Ben-Hur (2016)

2,70

Avontuur / Drama

geregisseerd door Timur Bekmambetov
met Jack Huston, Toby Kebbell en Morgan Freeman

Judah Ben-Hur is een Joodse prins die valselijk beschuldigd wordt door zijn geadopteerde broer Messala. Hij verliest alles en moet jaren verblijven op een Romeins slavenschip. Vervolgens gaat hij de strijd aan tegen het Rijk, en de man die hem verraden heeft, in een grote strijdwagenrace.

121 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van KingJ
geplaatst: 1 december 2016, 14:10 uur [permalink]
blijft een mooi verhaal maar deze versie voegt weinig/niks toe aan die van 1959 (die staat nog als een huis), mijn voorkeur gaat duidelijk naar die toe

deze uit 2016 is niet perse slecht maar haalt het gewoon niet bij de oude (CGI is niet beter, acteerwerk ook niet, soms wel erg cliché)

avatar van blurp194
geplaatst: 2 december 2016, 16:54 uur [permalink]
Nogal kansloos.

Ik heb me toevallig kortgeleden nog eens verdiept in de versie uit 1959. Nogal een voorbeeld van de megaproducties die in die tijd gemaakt werden, en behalve aan de af en toe verbijsterende statistieken zie je dat ook echt wel terug in de rest van de film. En daar kan dit moderne en relatief economisch verantwoord gebudgetteerde haastwerkje dan natuurlijk absoluut niet tegenop.

Waarvan het makkelijkste bewijs nog wel te vinden is in de race - het is geen vergelijk, vind ik. Wat gehannes met gopro's tegenover een goed en sterk concept in een echte arena. En het meest verbijsterende nog, een Ben-Hur race zonder valsspeelwielen, het is als een maaltijd zonder zout, als de Dikke zonder de Dunne, als Gert zonder Hermien.

En waar ik ook niet over uit kan is de manier waarop het verhaal verbeterd is. Minder wraak, meer verzoening, dat is dan het idee, maar voor mij kwam dat er absoluut niet uit - ik vond het eerder een zielloze slappe hap geworden, waar zowel het religieuze als het wraak/vergevingsmotief niet meer uit kwam.

Kortom, kansloos. Maar dat was eigenlijk van het begin af al duidelijk. Waarbij ik nog een klein positief puntje doen wil als afsluiter - dit is dan weer wel de eerste film in best lang waarin Morgan Freeman me niet irriteerde - niet dat hij slecht speelt of zo, maar het is zo ongeveer altijd hetzelfde, en altijd cliche. Dat gaat hier dan wel op de rand van goed.

avatar van IH88
geplaatst: 3 december 2016, 13:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“You should have stayed away.”
“You should have killed me.”

Zielloos is het goede woord. Ben Hur (de 1959 versie) is de favoriete film van mijn vader, dus die heb ik in mijn jeugd vaak gezien. Het voelde allemaal doorleeft en echt aan. De film was te lang, maar dat gaf het wel een episch tintje. Deze remake is glad en mooi gemaakt, maar voelt inspiratie- en levenloos. Het ziet er allemaal te gelikt uit. De acteurs doen hun best, maar je bent ze een seconde na de film alweer vergeten. Er zit geen nieuwe Charlton Heston tussen...

De “racescene” is sterk gefilmd, maar de spanning is ver te zoeken. Het grootse minpunt van de film is de nadruk op vergeving in plaats van wraak. Op zich prima, maar het wordt op zo'n sentimentele en zoete manier gebracht dat het eerder gemaakt dan oprecht overkomt. De moeder en zus worden verteerd door lepra, maar op het einde zijn ze opeens weer dikke vriendjes met de verrader. En wie het in zijn hoofd heeft gehaald om Ben Hur met een zoet popnummer te eindigen, moet voor eeuwig verbannen worden uit de filmindustrie.

geplaatst: 3 december 2016, 13:23 uur [permalink]
Heerlijke remake van de in een nieuw jasje gestoken klassieker "Ben Hur".
Prima special effects, goed uitziende actie scenes en een fraaie setting.
Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze hernieuwde kennismaking van een historische cult held.
Actie drama met een klein religieus tintje.
De laatste scenes in de Arena betreffende de paarden races zien er spectaculair uit.

geplaatst: 4 december 2016, 11:15 uur [permalink]
Een heel lang verhaal snel in een korte film gepropt, erg zonde

avatar van VincentL
geplaatst: 9 december 2016, 15:54 uur [permalink]
Ben-Hur

Het verhaal van Judah Ben-Hur kent natuurlijk aardig wat parallellen met het Mozes verhaal. Of Timur Bekmambetov geïnspireerd is geraakt door Ridley's Scott Exodus: Gods and Kings weet ik niet, maar het zal deze remake van het Ben-Hur verhaal verklaren.

Dat het verhaal christelijk is weet Bekmambetov lange tijd goed te verhullen. Op een enkele keer na dat Jezus (overduidelijk) en passant voorbijkomt blijft het christelijke tot het einde aardig verbloemt. Of het verhullen van de christelijke moraal een juiste keuze is laat ik in het midden, maar dat er een duidelijke keuze wordt gemaakt is prettig. Verder kabbelt het verhaal op gedegen snelheid voort, waarbij elke open deur ingetrapt wordt en je de plotontwikkelingen van mijlenver aan ziet komen. De finale is cinematografisch groots aangepakt, maar daar blijft het ook bij. Het verhaal van Ben-Hur is tot op zekere hoogte vermakelijk, maar is verder vooral zoutloos, passieloos en doorsnee. Tot het einde is dit best te accepteren. Het bizar moralistische einde was echt een klap in mijn gezicht. Verschrikkelijk.

Jack Huston en Toby Kebbell zijn een soort Peppi en Kokki. Als wij hun acteerwerk serieus zouden moeten nemen naderen ze het wanstaltige, maar voor een blockbuster van dit niveau is het allemaal acceptabel. Ook zij schuwen geen enkele cliché. Zij verliezen naarmate het einde in zich komt steeds meer hun geloofwaardigheid.
Morgan Freeman speelt op zich een prima rol als oude wijsgeer. Ook hij schaart zich in lijn met het niveau van de film en kenmerkt zich door middelmatigheid.

Qua visuele technieken is de film er natuurlijk op vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorgangers. Alles kan met betere technieken en meer geld imponerender worden aangepakt. De nodige CGI wordt niet geschuwd. Dat de film er gelikt uitziet maakt het verhaal er echter niet beter op. Het visuele staat wat dat betreft los van de rest van de film. Bekmambetov heeft de tijd en het geld mee.

Ben-Hur is als blockbuster een gewone film. Hoogdravend is het allemaal niet, maar tenenkrommend evenmin. Het zoutloze geheel krijgt aan het einde een flinke zure nasmaak met de overdreven moraliteit.

avatar van sean-penn
geplaatst: 11 december 2016, 19:18 uur [permalink]
Dikke voldoende, zeker als je het vergelijkt met de versie van 1959. Veel te langdradig en ja, ik beken , Charlton Heston is niet een acteur die ik graag zie. Destijds had ik overigens geen hekel aan mister El Cid en toen liet de film ook geen beste indruk achter. Nee, mijn mening blijft ' objectief' in zekere zin.

Na het zien van de film had ik ' cirkel is rond ' gevoel of bij glas halfvol/half leeg was de glas toch eerder halfvol. Ergens wel begrijpelijk als de voorganger is tegengevallen. Andersom werkt het in de meeste gevallen net zo. Het is maar net wat je verwachtingspatroon is. Zonder verwachtingen kun je iets veel meer waarderen en zucht... de gemakkelijkste oplossingen zijn ook altijd het moeilijkst. Het is een sandalen film, overgoten met een sausje van moraal. Geen verassingen, cirkel is niet vierkant maar rond.

Morgan Freeman deed me aan iemand denken. In mijn hoofd had ik een alternatief einde waarbij hij een joint opsteekt en three little birds begint te zingen.....

geplaatst: 11 december 2016, 20:01 uur [permalink]
Ik ben vandaag in een vrijgevige bui, daarom een welverdiende 2,5 ...

avatar van sorbonne
geplaatst: 13 december 2016, 18:10 uur [permalink]
Heel zwak tegenover de oorspronkelijke klassieker

geplaatst: 16 december 2016, 14:00 uur [permalink]
De film begint meteen al matig; slechte en uitleggerige dialogen en matig acteerwerk doen het ergste vermoeden, zeker ook omdat de film nog 2 uur gaat duren. Gelukkig wordt het iets beter (minder slecht eigenlijk) maar blijft het een slordig geschreven, matig geacteerd en simplistische film met lelijke cgi (zeker op het einde). Misplaatst einde ook, geen idee wat ze hier mee wilde..

avatar van Matt81
geplaatst: 17 december 2016, 15:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
IH88 schreef:
“You should have stayed away.”
“You should have killed me.”

Ik hoef verder niks te zeggen. Totale matheid. Het contrast tussen Freeman en de rest is enorm. En dan speelt Freeman nog zwaar op de automatische piloot. Beste scene is nog de galeiscene.

avatar van mnrk
geplaatst: 22 december 2016, 09:44 uur [permalink]
No matter where you’re from, this ship is your body! That drum is your heartbeat and your God is the glory of Rome!

Deze remake van de klassieker door Timur Bekmambetov is op zich gewoon een vermakelijke film...

Het verhaal is natuurlijk bekend en de afloop ook, maar de gehele aankleding en setting is gewoon dik in orde waardoor de film lekker weg kijkt. Ook de special effect's zijn goed uit/verwerkt in deze film...

De cast is niet helemaal goed maar echt storend wordt het nergens, wel is Morgan Freeman gewoon top...

De score in deze film paste er ook wel goed bij...
Marco Beltrami - Ben-Hur (2016) - MusicMeter.nl

geplaatst: 24 december 2016, 11:42 uur [permalink]
Prima film...goede actie scenes. Was zeker de moeite waard

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 26 december 2016, 12:01 uur [permalink]
Is deze remake van Ben Hur heel vervelend om naar te kijken? Nee. Ziet het er lelijk uit? Neu. Wordt er slecht in geacteerd? Zeker niet. En toch is Ben Hur een matige film geworden die absoluut niet de glans en klasse bezit van de versie uit 1959. En die film vond ik behoorlijk, maar ook niet top. Deze nieuwe Ben Hur is weer de zoveelste zielloze CGI versie die door de remake-molen is gegaan, zoals onder andere met films als Robocop en Total Recall ook is gebeurd. Zelfde plot, maar dan zonder de klasse en impact van het origineel. En uiteraard geschikt voor een groot publiek, want ondanks vele doden heb ik geloof ik geen bloedspat gezien. Het is allemaal zo op veilig spelen wat ze produceren, hou daar eens mee op zeg. Als je bijvoorbeeld een film als Gladiator gewend bent, dan zijn de actiemomenten in deze film echt kinderlijk. Buiten cashen onder de naam Ben Hur heeft deze film echt nauwelijks bestaansrecht, ondanks dat de film zo slecht niet eens is. Zet gewoon liever de oude versie nog eens op.

avatar van MadMekx
geplaatst: 3 januari, 14:20 uur [permalink]
Net deze film gekeken. Ik heb de oorspronkelijke film niet gezien. Maar ik vond hier niet veel aan.
Zonde van de tijd eigenlijk.
Verhaal was niet boeiend genoeg gebracht. en ik vond het allemaal erg gemaakt/nep overkomen.
De acteurs zelf spraken me niet aan. Dr zat er niet eentje bij van wow.
En dan nog Morgan Freeman met dat soort rasta kapsel...Nee laat maar.

geplaatst: 5 januari, 20:24 uur [permalink]
Ik vond hier niet veel aan.

geplaatst: 7 januari, 14:07 uur [permalink]
Ik vond hem fantastisch goed !! ik weet niet waarom omdat het minder langdradig is dan 1959 maar het heeft wel niet de sfeer

avatar van Smugmarty
geplaatst: 7 januari, 19:48 uur [permalink]
Dit was een uitgelezen kans om een meesterwerk te updaten maar helaas is dat niet overtuigend gelukt.
Ik had grote moeite met de gekozen cast die ik nergens vond aanspreken, overtuigen of zelfs lijken op de figuren van toen.
Het zit hem in de details, camerawerk en acteerniveau. De originele hoogtepunten bleven allemaal uit als nieuwe highlights; de ontmoeting met Jezus, de wanhoop in de galleischepen en de angst alvorens de inslag en inderdaad zeker de race met strijdwagens had toch hier moeten uitblinken, maar allen gaven ze geen oe's of aah's. Heston had natuurlijk iets magisch en dat kon Jack Huston niet evenaren maar dat was ook niet de verwachting. Echter zo'n gelikte versie van een soort Johny Depp achtige Heston werkte voor mij niet. De aanpassingen in het plot vond ik overigens hartstikke goed werken en dus eerder een verbetering maar de speeltijd die kort was deed dit weer teniet. Waarschijnlijk budgettaire kwestie. 2,5.

geplaatst: 9 januari, 23:03 uur [permalink]
Nooit gedacht maar toch uitgekomen een heerlijke remake van de klassieker uit 1959 niet zo goed maar toch zeer geslaagd.

avatar van Le Professionnel
geplaatst: 11 januari, 20:00 uur [permalink]
Pfff wat was dit slecht met pijn en moeite afgekeken.

avatar van keimpeS
geplaatst: 15 januari, 12:31 uur [permalink]
Ik vond het een goede en leuke film om te zien, er gebeurt in ieder geval voldoende. Misschien is het in mijn voordeel geweest dat ik het orgineel nog nooit heb gezien, dat ga ik dus binnenkort wel 's doen.
Ik ken de klasieke versie alleen van stukjes met de strijdwagens. In deze film vind ik dat ook erg goed gedaan, het ziet er allemaal mooi uit, ook is het verhaal mooi verweven met de kruisiging van Jesus, alleen of dit historisch de waarheid is, betwijfel ik!

geplaatst: 15 januari, 15:01 uur [permalink]
Dit was een teleurstellende ervaring. Buiten het feit dat er in het verhaal flink geschrapt en verandert is, is het ook qua acteer prestaties huilen met de pet op (Vond zelfs Morgan Freemen tegenvallen, en dat gebeurt zelden.) Gelukkig dat de strijdwagenrace en de aankleding wel aardig was.

avatar van Banjo
geplaatst: 28 januari, 04:42 uur [permalink]
Erg rommelig en met matig acteren. Maar Rome heeft altijd wel iets interessants.
Stoere mannen die vechten tot het bittere einde.
Geen man en vrouw is te vertrouwen.. Maar de beleving is er niet minder om.

3 Sterren

avatar van Thorongil
geplaatst: 2 februari, 22:57 uur [permalink]
Matige film, had iets beter gehoopt. Krap voldoende.

avatar van Brix
geplaatst: 5 februari, 22:16 uur [permalink]
Een remake die m.i. nooit gemaakt had hoeven te worden.
Dat gold ook voor de 2-delige miniserie uit 2010 al.
Deze is dan wel grootser van opzet dan die, maar heeft te lijden onder hetzelfde euvel, een absolute miscasting van de hoofdrollen.
Alle acteurs en actrices hebben een enorm gebrek aan charisma, m.u.v. Morgan Freeman.
Toby Kebbell vond ik het ergst van allen.
Ik had heel de tijd door het gevoel naar een tienerfilm te kijken, maar in een foute setting.

Veel te grote sprongen in het verhaal zorgen bovendien ervoor dat je niet echt erin mee kan gaan.
Er werd veel teveel weggelaten, maar met deze cast was het mij nog moeilijker gevallen om de film uit te zitten wanneer die langer geweest zou zijn.
Goed dat ik hem op DVD bekeken heb, en niet in de bioscoop, want nu kon ik de gemiste stukken inhalen.(voor wat dat waard is)
De film was vaak slaapverwekkend, ik ben meerdere malen ingedut.

De zeeslag had enkele aardige momenten, maar te weinig, en te flitsend in beeld gebracht om voldoende indrukwekkend te zijn.
Het hoogtepunt is, geheel volgens verwachting, de wagenrace.
De regisseur dacht natuurlijk: "Nu trekken we alles uit de kast om het publiek ermee te verpletteren!"
Nou...er werd nogal wat verpletterd tijdens de race, teveel zelfs.
De CGI effecten maakten mij zelfs misselijk (met dank aan de flitsende montage en schokkende camera's) en zagen er ook niet al te best uit.
Hoeveel beter was dat in de versie uit 1959 !!
Die steekt er met kop en schouders bovenuit, en voelde ook veel echter aan en sleepte je a.h.w. mee door de spanning die erin zat.

Het einde van de film zorgde er nog voor dat ik bijna op kosten gejaagd werd met een bezoek aan de tandarts
Ik voelde het glazuur van mijn tanden bijna losspringen door de afgeraffelde mierzoetigheid die me voorgeschoteld werd.
Een melig en fout pop-deuntje deed de deur dicht.

Veel meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen, behalve dan dat ik blij ben het achter me te hebben...
Ik vond er geen ruk (aan de teugels 😉 ) aan

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 19 februari, 18:28 uur [permalink]
Graag the good old Ben Hur uit 1959... Film niet uitgekeken door het ondermaats acteerwerk en te stoere macho's

lezertje
geplaatst: 3 maart, 17:07 uur [permalink]
De Russische tekenfilmregisseur Timur Bekmambetov, vond het nodig om een remake van Ben-Hur te maken, terwijl er al drie animatiefilms van zijn, namelijk uit 1988, 1992 en 2003, waarbij Charlton Heston in de laatste versie de rol van Ben-Hur heeft ingesproken
Waarom er nu een vierde animatiefilm moest komen van dit door generaal in het Noordelijke leger tijdens de Amerikaanse burgeroorlog Lew Wallace, geschreven verhaal moest komen zal altijd wel een geheim blijven. Bekmambetov heeft werkelijk niets nieuws willen toevoegen aan dit religieuze verhaal.
Staat William Wylers versie (1959) bekend om de voor die tijd spectaculaire wagenrace, in de versie van de Rus is deze scène, zelfs voor deze tijd, daar maar een slap aftreksel van En om duidelijk te maken wie de goede en wie de slechte is heeft hij Ben-Hur tijdens de wagenrace een span witte paarden gegeven en de gemene Messala en span zwarte paarden. Wat een mooi bedachte symboliek.
Het einde van de films is van een tenenkrommende vergevingsgezinde droefheid, dat zelfs de Evangelische Omroep er zich voor zou schamen.
Resumerend: Deze zoveelste ‘Ben-Hur’ is niets anders dan een oudbakken, opgewarmde koeienvlaai opgediend als tournedos.

avatar van Zeriel
geplaatst: 3 maart, 23:30 uur [permalink]
Van een remake van zo'n grootste film als Ben Hur in de 21e eeuw verwacht je op zijn minst dat de techniek op orde is, met superieur camera-werk. Helaas is het nivo bedroevend slecht, schoudercamera's die in en uitzoomen, dubbel gefilmd en dat met weinig gevoel door elkaar gemixt, en vooral in actiescenes, een veel gemaakte fout van regiseurs. Actie = camera extra bewegen denken ze maar het moet precies omgekeerd: actie = rust in de camera.

Aankleding en kostuums in orde, Alma Tadema revisited. Daar gaan de weinige punten die deze film verdiend naar toe. Voor de rest nul sterren.

Morgen Freeman is nog oké, maar de hoofdpersonen zijn nogal flets.

Het Eerste half uur is wel erg slaapverwekkend.

Eigelijk zou het verboden moeten zijn , dat zo'n slechte regiseur zich mag vergrijpen aan zo'n meesterwerk.

geplaatst: 30 maart, 14:18 uur [permalink]
De vele slechte kritieken hebben me ervan weerhouden deze film aan te kopen.
Heb hem dan maar eens gehuurd, omdat ik toch benieuwd was naar het resultaat.
En de kritieken zijn terecht, deze film haalt het bijlange na niet op het origineel uit 1959 !!
Het verhaal is identiek natuurlijk, maar de rollen zijn slecht ingevuld, op Morgan Freeman na bakt men er niet veel van.
De speciale effecten zijn natuurlijk beter dan in '59, toen die zelfs nog niet bestonden.
Maar de oude film is in alle opzichten stukken beter.
De kritieken zijn dus zeer terecht en deze remake was overbodig.

geplaatst: 20 april, 10:44 uur [permalink]
Ongelooflijk klungelig in elkaar geflanste versie van het verhaal.
Onsamenhangend en met acteerprestaties die toch wel ondermaats zijn.
De relaties tussen de hoofdfiguren lopen mank. Er is een andere wending aan het verhaal gegeven in vergelijking met de originele film, maar het werd een ware soep.
Het enige positieve is de zeeslag, want ook de wedren gaat behoorlijk de mist in.
Het einde van de film lijkt me een scène uit 'Thuis'.
Misschien was het geen goed idee een film die vroeger meer dan vier uur duurde samen te vatten in dik twee uur.

avatar van fritsy
geplaatst: 4 mei, 02:45 uur [permalink]