Kartellet (2014)

Alternatieve titel: The Cartel

Denemarken

geregisseerd door Charlotte Sachs Bostrup
met Tanya Lund Andersen, Jesper Asholt en Anders W. Berthelsen

De zelfstandige aannemer en huisvader Martin begint te bieden op grotere contracten om zo zijn bedrijf door de financiële crisis te loodsen. Dit zorgt er voor dat de grote spelers op de markt Martin dwingen mee te doen met onderlinge prijsafspraken. Martin weigert, maar dit blijkt al snel grote gevolgen te hebben voor hem, zijn bedrijf en zijn familie.

In Denemarken is deze productie geflopt, zijn de mensen thuisgebleven en ik begrijp waarom. Ondanks de typerende en onderscheidende Scandinavische sfeer en de realistische aanpak, beklijfde het drama niet. Er was geen greintje spanning en nauwelijks emotie. Het verhaal was uitermate traag en desondanks kreeg de regisseuse het voorelkaar om zaken plotsklaps te laten gebeuren, zonder opbouw.

Vond het een prima drama gebaseerd op ware gebeurtenissen 4*