• 8.348.275 stemmen

Met onder meer: Annette Bening, Katie Sagona en Aidan Quinn

Releasedatum: 29 juli 1999

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot In Dreams

"You don't have to sleep to dream"

Claire Cooper's (Annette Bening) vredige gezinsleven neemt een afgrijselijke wending als een mysterieuze seriemoordenaar (Robert Downey Jr.) haar ogenschijnlijk idyllische stadje in New England binnendringt. Hij spookt door haar dromen met duistere aanwijzingen over zijn volgende dodelijke stappen. Met angstaanjagende precisie voorspelt Claire alle gebeurtenissen, maar toch gelooft niemand haar. Als haar eigen dochter ontvoerd wordt, gaat ze zelf op zoek naar de seriemoordenaar.

image

avatar van cornelis

cornelis

Ik vond dit een uitermate slechte film.

narva77 (crew films)

Ik vond dit geen slechte film, maar van iemand van Neil Jordan's kaliber verwacht je toch wat beters.

Ook de hoofdrolspelers kunnen veel beter!

Vond het toch wel een donker aspect hebben.

narva77 (crew films)

En natuurlijk klinkt het nummer van Roy Orbison lang niet zo goed als in Blue Velvet

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

thrillertje van dertien in een dozijn, ... zo vergeten ... oeps, waarover ging het al weer ?

** 2 op 5 **

Tony

Over appels

avatar van Macmanus

Macmanus

Over elfjes in een bos, wat een saaie film is dit zeg.

avatar van lorelei

lorelei

Dit was de eerste film die ik op canal + had gezien. Ik vond het leuk, omdat ik de film niet kende. Maar hij was best wel vaag eigenlijk.

avatar van Armin

Armin

Zeer onevenwichtige thriller die nergens echt spannend wordt. Slechte rol van Downing.

*1/2

avatar van NERD

NERD

Wat een geweldige poster is dit zeg!

avatar van ichi

ichi

Ondanks de mooie plaatjes van de cameraman van Seven een behoorlijke domper. Ik ben al niet zo stuk van Benning, in American Beauty en Mars Attacks is ze goed gecast, want irritant. Hier mag ze weer de hystericus uithangen wat ik dus compleet niet trek. Ze speelt wel beter dan Aidan Quinn waar ik helemaal weinig mee kan. En Downey Jr. is niet echt geloofwaardig als kindermoordenaar. 2*

avatar van wackyboy

wackyboy

Ik weet niet in wat voor een stemming was toen ik deze film keek. Het is namelijk al weer enige tijd geleden. Ik weet wel dat-ie mij behoorlijk the creeps gaf en dat gebeurt me niet zo gauw als doorwinterde filmkijker.

Misschien een verdrongen appel fobie of zo?

Vond ik trouwens visueel wel een aardig thema die appels.

avatar van darkcity

darkcity

Wat een slechte film zeg, sloeg echt nergens op, dom verhaal en slechte acteurs en nooit spannend.

Mooi gefilmd/mooie beelden maar dat was het dan ook echt wel. 1,5 ster

avatar van mstoffer

mstoffer

Ik moest wel lachen om way over the top rol van Downey. Camerawerk en kleur prachtig.

Wat het nog geen goede film maakt.

avatar van maurice74

maurice74

Beetje vage film, die aan alle kanten rammelt, maar zelden echt verveelt.

avatar van nightbreed

nightbreed

Redelijke film met een erg slecht einde.

Ik bedoel niet dat het einde me niet aanstaat maar het paste niet bij de rest van het wel interessante verhaal, een soort van anti-climax dus.

Cijfer: 2,5

avatar van Thomas83

Thomas83

Best vermakelijk filmpje. Een onderhoudende thriller (in de gids stond horror, en hier staat thriller/horror, maar ik vind het nou niet echt een horrorfilm) die qua verhaal niet slecht is maar ook zeker niet echt goed. Komt vooral door de acteerprestaties vind ik, die vallen niet altijd even in de smaak bij mij. Annette Benning is vaak nogal irritant en presteert op wisselend niveau.Robert Downey Jr vind ik gewoon ronduit irritant, en vrij ongeloofwaardig in zijn rol.
Visueel ziet de film er mooi uit, met mooie kleuren, lichtgebruikt, kleurenfilters en decors, maar inhoudelijk is allemaal maar vrij doorsnee. Het einde vond ik zelf best geinig Nog lekker grimmig, en niet helemaal deels een happy end, zoals ik vreesde nadat Claire uit het water werd gevist., maar het verhaal is alleen wat betreft het visuele aspect boven gemiddeld.
Voorlopig hou ik het op een kleine 3.0*, maar ik kan nog besluiten dit met een half punt te verlagen.

avatar van Demoniac

Demoniac

Het verhaal is soms wat wazig en onlogisch, maar toch heb ik me wel redelijk vermaakt met deze film. Ik vond het acteerwerk niet denderend, met name Robert Downey Jr. vondt ik zwak overkomen. Het einde vondt ik wel geschikt voor de film. Het paste wel in het plaatje, maar was niet geheel onverwacht.

avatar van Vandernagel

Vandernagel

Een film waar ik meer van had verwacht. De cast presteert maar matigjes, inhoudelijk heeft de film weinig om het lijf en spannend wordt het, voor mij tenminste, nooit.

2,5 sterren

avatar van veron35

veron35

Geweldige poster!

avatar van briek

briek

Inderdaad een film waar ik ook veel meer van verwacht had, maar eigelijk een zware tegenvaller geworden is.

Macmanus schreef:

Over elfjes in een bos, wat een saaie film is dit zeg.

Ehm, uit deze uitspraak mag ik opmaken dat je niet de hele film hebt gezien?

avatar van kramersietse

kramersietse

Krijg altijd zwaar de kriebels als ik die Annette Benning zie, zij is diegene die voor mij American Beauty heeft verpest.

Kevin Spacey en die dochter waren gewoon zo goed in die film, maar door Benning's rol als moeder, die ik echt niet goed vond acteren, kon ik een topper als die Beauty natuurlijk wel is maar net een voldoende geven.

Zag haar in deze film en heb hem gelijk uitgedaan, toedeloet hoi.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Hm.. vond 'm echt heel origineel en indrukwekkend toen ik 'm zag. Hij is zeker niet slecht in ieder geval.

Onderhond

Best oké.

Grote meevaller is het werk van Khondji. Bij momenten érg sfeervol en mooi, verder gewoon sterk en krachtig. Visueel een erg fijn filmpje dat eigenlijk op andere fronten beter verdiende. Soundtrack viel trouwens ook nog wel mee. Beetje typisch horror werk, maar functioneel en passend.

Grote minpunt is Bening. Wat staat die hier belachelijk slecht te acteren. Haar man doet het ook belabberd maar die verdient in vergelijking zelfs nog een Oscar. Zeer jammer want hoewel het acteerwerk in films als deze niet echt een grote rol hoeft te spelen wordt het hier gewoon echt irritant.

Verhaaltje is simpel, de setting daarentegen wel fijn. Geeft de film toch net iets extras mee. Naar het einde toe wordt het allemaal wel wat saaier en wikkelt het verhaaltje zich gewoon af, maar de eerste helft toch best een eigen sfeertje.

Schiet jammer genoeg wat tekort door het acteerwerk, waardoor een heel aantal scenes een erg cheesy sfeertje meekrijgen. Jammer, het camerawerk en audiovisuele sfeertje verdienden absoluut beter.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Bening is zoals gewoonlijk weer uitermate irritant maar dat zelfs Downey het laat afweten, toch geen onverdienstelijk acteur, is ronduit teleurstellend.

De politieman loopt rond als een zombie wat bijna bespottelijk contrasteert met de constant hysterische Bening .

De film verveelt niet, maar is nergens sterk en achteraf heb je toch het gevoel van was dat nou alles.

Onvoorstelbaar dat deze film gemaakt is door de man die ook het fantastische 'the company of wolves' heeft gemaakt.

avatar van K. V.

K. V.

'k had wel iets meer van de film verwacht, maar vond het toch nog een redelijke film, al was Robert Downey Jr. er te veel aan. Hij speelde zo over de top dat het niet meer mooi was.

Een mix van drama en thriller.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Mooi camerawerk doet veel - dat is bij Jordan volgens mij nooit het probleem geweest - maar het verhaal was vooral vergezocht. En inderdaad: Annette Benning is eigenlijk te vaak irritant. Om in dit geval maar niet te spreken van Robert Downey jr...

avatar van frans123

frans123

.... Na een half uur wil ik Bening meppen...3,5 ster. Ik ga er voor zitten, maar de film verveelt ...3 ster. Na een uur komt er een wending...Een wending die de toch al zwakke film naar een bedenkelijk niveau sleurt..Ik wil ook Downing jr. meppen...1,5 ster.Wat is het een onverteerbare film geworden, niet meer door te komen...o,5 ster...De film spuug ik uit....letterlijk .Wat een lijdensweg soms, naar film kijken.........

avatar van AniSter

AniSter

Interessante film met een mysterieus verhaal. Ik zou het genre dan ook eerder mystery dan horror willen noemen. Voor de rol van Vivian hadden ze voor mij iemand anders mogen casten. Bening vond ik wel en goede keuze voor de irritante Claire. Het hele gebeuren is behoorlijk onwaarschijnlijk maar dat vond ik geen afbreuk doen aan met name het plot en de setting. Ik vond het een boeiende film en er waren zelfs enkele spannende momenten. Dus van mij een gemiddelde score plus..... één ster voor de eindsong: 'In Dreams' van Roy Orbison. Toepasselijker kan bijna niet.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ouch....

Een psychologische thriller, ik ben er dol op. Maar dit werk komt van Jordan en dan weet je dat het twee kanten op kan gaan, de goede of de middelmatige. Dus ik ging deze prent met weinig verwachting in en dat heeft goed uitgepakt, want als je met te hoge verwachtingen deze film aangaat kom je snel van een koude kermis thuis.

Het is niet alleen Jordan's schuld dat de film gewoon niet goed genoeg uit de doeken komt. Nee een aantal plotgaten, een dikke fout in tijd doen het allemaal niet goed. Het verhaal is best leuk te noemen, het script middelmatig. Een simpele soundtrack mag de dof (goede keuze) opgenomen prent nog een beetje inkleuren.

Maar voor mij valt de film vies tegen door het matige acteerwerk. Annette Bening en Aidan Quinn hebben voor mij een wisselvallige cv achter hun naam staan. En hier scoren ze geen hoge ogen dit keer, weinig chemie en vaak overacting. Het aanvoelen van het script lijkt iets te moeilijk te zijn geweest, het coachen door een regisseur lijkt ook niet aanwezig op de set.

Daarmee, ondanks het verhaal best oké is, is het eigenlijk een droge zit met veel gebabbel, gejank en geschreeuw geworden. En dat is echt heel jammer, soms zie je een pluspuntje in een aantal leuke shots. Paul Guilfoyle doet het prima in zijn kleine rol, ik mag de man graag zien. Stephen Rea komt er ook aardig uit maar alle lof voor Robert Downey Jr., ben geen echte fan van de man maar hier weet hij voor mij precies de juiste snaar te tokkelen.

Maar overall is er genoeg om een (zeer) kritische noot bij te zetten. Er zitten aardige momenten in maar vele momenten vond ik het gewoon niet goed. En dat is jammer want, zoals eerder gemeld, het verhaal is best oké. Hier had meer uit gehaald kunnen worden. Ik strijk met 3** over mijn hart, want heb vaak zitten dubben om dit half-om-half gehak een 2,5** te geven.

avatar van james_cameron

james_cameron

Herzien. Visueel heeft de film de tand des tijds tot op heden goed doorstaan, iets dat voornamelijk te danken is aan het prachtige camerawerk van Darius Khondji, maar inhoudelijk is het een rommeltje. Na een redelijke eerste helft gaat de boel definitief de mist in wanneer Robert Downey Jr. komt opdraven als kinderlijke seriemoordenaar. Hij is gewoonweg niet geschikt voor een dergelijke rol en mist de benodigde dreigende uitstraling. Annette Bening is daarnaast behoorlijk onuitstaanbaar in de hysterische hoofdrol. Een gemiste kans, al met al. De openingsscene onder water, met het in een reservoir verdwenen stadje, maakt evenwel nog steeds indruk.