens goed naar Jacques Brel met zijn nummer 'Le Flamands' geluisterd? Tegenover de Vlamingen is dit ronduit racisme in zijn zuiverste vorm. Waarom wordt dit dan verheerlijkt? Omdat het toevallig een bekende zanger is?
J'ai deux mots à vous rire
Il y a trop longtemps
Que vous me faites frire
À vous souffler dans le cul
Pour devenir autobus
Vous voilà acrobates
Mais vraiment rien de plus
Nazis durant les guerres
Et catholiques entre elles
Vous oscillez sans cesse
Du fusil au missel
Vos regards sont lointains
Votre humour est exsangue
Bien qu'y aient des rues à Gand
Qui pissent dans les deux langues
Tu vois quand j'pense à vous
J'aime que rien ne se perde
Je vous emmerde
Vous salissez la Flandre
Mais la Flandre vous juge.
Voyez la mer du nord
Elle s'est enfuie de Bruges.
Cessez de me gonfler
Mes vieilles roubignoles
Avec votre art flamand-italo-espagnol.
Vous êtes tellement tellement
Beaucoup trop lourds
Que quand les soirs d'orage
Des chinois cultivés
Me demandent d'où je suis,
Je réponds fatigué
Et les larmes aux dents :
"Ik ben van Luxembourg".
Et si aux jeunes femmes,
On ose un chant flamand,
Elle s'envolent en rêvant
Aux oiseaux roses et blancs
Et je vous interdis
D'espérer que jamais à Londres
Sous la pluie on puisse
Vous croire anglais
Et je vous interdis
À New-York ou Milan
D'éructer Messeigneurs
Autrement qu'en flamand
Vous n'aurez pas l'air cons
Vraiment pas cons du tout
Et moi je m'interdis
De dire que je m'en fous
Et je vous interdis
D'obliger nos enfants
Qui ne vous ont rien fait
À aboyer flamand
Et si mes frères se taisent
Et bien tant pis pour elles.
Je chante persiste et signe
dit gaat niet over vlamingen maar over flaminganten...
"vous salissez la Flandre"
-
- 31163 berichten
- 5455 stemmen
Jacques Brel was gewoon een verdoken herrieschopper. Had problemen met Franstaligen omdat hij in het Vlaams zong en met Vlamingen omdat hij in het Frans zong. Een chansonzanger met een gevoel voor sarcasme volgens mij. 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.