Le Dernier Loup (2015)

China / Frankrijk
Avontuur / Drama

geregisseerd door Jean-Jacques Annaud
met Shaofeng Feng, Shawn Dou en Ankhnyam Ragchaa

In 1967 wordt een jonge student uit Beijing, genaamd Chen Zhen, naar de nomadische herders in de binnenlanden van Mongolië gestuurd. Gevangen tussen de moderne beschaving van het zuiden en de traditionele vijanden van de nomaden - de plunderende wolven - in het noorden, zijn mens en dier, bewoners en nieuwkomers gelijk en worstelen ze allemaal voor een eigen plekje in de wereld.

Eerst beren, toen tijgers en nu dus wolven. Hoop dat het een verbetering is op die laatste variant. Is deze toevoeging niet wat voorbarig (en afwijkend op de regels)? Komt trouwens niet voor 2015 ergens uit.

avatar van jarno1975
mister blonde schreef:

De status op imdb is filming dus mag er op hoor. Jaartal is inderdaad gewijzigd. Zal daar even een correctie voor indienen.

avatar van Prudh
Openingsfilm CinemAsia Film Festival, 1 april.

Als de mens de balans in de natuur gaat verstoren, dan krijgt de natuur de schuld, natuurlijk?
Prachtige beelden en oude wijsheden.

avatar van arno74
Interessante (natuur)film over het leven van een groep nomaden in Mongolië, hun 'samenleving' met een roedel wolven, en de broze balans die de nomaden in de natuur proberen te handhaven. De film lijkt soms wat op een documentaire en kent fraaie natuurbeelden. Daartegenover staan de niet altijd diervriendelijke beelden, soms gaat het hard aan toe.

De rode draad binnen de film, een student die voor een pup van een wolf besluit te zorgen, is wat aan de magere kant en zelfs ondergeschikt. Het wordt eigenlijk als smoes gebruikt om de kijker te introduceren in het leven van de nomaden. De echte hoofdrollen zijn weggelegd voor de twee groepen: de nomaden en de wolven. Het belangrijkte wat deze film te bieden heeft vind ik het verrassende kijkje in het leven van de Mongoolse nomaden, hoe zij en de wolven tegenover elkaar staan, en de invloed van de 'beschaving' op hun bestaan.

4* voor het documentaireachtige natuurverhaal, wat voor mijn gevoel omlaag wordt gehaald door het eenvoudige verhaal van de student. Als filmdocu over nomaden en wolven is het boeiend en interessant, puur als film is het net wat minder. Daardoor kom ik net niet op 3,5* uit voor de film als geheel.

avatar van mcdaktari
Persoonlijk hou ik wel van de films van Jean-Jacques Annaud.
Deze man heeft zo'n mooie manier van filmen. Hij weet altijd weer prachtige opnames te maken.
Zoals hij b.v. The Name of the Rose filmde vond ik heel mooi gedaan en Seven Years in Tibet is ook echt een typische J-J A film.
Wolf Totem ga ik nu kijken, ben heel benieuwd of die net zo goed bevalt als zijn andere werk.

Voor het oog was er veel moois te bewonderen: de beelden waren visueel schitterend, adembenemend en indringend. Helaas gold dat niet voor de inhoud: het verhaal leek zonder brein gemaakt te zijn, het duurde te lang, was pompeus, kitscherig, clichématig en opgeblazen. De dialogen klonken onnatuurlijk en houterig. Wat jammer!

het verhaal om de student en de wolf is wel erg dun en totaal geen binding tussen die twee.
maar mooie landschapen mooie beelden.
niet slecht maar ook niet echt goed

gauke stop jij maar met commentaar geven, want tis voor jouw toch niet goed..misschien moet jij weer films gaan kijken in zwart en wit en zonder geluid...want wordt moedeloos van je reviews wat jij steeds schrijft..stem dan niet en geef alleen commentaar..das mijn mening

Marieta, Die gauke mag schrijven wat ie wil al brand hij elke film tot de grond af. Als hij dat wil is dat prima toch. Daarbij ( eens of oneens) hij onderbouwt zijn mening altijd. De smaak van Gauke is ook niet echt mijn smaak, maar dat neem niet weg dat hij mag vinden wat ie vind. Dussuh.

marieta schreef:

avatar van mer1973
marieta schreef:

En misschien moet jij eens gaan leren stemmen.

Volgens mij is 4 je lievelingsgetal. . Daar wordt ik moedeloos van.

Daarbij is dit een forum om je mening te geven Marieta. Laat Gauke dus schrijven wat hij wil.
Hij verplicht je toch niet om het te lezen. Ben blij met meningen zoals Gauke geeft.
Ben het er niet altijd mee eens, maar hij onderbouwt hem wel altijd.
Stel je voor dat we allemaal hetzelfde dachten....... zou een saaie boel worden.
Zie liever een onderbouwde mening dan een filmkijker die iedere film 4* geeft.

avatar van mcdaktari
Vond het wel een aardig filmpje, maar had het ook wel verwacht van Jean-Jacques Annaud. Het verhaal op zich sprak me wel aan en de film keek ook lekker weg.

johnhendrikos schreef:
Marieta, De smaak van Gauke is ook niet echt mijn smaak

Dank voor je support.
En wat de smaak betreft: dat valt eigenlijk best mee. Ik heb even gekeken en ik zag een hele rij producties die we beiden kunnen waarderen. Voorbeelden: Se7en, Inception, Magnolia, Face/Off, Terminator 2: Judgment Day, Crash, Gladiator, Million Dollar Baby en Der Name der Rose, om er maar eens tien te noemen.

avatar van mcdaktari
Dus kom niet aanzetten met, dat het aan de smaak ligt. Het zal dan toch wel ergens anders aan liggen

avatar van hoffhaan
Prachtige natuuropnamen en het verhaal is aardig, echter de film boeit te weinig. Het leven van de nomaden op de Mongoolse steppe wordt goed weergegeven, maar er gebeurd te weinig om echt te boeien. 2.5

avatar van Uier
mer1973 schreef:

En misschien moet jij eens gaan leren stemmen.
Volgens mij is 4 je lievelingsgetal.

Inderdaad, aan die beoordelingen heb je echt niks. Los of de mening van Gauke bij je past, zijn het wel beoordelingen waar je iets aan hebt. Prima onderbouwd altijd.

gauke schreef:

Dank voor je support.

Tja de titels die je noemt kan ik enkel positief zijn over inderdaad Misschien dat de verschillen dan wel meevallen inderdaad. Ps probeer dan ook the suicide theorem eens, ben vrij overtuigd dat je deze ook wel kan waarderen. En wat de kritiek betreft je onderbouwd je verhaal altijd goed, dus denk dat mensen daar niet over moeten zeuren.

Ik vond de beelden toch wel erg bijzonder, met open mond zitten kijken. Erg mooi allemaal maar of het bij iedereen zo goed binnenkomt betwijfel ik. Denk dat je vooral een natuurliefhebber moet zijn.

Schitterend eerste gedeelte van deze film met adembenemende natuur- en actiebeelden.
Nadien neemt het wat pathetisch verhaal de bovenhand, maar ook dat is genietbaar.
Prima film.

avatar van Lansiertje
Jean-Jacques Annaud schets met deze prent een bij momenten ontroerend verhaal op een canvas van ronduit prachtige landschappen. De film toont ons hoe Mongoolse nomaden, met respect voor de natuur en al zijn bewoners, proberen te overleven in dit weliswaar prachtige maar woeste landschap. De verhaallijn met de jonge wolf had door Walt Disney kunnen zijn bedacht, maar het wordt nooit overdreven sentiment. Het taaltje (ik vermoed Chinees) is even wennen maar stoort niet, het draagt enkel bij tot de authenticiteit van de film (Dubben in het Engels of het Frans zou het verknoeien). Er werd uiteraard gebruik gemaakt van "specal effects" (de juiste term ontsnapt me) om sommige shots van de wolven in beeld te brengen, maar in de meeste gevallen gaat het om echte dieren. En die zijn gewoon prachtig. Heerlijke cinema.

avatar van Noodless
Verschrikkelijke film ! Hiermee bedoel ik de intense wreedheid in dit hele avontuur waar de mens toch weer eens bewijst dat het wreedste schepsel op aarde kan zijn. Ik heb er eigenlijk weinig woorden voor... vooral de manier waarop een roedel wolven gewoon worden afgeschoten en de welpjes in een zak omhoog worden gegooid. Wel respect voor de gedachtegang van de nomaden die op hun manier willen samenleven met de wolven. Maar helaas zijn er ook mensen die meer en meer willen en de natuur uit evenwicht brengen. Prachtige beelden van de natuur en uiteraard de wolven. In één woord magnifiek. Echt ontroerend of sentimenteel wordt het zelden, want de film biedt een puur, realistisch verhaal verbonden aan een cultuur die de kijker meer afschuw biedt dan sentimenteel gedoe. Al laat deze keiharde scènes je natuurlijk niet onberoerd. Een film die blijft nazinderen. 8,5/10

avatar van baspls
Jean-Jacques Annaud is toch echt een van mijn favoriete regisseurs geworden. Hij weet de natuur prachtig in beeld te brengen en heeft een erg prettige stijl van filmen. In Wolf Totem speelt de natuur de hoofdrol. De film verteld het verhaal van een Chinese student die in de jaren '60 tijdelijk bij de Mongoolse nomaden moet verblijven. Daar komt hij oog in oog te staan met de eeuwenoude vijand van de nomaden: De wolf. In tegenstelling tot de anderen fascineert de wolf hem. Hij besluit een jong zelf te verzorgen.

Wolf Totem is bijzonder mooi opgenomen. Prachtige landschappen en ook zeer mooie beelden van de wolven. Normaal gesproken worden in films wolfshonden gebruikt, maar Annaud stond erop echte wolven te trainen voor de film. Scènes die niet met echte wolven gefilmd konden worden zijn met opgezette wolven of CGI gedaan. De CGI ziet er zeker niet slecht uit, maar het is wel erg duidelijk dat het niet echt is (wat natuurlijk wel geruststellend is voor sommige scènes). Ik vertrouw erop dat er geen dieren gewond zijn geraakt bij het maken van de film. Het is dubieus omdat het in China is gefilmt (waar ze het niet zo nauw nemen met mensen- en dierenrechten) maar dierentrainer Andrew Simpson en regisseur Annaud durf ik er toch wel op te vertrouwen.

James Horner, die eerder de prachtige soundtrack voor Annaud's Der Name Der Rose maakte, maakt hier wederom een mooie soundtrack. In sommige scènes vond ik de muziek niet helemaal passend, maar er zaten een aantal erg mooie emotionele tracks tussen.

Deze mooie ontroerende film maakt weer eens pijnlijk duidelijk dat de mensheid een plaag op aarde is. Vreselijk om te zien hoe de jonge wolfjes hun dood tegemoet worden geslingerd en wolven worden gedood door die stomme Chinezen. Van de mongolen kan ik het nog enigszins begrijpen, die lijden een nomadisch bestaan, maar die pelsjagers en communisten zijn echt tuig van de ergste soort. Mensen die de film 'niet schokkend genoeg' vinden hebben volgens mij niet dezelfde film gezien. Waar ik me wel in kan vinden is dat de film op sommige punten een beetje te oppervlakkig blijft. Het acteerwerk is ook niet bij iedereen even goed.

Het is al heel wat dat Anaud (die enkele jaren geleden nog verboden was in China te komen door zijn film Seven Years in Tibet) deze film heeft mogen maken in China met enige creatieve vrijheid, dus dat er communistische boodschappen (een mongool verraad de locatie van het meer omdat hij dan een dure radio cadeau krijgt, duidelijk anti-kapitalisme) en verheerlijking van de Chinese overheersing in de film zit, zie ik dan maar door de vingers.

De film deed me trouwens erg denken aan Never Cry Wolf van Disney. Die film gaat over een onderzoeker die in Alaska moet vaststellen of de wolven de met uitsterven bedreigde Kariboes opeten, zodat de VS kan beslissen of ze moeten worden uitgeroeid of niet. Ook dat is een mooie emotionele film waar de hoofdpersoon van de wolven gaat houden en wordt geconfronteerd met pelsjagers en dergelijke figuren.

Annaud is altijd erg goed in het maken van hartverscheurende films, dat deed hij eerder met Deux Frères en nu met Wolf Totem weer. Als je een echte dierenvriend bent (zoals ik) zal het geen gemakkelijke zit voor je zijn, maar het is een mooi verhaal en Annaud heeft duidelijk respect voor de natuur en de prachtige wolven.

avatar van Baboesjka
Ik heb lang over deze film gedaan. Ik heb 'm geleend van de bibliotheek en in delen gekeken. Het verhaal wist mij pas echt te boeien toen het over de helft was. Dat is best jammer, maar beter laat dan nooit. De dieren en het landschap spraken mij wel vanaf het begin aan. Wat een prachtige beelden. Ik vind de film erg knap gemaakt, de muziek vind ik mooi, het acteerwerk vind ik goed en ik vind het redelijk spannend (als het over de helft is). De lange speelduur vind ik er wel bij passen. Een voldoende. 3*