Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 95 minuten
Alternatieve titel: To Our Loves
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Maurice Pialat
Met onder meer: Sandrine Bonnaire, Evelyne Ker en Dominique Besnehard
IMDb beoordeling: 7,1 (7.240)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot À Nos Amours
De 15-jarige Suzanne (Bonnaire), heeft seksuele relaties met iedereen die haar wil hebben, maar heeft geen enkele affectie voor haar partners. De enige jongen die ze weigert is Luc, die echte gevoelens voor haar heeft. Wanneer haar vader haar moeder verlaat, raakt Suzanne in een depressie en wordt ze een fysiek slachtoffer van haar gefrustreerde broer.
Externe links
Acteurs en actrices
Suzanne
Le Père
Michel
Robert
Jean-Pierre
Le Beau-frère
Marie-France
La Mère
Adrien
Fanny
Reviews & comments
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Mij vandaag eens aan een Pialat gewaagd. Ik had tot dus ver maar een film van hem gezien; "Van Gogh" en die kon mij niet bekoren en van deze film kan hetzelfde gezegd worden. Veel dialogen die eigenlijk alleen maar gaan over het feit dat het allemaal niet botert in de familie van Suzanne. Pa die het huis verlaat, ma die het niet kan vinden met haar dochter en zo nu en dan hysterisch wordt. Broer die zijn zus klappen geeft en zo gaat het maar door. Het enige positieve in de film is dat Sandrine Bonnaire toch wel aardig acteert, best wel aantrekkelijk is net zoals de andere jongedames in de film. Maar alleen schoonheid van jongedames is voor mij toch net niet genoeg om voor deze film een voldoende te geven. Helaas. En of ik mij opnieuw weer aan een film van Pialat waag, dat is nog maar de vraag. Zijn stijl van filmen ligt mij eenvoudig niet.
2,0*
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Tegenvaller.
Pialat heeft een aantal erg goede films gemaakt (La Gueule Ouverte, LouLou) maar deze blijft nogal steken in het typische Franse praat-film geneuzel. Neigt af en toe nogal naar een soap en is niet hard genoeg voor echt aangrijpend drama. Jammer, want ik was erg blij dat er nou net een Nederlandse DVD was. Stond al jaren op de nog-te-zien-lijst.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Ik heb het idee dat de Anglo-Saksische cultuur (waar ook wij toe behoren) Maurice Pialat een beetje onderschat. Niet dat ik nou zoveel van deze man gezien heb, maar Police (met Gerard Depardieu en Sophie Marceau) en ook deze doen een supertalent vermoeden (een vermoeden, zo zul je zien, dat dan geloochenstraft wordt bij de volgende film). Hij geldt, niet helemaal ten onrechte, als de Franse Cassavetes, die verité geschoten emotioneel beladen films maakt. Sandrine Bonnaire speelt hier zeer bevlogen een 15-jarige slettebak die alleen gelukkig is als ze met een jongen is. Naarmate de film vordert wordt duidelijk dat de verknipte gezinssituatie daar mede debet aan is. Pialat zelf speelt Bonnaires vader en de scenes tussen die twee – á l’improviste, zoals het zich laat aanzien – zijn om door een ringetje te halen.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het begon toch best goed, het werd zelfs even nog heftiger, maar uiteindelijk werd het allemaal wat al te makkelijk afgerond qua verhaal. Grappig dat Pialat de vader speelt, dat wist ik niet toen ik de film keek, en inderdaad een mooie scene van hem met Bonnaire. Hij gaf ook ergens in de film een commentaar op het schrijven van één van zijn zoons(meen ik) die eveneens betrekking leek te hebben op de film, namelijk dat de karakters neergezet waren, maar dat er nog een verhaal van gemaakt moest worden.
Uiteindelijk blijven gemengde gevoelens over. Er wordt goed geacteerd(alleen het etentje/binnenvallen van de vader maakte weinig indruk), vooral Bonnaire maakt indruk, het verhaal gaat tegen het einde te makkelijk en te snel en bij het stuk wanneer Suzanne door de stad zwerft en de muziek wordt ingezet, werd me duidelijk dat ik een mooie soundtrack behoorlijk gemist had.
Een krappe 3,5*.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Aanvankelijk wel een aardige film. Het personage van Bonnaire is wel interessant genoeg om te volgen en ook de omgang met haar familie is aanvankelijk best interessant. Maar als haar vader vertrekt, wordt alles wel heel erg theatraal en karikaturaal (vooral binnen de familie dan), waardoor de film eigenlijk wel een hele lange zit wordt. Daarnaast faalt de dramatische uitwerking om echte emotie op te wekken. Uiteindelijk is het allemaal een beetje 'niksig'.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2544 stemmen
Prachtige film! De emotie ligt er niet dik op, maar is haast onderhuids voelbaar. Mooi open einde. Geen voorgekauwde film, dus ik snap de lage waardering wel.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Na het einde van deze film blijft er nogal wat te denken over - zoals de vraag "waar heb ik nou eigenlijk naar zitten kijken" en "wat vind ik hier nou eigenlijk van". Ietsje moeilijker om een mening over op te schrijven dan de gemiddelde schietfilm zonder scenario.
Dit is hoe dan ook een van de weinige films waarvan ik het gevoel heb dat de tweede dvd met extra's ook inderdaad iets extra's te bieden heeft in plaats van de zoveelste volstrekt overbodige verzameling trailers en deleted scenes. Er staan in dit geval oa. een stuk making-of dat indertijd voor de Franse televisie gemaakt is, en een interview met Sandrine Bonnaire op. Dan wordt ook wel langzamerhand duidelijk hoe het precies komt dat vooral zij en Maurice Pialat zo natuurlijk acteren - en dat geeft de film dan ook wel weer iets bijzonders.
Achteraf gerationaliseerd is het verhaal misschien best simpel uit te leggen. Maar toch, de manier waarop het verteld wordt, de manier waarop de emoties wel en niet worden uitgesproken, de manier waarop er af en toe letterlijk klappen vallen maar de emoties die daarbij horen niet echt naar buiten komen - zo simpel is het niet, en de film druipt van dat speciale je ne sais quoi dat Franse films tot iets aparts maakt.
Het moet ook wel gezegd dat het geen film voor iedereen is, en ook geen film die je zomaar even wegkijkt. Ik kan me levendig voorstellen dat als je deze film op een verkeerd moment kijkt, dat het dan heel anders overkomt en je er niets aan zal vinden. Bij mij gaat de dvd op de stapel om over een jaartje te herzien - ik ben benieuwd of-ie dan ook goed valt.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Aardig drama dat vooral opvalt door de charmante en goede Bonnaire in de hoofdrol. Zij brengt haar rol lekker naturel over, waardoor de film makkelijk genietbaar blijft. Maar goed ook, want het verhaal laat af en toe steekjes vallen en die broer en moeder vind ik ook niet erg overtuigend verder.
Kleine drie sterretjes
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Niet zozeer qua fouten, meer dat ik vind dat er niet echt een duidelijke lijn/structuur in het verhaal zit en de film richting het einde opeens grote stukken tijd overslaat. .
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Ah dat....duidelijke structuur...who cares? Stukken tijd overslaan...nee maar.
rep_robert
-
- 27289 berichten
- 3853 stemmen
Je kan ook normaal discussiëren hoor.
Structuur is bepalend voor een film en het ligt dan ook per film anders, hier had ik wel graag meer structuur gezien en een duidelijkere tijdlijn. Het laatste kwartier voelt ook te gehaast aan(opeens zijn ze een half jaar verder, is ze al lang getrouwd, is haar vriendin met een jongen naar Engeland gevlucht terwijl ze vlak ervoor nog met Luc had, komt haar pa opeens opdagen en heeft ze blijkbaar stiekem contact met hem gehad). Dingen die wat mij betreft beter uitgewerkt hadden kunnen worden.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Aan cinema vérité vragen of er wat meer structuur in mag is aan kubisme vragen of die gezichten wat ronder mogen. Van mij mag het hoor...
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Op nogal onverklaarbare wijze weet Pialat met deze intrigerende prent precies de juiste snaar te raken. De film is bijzonder intens, intiem en hyperrealistisch, maar kent niettemin enkele zorgvuldig uitgekozen gestileerde momenten die de emotionele impact vergroten. Ook de schitterende présence van Bonnaire is het vermelden waard.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Familiaal drama met schokkende geweldscènes binnen het gezin en met centraal een tienermeisje vol vraagtekens over het leven, effenaf schitterend vertolkt door een 16-jarig talent : Sandrine Bonnaire.
En al zijn de medespelers zeer goed in hun act het is Sandrine die de film draagt.
Goede film met plezier, intimiteit, frustatie en droefheid.
Stijn B.
-
- 413 berichten
- 1197 stemmen
Sterk geacteerd familiaal drama waarin een familie volledig uiteenvalt en waar nadien bepaalde banden toch sterker blijken te zijn dan eerst gedacht. Typische Franse babbelfilm met de mss te verwachten knipoog naar de Nouvelle Vague.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Matige film over een 15-jarig meisje die seksueel actief begint te worden en met veel mannen het bed in duikt. Een coming-of-age film die meer op het gevoel inspeelt en waarbij een verhaal toch wel gemist wordt. Hier en daar doet het daarom zelfs wat rommelig aan. Een gewaagde maar wel geslaagde debuutrol van Sandrine Bonnaire.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Erg goede film over een meisje, dat niet een al te gemakkelijke tiener is, maar ook te maken heeft met een gezin, dat niet bepaald de ideale basis vormt. Iedereen heeft wel zijn of haar problemen en voor Suzanne vormt het vrijen met een jongen of man een soort van uitlaatklep van deze problemen.
Sandrine Bonnaire speelt een sterke hoofdrol. Ze is niet bijzonder knap, maar weet door haar intense en natuurlijke spel toch de aandacht sterk op haar te focussen. Ook de rest van de cast speelt prima. À Nos Amours heeft een aantal sterke momenten, die ervoor zorgen dat het verhaal steeds boeiender wordt. Vooral richting het einde, waarbijde gehele familie aan tafel zit te discussiëren, is echt bijzonder sterk.
Dit zou wel eens een groeier kunnen zijn. Het komt allemaal langzaam op gang, wordt steeds beter en beter en eindigt uiteindelijk bijzonder sterk en blijft daarnaast nog eens bijzonder goed in het geheugen hangen. Coming of Age op een originele en sterke manier gepresenteerd, met prima acteerwerk en wat mij betreft zeker een aanrader.
4,0*
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
De film doet veel dingen goed: de keuze voor fragmenten ipv alle 'dramatische' gebeurtenissen expliciet te tonen, het naturelle acteren van Bonnaire (vooral de scenes met de vader - gespeeld door Pialat zelf - maken indruk), het dicht-op-de-huid-camerawerk, de afwezigheid van sentiment. Maar uiteindelijk vond ik de film spanning missen. Pialat kreeg me nooit helemaal in zijn greep.
HK Senator
-
- 591 berichten
- 1282 stemmen
Pfff, ik snap de lovende woorden over deze film niet. Langdraadig en eindeloos geneuzel. Van de hak op de tak springende scenes waarbij het soms lijkt of er soms jaren worden overgeslagen. Het ene moment alles vredig, het volgende moment weer histerisch gegil en familieleden die elkaar om onduidelijke redenen in elkaar slaan. Het enige wat geloofwaardig over komt is de vader/dochter relatie.
Laatst zag ik Soul de Soleil de Satan, ook van Pialat. Ook zo'n film waar ik niets mee kon.
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Film die op geen enkel moment intrigeert. De personages voeren vooral ellenlange ruzieachtige dialogen over weinig.
Althans die illusie heeft de kijker. De regisseur neemt hem in de maling. De kijker beseft pas in de loop van de film dat uit het stompzinnige geruzie over weinig, juist diepzinnige signalen ontsnappen die verklarend zijn voor een kink in een relatie of die begrip kweken voor onbehoorlijk gedrag in het algemeen. Het zijn die verborgen boodschappen die de film van een indringend psychologisch jasje voorzien. Ik ontdekte dat natuurlijk veel te laat in de film. Zo'n structuur is aan mij gewoon niet besteed, vrees ik.
Dialogen met verborgen boodschappen die het intellect van de kijker beroeren. Hoera, maar niet heus, want de dialogen klinken hol en leeg en nodigen niet uit tot diepere analyse. Toon er wat mij betreft meteen de confronterende scènes bij die recalcitrant gedrag en uitzinnige emotie verklaren en klaar is kees. Dat gebeurt dus niet. Voor een beter begrip is echt een verfijnde analyse van de weinig boeiende dialogen in combinatie met het non verbale acteerwerk nodig. Nou, dat ging me dus te ver.
Leuk bedacht om geruzie en stroefheid in relaties te laten zien en niet de reden voor de ruzie of de onenigheid die eraan vooraf gaat. Ja, leuk bedacht, maar het werkt niet voor mij. Ik zie liever een dramatische scène die duidelijk maakt of personages elkaar niet of wel mogen, dan dat ik die wetenschap uit oninteressant geleuter moet filteren. Laat nou gewoon even in een dramatische scène zien, wat de crux is, meneer Pialat. Dan kan ik verder gewoon genieten van een verhaal waarin vreemde tijdsprongen gemakkelijker vallen en waarin een ruzie gewoon een ruzie is.
Een beetje deductie is leuk. In deze film staat teveel deductie een leuke film in de weg.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Sandrine Bonnaire was amper zestien toen ze in haar debuutrol te zien was. Ze acteert erg naturel, met alle impulsiviteit en stemmingswisselingen die bij die leeftijd horen. De stijl van Pialat is realistisch. Hij toont menselijke conflicten in al hun kleingeestigheid, zoals ze zich in werkelijkheid voordoen. Je kunt geen grens trekken tussen sympathieke en onsympathieke personages. Ze hebben allemaal hun zwakheden. Van de drie andere gezinsleden is de broer wellicht de ergste, al maakt de vader - door Pialat zelf gespeeld - het zich wel erg gemakkelijk door z'n gezin de rug toe te keren. Een kostelijke scène is wanneer hij als ongenode gast in z'n eigen huis verschijnt.
Suzanne is de hysterische scènes duidelijk gewoon. Haar vlindergedrag is een reactie op haar onstabiele thuissituatie, een krampachtige zoektocht naar de liefde die ze te weinig gekregen heeft. Ze kiest echter voor avontuurtjes met mannen voor wie ze niets voelt, waardoor ze haar kansen op een ernstige relatie verkleint. Haar opmerkingen over zelfmoord uiten vooral een behoefte aan aandacht.
Het begint op een zomerkamp in de Provence, met veel zonlicht en een boottocht. Daarna verplaatst het zich naar Parijs en de voorstad Orly en wordt het steeds donkerder en beklemmender, wat past bij Suzannes verlangen om te ontsnappen uit haar huidige leven.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Mijn eerste Pialat, een film die al even klaar lag. Zeker niet slecht en bij vlagen erg sterk, maar ik ben ook scènes lang minder overtuigd geweest. Bonnaire was idd sterk.
Ik kan me redelijk bij Dievegge voegen, maar houd het op een zeven.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Een film over een 16 jarig meisje (en ouder) en haar relaties, vrienden en ouders. De film kabbelt lekker door maar echt interessant wordt het helaas nooit. Wat ik wel bijzonder vond is dat ze op een gegeven moment in Hotel "Corona" komt. Echt waar. Ik vraag me nu af of dat hotel nog steeds onder die naam zal bestaan. (en jawel, als je googelt op hotel Corona, Parijs bestaat het inderdaad) Sandrine Bonnaire is wel een intrigerende actrice. Ik ken haar heel goed uit één van mijn favoriete films Sans Toit ni Loi (1985) die ik al vaak gezien heb. Op de een of andere manier heeft ze een hele boze uitstraling die ook in "a nos amours" wel goed uitkomt. En daar hoeft ze volgens mij nauwelijks voor te acteren.
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
Les Amants du Pont-Neuf
Drama / Romantiek, 1991
55 reacties
L'Enfance Nue
Drama, 1968
9 reacties
Sans Toit ni Loi
Drama, 1985
24 reacties
L'Amour l'Après-Midi
Drama, 1972
11 reacties
Mauvais Sang
Misdaad / Romantiek, 1986
23 reacties
37°2 le Matin
Komedie / Drama, 1986
107 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.