The Clearing (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Pieter Jan Brugge
met Robert Redford, Helen Mirren en Willem Dafoe

Wayne en Eileen Hayes leven volgens de Amerikaanse droom. Samen hebben ze twee kinderen opgevoed en een succesvol bedrijf opgezet. Maar dan wordt Wayne ontvoerd door Arnold Mack en voor losgeld vastgehouden in een afgelegen woud. Dit zorgt voor grote paniek bij Eileen die probeert met de hulp van de FBI haar man terug te krijgen.

avatar van Kr!kke
Er wordt goed geacteerd in deze film, wat te verwachten was met deze geweldige cast. Echter, het verhaal wist me nauwelijks te boeien en het einde is ook niet echt memorabel (om het zacht uit te drukken)

avatar van Leo1954
Perfecte triller, geweldige acteurs, zelfs Robert Redford speelde goed. Het verhaal boeide mij volop, vond het een hele goede film. Einde ligt wel goed in het verhaal, de dader was ook wanhopig.

avatar van Donkerwoud
Ik vond het juist een heerlijk tergende minimalistische thriller, met weinig middelen wordt juist veel spanning opgebouwd.

Inderdaad, Het scenario is gebaseerd op de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn in 1987...

avatar van riefenstahl
Heeft deze film het ''echte'' of een Amerikaans einde?

orbit
Tsja, realistisch aandoende ransom movie, maar ook weinig verder wat hem de middelmaat doet ontstijgen..

@riefenstahl: het 'echte' einde.

avatar van wendyvortex
Fikse tegenvaller!!!
Nederlandse US-regisseur bracht ontvoering van Gerrit-Jan Heijn naar de VS, maar grotendeels lijkt dit wel een herhaling van de Nederlandse TV-film "De Langste Reis" (of iets dergelijks).
Geweldig ontvoerings-materiaal, maar we weten er niets van te maken.
Geen spanning, geen diepgang.
Ferdi E. had toch echt wel wat spannender voer moeten opleveren: grote professionele organisatie blijkt gefrustreerd mannetje dat heel Nederland wekenlang in spanning houdt ... en vrouw en kinderen merken niets van waar papa mee bezig is.
Saaiste film sinds een maand of twee.

wendyvortex schreef:
herhaling van de Nederlandse TV-film "De Langste Reis" (of iets dergelijks).

Helemaal goed! Langste Reis, De (1996)

avatar van moviemafketel
Redelijke ontvoeringsfilm die het vooral moet hebben van de zeer goede acteerprestaties.
Ik merkte dat het me eerst weinig deed wat er met Redford zou gebeuren, maar als je eenmaal het verdriet en de onmacht van zijn gezin ziet, ga je je langzamerhand zelf ook machteloos voelen als kijker. Twee mensen die eigenlijk niks met elkaar te maken hebben leren elkaar langzamerhand kennen onder vreemde omstandigheden. Interactie tussen Redford en Dafoe vond ik sterk. Naar gelang de tijd in het bos vordert, krijg je al het gevoel dat het een onemans-action is. Je blijft hoop houden dat Redford mag blijven leven, maar dit mag niet baten. Echt haat naar Dafoe toe heb ik ook niet. Dat had ik destijds in het echt wel naar Ferdi E. In de reconstructie die Ferdi E. in opdracht van de politie zelf uitvoerde kwam hij over als een koelbloedige moordenaar zonder scrupule. Dafoe kon ik nog enigszins wat sympathie voor opwekken. In ieder geval komt de film waarheidsgetrouw over en zijn er niet te veel toeters en bellen gebruikt om de kijker te "vermaken".

Goeie film waarin een vermogend man wordt ontvoerd voor losgeld. Niet bepaald een origineel verhaal dus en ook de ontknoping is niet bepaald wereldschokkend. Wel is de film slim gemonteerd waarbij het gedeelte van de ontvoering zelf en het gedeelte van het thuisfront niet synchroon lopen, waardoor het spannend blijft. Uistekende acteurs waarbij Hellen Mirren het meest opvalt.

avatar van Decec
Een goede thriller film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Robert Redford en
Willem Dafoe...
Mooi HD kwaliteit...
Jammer geen Dolby Digital aanwezig, prima
achtergrond geluid...

avatar van david bohm
Degelijke film, bij het saaie af. Het spannende aspect van een thriller komt niet echt uit de verf. De cast is goed bezig, vooral de heer Dafoe weet te overtuigen maar hij bekleedt dan ook de interessantste rol. Toch weten de acteerprestaties de film niet boven de grijze middelmaat uit te tillen.

In feite is het een bekend verhaal en veel buitengewoons gebeurt er dan ook niet in deze rustige, doorsnee thriller, behalve dan een dramatische ontvoering. De film zit vol met de gebruikelijke kidnapclichés en -verwikkelingen. Het drama is vooral bezienswaardig (en niet routinematig en vervelend) door het spel van de acteurs: vooral Willem Dafoe is geloofwaardig en Hellen Mirren maakt indruk als de sterke vrouw, maar angstig en onwetend. De camera switcht handig heen en weer tussen de woning van de ontvoerde hoofdpersoon en de plaats waar hij zich bevindt.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

The Clearing is een vrij standaard thrillertje, maar zonder veel opsmuk en dat maakt het dan toch iets beter verteerbaar dan veel genregenoten. Verhaaltechnisch is de ontknoping best leuk, maar daar heeft de slimme montage ook wel wat z'n aandeel in.

Robert Redford is zoals altijd Robert Redford. Iets anders spelen lijkt hem niet echt te lukken. Willem Dafoe en Helen Mirren zijn goed, zonder meer.

Hoewel pas van 2004 vind ik de film ouder ogen. Ik had hem gemakkelijk een jaar of 10 ouder geschat. Dat heeft anderzijds wel z'n charme. Met een speelduur van anderhalf uur kan men evenmin sukkelen.

lezertje
Beetje gezapig ontvoeringdrama gebaseerd op de zaak van Gerrit Jan Heijn. De film concerteert zich hoofdzakelijk op de relatie tussen de kidnapper en zijn slachtoffer. Mooi gespeeld, maar verder valt er niet veel bijzonders te melden.

lezertje
riefenstahl schreef:
Heeft deze film het ''echte'' of een Amerikaans einde?

Hier de informartie over de zaak waar de film op gebaseerd is.

Gerrit Jan Heijn - Wikipedia - nl.wikipedia.org.