The Fallen Idol (1948)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met Ralph Richardson, Michèle Morgan en Sonia Dresdel

De jonge Philippe is idolaat van de butler des huizes, Baines. Wanneer Baines verwikkeld raakt in een moordzaak, probeert de jongen dan ook de politie om de tuin te leiden. Dit resulteert vooral in nog meer verdenkingen aan het adres van Baines. Na verloop van tijd ontdekt Philippe dat Baines misschien toch niet is zoals hij zich voordoet.

Hoe raakt een kind in de knoop met de waarheid.....

FisherKing
Tegenvallend geheel, vooral ook, omdat ik met geen enkel van de karakters enige sympathie voelde.

Er zitten dan ook geen echt grote sterren in deze film, die handelt over een wat vreemd jongetje en een butler, en wat vage verhalen op de achtergrond, en een vreemd ongeluk.

Ralph Richardson trekt deze film niet. Dat wordt pijnlijk duidelijk.

Vooruit, laat ik er alsnog 2.5* van maken.

Dustyfan
Hmmm.... geen hoogvlieger, geen briljante ongeëvenaarde cinema of iets dergelijks, maar evengoed heb ik me prima vermaakt.

Ik kon me juist erg inleven met het jongetje Philip en ik had erg met hem te doen, eigenlijk. Al die stomme grote mensen... hij mag geen geheimen verklappen, maar krijgt ook op z'n kop als hij liegt. Wat moet je in zo'n wereld? Blij zijn als je ouders eindelijk weer thuiskomen, natuurlijk!

avatar van thomzi50
Vond het best een aangename film. Natuurlijk is het geen meesterwerkje, maar ik vond het geheel best interessant en ook de acteerprestaties waren bovengemiddeld. 3,5*

Een voorbeeld van een met passie gemaakte, prachtige na-oorlogse artistieke zwartwit film, die doet denken aan films van Hitchcock. Het script is knap geschreven: je ziet het verhaal door de ogen van een kind, die aan den lijve ondervindt dat volwassenen verwarrende maatstaven hebben over liegen en de waarheid spreken. De magnifieke rol van Ralph Rischardson springt in het oog.

avatar van Mochizuki Rokuro
Carol Reed maakte tussen zijn twee bekendste films (Odd Man Out en The Third Man) deze wat vergeten thriller vanuit kinderperspectief. De beroemde cameraman Robert Krasker is hier in tegenstelling tot de twee eerder gememoreerde films niet binnenboord, maar dat maakt de film visueel niet minder aantrekkelijk. Het huis, een ambassadewoning met een gigantische vestibule, wordt uitstekend als locatie uitgebuit. Graham Greene die het scenario van The Third Man schreef is hier wél aanwezig. Hij zorgt voor een erg broeierige uitwerking van het gegeven, zoals gezegd uit kind perspectief. Afgezien van de muziek oogt de film erg modern en doet feitelijk niet onder voor pakweg Taste of Fear (1961) of The Innocents (1961) (films van bijna 15 jaar later). Met name Dresdel en Morgan springen eruit in de cast respectievelijk als de jaloerse echtgenote en de miskende minnares. Vergeten parel.

avatar van Biosguru
Ik was er minder stuk van dan zou moeten, mocht ik de recensies geloven. Vondt het wat traag. De karakters wat vlak en op het einde begon het joch me te irriteren.

avatar van Vinokourov
Prima film hoor die gesitueerd is in een groot statig huis en draait om Philippe, zoon van een ambassadeur die vaak weg is (zijn moeder ook) en de butler (Ralph Richardson) en diens vrouw, beiden werkzaam in die ambassade . Philippe is een jochie dat zich stiekem verschuilt boven aan de trap om daar de gesprekken tussen volwassenen af te luisteren. Het wordt voor hem allemaal nog verwarrender wanneer hij allerlei geheimen moet onthouden van die volwassenen, die te maken hebben met een verhouding van die butler. Philippes loyaliteit ligt bij de butler, want die is tenminste aardig voor hem, maar toch raakt ie verstrikt in allerlei leugens, die het allemaal van kwaad tot erger maken.

De rol van de butler wel interessant, hij maakt er ook een puinhoop van en komt ongewild in een onaangename situatie terecht. Ik had het met beiden te doen, want ze zijn beiden an sich wel sympathiek! Afijn, ik ga niet teveel verklappen, want dat is spoilen, maar de manier waarop die netelige situatie opgelost wordt vond ik een beetje suf. Dat zie je wel vaker helaas bij dit soort in het begin erg onderhoudende thrillers. De vergelijkingen met Hitchcock zijn desondanks zeer terecht! Vier welverdiende sterren!

avatar van arno74
Bovengemiddelde klassieker welke prima te bekijken. Wel is het niet vlekkenloos, zo merk je dat de situaties soms wel te geforceerd zijn, en dat geldt ook voor het acteerwerk van de jongen, vooral hij wist me niet te overtuigen. Met de rest, en met het acteerwerk van de volwassenen, zit het echter wel goed. Het is een genremix, met name drama, thriller en romantiek. De kern van het verhaal, over een butler die een relatie heeft met twee vrouwen, wordt vooral vanuit het perspectief van de jongen verteld. 3*