The Half of It (2020)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Alice Wu
met Enrique Murciano, Becky Ann Baker en Leah Lewis

De verlegen introverte Ellie is een studiebol met Chinese roots. Wanneer ze te horen krijgt dat de charmante Paul verliefd is op Aster, besluit ze hem te helpen haar hart te veroveren. Paul is echter niet op de hoogte van Ellie's eigen gevoelens voor het meisje.

Goeie film waarin een meisje een jongen helpt met het schrijven van liefdesbrieven. Een moderne variant op Cyrano de Bergerac. Geen standaard highschool movie, daarvoor neigt de film meer richting een romantisch drama. Een aangenaam, rustig tempo. Charmante personages en de soms ietwat onwennig, jonge cast geeft hier goed gestalte aan.

avatar van rep_robert
The Half of It doet typisch die zaken in coming-of-age films waar ik soms heel moeilijk tegen kan. De hoofdrolspelers brengen zich in een onlogisch moeilijke situatie, overzien hun acties niet en brengen zichzelf steeds verder in moeilijkheden. Soms echt te awkward voor woorden om naar te kijken. Aan de ene kant pretenderen ze zo volwassen te zijn en zijn ze soms onrealistisch slim, om vervolgens dit soort rare capriolen uit te halen.
Gelukkig maakt Alice Wu er wel een ingetogen film van met drie leuke acteurs in deze vreemde driehoeksrelatie. Het deprimerende dorpje en de soms lome, maar ook betoverende sfeer van de film maken veel goed. De film trapt niet in veel puberale valkuilen en gaat volwassen om met het gegeven (ze blijven niet de hele film hangen in die irritante dubbele rol met het over en weer corresponderen) , wat zorgt voor uiteindelijk toch nog een einde waar ik me prima in kan vinden en niet te zoetsappig is.

avatar van Collins
Een Netfilx productie over de intelligente, gevoelige en onopvallende Ellie die de gave van het geschreven woord bezit en die gave inzet om voor de minder begaafde Paul liefdesbrieven te schrijven om het hart van de mooie Aster te veroveren.
Zo luidt het niet bijster originele plot dat inderdaad sterk doet denken aan Cyrano de Bergerac. Uiteraard is de setting een andere en passeren actuele thema‘s die je in Cyrano niet tegenkomt. Toch is de basis wel erg dezelfde en is het verloop van het verhaal derhalve weinig verrassend. Nou ja, de slotscènes wijken dan wel af, maar die liggen dan weer zodanig in de lijn van de verwachting dat ook daar geen echte verrassingen worden geboden.
Regisseur Alice Wu is van Taiwanese afkomst en openlijk lesbisch. Die eigenschappen gebruikt ze in de film om van haar Cyrano een personage te maken die overeenkomt met haar eigen leefwereld. De man met de lange neus wordt een jong lesbisch meisje met een Aziatische achtergrond. Ellie is een interessant personage. Anders dan de figuren Paul en Aster, die min of meer in hun stereotiepe aanzet blijven hangen, ondergaat Ellie tenminste nog een soort ontwikkeling.
Leah Lewis, die Ellie speelt, heeft bovendien het talent om met tragikomische flair de film te voorzien van wat sprankeling. Ik vond de interacties tussen de personages verder eigenlijk nogal tammetjes en weinig boeiend. De emotie spat er bepaald niet vanaf.
De film is niet verkeerd, maar blijft binnen een veilig kader en vertoont geen gedurfde afwijkingen die echt verbazen of echt prikkelen. Geen positieve uitschieters. Geen negatieve. Het is een film die mijns inziens te vlak, te gelaten en te bedaard voortkabbelt. Geen vervelende film. Dat niet. Maar ook geen film die bijzonder veel indruk achterlaat.

avatar van jippie2010
Beetje offtopic; maar ik heb werkelijk waar geen idee waar deze kijkwijzer vandaan komt. Ik zie geen enkele aanleiding waarom deze film niet voor alle leeftijden zou kunnen zijn. Heeft dat dan echt en alleen maar met de seksuele geaardheid te maken? Of trek ik een te snelle conclusie?

avatar van Collins
jippie2010 schreef:

Heeft te maken met ongepast taalgebruik en met alcoholgebruik. Seksuele geaardheid heeft gelukkig geen invloed op de kijkwijzer.
Ben het trouwens met je eens dat de film een AL film is

avatar van schumacher
Beetje rare film vond ik, niet slecht maar zeker niet goed ook, beetje tussen in.

avatar van eRCee
Film met het hart op de juiste plek, maar desondanks niet meer dan een slap aftreksel van het echte werk, met name Fucking Amal. Er zitten simpelweg teveel clichématige aspecten in The half of it, de meest in het oog springende daarvan is nog wel het gegeven van de getalenteerde einzelganger die verliefd wordt op het mooiste meisje van de klas. Ook waar de film fris probeert te zijn is dat allemaal zover binnen de lijntjes dat de ervaren filmkijker er niet echt van op zal kijken. Toch slaat men ook nergens de plank helemaal mis (hoewel die kerkscene echt langs het randje gaat) en zitten er een paar momenten in van waarachtig puberaal ongemak. Al met al het schoolvoorbeeld van een tussendoortje.

avatar van mjk87
Ergens is dit wel een fijn filmpje. Acteerwerk is oké, sfeertje is prima, de beelden zijn aardig. En vooral is het fijn dat dit niet echt een verhaal van a tot z is en ook niet echt een einde kent. Maar daarmee mist de film ook focus en dat doet de film geen goed. Het tempo is lang niet altijd even sterk en de film kabbelt soms te veel voort op de verkeerde manier. Dit is echt een film die op de montagetafel beter had kunnen worden gemaakt. 2,5*.

Een tamme film. Eentje die je wel gezien moet hebben maar meer ook niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben altijd wel te porren voor een leuke coming of age film, maar ze lijken toch ook wel geregeld erg op elkaar, waardoor ik best kritisch oordeel. The half of it doet eigenlijk niks fout, maar blinkt ook nergens in uit. Daarvoor is het allemaal te voorspelbaar en zijn de personages niet likable genoeg. Maar zoals gezegd, ik vond het nog wel genoeg voor een avondje vermaak. De highschoolsfeer bevalt me bijna altijd wel in dit soort verhalen en Ellie als muurbloempje is geen slechte hoofdrolspeelster. Haar vreemde band met haar vader, haar lesbische gedachten. Best goed gedaan. Ik vond dat slot in de kerk wel wat ongemakkelijk, maar ergens ook wel mooi. Fijn dat de film ook een beetje het einde open laat, daar had ik normaal gesproken toch wel een happy end tussen de beide dames verwacht. Nu laten ze het open en dat is best wel goed. Ik zou de mensen die dit een aardige film vonden films als La vie d'Adele en Fucking Amal aanraden. Dat zijn wel echt flink betere films in dit genre.

Kleine romantische film.