The Chosen (1981)

geregisseerd door Jeremy Kagan
met Maximilian Schell, Rod Steiger en Robby Benson

Danny en Reuven zijn twee Joodse tieners die opgroeien in het Brooklyn van rond 1940. Ondanks hun gigantische verschillen in achtergrond en cultuur (Danny is Chassidisch en Reuven Zionistisch opgevoed), raken ze in elkaars leven geïnteresseerd en worden ze vrienden.

The Chosen van Chaim Potok is een meesterlijk boek. De film is een graadje minder, maar nog steeds erg de moeite waard. Een geweldige rol van Rod Steiger.
Zeer de moeite waard. Ik weet wel zeker dat de makers van Left Luggage de film goed hebben bekeken.

Inderdaad een heel sterke film over growing up in Joods New York. Rod Steiger is steeds prachtig uitgelicht; lijkt op de lichtval in de portretten van Rembrandt.

avatar van streeter
Boek gelezen en film gezien. Robby Benson is niet slecht, maar het is toch moeilijk om hem als hasidic te geloven.

In een zekere zin heel goed, maar de saaiheid neemt toch echt de overhand. Wat een verschrikkelijke vermoeiende film!
Het is echt heel mooi hoe de twee met elkaar omgaan en met elkaars leefwijzen, maar het is zó verveeld..... Tegenstrijdig, maar een 2,5

Film over tegenstellingen binnen de Joodse gemeenschap. Interessant omwille van dit algemeen weinig gekend onderwerp en ook wel boeiend omwille van de emoties die daardoor op menselijk vlak ontstaan en goed zijn weergegeven.
Rod Steiger is onherkenbaar maar niet minder imposant en ook Maximilian Schell en de twee jongeren kwijten zich keurig van hun act.
Goed ingelaste en indrukwekkende archiefbeelden.