The Gathering Storm (2002)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Drama

geregisseerd door Richard Loncraine
met Albert Finney, Vanessa Redgrave en Jim Broadbent

Verhaal over het leven van Winston Churchill. Zijn naam staat met grote letters in de geschiedenisboeken, maar in de jaren '30 was dat nog zeer onzeker. Bijna niemand wilde aanvankelijk luisteren naar zijn theorieën over de Duitsers die volgens hem Europa wilden veroveren. Na de Duitse aanvallen op Engeland kreeg hij eindelijk de bevoegdheid terug te slaan.

avatar van catweasel
Heerlijke rustige film me een goede inhoud. Ik ben gelukkig niet anders van Loncraine gewend.

Albert Finney speelt zijn rol erg goed, hij maakt van de Churchill uit de boeken een echt mens. Ook Vanessa Redgrave acteert zeer overtuigend als Clementine Churchill.

De relatie tussen het echtpaar Churchill was een erg aparte band. Redgrave en Finney reageren perfect op elkaar en laten zo deze relatie erg goed zien.

Ook de geweldige bijrollen van verschillende Engelse top acteurs: Derek Jacobi, Tom Wilkinson en Jim Broadbent maken de film tot een meeslepend portret over de man die Hitler niet vreesde.

**** sterren

avatar van JJ_D
Matig BBC-drama waarin het chauvinisme van de Britten ten opzichte van Churchill duidelijk tot uiting komt. Veel misplaatste heroïek dus, maar af en toe ook teder - doch slechts zelden grappig.
Aardig om weten allemaal, al had ik vaak het gevoel dat Albert Finney eerder een karikatuur dan een echt historisch personage neerzette.

JonnieBrasco
'Verhaal over het leven van Winston Churchill', zoals hier boven in de plotomschrijving vermeld staat, doet misschien vermoeden dat we door de tijd gaan reizen van 1874 tot en met de jaren '60 van de vorige eeuw. Elke tien minuten een ander decennium over zijn bewogen en bevlogen leven. Echter beperkt de film zich tot de jaren '30, tot het moment dat Winston aangesteld wordt als minister van defensie direct nadat Engeland Duitsland de oorlog verklaarde. De film gaat dus over de jaren '30, waarin de al bijna gepensioneerde en niet zo geliefde politieke draaikont Winston de regering een boekje opendoet over Duitsland dat zichzelf op oorlogssterkte brengt. Terwijl Winston al schrijvende de kost verdiend, verdwijnen zijn geliefde Dundee Cakes langzaam van tafel. Een kenmerk van de steeds mager wordende jaren '30 waarin Engeland een pacifistisch voorbeeld uitdraagt aan de wereld, waarin Winston opstaat om het Lagerhuis een draai om de oren te geven m.b.t. hun onderschatting van de dreiging die uitgaat van Nazi-Duitsland. Dit terwijl Winston's huwelijk meermalen op de proef wordt gesteld, en hij te pas en te onpas put uit zijn reeks beroemde uitspraken.

In historisch opzicht is deze film wellicht geen hoogdraver te noemen, maar het is wel een vermakelijke, droogkomische film, met een (ondanks het behoudende camerawerk) prachtige authentieke sfeer en bovenal sterk acterende Finney. Mijn t.v. vertoonde halverwege een minuut lang kuren, en ik merkte op dat ik geen seconde wou missen. Hoe chauvinistisch dan misschien ook gebracht, in mijn beleving interessanter uitgewerkt dan menig ander verhaal over de wereldcrisis destijds.

Interessante film over de rol die Churchill heeft gespeeld in de aanloop naar WO II.
De Britse staatsman wordt niet alleen beschreven in zijn politiek gedoe maar ook in zijn familiaal leven.
Wellicht is dit laatste wat geromantiseerd maar het stoort niet vermits het soepel en zelfs wat komisch ineen vloeit met de essentie van de film, namelijk de meningsverschillen over de Duitse dreiging en de inpact die Chrurchill hierin had.
Albert Finney is verbluffend en ook de andere acteurs doen het uitstekend.

Wat een geweldige speler is Albert Finney, en Vanessa Redgrave was DE persoon om naast hem te spelen. Alleen hun spel is al de moeite waard.

Zeer goede film over Winston Churchill tijdens de jaren voorafgaand aan wereldoorlog 2.
Albert Finney speelt de rol verbluffend goed, alsof de echte Churchill aan het woord is.
De film staat al een tijd op mijn verlanglijst en hoewel ik hem nu heb gezien, zal hij op mijn lijst blijven, want de film hoort in mijn collectie.
Hopelijk komt ie snel uit op DVD of blu-ray met Nederlandse ondertitels.

avatar van Pieter Montana
And he bloody well is...

Nogmaals: de Britten kennen hun geschiedenis en ze weten ze goed naar het grote scherm te brengen. In deze biografische film over Winston Churchill aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog is Albert Finney weergaloos als de grote Britse held. De film toont niet alleen zijn retorisch talent, maar ook Churchill's romantische kantjes. De relatie tussen Churchill en zijn vrouw (Vanessa Redgrave in goede doen) is bijzonder vertederend. Jammer dat deze film zo onbekend is gebleven. 4*

avatar van Uzza_Sparta
best een goede tv-film van HBO en de BBC over die periode van Churchill net voor de oorlog.
Albert Finney is zeer sterk in z'n rol als Churchill.

avatar van Mars4i
Op zich een goede film met goede acteerprestatie. Maar ik vind hem wel wat traag en eigenlijk ook een beetje saai. Ook vind ik dat als je een film maakt over het leven van Churchill, je niet moet stoppen op het moment dat de oorlog begint. Of komt die film nog? 3* (dat is naar boven afgerond)

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel bekende actrice Vanessa Redgrave...
Mooi landschap (inclusief mooi herfstachtige kleur)...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital aanwezig)...
Niet slecht...

avatar van knusse stoel
Prachtige film over de man die Engeland de tweede wereldoorlog doorhielp en voor iedereen de bekende naam Churchill heeft! Jammer dat de regisseur Richard Loncraine met de film alleen het leven van Churchill voor de tweede wereldoorlog heeft behandeld en niet de geschiedenis na 1939.

Meer over het leven van Winston Churchill vind je op deze site:

Winston Churchill - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Vaak wordt Churchill als een kinderlijke idioot neergezet.
In dit drama is dat op een meer ingetogener manier en waarschijnlijk meer realistisch.
Churchill, één van de grootste mensen uit de vorige eeuw.

Goeie film over Winston Churchill die Engeland probeert te waarschuwen voor Hitler in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. Een prima historisch drama die draait om de jaren voordat Churchill premier werd. De balans tussen zijn privé-leven en zijn politieke carrière is niet altijd gelijk, maar dat maakt de film wellicht iets minder droge kost. Albert Finney is overtuigend als Churchill. Met gemak 3.5 sterren.