Dear Brigitte (1965)

Komedie / Familie

geregisseerd door Henry Koster
met James Stewart, Fabian en Glynis Johns

Professor Leaf, een verwarde dichter met een vooroordeel tegenover de wetenschap, wordt gedwongen om te geloven dat zijn zoon een wiskundig wonderkind is met speciale artistieke talenten. De vraag is echter of dit ook zo is.

avatar van mrklm
James Stewart speelt Robert Leaf, een dichter wiens literatuurlessen steeds meer lijken te moeten wijken voor wetenschappelijke vakken, zoals wiskunde. Samen met zijn vrouw [Glynis Johns] probeert hij z'n kinderen ook op te voeden met kunst, maar kort nadat op pijnlijke wijze duidelijk wordt dat hun 8-jarige zoontje Rasmus [Bill Mumy] geen enkele muzikale uitleg heeft, ontdekt zijn lerares dat wat zijn grote talent is... wiskunde! Daar is Robert natuurlijk niet blij mee, totdat blijkt dat hij het talent kan gebruiken (of is het misbruiken?) om zijn faculteit financieel te redden. Bovendien is er een sprankje van hoop wanneer blijkt dat Rasmus graag schrijft... brieven aan Brigitte Bardot! Stewart en Johns geven een masterclass komisch acteren in deze vermakelijke, maar beetje geforceerd dwaze komedie. Mumy houdt zich prima staande, maar de film wordt gestolen door de onnavolgbare John Williams als Roberts collega Peregrine John die zelf ook over een bijzonder talent blijkt te beschikken. Luchtige nonsens, aangenaam kijkvoer.