

Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu (1967)
Genre: Drama
Speelduur: 130 minuten
Alternatieve titels: Samurai Rebellion / 上意討ち 拝領妻始末
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Masaki Kobayashi
Met onder meer: Toshirô Mifune, Yōko Tsukasa en Tatsuya Nakadai
IMDb beoordeling:
8,3 (13.204)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Jôi-uchi: Hairyô Tsuma Shimatsu
In 1725, raakt samoerai Isaburo getergd, als zijn zoon dient te trouwen met de minnares van zijn leider. Isaburo wil dit niet toestaan, maar zijn zoon accepteert het en hij en de vrouw, Ichi, worden verliefd. Wanneer echter de zoon van de leider sterft dient Ichi terug te keren aan de zijde van de leider, en Isaburo die zich net had verzoend met de situatie ontsteekt opnieuw in woede.
Externe links
Acteurs en actrices
Isaburo Sasahara
Ichi Sasahara
Yogoro Sasahara
Bunzo Sasahara
Kiku
Shobei Tsuchiya
Tatewaki Asano
Geki Takahashi
Suga Sasahara
Lord Masakata Matsudaira
Video's en trailers
Reviews & comments

MXO
-
- 1449 berichten
- 516 stemmen
Bedankt Mochizuki, misschien toch maar aan een regiovrije speler beginnen!

Mochizuki Rokuro
-
- 18911 berichten
- 13834 stemmen
Fraai geschoten, maar wel erg praterig, drama over loyaliteit en uithuwelijking in clans van het feodale Japan. Er wordt eerst anderhalf uur gepraat en over en weer gekibbeld over het heen en weer schuiven van een vrouw die wordt uitgehuwelijkt door een Lord aan een van zijn vertrouwelingen. Hoogtepunt is de choreografie van de scene bij de terugkeer van Ichi naar het huis van Yamogo. Ze pleegt seppuku, waarna een soort samurai zwaard ballet volgt, fraai geschoten vanuit een dakpositie. De muziek van Takemitsu Toru is minder aanwezig dan in vergelijkbare films.
De transfer van de Criterion release heeft trouwens de eerste drie, vier minuten na de aantiteling heel lichte krassen, net zoals op de akte-overgangen. Maar goed verder ziet-ie er prima uit.

Villevalo23
-
- 1822 berichten
- 3850 stemmen
Zeer indrukwekkende film met een prachtige opbouw van het verhaal over liefde. Deze film laat een totaal ander beeld van een relatie zien in een compleet verschillende cultuur (dan de Westerse). Het eerste gedeelte bestaat inderdaad voornamelijk uit lange gesprekken in kleine kamertjes, maar het is geen enkel ogenblik ook maar enigszins saai. De spanning wordt met de minuut opgevoerd wat uiteindelijk ontaardt in een losbarsting van ingehouden emoties
De cinematografie is erg fraai waarbij vooral de latere beelden van het gevecht tussen het wuivende gras veel indruk hebben gemaakt.
Wel moest ik even grinikken bij de geluiden die de verslagen samurai maakten.

Q&Q
-
- 37 berichten
- 861 stemmen
Goede film, maar toch denk ik dat de film wel erg veel op Harakiri lijkt (vandezelfde regisseur). Daarom vond ik deze film enigszins een tegenvaller, omdat ik denk dat Harakiri in bijna alle opzichten een betere film is. Het is zeker wel de moeite om hem te kijken ( bijv. als je Harakiri al lang niet hebt gezien).

Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Alweer een geweldige samuraifilm. Het begint al goed als we in het begin van de film prachtige gebouwen te zien krijgen, om daarna als eerste personage Toshiro Mifune (met traditioneel kapsel) te zien. Dan zit het al meteen goed.
Toshiro Mifune neemt hier de rol van Isaburo Sasahara voor zijn rekening. Isaburo is een vader wiens zoon eigenlijk gedwongen wordt om te trouwen. Daar komen dan de nodige problemen van. Het is in elk geval een erg interessant verhaal. Alle partijen die betrokken zijn in het verhaal hebben een enorm groot eergevoel. Niemand is dan ook bereid om toegevingen te doen. Gevoelens van woede worden opgekropt en de situatie kan weleens compleet uit de hand lopen.
Ik ga hier liefst niet teveel vertellen over de ontwikkelingen, dit moet je gewoon zelf zien.
Sommige mensen hier vinden de film blijkbaar saai door de (lange) gesprekken. Kan ik me persoonlijk weinig bij voorstellen, want ik kan mateloos genieten van de spanning die zo een conversatie met zich meebrengt. Bij Seppuku (ook van Kobayashi) was dat ook het geval. De spanning wordt werkelijk opgevoerd tot een hoogtepunt, en elke keer kom je meer te weten over de situatie. Die gesprekken zijn essentieel om het verhaal goed te kunnen volgen.
Maar ok, misschien kan niet iedereen daarvan genieten. Voor die mensen is het ± anderhalf uur wachten tot het moment dat de actie losbarst. Maar dat is het wachten dan ook meer dan waard.
Op het einde van de film krijgen we dan een duel tussen Toshiro Mifune en Tatsuya Nakadai. Twee legendarische acteurs, daar krijg je nooit genoeg van. Hun personages zijn vrienden, maar een confrontatie is onvermijdelijk. De omstandigheden van het duel tussen de Mifune en Nakadai zijn ideaal. Mooie omgeving, wind en stalen blikken in de ogen.
De film bevat eigenlijk alle ingrediënten die je van een goede film uit dit genre verwacht. De omgeving, kleding, kapsels, acteurs, muziek, spanning, zwaardgevechten, noem maar op, Samurai Rebellion heeft het. Masaki Kobayashi heeft weer prachtig werk afgeleverd met deze film.

wendyvortex
-
- 4769 berichten
- 7034 stemmen
Masaki Kobayashi mag zich inmiddels wel 1 van mijn all-time-favoriete regisseurs gaan noemen.
Hier ook weer een schitterende film.
Ingetogener dan het merendeel van de samoerai-films.
Pas na anderhalf uur volgt de eerste confrontatie met wapens.
Het eerste anderhalf uur is men bezig politieke oplossingen te vinden voor een keuze die men moet maken voor trouw aan de heer of voor de liefde.
Een dilemma waarbij je aan ziet komen dat er geen vredige oplossing zal komen.
De dan volgende confrontatie is klassieke samoerai-actie.
Het gevecht in het wuivende gras/graan bijvoorbeeld.
Van grote schoonheid.

Baggerman
-
- 10514 berichten
- 7832 stemmen
Masaki Kobayashi mag zich inmiddels wel 1 van mijn all-time-favoriete regisseurs gaan noemen.
Dan zal hij toch eerst uit de dood op moeten staan
Maar alle gekheid op een stokje, de man is inmiddels ook één van mijn favorieten. Prachtige film met twee van mijn favoriete Japanse acteurs, Mifûne en Nakadai. Op één of andere manier deed het begin van de film me denken aan Teshigahara's 'Pitfall'?
Heerlijk rustig tempo en lijkt me wat realistischer historisch en qua plot. Wat dat betreft heeft Onderhond gelijk en is Yoji Yamada's samoerai-trilogie vergelijkbaar met deze en 'Seppuku'. De hack 'n slash-samoerai-filmfans zullen door deze films worden teleurgesteld.
Deze films bieden echter een prachtige blik op de complexe gebruiken en rangen en standen in Japan in de zestiende eeuw. Mensen die daar in geïnteresseerd zijn zullen zeker níet worden teleurgesteld!
Geweldige finale!!!!

maxcomthrilla
-
- 15531 berichten
- 2678 stemmen
Een fikse tegenvaller na het meeslepende Seppuku. Al dat gedoe over wie er nou hoger stond in de samourai hiëarchie, de daarmee gepaarde serieusheid en de tamme, bijbehorende rebellie konden mij absoluut niet boeien. De film leek meer op een veredeld praatprogramma.......Gaap!
Ik mis pit, vaart, durf en kunde. De zwaardgevechten waren al op een hand te tellen, maar als ze al weer voorbij zijn, voordat je welgeteld 50 meter met je fiets af hebt kunnen leggen dan weet je wel hoe laat het is. Een extreem(!) saaie film die eigenlijk niets te bieden heeft, behalve enkele spaarzaam mooie zwart - wit plaatjes.
Seppuku kon mij meer dan prima bekoren dankzij een goede combinatie van ( interessante ) conversaties en beeldtaal, maar met deze film slaat Kobayashi gigantisch de plank mis. Wat een drama deze film! Een kleine 2*

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Zoiets snap ik dan weer niet, aangezien beide films eenzelfde soort uitvoering krijgen omtrent eenzelfde thema.
Het zal wel weer. Je vond er iig niets aan.

maxcomthrilla
-
- 15531 berichten
- 2678 stemmen
Het verhaal in Seppuku over iemand die Harakiri pleegde ging bij mij door merg en been, dànkzij de oneerlijke praktijken aldaar, die droegen er toe bij dat de spanning met de minuut toenam en climaxte toen een oudere strijder uiteindelijk zijn langverwachte verhaal vertelde.
Qua opzet is Seppuku misschien bijna net zo `n praatfilm als deze film, maar Kobayashi wist daar gewoon veel mystiek ( bovennatuurlijke elementen ) in zijn verhaal aan te brengen, hij gebruikte verbluffend mooie locaties, hij filmde dynamischere, meer uitputtende gevechten, zelfs massale gevechten en kwam gewoonweg met een veel meeslepender verhaal voor de dag. Het heen en weer gependel in deze film was stomvervelend en uiterst oninteressant. Kortom Seppuku is gewoon een veel completere film dan deze film die ik als een slap aftreksel van Seppuku beschouw.

Ramon K
-
- 13576 berichten
- 0 stemmen
Wel een beetje mysterieuzer ja (deze film is wat meer recht toe recht aan), maar qua camerawerk, dialogen en thema's vind ik deze film nogal gelijkwaardig aan Seppuku. Ook qua beleving. Ik vind Seppuku slechts een tikkeltje beter.

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Samurai Rebellion is een hoogoplopend drama met thema's als familie-eer, tegen elkaar strijdende clans en opoffering. Typisch Japans dus en dat Samurai-wereldje blijft mij altijd wel boeien. De film zelf was zeker oke, maar wel traag in tempo. Zo heel veel gebeurt er eigenlijk niet. Naar het einde toe wordt de film gelukkig iets sterker met een mooi gevecht van baas Mifune en enkele schrijnende momenten.

Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Weergaloos. Net als in Seppuku weer prachtige kadrering en cinematografie. Dat alleen al maakt de film mooi. Verder een intrigerende soap opera die alleen op het eind uit de bocht vliegt. De drie climaxen had deze film niet nodig.

mister blonde
-
- 12203 berichten
- 5112 stemmen
Fraaie film. De aanloop is lang, maar zonder twijfel nodig om de impact van het laatste half uur te vergroten. Dat laatste half uur is absoluut geniaal. In de eerste anderhalf uur gebeurt er ook van alles, maar het zijn vooral erg lange gesprekken die de gebeurtenissen uit de doeken doen. Op sommige momenten was het erg traag en je wordt als westerse kijker wat op de proef gesteld. Toch is het verhaal erg sterk, het acteren heerlijk ingetogen en is het (vooral bij vlagen) schitterend geschoten. Kobayashi heeft toch wel een aantal (nu 5 gezien) van de meest fascinerende films allertijden gemaakt. En dit vind ik zelfs nog maar zijn ‘minste’. 4 sterren.

Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Kobayashi heeft toch wel een aantal (nu 5 gezien) van de meest fascinerende films allertijden gemaakt. En dit vind ik zelfs nog maar zijn ‘minste’. 4 sterren.
Ja, fantastisch filmmaker. Hoort gemakkelijk thuis in het rijtje van Japans grootste.

ipman-99
-
- 1252 berichten
- 0 stemmen
"Samurai Rebellion." ... " !!!
Aziatisch Drama (Heropfrissing) !!! 'Samurai Rebellion' uit 1967 is een schitterende genre film
met een opbouwend verhaal om daarna even gas te geven qua emoties en gevechten.
Het verhaal fascinerende me vanaf de eerste seconde ..., wat is dit toch een heerlijke film
met een schitterende finale !

mister blonde
-
- 12203 berichten
- 5112 stemmen
Ik snap geen bal van je smiley gebruik. Alles daarna ben ik het wel mee eens.

Black Math
-
- 5314 berichten
- 1690 stemmen
Inmiddels een aantal Japanse klassiekers gezien en tot nu toe beviel eigenlijk alleen Seppuku. Dus tijd om eens een andere film van dezelfde regisseur te zien.
Samurai Rebellion bewijst dat Seppuku geen toevalstreffer is. Wat mij in laatstgenoemde film zo aantrok was dat de beeldtaal zoveel beter is dan andere films uit hetzelfde tijdvak. Kobayashi heeft een goed oog voor kadrering, symmetrie en lichtval en maakt daarmee ook in deze film zowat elke scène de moeite waard om te kijken ongeacht wat er qua plot gebeurt. De soundtrack is spaarzaam maar sfeervol; er wordt ook soms gebruik gemaakt van versterkte omgevingsgeluiden. Kortom, van wat ik nu allemaal uit dat tijdvak heb gezien is er audiovisueel nauwelijks iets beters te vinden.
Het plot lijkt in een bepaald opzicht ook erg op Seppuku. Ook hier een sociale mistand, waar de hoofdpersonen tegen in opstand komen, en ook hier weet het flink te boeien. Misschien dat Seppuku wat meer impact had, maar deze film doet er niet veel voor onder.
Ik moet zeggen dat ik een beetje schrok toen ik de naam Mifune tijdens de openingscredits zag verschijnen. In de Kurosawa-films waarin ik hem zag, Seven Samurai en Rashomon, wist hij me niet bepaald te overtuigen vanwege overacting. Hier is hij een stuk ouder, en wat mij betreft ook een stuk rijper, want hij zet wat mij betreft een mooie rol neer.
Wederom dus een mooie film van Kobayashi, die wat mij betreft de enige Japanse "grootmeester" is die die status waar kan maken. Samen met Seppuku is Samurai Rebellion wat mij betreft met afstand de beste Japanse film en vergeleken met de modernere films nog steeds een stuk beter dan gemiddeld. 4*.

Het laatste nieuws

Clint Eastwood (92) maakt laatste film van zijn carrière, Michelle Rodriguez weigerde terugkeer in 'Avatar'-sequels | MovieMeter Recap

MovieMeter Podcast #32: Recensie 'Cocaine Bear' - Cocaïne en beren: een gouden combinatie

Jon Bernthal begonnen met trainen voor terugkeer in MCU als duistere anti-held The Punisher

Francis Ford Coppola's passieproject 'Megalopolis' rondt opnames af
Bekijk ook

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
27 reacties

Seppuku
Drama, 1962
90 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
96 reacties

Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1959
15 reacties

Tôkyô Boshoku
Drama, 1957
17 reacties

Akahige
Drama, 1965
22 reacties
Gerelateerde tags
samuraiontvoeringperiode stukjidaigekifeudal japanjapanese filmbushi
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.