Germinal (1913)

Alternatieve titel: Germinal or the Toll of Labor

Frankrijk

geregisseerd door Albert Capellani
met Henry Krauss, Jean Jacquinet en Mévisto

Een jongeman, Etienne Lantier (Henry Krauss), wordt ontslagen na een conflict met zijn baas en vestigt zich in de mijnstreek Montsou in Noord-Frankrijk. Hij vindt werk in een mijn en onderdak bij het mijnwerkersgezin Maheu. Hij wordt verliefd op Catherine Maheu, maar zij is verloofd met de gewelddadige Chaval. Wanneer de mijneigenaar een loondalig wil invoeren komt Etienne in opstand: hij zet de mijnwerkers aan tot staking. Verfilming van de gelijknamige roman van Emile Zola.

avatar van Querelle
Goeie toevoeging!
Waar gezien?

De film is pas uitgekomen in een Franse dvd box van Pathé getiteld: 'Coffret Albert Capellani'. In deze box zitten naast deze film ook 'Le Chevalier de Maison Rouge'(1914), 'Quatre-Vingt-Treize' (1921) en een dvd met een aantal korte films van Capellani. Ik heb de box thuis. Helaas zijn de dvd's niet ondertiteld maar met een beetje moeite (of google translate) kom je een heel eind.

Albert Capellani geldt als een van de meest interessante Franse filmmakers van de jaren 10. Lange tijd was geen enkele van zijn films beschikbaar op dvd, maar daar is de laatste jaren verandering in gekomen. In 2010 kwam Capellani weer in de aandacht omdat er een retrospectief van zijn werk was op het stomme filmfestival Il Cinema Ritrovato. in de jaren daarna verschenen ook een aantal dvd's. Naast de al genoemde dvd box bracht ook het filmmuseum Bologna een dvd uit met een verzameling korte films van Capellani. Tot slot bracht de Belgische Cinematek een prachtige dvd-uitgave uit (met boekwerk erbij) van de Amerikaanse film The Red Lantern (1919) van Capellani met Alla Nazimova in de hoofdrol. (Hint: deze film staat nog niet op moviemeter dus als iemand tijd over heeft... ).

Ik heb geen tijd om een heel uitgebreide recensie te geven van Germinal, maar naar mijn mening is Germinal zeker een aanrader als je houdt van stomme films en een beetje zitvlees hebt (de film duurt namelijk best lang). De film hoort wat mij betreft samen met L'enfant du Paris en Fantomas tot het beste wat Frankrijk in dit jaar te bieden had.

avatar van Querelle
Bedankt voor de info. The Red Lantern gaat bij mij op de toevoeglijst.
Voor de liefhebbers is het boek (Germinal) ook aan te raden.

avatar van Bobbejaantje
Huzarenstukje. Na een eerdere poging met L'Assommoir (1908) verfilmt Albert Capellani met Germinal opnieuw een werk van Emile Zola. Daarin volgen we de lotgevallen van Henry Krauss als arbeider Etienne Lantier. Bij de intro leren we zijn goeie inborst kennen, waarna we zijn loopbaan volgen in een steenkoolmijn. Hard labeur waarbij de zware werkomstandigheden van de kompels centraal staan.

Zola schreef zijn roman in 1885, een tijdperk van sociale onrust dat stilaan het kookpunt naderde in de latere vooroorlogse jaren. In diverse Europese landen en Rusland zou dit culmineren in al of niet geslaagde communistische revoltes. Toen de film gemaakt werd in 1913 was het onderwerp dus brandend actueel te noemen. De aanslag van de anarchist/arbeider in de mijn moet ook in die context gezien worden. Al stel ik me daarbij een beetje de vraag of het gestoeld is op realistische feiten dat anarchisten aanslagen pleegden zonder acht te slaan op slachtoffers onder de arbeiders.
Emile Zola was zelf getrouwd met een vrouw uit de arbeidersklasse - hield er ook nog een affaire op na met de wasvrouw - en wist dus in principe wel waarover hij schreef.

Laat het eerste deel van de film zich bekijken als een ferme aanklacht tegen het kapitalisme, komt daar wel wat nuancering in naar het einde toe, wat de aanpak van de mijnramp betreft. De tussentitels vermelden duidelijk dat patroons en arbeiders de handen in mekaar slaan en mekaar vinden om de slachtoffers te redden uit de mijnschacht. Het boek van Zola heb ik nog niet gelezen - hoewel het in mijn kast ligt - dus voor mij is het voorlopig nog een vraag in hoeverre de verzoenende omstandigheden gelijkaardig zijn in film én boek.

In de film wordt enkel gebruik gemaakt van een statische camera maar dat heeft me eigenlijk geen moment gestoord. Elke scene is interessant genoeg omwille van wat er gebeurt aan interactie tussen mensen of omwille van de fotografie, met prachtige buitenlocaties trouwens. Germinal maakt daarbij een authentieke indruk met de inzet van massa’s arbeiders en gendarme figuranten. Bij zijn release was Germinal wereldwijd één van de langste films van de nog prille cinema, en het blijkt bovendien een erg geslaagd werk.