Septic Man (2013)

Canada
Horror

geregisseerd door Jesse T. Cook
met Jason David Brown, Molly Dunsworth en Robert Maillet

Een Canadees stadje krijgt te maken met een aantal ernstige verontreinigingsproblemen waardoor de inwoners geëvacueerd moeten worden. De mensen die geïnfecteerd raken worden door soldaten neergeschoten om een verdere uitbraak te voorkomen. Een mysterieuze organisatie huurt een rioleringsbedrijf in om uit te zoeken wat er aan de hand is en een manier te vinden om het probleem te stoppen. Jack, de werknemer van het rioleringsbedrijf, komt echter vast te zitten in een septische put en ondergaat een afschuwelijke transformatie.

avatar van jeroentjuhhhhh
Met tweemaal een magere 2.5* voor z'n vorige werk, blijf ik een beetje sceptisch...maar Cook lijkt op de juiste weg te zijn met deze Septic Man

avatar van Jawaddedadde
Zolang je maar niet septisch wordt...

avatar van Donkerwoud
Klinkt als The Toxic Avenger oid.

avatar van tattoobob
Schijnt een lekker smerig filmpje te zijn......ik kan niet wachten!!

avatar van HALVE TAMME.
De trailer ziet er lekker goor uit .

Laat maar komen die film.

avatar van tattoobob
Nou ik ben er wel klaar voor....duurt lang

avatar van jeroentjuhhhhh
Raunchy!! Kandidaat om één van de betere genrewerkjes van dit jaar te worden. Al zal het mij verbazen mochten veel liefhebbers -hier op MM- deze mening delen. Voor het merendeel van de kijkers zal de pacing van de film (middenstuk) wat in de weg zitten en de 'shocks' wat random aanvoelen. Dat is wellicht wat vreemd in een film die, vooral visueel, een continue shitstorm aan smerigheid aanbiedt. Dat werkt echter al snel verlammend en daar zie je dan de enorme klasse van iemand als Tony Burgess (schrijver van Pontypool!) die dat probleem erkent en er daarom voor zorgt dat het in de eerste plaats een surreële bodyhorror is.. en dán pas komt de rest.

Leek vooraf een simpele poging tot een Troma-achtig culthit, maar het is zó ontzettend veel meer dan dat gebleken. Septic Man is meer in de richting van het doordachte werk van Cronenberg (Fly, the). Er zitten - buiten het grote lijnen qua plot en subgenre - ook wat specifieke Cronenberg-esque momenten in (o.a die gemuteerde baby) !

jeroentjuhhhhh schreef:
Raunchy!! Kandidaat om één van de betere genrewerkjes van dit jaar te worden. Al zal het mij verbazen mochten veel liefhebbers -hier op MM- deze mening delen. Voor het merendeel van de kijkers zal de pacing van de film wat in de weg zitten en de 'shocks' wat random aanvoelen. Dat is wellicht wat vreemd in een film die, vooral visueel, een continue shitstorm aan smerigheid aanbiedt. Dat werkt echter al snel verlammend en daar zie je dan de enorme klasse van iemand als Tony Burgess (schrijver van Pontypool!) die dat probleem erkent en er daarom voor zorgt dat het in de eerste plaats een surreële bodyhorror is.. en dán pas komt de rest.

Leek vooraf een simpele poging tot een Troma-achtig culthit, maar het is zó ontzettend veel meer dan dat gebleken. Neigt veel meer naar het doordachte werk van Cronenberg (Fly, the). Er zitten - buiten het grote lijnen qua plot en subgenre - ook wat specifieke Cronenberg-esque momenten in (o.a die gemuteerde baby) .

Waar gezien als ik vragen mag?

avatar van jeroentjuhhhhh
Is al een weekje via de bekende wegen te vinden

avatar van Noodless
Interesse is gewekt !

erik1677
het begin vond ik geweldig, lekker smerig en komisch
Maar halverwege vond ik het helaas wel en beetje saai worden.
Wel gaaf gemaakt allemaal trouwens

ipman-99
"Shit Just Got Surreal." ... " !!!

Visuele goorheid !!! 'Septic Man' blinkt uit in zijn visuele goorheid.
Zelfs het vuil dat overal te bespeuren is, krijgt een extra visueel accent
in deze film. Visueel bestaat de overgrote meerderheid van de film uit
gore en vieze momenten die menig liefhebber zal doen kotsen.
Jack zijn transformatie is werkelijk walgelijk en zijn situatie is weerzinwekkend
en claustrofobisch te gelijk.
Jack zijn 'weg' door de riolen kent werkelijk Bruto-Out momenten, waarin we de
ene walgelijke scène na de andere krijgen.
Dit is een Horrorfilm met flinke ballen !

avatar van tattoobob
Goor? ja dat zeker....maar ik denk niet dat een liefhebber hiervan gaat kotsen..ik kon er alleen maar van genieten
De horrorfans onder ons hebben de loop der jaren genoeg smerigheid voor geschoteld gekregen dus kan dit er ook nog wel bij.
Ik had eerst het idee dat dit een soort actionhero achtig filmpje zou gaan worden,in een volgend deel zou dat niet misstaan....beetje ala de film Darkman (1990)
Maar goed lekker filmpje hoor...inderdaad het middelste stuk moest ik even aan wennen maar viel later wel goed op z,n plek....eindelijk weer eens een horrorfilm met ballen en dat zien we veeeels te weinig.
Ik heb er van genoten

Goed acteer werk een tikkeltje zwarte humor en tof gemaakte grime.....ik ben voor een tweede deel,

avatar van FillumGek
Nogal gemengde gevoelens. Het is allemaal niet echt slecht, maar het enige waar ik steeds aan moest denken was; waarom niet wat meer komische elementen? Nu lig ik niet meteen in een deuk van poephumor, maar als 90% van de film uit stront bestaat had er best iets leuks mee gedaan mogen worden. Komt wellicht doordat ik met Toxic Avenger in mijn achterhoofd zat en daarom verkeerde verwachtingen had. Maar het intro is zo goor en over de top dat ik met een brede glimlach benieuwd was naar de rest. Dit wordt lachen dacht ik nog.

Maar al na vijf minuten weet de hoofdrolspeler me niet voor zich te winnen. Zodra hij in het riool terecht komt wordt het interessanter maar na weer een half uur is er nog steeds niks gebeurd. De transformatie gebeurd enorm traag en na nogmaals een kwartier weet je dat de toon van de film niet meer veranderd. Het middenstuk is gewoon zo langzaam en saai. Die inteelt broertjes waren enorm misplaatst, evenals die zwangere vriendin die er maar een beetje zinloos bijloopt. Het hele achtergrondverhaal doet er eigenlijk niet toe. Dan doet Za Ginipiggu 4: Manhoru no Naka no Ningyo (1988) het beter. Korter, simpeler en ook doeltreffend.

Ik zeg 'ook' want de Brothers Gore die de special effects verzorgen maken hun naam meer dan waar. De make-up op Jack's gezicht ziet er angstaanjagend realistisch uit. De bulten, schilfers en strontkorsten doen geloven dat ie net Patty Brard heeft gebeft, terwijl de oorzaak toch echt een geinfecteerd riool is. What's the dif? Maar ook de ratten en drijvende lijken zien er fantastisch uit met als klap op de vuurpijl de mutant baby en een dikzak die zijn ingewanden verliest. De look is echt top notch.

Ondanks dat zijn de minpunten te aanwezig. Het tempo is te traag naar mijn mening en de overbodige characters hadden Septic Man van een spectaculaire input kunnen voorzien maar in plaats daarvan is hun aanwezigheid ongepast. Daarbij ben ik nog steeds van mening dat het een ideaal scenario was geweest om een niet al te serieus filmpje neer te zetten, zonder Toxie te willen kopiëren. De film vergeet te entertainen. De laatste paar seconden zijn wel tof, wat een eventuele sequel in elk geval de goede richting lijkt uit te sturen.

avatar van Noodless
Het verhaal verloopt erg traag en sommige personages dragen weinig of niks bij. Zo zijn die irritante broertjes totaal overbodig. Ook zijn zwangere vrouw loopt er maar wat bij. Nochtans is het concept leuk en zijn de effecten goed. De transformatie en een paar andere gore scènes zien er prima uit. Maar toch lagen de verwachtingen wat hoger betreft de handelingen van de Septic Man zelf. Zijn personage had voor mij een wat meer brute en bloederige instelling mogen hebben. 5/10