A Countess from Hong Kong (1967)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Charles Chaplin
met Marlon Brando, Sophia Loren en Tippi Hedren

De arme gravin Natascha is een knappe Russische en treedt op in een nachtclub in Hong Kong. Ze is dit werk echter kotsbeu en wil kost wat kost naar Amerika. Daarom verstopt ze zich in de scheepskabine van de oliemagnaat Odgen Mears...

avatar van Poisonthewell
Kan zich absoluut niet meten met Chaplin's eerdere meesterwerken, maar ik vond dit zekers een alleraardigste film. 3*

shit, vergeten op te nemen.

kArIzMa_TuRk
deze film is de aller laatste geregistreerde film van Charles Chaplin..

En ook zijn minste film

Een Chaplin film dat dertig jaar te laat gemaakt werd...

avatar van Friac
Persoonlijk vond ik het een vrij saaie film, ik kon niet meteen geïnteresseerd zijn helaas. De mooie muziek (die Chaplin zelf gecomponeerd zou hebben volgens de credits) is wel een pluspunt.

avatar van Koos
jasha schreef:
Een Chaplin film DIE dertig jaar te laat gemaakt werd...

Film na een 30/40 minuten uitgezet, echt te slecht. Gewoon niet grappig en ook nog eens vervelend. Zal niet stemmen, 30 minuten toch iets te weinig. Loren ziet er trouwens wel leuk uit!

avatar van otherfool
Damn, gemist...

avatar van matthijs_013
Ach, ik vond het juist een van de betere romantische komedies uit de jaren '60. Het is geen hoogstaande film, maar volgens mij leggen andere gebruikers (als ik hier de berichten lees) de lat te hoog, alsof ze een Chaplin-meesterwerkje verwachten. Als je dat idee uitsluit, blijft er alsnog een verfrissende, leuke en sfeervolle film over met een charismatische (zo noem je dat, toch?) Sophia Loren, die eerlijk gezegd in "Houseboat" beter op dreef was.

avatar van Paalhaas
jasha schreef:
Een Chaplin film dat ...

Charlie Chaplin's laatste film was een alleraardigst niemendalletje ('n ouderwets overkomende, simpele romantische komedie zonder verrassingen) met een sterrencast van jewelste. Ik heb begrepen dat er tussen de regisseur en Marlon Brando (als komisch acteur was hij trouwens niet op z'n plaats) verscheidene ruzies waren om dat de laatste niet bepaald gecharmeerd was van de wijze van regisseren van de eerste. Naar aanleiding van deze productie werd "This is my song" van Petula Clark een wereldhit.

avatar van Moviestar1979
Zoals meerdere keren reeds is aangegeven was dit de laatste film van Charles Chaplin.

Ruim 10 jaar na A King in New York (1957) kwam hij met een romantische komedie, waarbij de regisseur een gebroken enkel opliep. Dit was tevens zijn enige film in kleur, en die door Universal werd gefinancierd. Hoewel hij al 30 jaar lang met dit script in zijn hoofd rondliep, werd deze pas in 1967 uitgebracht. Na het afronden van de opnames stond hij op het punt om te beginnen met een nieuw project, waarin zijn dochter Victoria Chaplin de hoofdrol zou vertolken. Deze is uiteindelijk nooit gemaakt. Zijn 3 oudste dochters hebben overigens een korte cameo in dit verhaal.

Op de set verliep niet alles soepel. Ondanks grote bewondering voor Chaplin, heeft Marlon Brando zich destijds negatief over hem uitgelaten. Chaplin liet op zijn beurt weten dat het onmogelijk was om met Brando te kunnen samenwerken. Zijn voorkeur ging eerder uit naar Sean Connery, Cary Grant, Rex Harrison, Peter Sellers en Noël Coward. Ook Sophia Loren had grote moeite met Brando.

De film bevat onderhoudende humor, en een heerlijke soundtrack voor die tijd. Zeker de moeite waard voor liefhebbers van oudere films.

3,0 *

avatar van RaoulDuke
Ondanks de aanwezigheid van megasterren Marlon Brando en Sophia Loren wil deze film maar niet echt op gang komen.
Het gaat nergens echt vonken of spetteren, wat resulteert in een wat middelmatige komedie.
Loren doet het nog wel aardig, maar Brando is hier niet echt op zijn plaats.