Vertical Features Remake (1978)

Verenigd Koninkrijk
Experimenteel / Komedie

geregisseerd door Peter Greenaway
met de stem van Colin Cantlie

De film 'Vertical Features' van Tulse Luper ging verloren. Regisseur Peter Greenaway probeert de film zo goed als mogelijk te reconstrueren. De kijker krijgt vier reconstructies voorgeschoteld. Het betreffen reeksen van 121 beelden van verticale landschapsobjecten, elf series van elf, geteld en wel. De versies worden verbonden door een nepdocumentaire, waarin diverse geleerden zich uitspreken over de mankementen van de getoonde versie.

avatar van John Milton
Ik vrees dat Greenaway wellicht niet helemaal mijn smaak is. Prospero's Books deed me ook al niet zoveel, en datzelfde geldt voor dit.

avatar van Verhoeven
Heb je The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover al gezien? Wordt algemeen gezien als zijn beste en meest conventionele. Het helpt trouwens als je het oeuvre van Greenaway chronologisch gaat doorspitten en niet lukraak een film opzet. Want die 'Tulse Luper' ga je wellicht nog vaker tegenkomen. Vond deze vroege Greenaway erg scherpzinnig. Vol met humor.

avatar van John Milton
Ik las dat inderdaad in de wel-of-niet-alter-ego-discussies online. Niet gezien, maar ik zet hem erop! Wellicht dat die beter valt...