- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Het grote opmerkingen / feedback topic #2
Mac Hammer Fan
-
- 6026 berichten
- 7446 stemmen
Daar ga ik nu eens eerst mijn werk van maken. Ik ben een grote fan van Laurel en Hardy. 
stinissen (crew films & series)
-
- 23439 berichten
- 76925 stemmen
Daar ga ik nu eens eerst mijn werk van maken. Ik ben een grote fan van Laurel en Hardy.
Beter is er nooit geweest. Misschien zijn het er wel 100..
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Fijne toevoeging die kortere films, maar het roept ook veel vragen en gewetensbezwaren op.
Als ik naar ´auteurs´ kijk als bijvoorbeeld Roman Polanski, dan zijn zijn shorts echt een verademing. Er zitten behoorlijk wat verrassende en intrigerende tussen van zijn beginperiode, maar ook matige. Toen hij studeerde aan de filmacademie van Lodz zag je geleidelijk een ontwikkeling, met veel verschillende stijlen, maar ook sterke raakvlakken met zijn latere speelfilm projecten. Het geeft een breder beeld van zijn oeuvre, maar het waarderen in een cijfer is behoorlijk gecompliceerd. Zijn langere shorts zijn makkelijk te beoordelen als zijn ´kortere shorts.
De historische waarde van een short vind ik interessant, ongeacht de lengte, maar dan moet het ook nog steeds goed zijn. Le Voyage dans la Lune (1902) is een treffend voorbeeld. Daarentegen zijn er ook shorts waar ik geen flauw idee wat ik ermee aan moet. Finding Dory: Marine Life Interviews (2016) is al genoemd. Ja, ik kan er op stemmen en ik vind het een zeer irritante short, maar de verhouding tot de speelfilm kan ik moeilijk omzetten in een cijfer. Een experimentele short, ook zonder rekening te houden met lengte, is dan weer makkelijker.
Hoe korter de short, des te lastiger ik er in het algemeen waarde aan kan hechten. De cijfermatige waardering van een serie, miniserie, speelfilm en short ligt persoonlijk vaak erg gecompliceerd. Lang geleden werd een Pixar short van, ik meen, 1 minuut, toegevoegd en dat riep veel vragen op en dat soort toevoegingen werden toen niet meer toegelaten.
Zonder er een arbitrair label op te plakken (dit is een short, dit is een speelfilm), pleit ik vooral voor het vermelden van de speelduur achter elke film bij een regisseurspagina. Een geheel andere structuur voor site is denk ik te gecompliceerd.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Best een paar basis criteria en een duidelijke lijn tussen kortfilm en langspeelfilm. Het is niet de bedoeling om op voorhand elke kortfilm voor een jury te laten beoordelen of die hier thuis hoort of niet. Het staat hier vol slechte langspeelfilms, dan mogen slechte kortfilms er ook op. Laat de kijker maar beoordelen.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Is er een storing op MusicMeter?
Vreemd, ik kan geen berichten meer plaatsen (of ik zie ze in ieder geval niet) en als ik op de quote-knop druk krijg ik alleen "[quote=bericht-id] [/quote]"
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Een geheel andere structuur voor site is denk ik te gecompliceerd.
Waarom?
Het voorbeeld van MusicMeter is al. En verder zit er ondertussen ook een professioneel bedrijf achter MM. Enerzijds krijg je daarmee zaken als ads en commercieel nieuws, anderzijds mag je je verwachtingen dan ook iets hoger leggen. Structurele veranderingen hoeven geen twee jaar meer te duren omdat het eigenlijk maar iemand's hobbyproject is.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Best een paar basis criteria en een duidelijke lijn tussen kortfilm en langspeelfilm. Het is niet de bedoeling om op voorhand elke kortfilm voor een jury te laten beoordelen of die hier thuis hoort of niet. Het staat hier vol slechte langspeelfilms, dan mogen slechte kortfilms er ook op. Laat de kijker maar beoordelen.
Lijkt me verder inderdaad wel handig als er een onderscheid komt. In de updates hoeft voor mij persoonlijk niet (al zie ik er ook geen graten in om een extra tabje te moeten openklikken zoals voor regisseurs of forum) maar onderscheid in toplijsten - zowel film alsook voor gebruikers - zie ik wel graag komen. Zeker als je het naar analogie van MusicMeter kunt doen.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Als je besluit de overstap te maken naar kortfilms, kun je niet verwachten dat er op relevantie geselecteerd wordt, of je moet als mod-team accepteren dat je daar in toevoegprocessen ellenlange discussies over gaat voeren - dat lijkt me voor niemand wenselijk. Wel kan het wiki-lijstje van ongewenste bronnen aangescherpt of uitgebreid worden, zoals nu al vermeld staat dat videoclips niet worden toegelaten. Toch zit je ook daar wel degelijk op een hellend vlak. Bedenk maar: een Lemonade (klik) mag nu niet en het hele arsenaal aan Pixar DVD-extraatjes wel. Veel regisseurs zijn begonnen als videoclipregisseur of doen het ernaast [en clips worden tegenwoordig steeds vaker heuse filmprojecten]. Denk aan PTA (klik). Maar wie zou bepalen welke clips 'esthetisch genoeg' zijn om toegelaten te worden op MovieMeter? Het laat zien hoe groot de beerput kan worden die nu is opengegaan. Laat je alles toe? Er zijn duidelijk redelijk wat criticasters. Leg je restricties op? Dat zorgt duidelijk voor heel wat discussiepunten en zaken om rekening mee te houden.
Ik kan zelf iedereen aanbevelen z'n shorts (als je er al iets mee doet) in persoonlijke lijsten te zetten, zeker als je ook stemt. Op die manier trek je zelf al strepen in het zand en kan je helder in het oog houden op hoeveel langspelers je hebt gestemd. Voor mij persoonlijk is dit allemaal een iets minder groot probleem, omdat ik mijn kortfilm-overzichten gewoon direct van letterboxd kan overnemen. Ik zie alleen nóg meer verdeeldheid dan eerder vanwege wéér een nieuwe aanpassing en dat is reden tot zorg. Je gaat met deze functionaliteit hooguit mensen verliezen die het gevoel hebben dat MovieMeter verder volloopt met materiaal waar ze geen boodschap aan hebben. Vergeet niet dat MovieMeter zich altijd met langspelers heeft willen onderscheiden en dat de meeste andere sites die ik ken de shorts al lang toelaten. De vraag is of imitatie de beste strategie is om op de been te blijven of juist veruit de slechtste. Mijn antwoord laat zich dan [helaas] raden.
trebremmit
-
- 3014 berichten
- 1465 stemmen
er kunnen geen berichten worden geplaatst op musicmeter.
Shadowed
-
- 11364 berichten
- 6689 stemmen
Ok. Een klassieke status is misschien wat verkeerd gekozen, maar wat ik vooral probeerde aan te geven is dat ik hoop dat MovieMeter iets strenger gaat kijken naar 1-5 minutenfilms. Het is idd wat lastiger om deze een eerlijke stem te geven, en ik denk ook dat er gewoon godvergeten veel 1-5 minutenfilms bestaan. Je totale aantal stemmen kan daarmee wel heel snel een flinke boost krijgen. Persoonlijk stelt het totaal aantal stemmen dan niet zo veel meer voor in mijn geval, want ik stel meer waarde aan zo’n totaalcijfer als de films gewoon 20+ minuten duren. Dit is echter alleen persoonlijk, als de meerderheid hier anders over denkt, akkoord.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
De waarde van de totale hoeveelheid stemmen [voor mede-gebruikers] gaat inderdaad onvermijdelijk verloren, en dat is een gemis. Ik had het vooral over het bijhouden van je eigen lijsten, dus dat deel waar je zelf echt iets aan hebt.
dion.ollie (hoofdredacteur)
-
- 634 berichten
- 1247 stemmen
Dat is zorgwekkend. Ik heb het doorgegeven. Wordt as we speak naar gekeken, bedankt! 

Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
De waarde van de totale hoeveelheid stemmen [voor mede-gebruikers] gaat inderdaad onvermijdelijk verloren, en dat is een gemis. Ik had het vooral over het bijhouden van je eigen lijsten, dus dat deel waar je zelf echt iets aan hebt.
Ideaal heb je ook daar gewoon twee cijfers. Eentje voor de langspelers (30+ of 45+), eentje voor shorts.
Gretz
-
- 95 berichten
- 308 stemmen
Dat is zorgwekkend. Ik heb het doorgegeven. Wordt as we speak naar gekeken, bedankt! 
https://i.imgur.com/kZfjvEp.png
Wanneer je de pagina niet gerefreshed hebt ziet het er zo uit
dion.ollie (hoofdredacteur)
-
- 634 berichten
- 1247 stemmen
Oorzaak is gevonden. Het is mogelijk dat de website (ook MovieMeter) er zodadelijk enkele minuten uitligt. Excuses hiervoor!
Gretz
-
- 95 berichten
- 308 stemmen
Oorzaak is gevonden. Het is mogelijk dat de website (ook MovieMeter) er zodadelijk enkele minuten uitligt. Excuses hiervoor!
Op BoekMeter en de andere sites is hetzelfde probleem.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4512 stemmen
Voor korte films gelden dus niet de distributie-eisen die voor langere films gelden?
Don Homer
-
- 510 berichten
- 1297 stemmen
Het lijkt mij leuk om een splitsing te maken: aantal geziene films, shorts en docu's. Zelf houd ik de docu's al in een lijstje bij, dat ga ik nu ook met shorts doen. Maar automatisch op je profiel lijkt mij fijn.
Het enige wat (voor mij persoonlijk) wellicht een nadeel kan vormen is dat het totale aantal geziene films van een bepaalde gebruiker wat minder gaat voorstellen. Het gaat wel snel als je 100 films kijkt van 1-5 minuten. Maar de site is er wel completer mee.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Een animatie van liefst 1 hele minuut.
Ik ben vast een zure zeur, maar wat een vreselijke keuze om dit allemaal toe te laten zeg. Ik word er droevig van.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Vind het zelf wel een verrijking van het aanbod. Veel belangrijke films gingen verloren op de oude manier. Maar ben het ook zeker eens met de geopperde ideeën om feature films / shorts op welke manier dan ook gescheiden te houden. Ga er om die reden zelf ook niet op stemmen nog.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12841 stemmen
Een animatie van liefst 1 hele minuut.
Ik ben vast een zure zeur, maar wat een vreselijke keuze om dit allemaal toe te laten zeg. Ik word er droevig van.
Vraag me niet waarom, maar dit is een befaamde short ...
Heb an sich niks tegen shorts, maar de "bekende/befaamde" titels zijn vaak echt van een extreem bedroevend niveau.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vind het zelf wel een verrijking van het aanbod. Veel belangrijke films gingen verloren op de oude manier. Maar ben het ook zeker eens met de geopperde ideeën om feature films / shorts op welke manier dan ook gescheiden te houden. Ga er om die reden zelf ook niet op stemmen nog.
Kijk, wat ik ervan vind is op zich niet belangrijk, dat is maar een mening. En welke short goed of slecht is, geen idee. Ik kijk ze niet. Maar deze site wordt steeds meer willekeur voor mijn gevoel. Zie overal mini-series, series en nu shorts verschijnen bij de updates. Ik vond het juist mooi dat MM jarenlang gewoon de focus op films en docu's had liggen. De rest kon je wel bij IMDb vinden. Het maakt me enorm droevig om nu iets wat 1 minuut duurt op MM terug te vinden.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Vind kortfilms anders een stuk meer 'cinefiele' waarde leveren voor een filmsite dan docu's of series. Maar als je ze nooit kijkt zul je dat waarschijnlijk niet begrijpen nee. Neemt natuurlijk niet weg dat er ook prul tussenzit, net zoals bij feature films..
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Miniseries moeten simpelweg naar TV Meter verhuisd worden. Wat mij nu enorm stoort is dat je zo'n overlap hebt als bijvoorbeeld Tiger King. Het is gewoon enorm krom dat dat zowel op Moviemeter alsook op TV Meter staat.
Shorts vind ik dan een veel logischere toevoeging aan deze site terwijl ik het van documentaires niet bepaald warm of koud krijg. Daar zit je toch ook veel meer met het idee van 'het krijgt een hoge score omdat het onderwerp me ligt', ik maak me daar alleszins toch wel eens schuldig aan.
PS: ik ben ineens wel geïnteresseerd in die Bambi VS Godzilla, ik had er nog nooit van gehoord 
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Wat een mooi gedoe weer. Niet elke verandering is een verbetering, maar dat zie je dan achteraf wel weer. Geen verandering is nooit een verbetering.
Blij dat MM dit aandurft, al zal het mij niet of zelden aanspreken.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
PS: ik ben ineens wel geïnteresseerd in die Bambi VS Godzilla, ik had er nog nooit van gehoord
Bambi Meets Godzilla (1969, HQ) - YouTube
Succes.
Wat een drama dat we dit soort ellende erop gooien. Bleh.
Don Homer
-
- 510 berichten
- 1297 stemmen
Het maakt me enorm droevig om nu iets wat 1 minuut duurt op MM terug te vinden.
Wat maakt het voor jou zo droevig dan? Mits het gescheiden wordt van "normale" films zie ik het zelf als een verrijking van de website.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wat maakt het voor jou zo droevig dan? Mits het gescheiden wordt van "normale" films zie ik het zelf als een verrijking van de website.
Laat ik het zo zeggen, de site komt steeds verder van me af te staan waarom ik in 2006 mezelf registreerde. Begin me af te vragen of ik er nog bij pas.
Ik gun iedereen z'n shorts hoor, vind alleen dat het vrij weinig met deze site te maken heeft. Dat zijn geen films. Of iets als een docu. Maar ook daar zullen de meningen over verschillen.
Het zou ieder geval wel helpen als ze deze shorts heel snel gaan scheiden, zodat ik er geen last van heb. Ik erger me er nu gewoon aan, net als met overlapping van series.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Jij was toch ook bezig aan het herzien van alle Marvel films Ajax&Litmanen1? Heb je weet van de One-Shots die Marvel indertijd heeft uitgebracht en die dus eigenlijk ook nu op de site mogen: Marvel One-Shots - Wikipedia - en.wikipedia.org Misschien is dat wel iets waar je iets aan hebt.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.