Jonathan Livingston Seagull (1973)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Hall Bartlett
met de stemmen van Philip Ahn, Richard Crenna en James Franciscus

Naar de bestseller van Richard Bach, over de jonge meeuw Jonathan die door zijn groep wordt verstoten omdat hij de grenzen van het vliegen wil verkennen. Met muziek van Neil Diamond.

avatar van AardeWerk
Niet een film voor hen die van aktie houden. Jonathan Livingston Seagull is een trage maar bijzonder mooie film, met prachtige natuurshots. De soundtrack van Neil Diamond is een aardige, maar wel gedateerde, bonus.
Veel symboliek in deze film. En duidelijk een produkt van de zeventiger jaren. Bartlett heeft wel meer films gemaakt, maar dit is zijn meesterwerkje.

avatar van Floris22
Ik moet tot mijn spijt melden dat dit een dodelijk saaie film is, tenminste toen ik hem jaaaren geleden poogde te kijken. Verder dan de helft kwam ik niet, misschien dat ik hem nu meer kan waarderen, maar tot nu toe niet de behoefte gehad hem weer op te zetten.
Daar kunnen de mooie beelden en muziek niets aan veranderen. 1.5*

Je bent voor de film en je vind hem prachtig, of je bent er tegen en je vind het slecht. Als je een beetje van filosofie houdt is hij prachtig. Voor mij dus wel: 4.5

Erg mooie film !!!!

avatar van Kuck-x
Een buitengewoon fraaie verfilming van een boek dat ik meer dan dertig jaar geleden las, voor mijn literatuurlijst Engels. Het maakte diepe indruk toen en ik herinner me niet dat ik me bij het lezen stoorde aan de menselijke gedachten van Jonathan. Dat deed ik in het begin van de film wel, beeld is directer dan woorden en dan komt een alledaagse meeuw met besef van begrippen als snelheid en afstand wat vreemd over. Maar al gauw zat ik in het filosofische verhaal en bleek het gewoon allemaal erg mooi en knap gedaan.

avatar van MyOwnStyle
Die 2.5 geef ik echt puur voor de muziek. Lang geleden dat ik de film zag, maar ik vond echt niet veel aan de film zelf.

Nee, dit is geen March of Pinguins met Urbanus.

Je moet er wel de tijd voor nemen en er zullen vast wat joints er opgestoken zijn in 1973. De beelden worden naarmate de film de aardse werkelijkheid wil verlaten ook wat psychedelischer.

In het begin is het concept van de pratende vogel even wennen. Analogie te over, maar het is ook analogie uit 1973. We zouden de film nu anders maken. Het opstijgen naar een hoger levensnivo en de gevestigde orde achter je laten omdat 'ze nu eenmaal het nog niet bevatten' heeft een open, positieve en spirituele al dan niet puberale drijfveer, en dat blijft ook zo, ondanks onopgeloste optredende conflicten. Inhoudelijk laat de film daarin te wensen over, maar zo zullen we er maar niet naar kijken.

De muziek van Neil Young vond ik storend, maar ik stel me zo voor dat het in 1973 een lekkere hippe aanpak was.

Vage associatie met het verhaal van 'Het kleine zwarte visje' van de auteur Berhangi over een visje dat verder wil dan de visvijver en wil weten waarom de orde is zoals deze is (later gebruikt voor Finding Nemo).

Als ' flm-verschijnsel' zeker zien. Relax and enjoy the ride.

avatar van Jacquestheone
Jonathan Livingston Seagull behoort tot de kroonjuwelen in de muziek.

Neil Diamond heeft hiermee iets prachtigs neergezet. Toen dit in 1973 uitkwam waren de reacties geweldig, kort daarop kwam het boek uit in het Nederlands (aanrader!) en vervolgens kwam de film. ''Je hebt de vrijheid jezelf te zijn, je ware ik te tonen, hier en nu, en niets of niemand kan je tegenhouden'' Prachtig !!

Nog steeds gaat de plaat op de draaitafel, de CD in de speler en gaan wij binnenkort weer de film zien. Voor iedereen zeer de moeite waard dit te herontdekken !!!

Voor mij is het een vette 5 sterren, voor 't boek, de muziek & de Film!!

Een verrukkelijke parabel; met een flink scheut religiekritiek. Filmisch en wat muziek betreft leunt het wat naar kitsch, en in het tegelijk goed gevonden en toepasselijk, een eenvoudig gegeven, met een groot aantal onwaarschijnlijke momenten. Het geheel is volgens het boekje de basis voor een topvertelling. IK durf te wedden dat ieder die de vertelling ziet of leest er iets uit weet te halen. En die beelden dramatisch schitterend, intrigerend; ook die zullen bij velen blijven nagalmen. Mogelijk is dit kitsch maar dan wel met een tien en een griffel.

avatar van Djek
milus schreef:

Neil Young was een hippere aanpak geweest, het was echter Neil Diamond.