Beyoncé: Life Is But a Dream (2013)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Ed Burke, Beyoncé Knowles en Ilan Y. Benatar
met Beyoncé Knowles, Jay-Z en Solange Knowles

De 17-voudige Grammy Award-winnende zangeres, zakenvrouw, songwriter, actrice, ondernemer, vrouw en moeder gunt ons een zeldzame kijk op de realiteit van het leven als superster. Deze documentaire werpt een licht op de kindertijd van Beyoncé in Houston, de intense fysieke en emotionele eisen van het leven in de studio, de inzet en het harde werk dat voorafgaat aan de liveoptredens, en de realiteit van het runnen van een bedrijf naast een gezinsleven. Via een mix van opgenomen interviews - voor een deel door Beyoncé zelf gefilmd op haar laptop - home movies en optredens, zien we hoe de ster reflecteert over het beroemd zijn, de scene als toevluchtsoord, de vreugde van het moederschap, en haar comeback na de geboorte van haar dochter, Blue Ivy Carter, in januari 2012.

avatar van Ste*
Toen ik zag dat ze de documentaire zowel heeft geschreven, geproduceerd als geregisseerd was ik een beetje bang dat het een grote hallelujah ging worden, maar gelukkig zaten er wel eerlijke momenten in, hoewel ze toch ook vooral de glamour en het geluk laat zien.

In de eerste minuten maakt ze ook meteen even duidelijk dat ze weldgelijk een topzangeres is. Nu wist ik dat al wel, maar mocht je denken dat Beyoncé een R&B-artiestje is die vooral danst en playbackt; think again.

Tja, verder is het iets teveel 'ik ben vulnerable maar toch sterk' gelul, en wat teveel beelden van optreden. Het gaat toch wel wat lang duren op den duur, waarschijnlijk interessanter als je een echt grote fan bent.