Fail Safe (2000)

Drama / Thriller

geregisseerd door Stephen Frears
met Richard Dreyfuss, Noah Wyle en George Clooney

Door een kortsluiting in het computersysteem van het Pentagon, stuurt de computer een vliegtuig op een missie om strategische doelen in Rusland met nucleaire raketten te bombarderen. Enkele generaals trachten een manier te vinden om het vliegtuig terug te laten keren, terwijl de bevelhebber daarvan vastbesloten op zijn doel afgaat. Ondertussen probeert de president zijn Russische ambtsgenoot ervan te overtuigen dat het allemaal een fout is. Remake van Fail-Safe uit 1964, van Sidney Lumet.

Schijnt live opgenomen te zijn geweest...
Waarom moet ik zo denken aan Kubrick als ik dit verhaaltje zo lees?

avatar van Phoenix
Erg leuke film met leuk acteerwerk. Op bepaalde momenten best spannend en indrukwekkend om te zien hoe een foutje van de computer een atoomoorlog kan veroorzaken en alle veiligheidsmaatregelen averechts werken. Apart sfeertje ook, want er word geen noot muziek gespeeld (wat er voor zorgt dat het in de hele film ijzig stil is op het geschreeuw van de Russische Premier na) en de film is geheel in het zwart-wit. 4*

avatar van RolfWolf
Interessante film. Het is een registratie van een toneelspel voor tv, live uitgezonden door CBS. Mede daardoor wordt er helaas hier en daar wel wat houterig geacteerd. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Wheeler en Burdick uit 1962, én de gelijknamige film van regisseur Sidney Lumet uit 1964. Fail Safe behandelt hetzelfde thema als de briljante inktzwarte komedie Dr Strangelove van Kubrick uit 1964, maar dan op dodelijk ernstige toon. En inclusief een bebrilde geleerde als kwade genius, met de voor Nederlandse kijkers opmerkelijke naam 'professor Groteschele'.

avatar van Phoenix
Gister weer het einde gezien en ik blijf deze film heel erg indrukwekkend vinden. De oorverdovende stilte aan het einde...

had hem al een tijdje liggen, maar hij trok mij niet zo.... echter, ik vond het een erg goede film... vooral het einde is goed en anti-hollywood.

ook vind ik het mooi dat clooney in zijn films een zekere boodschap meegeeft (net als in de good night. and, good luck). 4 *

super film. Laat echt een indruk achter
4.5

avatar van animalkrullie
RolfWolf schreef:

Idee is leuk, grote namen, maar............................
Patriotisme ten top, wat zijn die Amerikanen meelevend.
Over het houterige acteren..... emotieloos en dat vind ik nog storender.
1,5* meer zeker niet

avatar van Frankeermachine
Gewoon een topfilm. Indrukwekkend verhaal met het ergste doomsenario van die tijd.

Pure
Indrukwekkend, mede door de effectieve stiltes wordt het verhaal ondanks de mindere acteerprestaties (eerlijk is eerlijk) erg krachtig neergezet. Dat is dan ook gelijk de enige kanttekening in deze verder uiterst stijlvolle film. 3.5*

avatar van PaulieWalnuts
Voor wie het niet weten: de originele film van Sidney Lumet komt uit 1964.

avatar van lucky luc
Goed onderwerp, maar is beter gedaan. De film en personages deden me weinig. Allemaal erg gewoontjes en clichematig. Haalt het niet bij:

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

avatar van Eric Roberts
Veel grote namen met ook nog een aardig verhaal - maar zonder "op het puntje van je stoel spanning".

Jammer had zoveel meer kunnen zijn - is nu gewoon een doorsnee filmpje.

avatar van james_cameron
Sterke koude oorlog-thriller met een indrukwekkende cast, maar de uitvoering doet het geheel geen eer aan. Zo'n live-uitzending is natuuurlijk een interessant experiment, maar het ziet er allemaal wat knullig en amateuristisch uit, met lelijke decors en een weinig effectief gebruik van archiefbeelden. Het script is spannend en de akteurs doen hun best, maar het blijft steken in goede bedoelingen.

avatar van stuffie
Onverwacht een prachtige, zeer spannende film. Ik heb anderhalf uur niet bewogen.

stuffie schreef:

dat doe ik ook als ik in slaap sukkel met een b-film
Wel goede film verder. hou wel van die derdewereldoorlog films met die dreiging...

avatar van Bacchero
Leuke film maar als je Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb hebt gezien komt het allemaal nogal bekend over. Het is niet volledig hetzelfde maar ik kreeg toch af en toe last van déjà vu's. Nu tijdens het bekijken had ik ook mijn bedenkingen bij de onder meer de decors zijn maar ik las achteraf dat het een registratie van een toneelspel voor tv was dus hier kan men niet negatief over zijn. Als ik het zo bekijk was het best een goed toneelstuk.