Fort Bliss (2014)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Claudia Myers
met Michelle Monaghan, Emmanuelle Chriqui en Ron Livingston

Een onderscheiden hospik en alleenstaande moeder (Michelle Monaghan) keert terug naar huis na een lange missie in Afghanistan. De band met haar 5-jarige zoontje blijkt verslechterd te zijn en de jongen is tijdens haar afwezigheid meer naar zijn vader (Ron Livingston) en zijn vriendin (Emmanuelle Chriqui) getrokken. Als ze probeert de banden met haar zoon aan te halen krijgt ze tevens te maken met aanhoudende herinneringen aan Afghanistan. Als ze een monteur ontmoet stelt deze voor om zich open te stellen voor haar ervaringen. Wanneer de band met haar zoon groeit bereikt haar het nieuws over een nieuwe missie. Ze zal een manier moeten vinden om haar taak als moeder en haar verplichtingen als soldaat te combineren.

AHWA
Harmony Faith Lane en Sloan. Nice. Benieuwd of zij zo'n zware rol aankan.

Het karakterportret van een vrouwelijke soldaat die het moeilijk heeft is niet meer en niet minder een schaamteloos patriottische film. De centrale rol was deze keer niet weggelegd voor een man maar voor een (trouwe en trotse ) quasi feministische (vrouwelijke) sergeant, die werd neergezet als een tikkende tijdbom. De centrale thematiek van het onevenwichtige verhaal was dat het van essentieel belang is om zowel je geliefden als je vaderland te dienen. De hoofdpersoon maakte een worsteling door om weer in contact te komen met haar vijfjarige zoontje. Dit soort producties worden gemaakt om respect te bewerkstelligen voor mensen in uniform en op zichzelf is daar niets mis mee.