African Safari (2013)

België
Documentaire

geregisseerd door Ben Stassen
met Mara Douglas-Hamilton en Kevin Richardson

Mara Douglas-Hamilton en Kevin Richardson leiden een avontuurlijke expeditie die zorgt voor een unieke ervaring van het Afrikaanse continent. De reis gaat van de westkust van Namibië, over de Okavangodelta in Botswana, tot de overweldigende berghellingen van de Kilimanjaro. Door zowel over de grond als door de lucht te reizen wordt er vanuit verschillende perspectieven gekeken naar het prachtige Afrikaanse landschap en het leven dat zich daar afspeelt.

Vanaf 13 februari 2014 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Filmhoek.nl
African Safari is een prachtige documentaire waar de 3D effecten, net als bij de trailer, van het scherm afspatten. Deze is ideaal voor geduldige kinderen en belangstellenden. Zoals ik eerder zei moet je voornamelijk wachten op dieren die bijna het scherm uitlopen. De beeldschone landschappen doen verlangen naar een vakantie naar dit prachtige continent. We brengen in deze documentaire zelfs een bezoek aan één van de zeven natuurwereldwonderen, de adembenemende Victoria watervallen. Niet alleen is dit een prachtige 3D documentaire, maar ook nog eens erg leerzaam. Wie had kunnen weten dat cheeta’s niet gevaarlijk voor de mens zijn? Na leerzaam gaan we over op spannend, want er zit daadwerkelijk een bloedstollende ‘scene’ in waar de makers geconfronteerd worden met een aantal vleeseters. Onze stem, Paul de Leeuw, spreekt dit op geheel eigen wijze in zoals alleen hij dit kan. Heb je een hekel aan Paul, maar ben je toch geïnteresseerd in deze documentaire? Doe dan oordopjes in. Met of zonder Paul heeft African Safari mijn interesse absoluut behouden. --- www.filmhoek.nl/?p=16900

avatar van John Lee Hooker
De makers van deze docu wisten erg dicht op de huid van deze Afrikaanse beesten te kruipen. Ik zag close-ups die ik nooit eerder had aanschouwt en door de 3D komt het allemaal nog wat meer op je af. We zien onder andere leeuwen, chita's, olifanten, neushoorns, zebra's en nijlpaarden; de meest bekende organismen van dit continent zijn van de partij. Ook zag je heel even wat giraffen en er kruipt een schildpad over de grond die geïnspecteerd wordt door drie leeuwenwelpjes. De crew beschikt over een luchtballon welke ze inzetten om een groter kwantiteit aan levende wezens vast te kunnen leggen. Er wordt uitgelegd dat de bestuurder van dit voertuig een expert is in zijn vak en op diverse werelddelen zijn apparatuur heeft ingezet. Ondanks die ervaring botsen ze toch een aantal keren flink hard tegen de grond. Een camera is bevestigd aan de voorkant, gericht op de twee inzittenden, zodat je een mooi zicht hebt op hun vlucht en je ze kan uitlachen wanneer ze weer eens neerstorten.
De voice-over van Paul de Leeuw vond ik een beetje vervelend. Er zat wel wat nuttige informatie bij maar vaak genoeg zit je opgescheept met subjectieve opmerkingen als ''ooh wat schitterend'' en ''ach wat schattig''. Het zogenaamde verhaal dat hij op de plaats aanwezig was (''geef hier die verrekijker''... ''oeps ik stootte mijn hoofd'') kwam ook niet helemaal uit de verf. Wel geloof ik dat zijn manier van praten voor kinderen als prettig ervaart kan worden omdat 'ie het allemaal vrolijk en duidelijk verwoord.
Er is een scène waarin de crew rustig in hun tent liggen te slapen en een bezoekje krijgen van een groep leeuwen. Ze breken wat stokken af en trekken aan de tent. Bijzonder om te zien dat deze mensen hun leven op het spel zetten en zoveel vertrouwen hebben in de natuur. Verder vond ik de scène langs die rivier (een soort strandje) waarin een leeuw en leeuwinnen rustig overheen lopen en wat takjes uit het water halen ook erg mooi. De ontspannende muziek sluit goed aan tijdens al deze momenten.
Respect voor de fotografen en de cameramensen die er niet voor terugdeinzen om hun passie voort te zetten wanneer twee grote slachttanden hen tegemoetkomen.

Vreselijke documentaire het lijkt wel of de vertellers van deze docu liever in beeld zijn dan de dieren... Om van de vreselijke soundtrack maar te zwijgen....

Heel de documentaire ( en inderdaad Stinissen heeft gelijk ) wordt ook nog eens verpest door de afschuwelijke begeleidende tekst gesproken door Idioot Paul de Leeuw. Gelukkig kun je kiezen voor de Engelse versie.

avatar van AmazingPP
Wat een tegenvaller. Ik had verwacht dat we veel spectaculaire beelden zouden zien van beesten, maar een groot deel van de film zit je zogenaamd achterin een auto. Daarnaast laten ze zien hoe een ballon landt en dat wel tot drie keer toe. Weinig beesten in deze safari. Het enige positieve aan deze film vond ik dan juist weer het commentaar van Paul de Leeuw. Geheel op z'n de Leeuws, zal ik maar zeggen. Gekeken vanaf Blu Ray in 3D. 2*

Inderdaad een ietwat tegenvallende natuurdocumentaire (wel een keer iets anders) waar men veel meer mee had kunnen doen bijvoorbeeld de hele tijd filmen vanuit de lucht.

De natuurbeelden (met name die van de olifanten en leeuwen van zeer dichtbij) die worden vertoond zien er natuurlijk prachtig uit, maar wat irritant is dat je zeer regelmatig Mara Douglas-Hamilton en Kevin Richardson in beeldt ziet (o.a. als je bij hun achter in de zeep zit, of zelfs op de motorkap, en beiden dan continue van achteren ziet). Dat is natuurlijk bewust gedaan om te zien hoe dichtbij men o.a. bij de dieren kan komen (best gevaarlijk overigens), maar ik had het liever niet gezien want het leidt meer de aandacht af (zo keek ik regelmatig naar Mara Douglas-Hamilton i.p.v. de dieren). Soms pakt het wel komisch uit en vooral als ze vanuit de lucht crashen en Dany (de bestuurder van de luchtvaartvoertuigen) het op een gegeven moment niet meer ziet zitten en sip voor zich uit zit te kijken achterop een jeep. En natuurlijk ook de scene waarbij ze 's nachts in hun tent zitten en omsingeld zijn door leeuwen die zelfs tot hun tent kwamen (kon best wel eens verkeerd aflopen). De leeuwen zagen natuurlijk Mara Douglas-Hamilton als een lekker kippetje

Gelukkig heb ik wel de versie gezien met Engels commentaar i.p.v. Nederlands commentaar met Paul de Leeuw. Ik moet er niet aan danken dat ik die laatste versie had moeten kijken (had zeker voor extra punten aftrek gezorgd). De documentaire duurt gelukkig niet lang, waardoor hij wel goed te doen is en ook niet echt langdradig is.

P.S. de muziek was overigens regelmatig vreselijk.

avatar van Noodless
Niet altijd even boeiend ondanks heel wat prachtige beelden.
Opvallend dat je toch uiteindelijk niet zoveel soorten dieren kan bewonderen in deze documentaire. De reden hiervoor is dat je ook uitgebreide scènes krijgt van de luchtballon en het landen ervan. Daarnaast zie je ook Mara Douglas-Hamilton en Kevin Richardson regelmatig in hun jeep rond rijden waarbij vooral de manier van filmen je soms doen twijfelen qua opzet. Je zit als kijker achter in de jeep en soms heb je het gevoel dat het nep is en op het ander moment denk je...wow die dieren komen effectief wel dicht bij hen. De scène van de leeuwen bij hun tenten is wel een nare belevenis en de scène van de olifanten die op hen weg tegemoet kwamen overigens heel leuk. 6/10

avatar van james_cameron
Nogal amateuristisch in elkaar gezette documentaire, die ondanks de sporadisch indrukwekkende beelden erg knullig en vooral stom overkomt. Voornaamste boosdoeners is het vreselijke presenterende duo, dat te pas en vooral te onpas in beeld komt. Alsof hun aanwezigheid al niet erg genoeg is zijn ze dan ook nog eens voorzien van een ultraflauwe nasynchronisatie, waarbij voortdurend nietszeggende opmerkingen worden gemaakt. Echt vreselijk. Je zou haast kiezen voor de nederlandse versie met Paul de Leeuw. Hier en daar zijn de opnamen uitzonderlijk intiem- zelden heb ik wilde beesten zo dichtbij mensen zien komen- maar toch laat de documentaire een belabberde indruk achter.