ad
  • 8.185.583 stemmen

Story of a Love Story (1973)

Drama | 104 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Impossible Object / L'impossble Objet

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: John Frankenheimer

Met onder meer: Alan Bates, Dominique Sanda en Evans Evans

IMDb beoordeling: 5,4 (122)

Over Story of a Love Story

Harry (Alan Bates) is een schrijver, is niet onbemiddeld, woont in een mooi huis en is getrouwd met een mooie vrouw, Elisabeth (Evans Evans). Maar dat is niet genoeg voor hem, dus houdt hij er ook een relatie op na met de mooie, maar ook wat mysterieuze Nathalie (Dominique Sanda). Die relatie is voor zijn omgeving geen geheim, maar Harry lijkt daardoor wel in meer dan één wereld te leven. Hetgeen nog wordt verergerd door de verhalen die hij schrijft, waardoor fictie en werkelijkheid niet meer van elkaar zijn te onderscheiden.

avatar van Fransman

Fransman

Typisch jaren zeventig-geneuzel van een filmer die te veel naar Bunuel, Fellini en Jacques Rivette had gekeken. Dus lopen fantasie en werkelijkheid lekker door elkaar, zodat je als kijker geen idee meer hebt waar je nou precies naar zit te kijken. Dat vonden ze toen uitdagend en diepzinnig.

Het gaat om een liefdesrelatie tussen de bloedmooie Dominique Sanda en de uiterst irritante en zelfgenoegzame Alan Bates (de grote ster van die jaren), een schrijver, getrouwd en vader van drie kinderen. Hij worstelt met z'n nieuwe boek en wordt heen en weer geslingerd tussen de liefde voor zijn vrouw en die voor z'n vriendin. Kennelijk heel herkenbaar in die jaren. Het kon mij geen moment boeien.

Dominique Sanda is bloedmooi in deze film en we krijgen zelfs haar blote buik te zien als ze zwanger is van haar minnaar. Maar ze is ook erg vaag, zoals altijd. En het (vele) naakt dat ze laat zien mist iedere erotiek. Alan Bates speelt een vervelend mannetje en dat doet hij geweldig, met z'n veel te Britse accent. Maar het viel mij niet mee om daar bijna twee uur naar te moeten kijken. Bovendien ontbreekt iedere chemie tussen die twee.

Dit was overigens geen simpel tussendoortje. Frankenheimer was niet de eerste de beste, hij had een sterrencast tot z'n beschikking, Michel Legrand tekende voor de muziek en de fotografie was in handen van Claude Renoir. Zo'n beetje de absolute top in die dagen. Dus mooie plaatjes van Parijs en Marokko, een vissersbootje dat vergaat in de branding, zonsondergangen, veel spelende kinderen, wat thriller elementjes en een verjaardagspartijtje waar de film mee begint en dat bijna een kwartier duurt. Mooi, maar gebakken lucht.

Deze film schijnt totaal vergeten te zijn. Niet verwonderlijk want het was een complete mislukking. En dat wisten ze toen ook al, want hij is niet of nauwelijks uitgebracht in de bioscopen.