• 8.662.757 stemmen

Dancing at Lughnasa (1998)

Drama | 95 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Pat O'Connor

Met onder meer: Meryl Streep, Michael Gambon en Catherine McCormack

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dancing at Lughnasa

"Five sisters embrace the spirit of a people."

Ierland, 1936. In het stadje Ballybeg in Donegal leeft de familie Mundy ver van alle drukte. De familie bestaat uit vijf ongehuwde zussen en hun broer, een priester-missionaris die na vele jaren terugkeert uit Afrika. Een van de zussen, Christina, heeft het leven geschonken aan een zoontje, Michael. De geboorte van dit buitenechtelijke kind heeft de uiterst katholieke familie in een vervelende situatie gebracht. Niettemin staat de kleine Michael in het middelpunt van de belangstelling en de vijf vrouwen geven hem veel aandacht, onderwijs en spelen met hem. Op een dag duikt Gerry Evans op, een reizend vertegenwoordiger, die zijn zoon Michael wil zien alvorens hij naar Spanje vertrekt om Franco te gaan bevechten...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Michael 'Mike' Mundy

Father Carlin

avatar van hugohei

hugohei

Was een toneelstuk van Brian Friel. Ook hier gespeeld. Onhandige titel : zelfs de vijf actrices (Sylvia Poorta e.a.) hadden het over Lufthansa.

avatar van speedy23

speedy23

Een familiekroniek die wat ritme mist ondanks de aanwezigheid van Meryl Streep als de bazige Kate. Pat O'Connor koos er duidelijk voor om het weidse Ierse landschap in zijn aspecten te tonen, maar vergat daarbij het echte drama. Mooie plaatjes alleen maken nog geen aantrekkelijke film. De onderlinge spanningen die op het toneel goed uit de verf kwamen, zijn in de film bijna geheel zoekgeraakt...

kappeuter (crew films)

Een melancholische en nostalgische film over een roerige zomer op het Ierse platteland anno 1936.

In het middelpunt een gezin van ongewone samenstelling en zeer merkwaardige persoonlijkheden; 5 ongehuwde zussen, een buitenechtelijk kind en een broer die na jaren afwezigheid uit Afrika terugkeert. Die broer lijkt een mentale dreun te hebben gehad van zijn verblijf aldaar, en komt min of meer uitpuffen. Hij is tegelijk een jofele vent die soms (al dan niet bedoeld) scherp uit de hoek kan komen.

Van de zussen is Streep de meest dominante, conservatieve en stijfkoppige. Dit zorgt regelmatig voor botsingen met haar wat lossere en mildere zussen. Ik vond Streeps personage vrijwel onuitstaanbaar.

Er lijkt schijnbaar weinig te gebeuren, maar toch betrekkelijk veel voor de zussen die krampachtig een niet langer houdbare situatie in stand proberen te houden.

Op de achtergrond speelt de invloed van veranderende tijden, wat op de voorgrond komt te staan als het gezin direct te maken krijgt met de gevolgen van modernisering.

avatar van Norma

Norma

Ik kan niet zoveel aanmerken op deze film, behalve dan dat ik me echt afvroeg waarom de regisseur dit weinig enerverende verhaaltje graag wilde verfilmen. Het deed me ergens een beetje denken aan Jane Austen verhalen, alleen dan zonder de opsmuk van mooie kostuums en dansfeestjes; dan blijven alleen wat minder interessante ditjes en datjes over.

Het ligt niet aan het acteerwerk, want zowel de zussen als de wat malle broer worden goed neergezet, het is meer dat het verhaal niet zoveel opmerkelijks te bieden heeft en de sobere omgeving waarin de zussen wonen zich niet echt leent voor mooie plaatjes. Het verhaal pruttelt rustig voort en kijkt aardig weg, maar omdat me nergens echt duidelijk werd wat nou de dramatische kern van de film was voelde het allemaal een beetje overbodig aan.

avatar van missl

missl

Saai verhaal over zussen die allemaal in hetzelfde huis wonen en zich heel erg met elkaars leven bemoeien. Eigenlijk aangezet voor Streep maar die was in deze film best irritant.