Beyoncé: Life Is But a Dream (2013)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Ed Burke, Beyoncé Knowles en Ilan Y. Benatar
met Beyoncé Knowles, Jay-Z en Solange Knowles

De 17-voudige Grammy Award-winnende zangeres, zakenvrouw, songwriter, actrice, ondernemer, vrouw en moeder gunt ons een zeldzame kijk op de realiteit van het leven als superster. Deze documentaire werpt een licht op de kindertijd van Beyoncé in Houston, de intense fysieke en emotionele eisen van het leven in de studio, de inzet en het harde werk dat voorafgaat aan de liveoptredens, en de realiteit van het runnen van een bedrijf naast een gezinsleven. Via een mix van opgenomen interviews - voor een deel door Beyoncé zelf gefilmd op haar laptop - home movies en optredens, zien we hoe de ster reflecteert over het beroemd zijn, de scene als toevluchtsoord, de vreugde van het moederschap, en haar comeback na de geboorte van haar dochter, Blue Ivy Carter, in januari 2012.

Speedy

Muziek docu's zijn doorgaans mijn ding, maar ik vond hier echt geen ene reet aan. Komt grotendeels ook doordat ik haar muziek niet te pruimen vind. Het grootste minpunt is dat ze het zelf heeft geregisseerd en dit niet meer dan een promotiefilm van het product Beyonce is.

Tussen de muziek door horen we Beyonce quasi interessant filosoferen over haar jeugd, haar kind en haar leven. Je wordt echter niks wijzer na 90 minuten, enkel dat Beyonce graag meer wil zijn dan een oppervlakkige R&B zangeres. Zelfs over de ruzie met haar vader blijft ze vaag, waar ze gedurende de hele film maar over door blijft mijmeren. Het enige pluspunt vind ik de scene waarin ze danst met visuals op de achtergrond, voor de rest is dit ordinaire propganda waar de honden geen brood van lusten.

avatar van Katharina
Mja, best leuke docu, maar ik ben het eens met Apster dat je alleen dat te weten komt over Beyonce, dat zij toestaat.

avatar van Ste*
Toen ik zag dat ze de documentaire zowel heeft geschreven, geproduceerd als geregisseerd was ik een beetje bang dat het een grote hallelujah ging worden, maar gelukkig zaten er wel eerlijke momenten in, hoewel ze toch ook vooral de glamour en het geluk laat zien.

In de eerste minuten maakt ze ook meteen even duidelijk dat ze weldgelijk een topzangeres is. Nu wist ik dat al wel, maar mocht je denken dat Beyoncé een R&B-artiestje is die vooral danst en playbackt; think again.

Tja, verder is het iets teveel 'ik ben vulnerable maar toch sterk' gelul, en wat teveel beelden van optreden. Het gaat toch wel wat lang duren op den duur, waarschijnlijk interessanter als je een echt grote fan bent.

avatar van clubsport
Ook mij kon deze docu niet echt bekoren , het blijft allemaal een beetje hangen in
oppervlakkigheid ,