Hartenstraat (2014)

Nederland
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Sanne Vogel
met Bracha van Doesburgh, Marwan Kenzari en Susan Visser

De negen straatjes, die sinds de zeventiende eeuw de Amsterdamse grachten aan elkaar verbinden, zijn als een dorpje in de stad. 's Avonds het domein van de hipsters, overdag een winkelbuurt met hippe kledingzaken naast ouderwetse detailhandels. Iedereen kent elkaar, het is een mini maatschappij vol kleurrijke personages van alle leeftijden. In de Hartenstraat, letterlijk het hart van de negen straatjes, lijkt het plotseling minder gemoedelijk, als de modieuze Katje een high fashion winkel opent. Ze ergert zich wild aan haar overbuurman Daan en zijn traiteurzaakje. En hij kan haar snobistische gedrag totaal niet waarderen. Totdat ze elkaar online tegenkomen.

Aardige film over een straat vol kleine winkeltjes waar de liefde tussen twee winkeleigenaren opbloeit. Uiteraard kent deze romcom een voorspelbaar verloop. Ook is de liefde tussen de twee hoofdpersonages wat matig onderbouwd. Maar toch kijkt deze film wel gemakkelijk weg. Lekker vlot en genoeg kleurrijke bij-personages.

Meer van hetzelfde, prima vermaak maar niks origineels over verrassends aan. Van dit soort films worden er echt teveel gemaakt in nederland.

avatar van john mcclane 2
aardig nederlands tussendoortje.
heel veel bekende nl gezichten.
maar niet zo bijzonder.snel vergeten.
rainy sunday?

soom schreef:
Niet? Je zou Marwan Kenzari wel als zodanig kunnen bestempelen.. Vermoedelijk.
Ws wel. Maar het gaat niet om Marwan. Het gaat om het beeld wat de film neer zet. Misdragende blanke mannen, dellerige blanke vrouwen, waar van alles mis gaat en de licht getinte held, in deze blanke varkenspoel. Wie dat niet ziet, zoals mijnheer Barbie (..) hier boven, is werkelijk de weg kwijt. En de film zal wel dik gesubsidieerd zijn.

bomari schreef:

Nee, ik heb dat allemaal niet gezien. Wat ik gezien heb is een leuke, vlotte komedie over mensen, wier karakters hier en daar een beetje uitvergroot zijn. Niet geheel ongebruikelijk in de filmwereld.

Je had het in eerder commentaar over (ik citeer) "policolor gekweel, ranzige homo’s of een troetelallochtoon". Moet ik daaruit opmaken dat resp. de multiculturele samenleving, homoseksualiteit en allochtonen jou dwarszitten. Dan zit je toch met een serieus probleem, want het ziet er niet naar uit dat die entiteiten gaan verdwijnen. En ik ben niet voornemens om van jouw probleem mijn probleem te maken. Ik zit lekker in m'n vel; helder en gezond en ik wil dat zo lang mogelijk zo houden. Of dat betekent dat ik de weg kwijt ben, meen ik met een gerust hart te betwijfelen. Ik heb daar in ieder geval nog geen symptomen van waargenomen.

avatar van missl
Deze film heeft me toch verrast, vooral omdat ik hiervoor Pak van mijn Hart heb gezien en deze mij juist teleurgesteld heeft. Dit is een leuke, gezellige komedie, nietsaandehand en kijken maar. Er is een blik aan bekende mensen open getrokken. Waarvan ik het bij sommigen jammer vind dat ze geen grotere rol gekregen hebben (Visser, Weeber). Kenzari speelt heel charmant. Wat bij Pak van mijn Hart niet werkte, werkt hier wel. Ik heb me ermee vermaakt.

Het verbaast me dat deze film niet hoger scoort. Ik kwam deze film eerder toevallig tegen en besloot het een kans te geven. Dit leverde een aangename verrassing op. De hele film bevindt zich in een soort zwevend sfeertje. Leuk is ook de insteek van de zwanen. Bij 'Alles is liefde' wordt liefde vergeleken met Sinterklaas, nu wordt ze vergeleken met monogamie bij deze dieren. Verder enkele leuke personages, af en toe een rake opmerking, een lach en een traan. Deze film brengt waar het genre voor staat.

Jammer dat de kritiek dan ook vooral gericht is aan het genre 'de romantische komedie' en niet aan de film zelf. Ja natuurlijk is het einde voorspelbaar, zijn de personages ietwat overdreven uitgetekend, wordt er gebruikt van stereotype en speelt zowel het jonge meisje als het oude koppel op de gevoelens. Zo gaat dat nu eenmaal bij romantische komedies.

Nederland staat hier volgens mij in elk geval voor op België. Als er al eens een Romantische Komedie in België wordt gemaakt, is dat niet zelden een remake van een buitenlandse topper (Zot van A - Alles is liefde) of is de film niet grappig (Brasserie Romantiek) of romantisch.

avatar van Elineloves
Hier kunnen mensen dus serieus om lachen? Echt? Dit is toch de titel komedie niet waard...

Homoseksuelen die op de Grinder tour gaan? En dan te zwijgen over het personage van Egbert Jan... Te cliché. Georgina die tijdens de seks tieten, kutje en andere vulgaire woorden er uit gooit, om zich daarna door een paar vuilniszakken te rollen? En eigenlijk vanaf dat moment nóg vervelender wordt?

Waarom zijn dit soort films altijd zo walgelijk voorspelbaar? Nou vooruit, ook iets positiefs. Het was verdraagzamer dan voorgaande Nederlandse romantische meuk. Kenzari was wel leuk, Bracha ook. De berichten en de opbloeiende romance tussen die twee waren soms best snoezig. Eigenlijk zonde van dat blik bekende Nederlanders die ze open hebben getrokken, zij voegen verder nauwelijks iets toe.

avatar van Sukantara
Heerlijke film. Helemaal mijn genre. Lief, grappig en vrolijk verhaal over een paar 30-ers in amsterdam.

avatar van mrklm
Volstrekt formulematig, volstrekt voorspelbaar en vol bordkartonnen personages die volstrekt kunstmatige dialogen uitkramen. Dan is daar ook nog de soundtrack met niemendalletjes die de oppervlakkigheid van dit alles nog maar eens onderstrepen. En kan iemand me uitleggen waarom Vogel te pas en te onpas met een handheld-camera filmt? Originaliteit is niet haar sterkste punt, helaas slaat ze als filmregisseur de plank volledig mis. Onuitstaanbaar, maar niet de moeite waard om als traumatisch te bestempelen.

avatar van pierre18
mrklm schreef:

Juist. Kan niet vaak genoeg benadrukken dat Nederland verlost moet worden van dit soort quasi leuke, romantische bagger.

avatar van Baggerman
Het kost me altijd moeite om onbevooroordeeld een Nederlandse film te beoordelen. Daarom maar even me proberen in te beelden dat dit bijvoorbeeld een IJslandse film zou zijn en hoe ik het geheel dan zou vinden. Niet onaardig, denk ik, dus een voldoende vind ik nog op zijn plaats. Soms moet je de slechte dingen niet de goede laten overschaduwen en als ik de ergernissen even weg denk, dan zat er nog genoeg leuks in de film waar ik wèl over te spreken was. Ik vond van Doesburgh en Marwan Kenzari het erg goed doen en zeker het middenstuk van de film was goed te pruimen. Ook Georgina Verbaan vond ik eigenlijk wel leuk in haar bizarre rol.

Maar het geheel is natuurlijk nauwelijks origineel en de typetjes zijn zo uitvergroot neergezet dat het de geloofwaardigheid van het verhaal niet ten goede komt.

pierre18 schreef:
Laten we nou ook eens beginnen bij het geluid. Die jongens mogen terug naar school, want de helft was gewoon niet te verstaan, zo slecht was het soms te verstaan.

Gezien in de bioscoop of op dvd? Op dvd heb je in ieder geval helemaal gelijk, want ik had daarmee precies hetzelfde probleem.

pierre18 schreef:
en er worden personages bijgehaald (fotograaf) die niets maar dan ook helemaal niets toevoegen.

Tja, ook hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zat eigenlijk te wachten totdat deze met een foto zou komen die het stel bij elkaar zou brengen of waarmee ze het vermiste meisje zouden vinden, maar nee...

avatar van Ebenezer Scrooge
Nee, het is geen goede actrice die Georgina Verbaan, maar ergens is ze ook wel weer heel erg schattig en heel erg lief...

...maar goed, zulke types zette Napoleon vooraan bij een slagveld.

avatar van Mrs. Donut
Ik had de film opgenomen en nu opgezet. Na iets meer dan een half uur heb ik de film afgezet en verwijderd van mijn harde schijf. Vreselijk.

avatar van tommykonijn
Nederland heeft de smaak te pakken gekregen met de romantische komedies. Hartenstraat is inmiddels de zoveelste film waar geprobeerd wordt een 'feelgood' sfeertje te creëren middels het opentrekken van een blik BN'ers en het vertellen van een onwaarschijnlijk, maar toch aandoenlijk liefdesverhaaltje. Liefst worden er stiekem meerdere liefdesverhaaltjes in één film gestopt.

Wat begon deze Hartenstraat overigens vre-se-lijk. Ik kan begrijpen dat mensen na een half uur afhaken, want ik stond op het punt om hetzelfde te doen. Met name Georgina Verbaan, die ik een jaar geleden nog prees vanwege haar performance in De Surprise, wist behoorlijk op mijn zenuwen te werken. God mag weten waarom ik het heb laten opstaan, maar dat heb ik dus wel gedaan. En, warempel, het wordt zowaar beter naarmate de film vordert. Qua humor blijft het allemaal pover, maar vermakelijk wordt het gelukkig nog wel. Bracha van Doesburgh en Marwan Kazari weten kleur te geven aan hun personages en er is ook sprake van enige chemie. De bijrolletjes waren dan wel weer flauw en voelden grotendeels overbodig aan.

Er wordt schaamteloos gejat van You've Got Mail en Notting Hill, maar, toegegeven, de film komt er redelijk mee weg. De chatconversaties tussen Daan en Katje zijn het leukst aan de hele film en ook tegen het einde aan wordt er genoeg uit de kast gehaald om er wat van te maken. De bijkomende clichés worden daarbij niet gemeden, maar dat kun je van tevoren zien aankomen. Geen al te sterke film verder, maar het kijkt wel lekker weg. Ik vraag me trouwens wel af waarom deze films altijd in Amsterdam moeten plaatsvinden...

avatar van hel1
Jaaa. Een echte feelgood. De film pretendeert nergens meer te zijn dan dat, geen dramatische clichés, geen stof tot denken, geen achtbaan van emoties maat gewoon lekker wegzwijmelen. En bracha... Zij is echt geknipt hiervoor. Heerlijk voor een avondje op de bank.

avatar van m1701
Was een leuke film met een leuk verhaal

avatar van de grunt
Ebenezer Scrooge schreef:
maar goed, zulke types zette Napoleon vooraan bij een slagveld.

Ik vond de film niet heel erg goed. Er zaten nogal wat onwaarschijnlijkheden in en ik vond de film voorspelbaar.
Toch zaten er nog best wat komische dingen in, die twee oude mensjes in dat autootje die zich afvragen welk knopje ze moeten hebben en Georgina Verbaan die weer een leuke rol had.
En die chatsessie vond ik ook leuk.
Al met al vond ik de film okay, maar geen hoogdraver.

avatar van wvernooij
Fucking goed! + toffe cameo's

avatar van Captain Pervert
Dit is een moderne versie van "You've got mail", maar dan niet met e-mail (destijds nieuw en spannend) maar met Relatieplanet.nl als communicatiemedium van dienst. Alleen al de geniale productplacement van die site is 2 sterren waard. Zoals personage Daan sarcastisch opmerkt ligt de doelgroep van dit soort films met een fleecedekentje op de bank - en dat, vermoed ik, vaker zonder dan met partner.

De molensteen om de nek van deze film is de vreselijke voorspelbaarheid. Na 10 minuten weet je al wie met wie de koffer in gaat. De film heeft uiteraard de obligatoire rise-fall-rise romkom plotstructuur die steevast eindigt met rennen over - bij voorkeur - een vliegveld om iemand de liefde te verklaren voor hij/zij vertrekt. Ja, dat soort shit zit er allemaal in.

De cliché personages helpen ook niet echt. Sinds Alex Klaassen de relnicht designer Jari speelde in Gooische Vrouwen kan een homo in Nederlandse films nooit meer anders worden geportretteerd dan flamboyant en stuntelig - getuige ook het homokoppel in deze film. Die worden dan wel gered door Jan Kooiman, die geweldig buiten zijn comfortzone treedt en een geweldige nicht neerzet compleet met alle maniertjes en gebaartjes die daarbij (schijnen te) horen.

Georgina Verbaan doet weer een mooie karikatuur met een hoog love-it-or-hate-it gehalte, maar ik vind haar (weer) grappig. Ik heb ook het idee dat zij een hoop improviseert. Verder zitten er nog een heleboel bekende en minder bekende acteurs en cameo's in.

De hoofdrolspelers kende ik beide niet, maar ik hoorde naast mij iemand melden dat Marwan Kenzari niet onprettig is om naar te kijken. Geen idee, want ik had vooral oog voor Bracha van Doesburgh, die elke minuut van de film een tandje knapper wordt.

Het is matige, vermakelijke, simpele onzin. Niet slecht, niet irritant, maar ook niet meer dan dat.
2,5 sterren

avatar van Captain Pervert
bomari schreef:

Beetje overdreven maar ik snap waar dit vandaan komt. Marwan ziet eruit als een tweede generatie Marokkaan maar heet 'Daan'. Kennelijk was zijn personage "Achmed" noemen niet leuk voor het verhaal, want mensen met die naam gaan er in Opsporing Verzocht met handtassen van oude dametjes vandoor - en in deze film dan ook nog met een prachtige blanke deerne. Nee, dan liever "Daan". Raar, maar waar, hoe wij menschen denken

avatar van henrygreenway
Lekker filmpje met Bracha en Marwan !!

De film kijkt wel lekker weg en is vermakelijk voor het hele gezin. Maar hij is wel ontzettend cliché en voorspelbaar. En daarnaast zitten er ook een aantal karakterveranderingen van personen in die op zijn zachtst gezegd erg onwaarschijnlijk overkomen. Geen hoogvlieger dus, maar een prima filmpje voor tussendoor. Oh ja inderdaad, het geluid was echt abominabel. Zeker in het begin nauwelijks te verstaan. De Engelse ondertiteling van de dvd er maar bij opgezet.

avatar van Phantasm
Een romantische komedie waarin de humor ver valt te zoeken, je moet ervan houden, voor de liefhebber. Slaapverwekkend en saai.

avatar van IH88
Hartenstraat

Sanne Vogel heeft het romcom genre wel in de vingers, en ondanks wat schoonheidsfoutjes en vervelende subplotjes heb ik me prima vermaakt met Hartenstraat. Het beste wat Vogel heeft gedaan is het casten van Kenzari en Van Doesburgh als de twee hoofdrolspelers. Het samenspel oogt natuurlijk, en vooral Kenzari laat zien wat hij in zijn mars heeft. En Georgina Verbaan als gekke stalker is natuurlijk altijd leuk. De vervelende bijrollen neem ik dan graag voor lief. Compliment ook voor de jonge actrice Nadia Koetje. Als Saar is ze gewoonweg aandoenlijk.

avatar van jippie2010
De Nederlandse cinema krijgt over het algemeen veel kritiek.
Dat komt mede doordat er inderdaad veel bagger op de markt komt.
Op het gebied van drama zijn we zo slecht nog niet. Genoeg pareltjes te vinden.
Maar de meeste mensen zijn er toch wel over uit dat in de afgelopen jaren teveel romcoms uitgebracht zijn en het einde lijkt nog niet in zicht.
Meestal kan ik nog wel een beetje door mijn eerste irritatie heen kijken. Maar als de chemie ver te zoeken is, het camerawerk zeker in het begin van de film pover is en verhaal zo ongelofelijk onorigineel is dan ben je mij kwijt. *2.0

Dit is gewoon een remake van Shop Around the Corner.