Spontaneous Combustion (1990)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Tobe Hooper
met Brad Dourif, Cynthia Bain en Jon Cypher

Een jonge man ontdekt dat zijn ouders vlak voor zijn geboorte hebben deelgenomen aan experimenten met nucleaire wapens. De nevenwerkingen van die experimenten hebben een merkwaardig effect op zijn ontwikkeling gehad.

avatar van tovenaar
South Park!

avatar van BoordAppel
Ik denk dat deze niet zo grappig is.

avatar van tovenaar
Onmogelijk

spacemangraig
Randy! Randy! Randy! Make love to me Randy!

Redelijk goede film, niet de beste van Hooper.

we love you randy!

MFEO
C-film

avatar van mikey
Alleen de titel is al de moeite waard! Typische film over someone goes supernatural, met alle gevolgen van dien. Het verhaal is niet heel erg origineel, maar de aanpak is ongelooflijk cool. De effecten zijn tof en je verveelt je niet!!!! Echt goed? nee. Maar je zult versteld staan. Let ook op John Landis als radiotechneut.

avatar van stephan73
Rommelige film van Hooper, die een "bestaand" gegeven op zo'n idiote manier uitwerkt dat het eigenlijk grappig hoort te zijn, maar helaas... ook dat is het niet.
Het acteerwerk en de effecten zijn wel de moeite waard, maar het onzinnige plot zorgt ervoor dat ik hier niet 100% van kon genieten.

Een kleine 3*

avatar van the prowler
Menselijke zelfontbranding! Dit mysterieuze fenomeen lijkt me een ideaal thema om een keigoeie horrorfilm over te maken. Maar daarin slaagde Tobe Hooper met deze Spontaneous Combustion zeker niet in.

Het begint nochtans aardig met die flashback naar de '50's waarin we zagen wat met de ouders van Sam gebeurde. Het begin wekt je nieuwsgierigheid op naar dit fenomeen maar wanneer de film de sprong maakt naar het heden maakt, maakt Tobe Hooper er meer een cheesy science-fiction film van terwijl dit thema toch meer uitnodigd tot horror. Je krijgt het al snel op je heupen van de slechte acteurs (behalve dan Brad Dourif die deed het soms wel leuk),de lange saaie technische dialogen en van het zeer warrige verhaal . De laatste pakweg 20 minuten waren wel enigzins iets beter omdat er eindelijk wat spanning en aktie kwam in een tot dan toe saaie film. Maar het einde kon bij mij deze film niet redden.

2* geef ik en dat heeft meer met de special effects en de make-up te maken want die waren in tegenstelling tot de film wel leuk.

avatar van mikey
Zojuist herzien want ik had hem vandaag gekocht... mijn 2e kijbeurt dus en ik vond dit een hele heftige film. Onvoorstelbaar.

Die schokkende effecten, en daarbovenop het acteerwerk van Dourif. Okay het verhaal komt heel misschien rommelig over, zoals stephan al zei. Maar eigenlijk is dat niet zo. Er gebeurt heel veel omdat de menselijke fakkel in 1 avond erachter komt wat zijn verhaal is (wat er uiteindelijk met hem gebeurt (?) was me niet geheel duidelijk). En dat verhaal wordt hem aangereikt door nare wetenschappers, je vriendinnetje, enge doktoren met chemische injecties, paragnosten, en andere lieden die je alleen treft in conspiracy theories... waaronder the spontaneous combustion natuurlijk ook valt. Maar het mooie van deze film is: ze vliegen allemaal in de fik..

Wat een film! DIt is de laatste horrorfilm van de J80!!!!

avatar van jordandejong
Hooper does it again...

Spontaneous Combustion is de zoveelste ondergewaardeerde film van Hooper en zeker bij deze film is dat onbegrijpelijk. Het verhaaltje is soms wat ingewikkeld maar omdat het uitgangspunt erg interessant en origineel is blijft het wel boeien.

De effecten zijn enorm tof en de spontane verbrandingen zien er bovendien erg geloofwaardig uit. Het acteerwerk van Brad Dourif is goed en wordt naar het einde van de film toe steeds beter. De rest van de personages zijn wat kleurloos maar de acteurs doen het niet slecht.
Ook de soundtrack is heerlijk om aan te horen. Einde is ook zeer behoorlijk.

Opnieuw een erg leuk filmpje van Hooper dus.

avatar van wendyvortex
Nogal ondergewaardeerde horror/SF van Tobe "Texas Chainsaw Massacre" Hooper, voornamelijk te wijten aan de voor de hand liggende vergelijking met "Firestarter".
Maakt niet uit want er zit een heerlijk vlot tempo in de film, het heeft soms wat van een stevige thriller in De Palma-style en dan nog Brad Dourif in de hoofdrol.
Special FX zijn soms wat doorzichtig, maar dat drukt de pret nauwelijks.

VRE-SE-LIJK. Ik vroeg me na een uur nog steeds af wanneer de film nou echt gaat beginnen. Ongelooflijk zeg.

avatar van jeroentjuhhhhh
Al het pre-90's werk van Hooper kan bij mij nauwelijks fout gaan. Spontaneous Combustion is een fraaie body-horror die zich slechts enkele momenten vergrijpt aan (ernstig) verouderde effecten, maar verder qua inhoud en visuele uitvoering nog altijd volledig aankomt. Het absolute hoogtepunt is natuurlijk Dourif, die het geheel erg voelbaar maakt.

avatar van dutchtuga
Wat krijgen we toch een hoop rommelige onzin hier te zien, maar Hooper weet het zo over-de-top te maken dat de film gered wordt van een onvoldoende. Dourif levert daar een grote bijdrage aan en uiteraard ook de heerlijk overdreven effecten.

avatar van dutchtuga
jeroentjuhhhhh schreef:
Al het pre-90's werk van Hooper kan bij mij nauwelijks fout gaan.

'93 was ook nog een goed jaar voor Hooper

avatar van jeroentjuhhhhh
Body Bags is inderdaad opvallend goed Alles daarna moet eigenlijk vergeten worden.. Heb alleen nog goede hoop voor The Mangler.

Meh.

Dat het verhaal van een horrorfilm als deze niet al te best is, daar kan ik best mee leven, maar Hooper maakt er écht een soepje van. Het probleem is vooral dat je hem moeite ziet doen om wat van het verhaal te maken, maar het lijkt echt nergens op. Dat probleem had ik ook al met Lifeforce. Teveel hooi.

De vlammenwerpers die dienst moeten doen als human combustion zijn nog wel grappig (beetje een Tetsuo gevoel, maar dan slechter), maar verder zijn de effecten niet al te best, de regie van Hooper is ook helemaal niet sterk genoeg om met dit soort effecten iets leuks te brouwen.

Dourif is ook een klein lichtpuntje, al kan hij de film ook niet echt dragen. Hij verdrinkt af en toe zelf in het plot en de rest van de cast is gewoon te zwak om enig niveau in de film te brengen. Dat maakt dat deze film met z'n 96 minuten uiteindelijk toch nog te lang duurt, had best 15 minuten afgemogen.

Hooper blijft veel miss met af en toe een (half)geslaagde film. Deze is dat jammer genoeg niet. Enkel voor Dourif en de menselijke vlammenwerpers aan te raden, verder waardeloze pulp.

avatar van Filmkriebel
Een rommeltje inderdaad. Nochtans valt er met het onderwerp van spontane ontbranding best iets aan te vangen. Ik had dit liever in handen van Cronenberg gezien, die tenminste al bewees dat hij body horror aankan. De film heeft enkele momentjes, maar het eindigt verbijsterend slecht. Ik denk dat Hooper het zelf niet meer wist hoe hij dit moest afmaken. We mogen toch niet vergeten dat het hier om de regisseur van Texas Chainsaw Massacre en Poltergeist gaat. De effecten vond ik nu eens werken, dan eens hopeloos verouderd. Dourif is gelukkig de geknipte man voor een rol als deze, dat was tenminste nog iets.

avatar van timmienoelie
my man Kiyoshi heeft verdorie SMAAK!