Night Moves (2013)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kelly Reichardt
met Jesse Eisenberg, Dakota Fanning en Peter Sarsgaard

Drie radicale milieuactivisten zijn van plan om een hydro-elektrische dam op te blazen. Josh is de leider, Dena zorgt voor de financiële ondersteuning en Harmon, tot slot, is de technische man achter de bom. Hun daad van eco-terreur zuigt hen in een morele draaikolk.

Zeer matige film over een aanslag door milieuactivisten.
Hoofdrolspelers Jesse Eisenberg en Dakota Fanning doen het wel goed, maar het verhaal is oersaai en verschrikkelijk traag.
De film duurt 1 uur en 54 minuten en er gebeurt amper wat....

Aardige film over drie jonge milieuactivisten die een aanslag op een dam voorbereiden. De hele opbouw duurt lang en is traag, en misschien hierdoor ook wel spannend (alhoewel de muziek hier zeker ook een aandeel in heeft). Het tweede gedeelte (na de aanslag) is een stuk minder boeiend en ook het einde valt tegen. Daarom net geen 3.5 sterren.

avatar van david bohm
Aangename film die in een prettig tempo voortkabbelt. Acteerwerk is goed en de film blijft onderhoudend mede door een onder de oppervlakte maar steeds aanwezige spanning met name in het personage van de heer Eisenberg.

avatar van K. V.
'k vond dat de film nog veelbelovend begon, maar na de aanslag werd de film een pak minder boeiend.
De cast deed het naar behoren.
'k had er uiteindelijk wat meer van verwacht bij het begin van de film, jammer.

avatar van Decec
Een goede drama/thriller film...
Prima/spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Jesse Eisenberg en Peter Sarsgaard...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Leland Palmer
Vond 't niet zo bijzonder allemaal. Beetje nietszeggend geheel. Die Eisenberg bakt er werkelijk niks van met z'n moeilijke smoel de hele tijd. Vind 'm sowieso een redelijk talentloos figuur, altijd hetzelfde verhaal. Verder is ook Fanning niet goed. Simpel. Het is verder vooral het sfeertje (met een héél klein beetje onderhuidse spanning) wat deze prent van de ondergang redt. De moord van Eisenberg op Fanning doet de film dan bijna weer de das om. Tja. Verder boeit het oplazen van een dam me ook niet echt. Alles wat Reichardt er omheen probeert te breien, wordt ook al veel te snel té oninteressant.

Vervelende film. Zoveel boeiende invalshoeken in dit thema, en het enige wat je te zien krijgt is Jesse Eisenberg die als een gedrogeerde voor zich uitstaart. Ik heb het ook gewoon niet voor dat minimalistische; dat idee dat je film stijlvoller is als minutenlang niemand iets zegt en er eigenlijk niets noemenswaardig gebeurt. Ik vind het ballast aan de film, en vooral in een film als deze vind ik dat doodzonde, want met het bronmateriaal valt enorm veel te vertellen. Helaas kiezen ze ervoor om eigenlijk bitter weinig te vertellen en het over te laten aan de inschatting van de kijker. Soms kan dat werken, maar hier had ik echt op meer inhoud gehoopt.

avatar van Rickyman
Een flauwe trage film, met gewoon uitstekend acteerwerk.
Eisenberg speelde ook een fantastische rol in The Double (2013), een zeer sterke en vreemde film waarbij je wel van de aparte cynische humor moet houden.

avatar van De wind
Deze film, gezien in Dublin, staat nog steeds op nr. 1 van de aller slechtste films die ik ooit heb mogen zien. Ondanks de prachtige natuurshots gaat dit verhaal helemaal nergens over. De acteerprestatie van met name Dakota Fanning(leek ooit veel belovend mede door haar rol in ' man on fire ' ) slaat daadwerkelijk alles.

avatar van MRDammann
Night Moves is een klassiek voorbeeld van hoe een langzame film toch interessant kan zijn. Het tempo is erg laag, maar desondanks is het geen vervelende film om te kijken. Dat komt vooral door de spanning, maar zeker ook de sfeer die opgebouwd wordt. Vooral het eerste deel van de film is fantastisch. De film krijgt een enorme boost door de fantastische ambientmuziek. Acteurs doen goed hun werk, maar ik vond vooral Dakota Fanning in positieve zin opvallen. Fantastische uitstraling, ze heeft iets mysterieus wat heel goed in deze film werkt. Desondanks vond ik het halverwege wat minder worden. De spanning is na een bepaald plottwist bijna geheel verdwenen. Dat was zeker jammer, maar al met al een goede film om een keer te kijken.

avatar van mrklm
Stemmig drama over drie milieuactivisten, die ondanks hun verschil in achtergrond en persoonlijkheid op elkaar aangewezen zijn om een poging tot sabotage van een dam tot een goed einde te brengen. Regisseur en co-scenarist Kelly Reichardt neemt de tijd om de karakters neer te zetten en weet met sfeervolle nachtfotografie en een effectieve score (van Jeff Grace) de suspense aardig vast te houden, ook al gaat het hier meer om de ontwikkeling van de karakters en hun onderlinge verstandhouding dan om de sabotage die ze willen plegen. Jesse Eisenberg, Dakota Fanning en Alexander Sarsgard zijn uitstekend in de hoofdrollen en hun gezamenlijke scènes zorgen voor enkele van de beste momenten. Het is jammer dat Sarsgard lange tijd buiten beeld valt, want hoewel er op het spel van Eisenberg en Fanning weinig aan te merken valt had Sarsgards karakter ongetwijfeld voor wat meer spanning kunnen zorgen in de finale.

avatar van des1
Goed recept: simpel verhaal waardoor veel lucht en ruimte ontstaat voor alles dat sfeerbepalend is voor een goeie film. Veel uitgesponnen scenes en zichtbare contemplatie van met name Jesse Eisenberg. Geen good guy bad guy leidraad (al opmerkelijk voor een Amerikaanse productie) en een verwarrende moraliteit, geen eigenlijk. Of het moet zijn: pieker niet, want het wordt toch anders?.. En hoe anders...

avatar van Beautiful Mind
Ongeveer een half uur film met verhaal, de rest is opvulsel en dus langdradigheid troef.

avatar van tbouwh
Schandalig gemiddelde. Meesterlijk geregisseerd, cinematografie die me aan het beeld gekluisterd hield en als de film op scriptbasis steken laat vallen, dan met name in het laatste halfuur. Een verademing dat Reichardt hier geïnteresseerd is in effect en reactie - de film maakt invoelbaar wat zo'n bepalend moment van verzet met een mens kan doen.Houd het bij dik 4*.

avatar van missl
Heel langzaam verhaal, hele langzame film. Men probeert heel artyfarty te doen met lange scenes en veel nietszeggende blikken die suf voor zich uit blijven kijken. Deze film had echt niet langer moeten duren dan 30 minuten.