Ask Me Anything (2014)

Drama / Thriller

geregisseerd door Allison Burnett
met Britt Robertson, Christian Slater en Martin Sheen

Om haar passie te vinden besluit Katie Kampenfelt een jaar vrijaf te nemen voordat ze naar de universiteit gaat. Ambitieus op haar eigen manier is Katie meer van plan dan alleen wiet te roken met haar vriend Rory en te werken bij de boekhandel. Ze heeft de intentie om Dan, een 32-jarige professor in de filmkunde, te verleiden. Ze vertelt haar verhalen in een anonieme blog waar ze met vreemden haar meest diepste verlangens, schaamtegevoelens en sensaties deelt.

avatar van rep_robert
Toch een een film die een bevreemd en verslagen gevoel achterlaat.

Niet dat je dit gedurende het kijken naar de film door zal hebben, want in de basis is het 1 van de zovele films met een tiener in de hoofdrol die op zoek is naar zichzelf. Zo geldt dit ook voor de altijd charmante Britt Robertson, die haar rol met verve speelt.
Ze blijft een actrice om in de gaten te blijven houden. Ze weet met het op het oog simpele plot goed raad en speelt de pannen van het dak. Ook lopen er een aantal acteerkanonnen rond in bijrollen, ondanks hun goede spel blijven ze een beetje op de achtergrond en blijft de focus erg op Katie(Britt's rol dus) liggen. De muziek is wel iets te nadrukkelijk aanwezig, met lyrics die mij niet echt wisten te pakken.
Voor zover blijft de film ook tot het einde op schema liggen zonder echt wereldschokkende dingen mee te maken en je toch met een aantal vragen blijft zitten. Vooral het zijplot met de depressieve Joel voegt uiteindelijk weinig toe aan de film.

Net als je denkt dat de film is afgelopen neemt een vrouwelijke voice-over de film over. Katie schijnt in het echt Amy te heten en na het posten van haar laatste blog is ze mysterieus verdwenen. Het leek haast wel een Dissapeared(Investigation Discovery) aflevering. Het viel nogal uit de lucht, maar zet je tegelijkertijd wel met beide benen op de grond. Nieuwsgierigheid wordt gelijk opgewekt, want het zal toch niet zo zijn dat dit gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal? Het leek een happy end te gaan worden, maar eindigt met een diepe zwarte rand.
Na wat Google onderzoeken ben ik weinig wijzer geworden en kom ik tot de conclusie dat het niet echt gebeurd is en dat dit eigenlijk een (goedkope) truc is om toch de aandacht op dit soort internetzaken te richten?

Ik weet niet wat ik er van moet vinden, het zorgt voor een onverwachtse twist die je aan het denken zet, maar volgens mij is het niet meer dan een dode mus. Ik denk toch dat het een slimme zet is, want je gaat automatisch meer investeren in de film om erachter te komen.

In ieder geval blijft er wel een solide 3,5* staan vanwege Robertson. Een iets meer evenwichtig plot had voor een veel hoger cijfer en een top 10 2014 notering kunnen rekenen.

avatar van Brabants
Deze film is een soort van coming of age verhaal, waarbij een net afgestudeerde tiener een anoniem blog bij gaat houden en je als kijker in een soort van voyeuristische stijl inzage krijgt in haar leven. Een slechte relatie met haar vader en enigszins verontrustende aspecten als drinken, drugsgebruik en complexe relaties met oudere mannen voeren hierin de boventoon. Het verhaal zit vrij gebalanceerd in mekaar, waarbij komische momenten worden afgelost voor de nodige dramatiek en het hierdoor realistisch(menselijk), grappig en triest is. Het einde kent een nogal aparte twist en is niet meer dan een soort van waarschuwende boodschap. Tevens maakt het duidelijk dat een anonieme blik in iemands leven dus duidelijk kan afwijken van de werkelijkheid.(haha!!) Britt Robertson deed het aardig, maar in mijn beleving niet maximaal als vertolker van Katie Kampenfelt. Interessante bijrollen kregen vooral mijn aandacht zoals Robert Patrick als Katie's alcoholische vader en Martin Sheen als de boekhandel eigenaar met een duister verleden. Allison Burnett als auteur ken ik eigenlijk niet, maar ik weet wel dat ik van zijn regie(ondanks dat het zeker geen slechte film is) niet echt onder de indruk ben van zijn vertaling naar het witte doek.

avatar van Brabants
rep_robert schreef:

Juiste conclusie. Of het goedkoop is durf ik niet te stellen. Het is immers de hele opzet van het verhaal en het begint al gelijk vanaf het moment dat ze gaat bloggen.

Eigenlijk vindt je als kijker hoofdpersonage Katie maar een vervelend verwend nest.
Je kan weinig symphatie kweken voor haar karakter.
En dat blijft wel beetje zo gedurende deze film.
Ook al krijg je een beetje begrip voor haar gedrag gezien complex verleden.

Grootste verrassing zit hem in een totaal onverwacht slot.
Bizar eind maakt van "Ask me Anything" alsnog een aparte film.

ik ben niet zo fan van dit soort films maar toch besloten om te gaan kijken.
Het acteer werk vooral de hoofdrollen waren sterk!
het was geen highbudget film.maar door de rollen en het verhaal wel erg goed te noemen.
Het verhaal vond ik wel verassend.vooral het einde waar ik een beetje vreemd naar keek.. verwachtte nog iets.. en ineens.... ja een rare wending in t verhaal.. en ik zit met de vraag wie ?? en wat?? dat was ook vast de bedoeling maar kom er niet echt achter waar ze nou ...... puntje puntje... toch top film. low budget , sterk acteerwerk, goed verhaal ... 3,5 ster

Zwolle84
Vrij sterke film die hier toch wel zwaar ondergewaardeerd wordt. Waar de film nog redelijk luchtig begint, kreeg ik gaandeweg steeds meer medelijden met de jonge 'Katie', die vanwege haar verleden met open ogen in dezelfde vallen blijft lopen. Het is van begin tot eind de verdienste van Britt Robertson, die moeiteloos en vol overtuiging schakelt tussen de vele emoties die bij dit op het oog naïeve meisje komen kijken.

Ask Me Anything is geen regelrechte topper die me lang zal bijblijven, maar is toch zeker wel een fijne verrassing die je een avond zoet houdt (ook nadat de laatste noten klinken). Een ruime voldoende is op zijn plaats, niet het magere cijfer dat hij hier krijgt.

Geniaal van begin tot einde. Een dikke knipoog ook naar de digitale anonieme wereld van het bloggen. Ze hebben dit goed weten te vertalen door juist het einde met zo'n twist erin te hakken dat je visueel de gehele film goed te pakken bent genomen, al vanaf het begin dat ze blogt! (Zoals eerder al werd opgemerkt).

Aandoenlijke film met een twist waarin je echt wordt meegezogen!

avatar van mjk87
Best aardig, nergens bijzonder. De film kabbelt wat voort zonder saai te worden, maar echt sprankelen doet het nergens. Of het nu in het wat saaie camerawerk is (op dat shot tegen de zon in na) of de weinig spetterende muziek, nergens wordt het echt geweldig. Acteerwerk is wel goed, met Robertson als positief middelpunt, die knap de nuance weet te vinden tussen een vroegrijp meisje met een eigen wil en toch onzekerheden en trauma's erachter. Ook de vele bijrollen worden mooi en integer ingevuld. Verder is het sfeertje prima. Dat einde is me nog een raadsel waarom het erin gestopt is, qua stijl deed het me eerder denken aan een RTL-dinsdagavonddrama. Al met al leuk voor het moment en vermakelijk, maar twee dagen later ben ik het meeste wel weer vergeten. 3,0*.

avatar van bjerik76
Voor een thriller had er veel meer spanning in gemoeten.
Het is een mooie speelfilm/drama waar je wel naar blijft kijken hoe het leven er van een puber met wisselende hormonen.

Niet erg saai, niet spannend, alles blijft op hetzelfde tempo op en neer gaan.
Doordat de cast erg goed is bleef ik toch tot het eind kijken.

avatar van Noodless
Als kijker krijg je de zoveelste perikelen van een tienermeisje die worstelt met haar eigen identiteit en groei naar volwassenheid. Het wordt wel op een aangename manier gebracht door leuke bijrollen en Britt Robertson zelf als hoofdrolspeelster. Ze doet dit op een overtuigende manier en je gaat helemaal op in haar naïeve beleving van de wereld. Zo kent het einde wel een verrassende wending, maar gezien haar naïeve beleving zeker aanvaardbaar. Een waarschuwende boodschap ! Toch kon me de film niet helemaal bekoren want heel het verhaal kabbelt wat voorbij zonder opvallende scènes. 5/10

avatar van schumacher
Middelmatig filmpje, wel schoon kind al zal dat kind wel ouder zijn dan ik denk .

Redelijke film waarin een studente die een blog bijhoudt over haar leven een baantje zoekt. Het verhaal doet hier en daar wat rommelig aan (vooral omdat er aardig wat zijpaden zijn). Maar het hoofdpersonage blijft boeiend genoeg en ook mede door de cast kijkt het geheel gemakkelijk weg. Verder een vrij onverwacht, maar toch wel passend einde.

avatar van blurp194
Leuke coming of age film met een slecht einde.

Katie loopt in ongeveer alle valkuilen waar een leuke vlotte meid maar in lopen kan. Erg charmant gespeeld door Britt Robertson, en op een grotendeels luchtige en frisse manier gebracht, zodat je in haar verhaal meegenomen wordt - en haast af en toe wenst dat je haar een klein duwtje in de goeie richting zou kunnen geven. Zo kabbelt dat een beetje door, en dan het einde. Nogal een vergissing wat mij betreft, ik vind het vooral een flauwe manier om een einde aan de film te maken. En daarnaast heb ik eigenlijk een behoorlijke hekel aan dat soort bangmakerij.

Rare, onevenwichtige film, die toch niet helemaal mislukt is. Begint aanvankelijk als een echte independent film: een trage tv filmachtige vertelling, niet gericht op het grote publiek. Wat niet meehelpt is dat het belangrijkste personage een bijdehand maar tamelijk gestoord wicht is die met ieder oudere man het bed induikt(ook iets te bijdehand gespeeld door Robertson die mij niet helemaal overtuigde). Het laatste half uur komt er zowaar wat diepgang in dit uiteindelijk behoorlijk zwaar, maar luchtig verteld verhaal, en krijg je wat meer empathie voor het hoofdpersonage. Je sluit dan af met het gevoel dat de makers flarden van talent toonden, maar niet goed wisten hoe ze dit in een lekker lopend verhaal moesten vertalen.
Ik bedoel: als je een film fabriceert waarin een zedendelinquent uiteindelijk het meest sympathieke personage is, en de rest van de burgerbevolking een bedenkelijke moraal heeft dan maak je als regisseur een statement, maar of dit door iedereen opgepakt wordt?

avatar van Daan258
Een vrij aparte film waarvan ik niet zo goed weet in welk genre ik het moet plaatsen.
Drama vind ik het niet echt te noemen en al helemaal geen thriller.
De film wist me op een of andere manier toch wel redelijk te boeien. Met name de eerste helft van de film was zo slecht nog niet maar helaas zakt het daarna allemaal wat in en werd het een beetje langdradig.
Het acteerwerk was best goed te noemen en was de cast ook nog niet zo slecht. Er zaten een aantal acteurs in met leuke kleine bijrollen in de film.

Een beetje moeilijk te beoordelend filmpje maar toch van mijn kant een 2.5* door het wat mindere 2e helft.
Redelijk goed mee vermaakt.

Mooie film met Britt Robertson id hoofdrol, mooie actrice ? daarom ook blijven verder kijken naar deze film... En tot m'n verbazing is deze heel goed meegevallen, vooral het einde zet je aan het denken...

Aansprekende film over het tamelijk turbulente leven van een zelfdestructieve tiener, die haar voornamelijk seksuele escapades via een blog tot ons laat komen. Het heeft er alle schijn van dat Britt Robertson lekker in haar vel zit, alsof de rol op haar lijf geschreven is.
Aan het einde van de film heb ik ambivalente gevoelens overgehouden. De overige commentaren lezend ben ik wat dat betreft blijkbaar niet de enige.