Tôkyô ni Kita Bakari (2013)

Alternatieve titels: Tokyo Newcomer | 東京に来たばかり

Japan

geregisseerd door Qinmin Jiang
met Chieko Baishô, Hideo Nakaizumi en Hao Qin

Een Chinese Go-speler komt naar Japan voor een training. Hij spreekt geen Japans en heeft moeite met het leven in Japan. Dan, als hij zijn Go-stenen laat vallen, ontmoet hij een oude vrouw die groente verkoopt op straat. Ze raken bevriend en de Go-speler gaat bij de vrouw, Igarashi, en haar kleinzoon Shoichi inwonen.

avatar van Darbie
Behalve de perikelen van de Chinese nieuwkomer, geeft deze rustig als een beekje kabbelende film ook een klein inkijkje in de complexe Japanse samenleving.

Volgens wikipedia is het Go-spel het oudste bordspel ter wereld. Ik kende het tot nu toe alleen van plaatjes. In deze film vormt het de achtergrondinformatie van een jonge Chinees, die naar Japan verhuist om zich verder te bekwamen in het spel. Hij belandt daar onder de vleugels van de weduwe van een voormalige Go-kampioen. De film tekent vooral de dagelijkse beslommeringen van de oude vrouw, haar jonge gast en haar inwonende, rebelse kleinzoon (de broodnodige valse noot in het verhaal). Een zweverige tweede verhaallijn over de kleinzoon en diens vriendin hangt er een beetje verloren bij.
Een rustig voortkabbelende film, zonder toeters of bellen. Een mooie vertolking alweer van good old Chieko Baishô.