• 15.961 nieuwsartikelen
  • 178.934 films
  • 12.263 series
  • 34.064 seizoenen
  • 649.050 acteurs
  • 199.239 gebruikers
  • 9.387.541 stemmen

Grenzen aan grappen op moviemeter

zoeken in:

SelmaDuim

• 4907 berichten
  • 732 stemmen

De zéér onterechte opmerking die na de mop geplaatst werd over dat 'de inhoud van de mop tot dagelijkse realiteit zou behoren want het zou regelmatig te lezen zijn in de krant' sloeg echt alles. Zo'n reactie zegt genoeg over wat een dergelijke mop bij mensen oproept. Dit is blijkbaar niet de omgeving om zulke grappen te maken, want ze worden niet geïnterpreteerd zoals ze misschien bedoeld zijn.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Je kan een grap maken over gierige Nederlands.

Je kan een grap maken over kut Nederlands met hun scheef bakkes.

In het tweede geval zitten duidelijk kwetsende zaken die niets met de grap te maken hebben. Dat men zulke zaken verwijdert lijkt mij logisch.

Duidelijk, al betekent dat verschil voor mij dat ik bij 1) de mop en 2) mop & verteller van expliciet racisme beticht. (toegepast op de mop die er stond)

Dezelfde mop met Duitsers, Nederlanders en Belgen zou even smakeloos zijn en zo je wilt even racisistich, hij zou dermate ver van de realiteit staan dat hij uiteindelijk onnozel en onschuldig is. Kontext dus.

Je duiding hierboven als zou de mop foute Belgen op de korrel nemen kan ik er echt niet in lezen, de voorstanders van de mop in dit topic trouwens ook niet.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Duidelijk, al betekent dat verschil voor mij dat ik bij 1) de mop en 2) mop & verteller van expliciet racisme beticht.

Da's niet netjes, niet-racistische mensen van racisme betichten. Daar heb je meteen al de helft van het hele probleem.

In Antwerpen trouwens genoeg Belgen die ook een serieuze hekel hebben aan Nederlanders en erg denigrerend kunnen uithalen, zonder grappen. Dus daar heb je meteen je realiteit en context.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Da's niet netjes, niet-racistische mensen van racisme betichten. Daar heb je meteen al de helft van het hele probleem.

Huh? Dat onderscheid maak je nb zelf.

In Antwerpen trouwens genoeg Belgen die ook een serieuze hekel hebben aan Nederlanders, zonder grappen. Dus daar heb je meteen je realiteit en context.

Dank, ik zal er morgen meteen bij de Ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken op aandringen de ernst van de situatie onder ogen te zien.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

-fal schreef:

Huh? Dat onderscheid maak je nb zelf.

Niet helemaal juist geïnterpreteerd inderdaad. Vraag ik me nog steeds wel af hoe een mop an sich dan racistisch kan zijn volgens jou.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Niet helemaal juist geïnterpreteerd inderdaad. Vraag ik me nog steeds wel af hoe een mop an sich dan racistisch kan zijn volgens jou.

Bewering: "Belgie gaat er op vooruit als buitenlanders elkaars talrijk aanwezige kinderen uit het raam donderen"

Mop met als clou: "Belgie gaat er op vooruit als buitenlanders elkaars talrijk aanwezige kinderen uit het raam donderen"

Nu kun je uiteraard betogen dat er in die mop geen racistische kwalificatie aan de buitenlanders gegeven wordt. Die zijn echter impliciet natuurlijk weldegelijk aanwezig. Zou je de mop vertellen met moraal dat Belgie zonder Belgen met schoenmaat 41 er op voorruit zou gaan, zou niemand je begrijpen.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

In Overigen > Algemeen > Just a joke...:

Het topic heet "Just a joke...".

Ik vertaal het als "Het is maar een grapje".

Met die gedachte in het achterhoofd moeten we hier iets komen lezen. Men moet niet meteen aan racisme denken als het woord "Turk" of "Marokkaan" ter sprake komt.

Want als het woord "Belg" ter sprake komt, dan denkt men in de verste verte nog niet aan racisme.

Dat vind ik dan toch een verkeerde denkwijze.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Zou je de mop vertellen met moraal dat Belgie zonder Belgen met schoenmaat 41 er op voorruit zou gaan, zou niemand je begrijpen.

Zou je de schoonmoeder mop met een baby vertellen zou ook niemand ze begrijpen.

De mop draait dan ook om een cliché beeld. Schoonmoeders zijn stiervervelend en buitenlanders zijn een last voor Belgen. Dat niemand de mop begrijpt als je dat cliché beeld weglaat mag wel duidelijk zijn.

En moge het grote verschil tussen een bewering en een mop duidelijk zijn aub.

Stephan

• 7894 berichten
  • 1388 stemmen

Kijk... en dat clichébeeld, dat buitenlanders een last zijn, veroorzaakt nogal wat maatschappelijke onrust. Ik heb nog geen protesterende schoonmoeders gezien.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Dat niemand de mop begrijpt als je dat cliché beeld weglaat mag wel duidelijk zijn.

Blijft de vraag of de lach die de mop wil oogsten een lach is om het feit dat er Belgen zijn die er domme clicheebeelden op na houden, of dat de mop je tenminste tijdens de lach even "foute Belg" laat zijn met de geruststelling "just a joke". Deze mop wordt door meerdere mensen als dermate smakeloos ervaren dat men de tweede variant er in ziet.

En moge het grote verschil tussen een bewering en een mop duidelijk zijn aub.

Ik voel een vorm/inhoud discussie aankomen

Zo eenvoudig is dat niet, voor bijvoorbeeld een neonazi (nee, niemand hier) is een antisemitische mop niet bedoeld als een 'just kidding". En er is ook een grijs gebied waar mensen via "humor" uiting geven aan onderbuikgevoelens.

otherfool

• 18536 berichten
  • 3403 stemmen

Bijzonder jammer dat iedereen zich richt op de 1e 'racistische' mop en niet op de 2e, want ik heb nog steeds echt geen enkel idee waarom die nu ook werd geschrapt, terwijl ik het van de eerste nog enigzins kan begrijpen (ook al ben ik het er niet mee eens).

Kraay

• 6190 berichten
  • 1474 stemmen

De tweede heeft er niet zo lang gestaan volgens mij, al was de verwijdering van die mop al helemaal belachelijk, ik heb m al meer dan 20 keer gehoord. Niks mis mee.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

Deze mop wordt door meerdere mensen als dermate smakeloos ervaren dat men de tweede variant er in ziet.

Ja sorry, maar oude ventjes zien in techno ook de muziek van de duivel.

veroorzaakt nogal wat maatschappelijke onrust.

Is dat een reden om grappen rond een bepaald onderwerp te verbieden? De volgende Belg die een mop over een Waal tapt wordt gebanned op MM?

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk trouwens niet dat er massaal Turken en Marokkanen op straat gaan komen omwille van een mop op Moviemeter.nl.

-fal

• 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Ja sorry, maar oude ventjes zien in techno ook de muziek van de duivel.

Wel even de gedachtegang blijven volgen. De vraag was of het een racistische mop is ja of nee. De voorstanders van de mop ondersteunen in ieder geval niet jouw lezing. Niemand iets zien schrijven over lange tenen van foute Belgen. Voor- en tegenstanders zien het toch echt als een mop over allochtonen, alleen vinden de tegenstanders hem niet kunnen.

s0062423

• 682 berichten
  • 1739 stemmen

en dat vind ik persoonlijk onzin.

Een mop is een mop en zal altijd slechts een mop blijven. Al is deze nog racistisch of discriminerend van aard. Humor is met stip de taalexpressie waar geen rekening gehouden moet worden met politieke correctheid. Dit moet ten allen tijden zo behouden blijven. Het speelt zich ten eerste af in een heel andere context dan alle andere taaluitingen en heeft, ten tweede, enkel vertier/genot als doel. Waarom zou men in godsnaam aanstoot nemen aan een per definitie betekenisloze inhoud? Dit is even ridicuul als een wetenschappelijk godsbewijs... Ze hanteren namelijk twee totaal verschillende taalregisters en zijn dus van verschillende betekenisniveaus.

Men mag tegenwoordig niets meer bij naam noemen of men krijgt bakken kritiek over zich heen. Dat dit nu ook al gebeurd in een moppentopic vind ik een zeer bedroevende vaststelling. Wat ik persoonlijk nog erger vond was dat mij verweten werd dat ik er racistisch gedachtegoed op nahield, hoewel ik allesbehalve racist of aanhanger van één of andere misnoegde (extreem)rechtse groepering ben. Zulke uitspraken getuigen niet enkel van een zeer beperkt intellect, ze illustreren bovendien zeer mooi dat juist die mensen op dezelfde wijze redeneren als hetgeen ze verwijten dat ik ben.

Humor mag en kan geen blad voor de mond nemen. Aan alle droogstoppels en hypocriete moraalridders, leer nu eindelijk eens om het onderscheid te maken tussen een mop en een stelling.

Onderhond

• 87613 berichten
  • 12870 stemmen

De voorstanders van de mop ondersteunen in ieder geval niet jouw lezing.

Ow? Dat heb ik dan even gemist.

Niemand iets zien schrijven over lange tenen van foute Belgen.

Mijn lezing was wat langer dan dat, waarschijnlijk liep het daar fout?

De vraag was of het een racistische mop is ja of nee.

Inderdaad, en op die vraag is nog niet bepaald antwoord gegeven. Wat sommige mensen er allemaal niet in kunnen zien is daar niet bepaald een sterke grond voor. Zoals ik dus al eerder aangaf.

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Het criterium zou hoofdzakelijk bij 'de verteller' behoren te liggen. Wie vertelt de grap en wat weet de toehoorder van die persoon? Als een vriend/vriendin of een aanhanger van Vlaams Blok/PVV een 'discriminerende' mop vertelt... een wereld van verschil.

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Een Belg koopt aan de bar 4 biertjes 2 cola's en 3 sinas.

Vraagt de barjuffrouw: "Wilt u er een dienblad bij?"

Zegt de Belg: "Nee dank u, ik moet al zoveel dragen."

Als ik dus de Belg vervang door Tuk of Marokkaan, zou het een 'foute' mop zijn, want je mag niet beweren dat Turken of Marokkanen dom zijn omdat het anders racistisch zou overkomen, maar over Belgen mag het wel? BELACHELIJK!!!

Een Turk koopt aan de bar 4 biertjes 2 cola's en 3 sinas.

Vraagt de barjuffrouw: "Wilt u er een dienblad bij?"

Zegt de Turk: "Nee dank u, ik moet al zoveel dragen."

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Sowieso is dit voorbeeld nogal slecht. Vervang nationaliteit door het neutrale 'een man', en de mop is nog steeds van kracht.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Mug schreef:

Het criterium zou hoofdzakelijk bij 'de verteller' behoren te liggen. Wie vertelt de grap en wat weet de toehoorder van die persoon? Als een vriend/vriendin of een aanhanger van Vlaams Blok/PVV een 'discriminerende' mop vertelt... een wereld van verschil.

Inderdaad, enkel in zo'n geval kan je aanstoot nemen aan dergelijke grap, gezien je kan aannemen dat er effectief racistische motivaties meespelen bij de verteller. Al is het natuurlijk ook weer een misverstand dat Vlaams Belang leden en aanhangers allemaal racistisch zouden zijn.

kleez

• 849 berichten
  • 1207 stemmen

Mijn mening is dat ik het niet terecht vind dat de mop verwijderd is. Het feit dat de buitenlanders / integratie in Nederland een maatschappelijk probleem is, mag best een grap over gemaakt worden, ook door mensen van rechtse partijen, waarom niet?! 'just a joke...' toch? Daarnaast ben ik het volledig eens met de belg - buitenlander vergelijking.

Ik snap wél heel goed dat MM ergens een lijn moet trekken als beheerder van de site! En waar hun die lijn trekken is aan hun, Lijkt me erg moeilijk waar je de lijn moet trekken, vooral om objectief te blijven...

speedy23

• 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Mug schreef:

Sowieso is dit voorbeeld nogal slecht..

Het gaat niet om de mop, maar om het voobeeld dat ik geef. Welk nut heeft het om een voorbeeld te plaatsen dat daarna opnieuw verwijderd wordt?

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Onzin. Je doet nu alsof iedere grap die gaat om een Turk of Marokkaan (of Jood of gehandicapte en andere 'grensgroepen') linea recta verwijderd wordt van de site. Als dat het geval blijkt te zijn, dan pas heb je een punt met 'je voorbeeld'.

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

kleez schreef:

Ik snap wél heel goed dat MM ergens een lijn moet trekken als beheerder van de site! En waar hun die lijn trekken is aan hun, Lijkt me erg moeilijk waar je de lijn moet trekken, vooral om objectief te blijven...

Ik ga akkoord met wat je zegt, daarom quoot ik het eerste gedeelte niet.

Ik begrijp ook dat MM ergens een lijn moet trekken.

Maar ondertussen durf ik ook wel te zeggen dat ze niet consequent optreden.

Een Marokkaan of Turk is niets meer of minder dan een Belg of Duitser. Waarom krijgen zij dan meer bescherming tegen "Kwetsende" grappen??

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

omdat ze eerder op hun teentjes zijn getrapt en een andere denkwijze op na houden.

of mag ik dit ook niet zeggen?

kos

• 46709 berichten
  • 8866 stemmen

Volgens mij heeft hier geen Marokkaan of Turk geklaagd dus dat lijkt me een nutteloze discussie.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

kos schreef:

Volgens mij heeft hier geen Marokkaan of Turk geklaagd dus dat lijkt me een nutteloze discussie.

bijna elke discussie is nutteloos. men blijft meestal toch bij hun leest!

Nomak

• 11634 berichten
  • 0 stemmen

combi schreef:

omdat ze eerder op hun teentjes zijn getrapt en een andere denkwijze op na houden.

of mag ik dit ook niet zeggen?

Natuurlijk mag je dat zeggen.

Maar ook dat is een vooroordeel. Ik ken Turken en Marokkanen waar je alles tegen kan zeggen, die jongens raken bijna nooit op hun tenen getrapt. Dit terwijl ik ook Belgische jongens ken die voor het minste op de vuist gaan.

Het is gewoon een bepaalde groep die het verpest voor de rest.

Voor hun moet MM toch zeker niet met 2 maten gaan meten.

Consequent blijven is de boodschap.

combi

• 20609 berichten
  • 0 stemmen

Nomak schreef:

(quote)

Het is gewoon een bepaalde groep die het verpest voor de rest.

dat is een voldongen feit.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.