Ben-Hur (2016)

2,71

Avontuur / Drama

geregisseerd door Timur Bekmambetov
met Jack Huston, Toby Kebbell en Morgan Freeman

Judah Ben-Hur is een Joodse prins die valselijk beschuldigd wordt door zijn geadopteerde broer Messala. Hij verliest alles en moet jaren verblijven op een Romeins slavenschip. Vervolgens gaat hij de strijd aan tegen het Rijk, en de man die hem verraden heeft, in een grote strijdwagenrace.

128 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van fritsy
bah wat een zeik einde.

Het is een leuke film, maar daar houd het toch ook echt mee op. soms wat saai en had echt korter gemoeten. Ook het einde was een beetje raar. en de aftiteling was gemaakt met power-point zo leek het wel.

al met al: Leuke film, maar verwachter echt niet te veel van.

Matige film waarin twee broers lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Deze remake haalt het bij lange na niet bij de versie van 1959 (voornamelijk omdat het geheel enig gewicht mist). Een redelijk avontuurlijk verhaal dat hier en daar wel wat rommelig wordt gebracht. De actie ziet er aardig uit, vooral de wagenrace. Het acteerwerk is van een wisselend niveau.

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ben Hurry zo noem ik 'm maar. Ik ben een zeer grote fan van Ben Hur, maar dan wel de versie van 1959 met echte karaktervolle spelers drama, hectiek, actie en de mooie verhaallijn van Jezus er doorheen. Echter het verhaal moest nog eens verteld worden voor de jeugd zo was de lezing. En dan geen 4 uur maar gewoon in 2 uur!! Bij voorbaat kansloos. Dit betekent dat de grote schaar heel wat stukken heeft moeten weghalen. Op de intro en intermezzo prima, maar dan kom je toch nog minstens uit op zo'n 3 uur. Vooral het eind is het allemaal nogal hurry. We hebben nog een half uur en de race moet nog beginnen. Het laatste kwartier moet het Jezus nog even snel worden gepakt en we hebben nog niet geknipt met onze ogen en hij loopt al te zeulen met zijn kruis poeh. De donder hoor je al bijna aankomen zo snel gaat het allemaal. Nee deze Ben Hur is totaal verkracht en voegt helemaal niets toe aan de tweede versie van Ben Hur. De eerste Ben Hur was namelijk een stomme film en het boek is geschreven eind 1800. Behoorlijk oud verhaal dus.

Heeft Ben Hur 2016 vers III dan helemaal niets positiefs te vermelden. Nou ik heb moeten zoeken in een hooiberg zo weinig. Het begin vond ik trouwens wel aardig en loopt geloof ik aardig mee met het oorspronkelijke boek. Het opgroeien van de "broers". Dat vond ik dan wel een leuk detail wat je in de versie van 59 niet zag. En ook een dikke plus voor de stad Matera. Ik ben daar nog nooit geweest, maar wist niet dat deze stad er nog zo authentiek uitzag. Hier moet ik zeker een keer naar toe gaan. Je waant je in een paar eeuwen terug. De locatie is dus prima gekozen kan niet anders zeggen. Ook de gemaakte arena ziet er goed uit. De race an sich ziet er aardig uit zal ik maar zeggen.

Maar de dikke minpunten blijven overeind. Zo vond ik de acteurs maar matig acteren en staan ver in de schaduw van Charlton Heston en Stephen Boyd. En dan onze mooie Esther (Haya Harareet) die nog leeft moet toch geschrokken zijn van haar personage gespeeld door Nazanin Boniadi. Ik dacht even dat ze de vrouw was van Zorro. Mooie vrouw dat zeker maar veel te modern voor deze tijd.

En we gaan door met de vele minpunten. We zien hier geen vallende steen, maar een pijl en boog Jeetje wist niet wat ik zag. Natuurlijk moest er ook flink geknipt worden in de slavenboot en een interactie met de commandant is er al helemaal niet. En ja als een soort schipbreukeling spoelt ie aan op het strand; braak en komt daar "Bob Marley" tegen gespeeld door Morgan Freeman. Waarom dat rastahaar? Speelt wel een gedegen rol, maar dit slaat werkelijk alles. De haast van Ben Hurry komt er dan goed in. De paarden moeten namelijk snel gemend worden dus gaat alles weer in een speed tempo.

Ook cine grafisch vond ik deze film maar matig. Deze film hoort groot afgebeeld met al zijn details erom heen. Maar hij is vooral klein gehouden door veel gebruik te maken van grote lenzen close ups en vaak nog schokkerig ook. Vond de kostuums dan wel weer aardig.

En ja het veelbesproken eind. Vergeten en vergeven, want dat zou zo mooi passen in deze huidige tijd. pff. Tja de zegen van de paus mocht deze Jezus dan wel krijgen van onze huidige paus, mijn zegen krijgt deze film zeker niet.

avatar van rondh
De film valt mij reuze mee. Natuurlijk red hij het niet met de oude versie uit 1959. Acteerwerk is beduidend een stuk minder. Verhaal word snel verteld. In de oude versie word dat dus beter uitgewerkt. Maar het verhaal is allemaal duidelijk verteld. Visueel ziet het er ook goed uit.

Hoogtepunten waren de zeeslag en natuurlijk de paardenrennen.

avatar van AGE-411

VincentL schreef:
Ben-Hur

Het verhaal van Judah Ben-Hur kent natuurlijk aardig wat parallellen met het Mozes verhaal. Of Timur Bekmambetov geïnspireerd is geraakt door Ridley's Scott Exodus: Gods and Kings weet ik niet, maar het zal deze remake van het Ben-Hur verhaal verklaren.

Dat het verhaal christelijk is weet Bekmambetov lange tijd goed te verhullen. Op een enkele keer na dat Jezus (overduidelijk) en passant voorbijkomt blijft het christelijke tot het einde aardig verbloemt. Of het verhullen van de christelijke moraal een juiste keuze is laat ik in het midden, maar dat er een duidelijke keuze wordt gemaakt is prettig. Verder kabbelt het verhaal op gedegen snelheid voort, waarbij elke open deur ingetrapt wordt en je de plotontwikkelingen van mijlenver aan ziet komen. De finale is cinematografisch groots aangepakt, maar daar blijft het ook bij. Het verhaal van Ben-Hur is tot op zekere hoogte vermakelijk, maar is verder vooral zoutloos, passieloos en doorsnee. Tot het einde is dit best te accepteren. Het bizar moralistische einde was echt een klap in mijn gezicht. Verschrikkelijk.

Jack Huston en Toby Kebbell zijn een soort Peppi en Kokki. Als wij hun acteerwerk serieus zouden moeten nemen naderen ze het wanstaltige, maar voor een blockbuster van dit niveau is het allemaal acceptabel. Ook zij schuwen geen enkele cliché. Zij verliezen naarmate het einde in zich komt steeds meer hun geloofwaardigheid.
Morgan Freeman speelt op zich een prima rol als oude wijsgeer. Ook hij schaart zich in lijn met het niveau van de film en kenmerkt zich door middelmatigheid.

Qua visuele technieken is de film er natuurlijk op vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorgangers. Alles kan met betere technieken en meer geld imponerender worden aangepakt. De nodige CGI wordt niet geschuwd. Dat de film er gelikt uitziet maakt het verhaal er echter niet beter op. Het visuele staat wat dat betreft los van de rest van de film. Bekmambetov heeft de tijd en het geld mee.

Ben-Hur is als blockbuster een gewone film. Hoogdravend is het allemaal niet, maar tenenkrommend evenmin. Het zoutloze geheel krijgt aan het einde een flinke zure nasmaak met de overdreven moraliteit.

De essentie van de film is net het einde. De rest - het verhaal van wraak - is slechts bijzaak.
Van wraak en haat wordt geen mens beter.

avatar van K. V.
Zonder verwachtingen deze eens bekeken en hij viel wel mee. In het begin vond ik de film wel wat soap-achtig en wat matig geacteerd, maar werd wel beter naarmate de film vorderde.
Wel een kortere versie dan die uit de jaren '50, maar echt storend was dit niet. Visueel zat het wel goed en vooral de paardenren was wel spannend.
Wel wat minder dan de andere, oudere versie, maar slecht vond ik deze zeker ook niet.

avatar van Mevlut Karatas
Had deze film slechter verwacht. Samen met mijn zoon gekeken. Leuk, die cameo van Jezus. Hoodrolspelers hebben echt het charisma van een lavabo en dat die Messala wat op een aap lijkt, doet de film ook geen goed.

Let op de scène waarop Messala zijn onderbeen kwijt is... je ziet zo overduidelijk dat er een gat in dat bed zit waar z'n onderbeen gewoon doorsteekt... lachen !!