Ocho Apellidos Vascos (2014)

Alternatieve titel: Spanish Affair

Spanje

geregisseerd door Emilio Martínez Lázaro
met Clara Lago, Dani Rovira en Carmen Machi

Rafa, een stand-up comedian uit Sevilla, wordt verliefd op een Baskisch meisje Amaia. Met als doel haar te verleiden, kiest hij om haar achterna te reizen tot in Spaans Baskenland. Hij slaagt in zijn opzet met de verloving tot gevolg. Nu de bruiloft is aangekondigd wil Amaia haar vader, een vurig Baskisch nationalist, niet teleurstellen. Daarom smeekt ze Rafa om voor drie dagen te doen alsof hij Bask is.

Karra Elejalde

avatar van Zandkuiken
kos schreef:
Karra Elejalde

Euh... Da's die vent.

LOL!! met wie ben ik in de war dan. Effe zoeken.

Ik denk Kira Miro.

avatar van arno74
Clara Lago denk ik.

Nee. Het was ook zo'n Baskische naam met een K. Daarom was ik in de war.

avatar van Martxela
Geweldige film! Ik kom zelf zeer regelmatig, meermaals per jaar in Baskenland, en veel van de situaties zijn heerlijk herkenbaar. Een kleine 100 minuten echt vermaak. Geweldig leuke film!!! Ik heb zelf ook een groot aantal Abertzale vrienden en zij vonden hem ook erg leuk, ondanks de themas die op de hak worden genomen. Het hoeft niet altijd heel zwaar te zijn. Erg leuke grappen ook, vooral die van Kortatu vond ik hilarisch. Zeer geslaagde film die ik inmiddels al op DVD heb

avatar van arno74
Aardige komedie voor een breed publiek en met een wel heel luchtig en brave humor. Het bijzondere zit in de grapjes over de cultuurverschillen tussen Basken en Andalusiërs, wat ook qua cultuurverschilthematiek een beetje aan de Franse film Bienvenue chez les Ch'tis (2008) doet denken.

Het is van de makers van het Baskische succesvolle komisch programma Vaya Semanita en ik had dan ook de wat scherpere humor uit die reeks verwacht. De makers kozen echter duidelijk ervoor om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, ook gezien de bekende cast, waardoor het voor mijn smaak juist heel braaf en onschuldig is geworden, echter niet minder vermakelijk.

Na het grote kassucces in Spanje krijgt deze film volgend jaar een vervolg. Leuk tussendoortje.

De vergelijking met het Franse 'Bienvenue chez les Ch'tis' drong zich bij deze romantische en grappige komedie op. Ook hier was de culturele botsing tussen het noorden (trotse Basken) en het zuiden uitgangspunt, vol met stereotype personages en vooroordelen. Maar ik zag eveneens een oproep tot tolerantie. Het einde kwam trouwens op mij teleurstellend over. Toch ben ik te weinig bekend met de plaatselijke situatie om deze productie op waarde te kunnen schatten.

In Spanje de meest succesvolle Spaanse film ooit. Het is inderdaad een leuke komedie, maar dat bijzondere heb ik er niet aan afgezien. Waarschijnlijk moet je ingevoerd zijn in de verschillen of tegenstellingen tussen Andalusiërs en Basken om deze kluchtige film op waarde te kunnen schatten.
Hoe dat ook zij, de film zorgt voor anderhalf uur aangenaam vertier met prima acteurs, die diverse onderscheidingen in de wacht wissen te slepen. De beide protagonisten Dani Rovira en Clara Lago (La Cara Oculta) hielden er ook nog een huwelijk aan over.